Solskydd till barn

Jag använder det solskydd som för tillfället finns hemma. Det är mest en slump vilken sort som finns hemma så nej, jag har inga favoriter eller några jag undviker.
 
Vi tar det som äldsta barnet inte får utslag av och just nu är det Nivea kids 50+ så vi har inte så många val att välja mellan eller vara kräsna på märke.
 
Vi har eco cosmetics, köpte den förra sommaren men pga vädret hann den aldrig bli så välanvänd, tycker den är något trög att smörja på men tanken är att den ska bli lite som en ”vit” hinna för att skydda bättre. Jag är van med sådana (oekologiska) solskyddsfaktorer som åker in i huden men läste någonstans att det ska vara bättre skydd när de lägger sig som ett lager så därför har jag testat det. Är väl kanske en vanesak!
 
Icas 50+. Mest för min skull (rödhårig:meh:) än för barnens men den har vi haft i några år. Den är inte så sjukt kladdig som jag tycker niveas är.
 
Har alltid smörjt med 50+ på flaska/tub men blir galen på hur svårsmörjd den är! Tänkte testa sprayflaska eller mousse i sommar. :)
 
Ego cosmetics till yngsta sonen (som är 8månader) som är mjölkproteinallergisk, den är vegansk och har inte tillsatt mjölkprotein. Vilket tyvärr är vanligt i hudprodukter.
Han har den mest i ansiktet och på händerna, undviker solen men ibland ålar/rullar han ut där ändå..

Till äldsta sonen använder vi Evy solskydd, en mousse. Han får lätt utslag och denna har funkat bäst på honom.
 
Ego cosmetics till yngsta sonen (som är 8månader) som är mjölkproteinallergisk, den är vegansk och har inte tillsatt mjölkprotein. Vilket tyvärr är vanligt i hudprodukter.
Han har den mest i ansiktet och på händerna, undviker solen men ibland ålar/rullar han ut där ändå..

Till äldsta sonen använder vi Evy solskydd, en mousse. Han får lätt utslag och denna har funkat bäst på honom.
Intressant! Min yngsta är också mp-allergiker, maten har jag koll på numera men hudvårdsprodukter har jag sämre koll på.
 
Vad använder ni för solskydd till era barn (alla åldrar)?
Undviker ni några? Varför?

När hon va kring året så va jag noga med att det endast innehöll fysikaliskt filter. Köpte ACO small kids spf 50 på apoteket. Men bara fysikaliskt är som flera skrivit väldigt svårt att smörja ut och blir relativt kladdigt. Dock så hade hon mest kläder hela den sommaren så va oftast bara händer, underarmar, fötter och kinder/hakan som smordes.

Sommaren som 2åring köpte jag Vichy 50+ för barn Kombinationsfilter. Dvs både kemiskt (dock så stora partiklar så de lägger sig i ytterhuden, de går liksom inte in i kroppen som somliga verkar tro, skyddet försvinner ju när man duschar) och fysikaliskt i bästa kombination för skydd och lättsmordhet. Mycket lättare att smörja ut, bra på snabba barn. Hade Aco kids (ej small kids) 50+ med kombinationsfilter också i pumpsprayform, smidigt!

Även i år som 3åring, och förmodligen upp till skolåldern, tänker jag använda 50+! Hon behöver ju inte bli "brun" alls. Tänkte köpa samma som förra året då jag va nöjd!

Skolbarn tänker jag kan ha samma som vi vuxna.

Köper vichy 30 som heter typ lait, till mig själv och killen också i vuxen eller familjevariant. Den blir väldigt okladdig och lätt att smörja ut tycker jag.
 
Eco Cosmetics har jag köpt till avkomman. Förhoppningvis står han ut med kläder på större delen av kroppen.
 
Evy!
Överlägen alla andra vi provat. Kladdar inte. Klarar en hel dag på stranden. Barnen brände sig inte en enda gång på 2,5 månad i Florida. Sista veckorna tog vårt lager slut och vi var tvugna att köpa något annat. De veckorna brände sönder oss alla. Så Evy. Beställ på apotea eller liknande. 30spf är bättre än 50spf i andra märken.

Mvh Miks
 
  • Gilla
Reactions: ako
Evy mousse har vi kört på och den har funkat riktigt bra. På stranden kör vi uv-kläder från villervalla med lång ärm och kompletterar där det behövs med solskydd. Än har han bara blivit lite röd vid enstaka tillfällen, trots rödblond och ljus hy
 
Evy!
Överlägen alla andra vi provat. Kladdar inte. Klarar en hel dag på stranden. Barnen brände sig inte en enda gång på 2,5 månad i Florida. Sista veckorna tog vårt lager slut och vi var tvugna att köpa något annat. De veckorna brände sönder oss alla. Så Evy. Beställ på apotea eller liknande. 30spf är bättre än 50spf i andra märken.

Mvh Miks
Du sålde in den produkten hos mig så nu har jag beställt från Apotea. Tack för tipset. :D
 
Intressant! Min yngsta är också mp-allergiker, maten har jag koll på numera men hudvårdsprodukter har jag sämre koll på.

Jag har lärt mig tyvärr att man måste läsa på allt inklusive hudvårdsprodukter. Så himla vanligt med yoghurt i hudvårdsprodukter och min yngsta reagerar med exem vid kontakt.
Äldsta sonen var inte lika noga med för han fick aldrig exem eller reaktion vid hundkontakt, så råkade man missa där gick det oftast bra.
 
Eco cosmetics här med. Barnen är väl småkladdiga hela sommaren, jag också då jag nallar av deras, men den är klockren tycker jag.
 
Eucerin 30 blev det i år. Det var halva priset på apoteket och kostade bara 98kr.

Niveaflaskan ifrån förra året hade ingen effekt och gjorde att barnens ögon tårades, så den hade nog ”härsknat” över vintern.
 
Intressant svar hörrni! Aldrig hört talas om Eco cosmetics men jag gillar absolut att den inte innehåller nanopartiklar :up: tidigare har vi haft 50+ från ACO men jag är lite skeptisk till just de här små partiklarna eftersom barnen smörjs in ganska ofta.
 

Liknande trådar

Småbarn Vad använder ni för solskydd på era barn? Jag tycker alla är så kletiga och inte sjunker in ordentligt. Har ni någon favorit som är...
Svar
10
· Visningar
1 126
Senast: Sedna
·
Kultur Någon som varit på Paradox Museum i Stockholm med barn? Är det något att ha? Vilken ålder passar det för, eller passar det för de...
Svar
3
· Visningar
294
Senast: movi
·
Övr. Barn Då var det dags att införskaffa årets solkrämer. Har ni några favoriter och föredrar ni sån man smörjer på eller sån man sprayar? Vi...
Svar
13
· Visningar
953
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min son 4,5 tjatar om adventskalender, sån med choklad i. Ger ni sånt till era barn?
2
Svar
35
· Visningar
2 200
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp