Solcellspaneler.

Jeffery

Trådstartare
I veckan tog regeringen beslutet att från årsskiftet kommer även privatpersoner kunna få ta del av 30% av kostnaderna för solcellsinstallationer. Och man kommer kunna söka detta retroaktivt för installationer betalda ett halvår tillbaka.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/12/regeringen-okar-stodet-till-solceller/

Jag har en 55 kvm installation på mitt tak sedan i slutet på oktober. Idag så har den genererat en fantastisk mängnd ström på 110 Wh - dvs jag skulle kunna driva en gammaldags 40W-glödlampa i två timmar och tre kvart med dagens inkommande ström.
Men samtidigt - det är inte under den tid på året då det är ental dagar kvar till midvintersolståndet anläggningen ska betala sig.

Vad har vi för erfarenheter av ett sånt här spektakel?
 
I veckan tog regeringen beslutet att från årsskiftet kommer även privatpersoner kunna få ta del av 30% av kostnaderna för solcellsinstallationer. Och man kommer kunna söka detta retroaktivt för installationer betalda ett halvår tillbaka.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/12/regeringen-okar-stodet-till-solceller/

Jag har en 55 kvm installation på mitt tak sedan i slutet på oktober. Idag så har den genererat en fantastisk mängnd ström på 110 Wh - dvs jag skulle kunna driva en gammaldags 40W-glödlampa i två timmar och tre kvart med dagens inkommande ström.
Men samtidigt - det är inte under den tid på året då det är ental dagar kvar till midvintersolståndet anläggningen ska betala sig.

Vad har vi för erfarenheter av ett sånt här spektakel?
Jag har ingen erfarenhet alls. Men jag har alltid tänkt att det verkar besvärligt att använda sig av solenergi i ett solfattigt land som Sverige.
 
Det är det ju. Förmodar att det finns möjlighet att lagra energin då, eller hur funkar det?
Att lagra energi är rätt oekonomiskt för en privatperson, om man själv skulle stå för kalaset. En batteribank kostar pengar för den enskilde, och resurser från Moder Jord - som dessutom ska underhållas. Genuint korkat i flera nivåer.

Det enda vettiga sättet att lagra energi från en solpanelsanläggning är indirekt vattenkraft.
Mitt 'batteri' är därför elnätet. På sommaren kommer jag sälja mitt överskott till min leverantör, vilket gör att de behöver släppa ut lite mindre vatten ur de norrländska magasinen - som istället kan användas följande vinter, då jag behöver köpa tillbaks mitt sommaröverskott.
 
Nåja, men låta vattnet passera iallafall. Men kanske kan det köpas lite mindre kolkraft sommartid.

Solkraft eller solfångare för varmvatten är ju nästan korkat att vara utan. Jag kommer att vara lite korkad ett tag till - men sen så!
 
Nåja, men låta vattnet passera iallafall. Men kanske kan det köpas lite mindre kolkraft sommartid.

Solkraft eller solfångare för varmvatten är ju nästan korkat att vara utan. Jag kommer att vara lite korkad ett tag till - men sen så!
Det finns ingen som kör kolkraft sommartid!
 
Men fanns inte det förut ett bidrag man kunde få för solceller? Hörde för några år sedan på P1 ett program om att det var så många som ansökt att pengarna tagit slut + att det var groteska väntetider på att få pengarna. Men det kanske var vindkraft då?
 
Pratade just i eftermiddags med en granne om solceller, tre andra grannar med gårdar har paneler om 20-40 kW och själv skulle jag också gärna ha solceller - men jag skulle vilja se en vettig buffert-/lagringslösning också. Mitt hushåll förbrukar som minst el när det är ljust och som mest när det är mörkt, och så ser det väl ut för de flesta privathushåll...? (På gårdar med djurstallar är det ofta tvärtom.)
Jag känner mig inte helt ok med att bygga kalkylen runt att någon vill/kan/får köpa min överskottsel till bra pris.
Följer tråden med intresse iaf.
 
Nåja, men låta vattnet passera iallafall. Men kanske kan det köpas lite mindre kolkraft sommartid.

Solkraft eller solfångare för varmvatten är ju nästan korkat att vara utan. Jag kommer att vara lite korkad ett tag till - men sen så!
Hur mycket kostar det att installera solfångare för varmvatten? Elen på sommaren kostar oss ca 800 kr/månad och då är ju förmodligen den största delen av detta kostnad för att värma vatten. Men hur lång tid tar det innan en solfångare betalar sig?
 
Jag gillar solceller och solpaneler. Har inte haft möjlighet att skaffa egna och tror inte jag kommer att få det heller med pension om inte allför många år.

Men mest gillar jag tanken på att ha en mix av energikällor. Jag inbillar mig inte att jag ska kunna få all el från sol. Eller allt varmvatten. Ser det mera som en bukett av energikällor som tillsammans hjälper miljön.

Jag värmer mitt vatten med el. En inte helt optimal lösning.
En bekant byggde nytt hus för runt tio år sedan när de gjorde generationsskifte på gården. De har tappvarmvatten från solpaneler på taket. Redan i mars får de varmvatten därifrån.

Hade jag resurserna skulle jag gärna ha solpaneler och solceller samt ett vindkraftverk tillsammans med grannarna.

En kompis kompis med ett mekargarage brukar dricka burkläsk där. Han fick en idé och lödde ihop tomburkarna till ett element och lackade svart. Monterade det på utsidan av väggen och vips hade han värme och lite varmvatten :)
 
Jag har tittat på att installera solceller då vi har ett väldigt gynnsamt solläge på vårt tak, men även med statligt bidrag är den ekonomiska kalkylen för dålig. Återbetalningstid på runt 18 år förutsatt att de villkor som gäller idag håller i sig, och det tror jag inte de kommer göra. Hade jag suttit med ett lite billigare hus utan renoveringsbehov och med lite extra pengar undanstoppade hade jag nog satsat men inte som det är nu.
 
Vi har 300kvm solcellspanel på vår gård, och de genererar lite drygt 30000 kWh/år. Det går helt enligt kalkyl, t om lite mer, och känns som en vettig investering för oss som har stor elförbrukning.

Vi hade ett gårdsverk tidigare, men det fungerade tyvärr inte alls enligt plan.
 
Jag har tittat på att installera solceller då vi har ett väldigt gynnsamt solläge på vårt tak, men även med statligt bidrag är den ekonomiska kalkylen för dålig. Återbetalningstid på runt 18 år förutsatt att de villkor som gäller idag håller i sig, och det tror jag inte de kommer göra.
18 år låter lite väl långt. Är den offerten från 2017? Tog ni offert från mer än ett håll?
Är det räknat på den nya installationsbidraget på 30%?
 
Jag känner mig inte helt ok med att bygga kalkylen runt att någon vill/kan/får köpa min överskottsel till bra pris.
Varför inte?

men jag skulle vilja se en vettig buffert-/lagringslösning också.
På vilket sätt skulle det vara vettigare att ta en investeringskostnad för något så stort som under sommarhalvåret skulle kunna lagra den ström du tänker använda under vinterhalvåret, gentemot en investeringskostnad på noll kronor på att lagra genom att sälja sommar-el, och köpa vinter-el?

Att ens försöka tänka sig en break-even-kalkyl gör att batteribanken alldeles självmant drar en barmhärtighetens slöja över sig, för att aldrig mer återses.
Eller - vad har jag missat?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
På vilket sätt skulle det vara vettigare att ta en investeringskostnad för något så stort som under sommarhalvåret skulle kunna lagra den ström du tänker använda under vinterhalvåret
Nejnej gubevars, det tror jag knappast ens är tekniskt möjligt - och definitivt inte ekonomiskt. Nej, jag syftar på att lagra dag-el för att förbruka på natten.

Min skepsis till säljupplägget beror på att jag tycker att där finns för många obekanta variabler. För att få sälja el överhuvudtaget är man beroende framför allt av den politiska dagsformen, därefter dels av att nätägaren tycker att det är en bra idé, dels att elproducenter tycker att det är en bra idé, och dels slutligen av att utgifter och inkomster gör det lönsamt.
 
Tricket är väl annars att försöka styra över så mycket förbrukning som möjligt till när det finns el.

Ska man i frysen och hämta nåt gör man det på morgonen och lägger i kylen, tvätt- och disk-maskin får gå på dagtid mm.
Mindre batteribank för reservdrift av cirkulationspumpar och lite belysning är väl annars en rimlig nivå om man har sin anläggning på landet där strömmen ändå är borta då och då men oftast inte så länge.
 
Nejnej gubevars, det tror jag knappast ens är tekniskt möjligt - och definitivt inte ekonomiskt. Nej, jag syftar på att lagra dag-el för att förbruka på natten.
Fast om du tänker efter så är det är ett större problem att fem månader runt midsommar producerar du under gynnsamma dagar extremt mycket mer än vad du konsumerar under samma dag. Du måste alltså göra dig av med den extra överskottsenergin, utöver det du tänker konsumera nattetid.
Sedan, på vintern, så är solinstrålningen så liten att det du producerar under dagen inte räcker till för din momentankonsumtion. Då hjälper din lagringsinvestering inte till nånting, utan kostar bara pengar - både i kaptial och underhåll.

Min skepsis till säljupplägget beror på att jag tycker att där finns för många obekanta variabler. För att få sälja el överhuvudtaget är man beroende framför allt av den politiska dagsformen, därefter dels av att nätägaren tycker att det är en bra idé, dels att elproducenter tycker att det är en bra idé, och dels slutligen av att utgifter och inkomster gör det lönsamt.
Allt det här kokar ned till en enda sak: Tror du kärnkraften kommer åter till heders?
Om inte, så ställ dig frågan om hur en politisk dagsform skulle se ut, som framöver skulle vilja ersätta ett frånfälle av kärnkraft med att elda antingen kol eller olja?

Jag tror att kärnkraften inte bara är politiskt död, utan att det även inte går att få ekonomi i en dagsmodern sådan - med de säkerhetskrav vi idag ställer.
Och att ersätta hälften av den el Sverige konsumerar (kärnkrafts-el) med kol- eller oljeeldning känns för mig lite som en historisk fossil (sorry).

I min värld kvarstår då bara följande inhemska energiersättningar för det kärnkraftsbortfall som blir i närtid:
1. Spara (effektivare hantering, effektivare konsumtion)
2. Fliseldning/torveldning
3) Vattenkraft
4) Vindkraft
5) Solkraft

Och det allra enklaste för den politiska dagsformen är att privatpersoner och kommersiella aktörer på alldeles egen hand bygger ut solkraften.
Thus - det sista jag oroar mig för idag är att någon politiker från vilket parti som helst kommer skjuta sig i foten genom att krångla till det för mig som micro-elproducent.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Trött
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp