Sommarbete, kostnad?

Santoxen

Trådstartare
Har planer på att skaffa unghäst igen, men denna gång bara en och tänkte höra med er om det här med att skicka iväg på sommarbete. Blir troligtvis en hingstunge igen och jag vill gärna att han ska få chansen att gå med andra unghingstar på sommaren och inte bara med mina äldre valacker. När jag köpt föl/unghäst tidigare har jag skaffat två på samma gång, då har ju inte problemet funnits..
Så funderingen är väl istort vad det brukar kosta och hur länge brukar man skicka iväg dem? Vad brukar ingå? Hur stora flockar brukar det vara?
Förstår såklart att det varierar beroende på var i landet man bor men en hint kan jag kanske få! Skall kolla här på ön också men vill ha lite koll om det är rimliga priser...
 
Jag har sett allt från 300:- till 2 000:- per månad här i Stockholmsområdet där jag bor. Har ingått allt från tillsyn flera gånger om dagen, vattning, möjlighet till uppstallning och ridbana/ridhus till att man får sköta sig själv. Storleken på flockarna har varierat till storleken på hagarna.

Som synes går det inte att ge ett svar som du blir klokare av.
 
Jo, jag insåg det med...
Här hemma verkar ju allt vara i guld, inkl. gräset med tanke på priserna som tas, kanske skulle ta emot ett gäng på egna betet ist...
 
Här i dalarna kostar hingstbete ink tillsyn 2500kr/mån vitt.
Bete hemma där jag har hästen nu kostar 1300kr/mån vitt i blandflock för fullskötsel, dvs tillsyn, ger vatten och kraftfoder. Kraftfodret köper jag själv.
Sköter man hästen själv kostar det 600kr/mån hos grannen i valack/hingstflock.
Så det är ganska varierade.
 
Hingstbete specifikt har jag ingen erfarenhet av (har haft ston de senaste sju åren, och innan dess sto plus valack), men för bete generellt varierar priserna ganska kraftigt här där jag bor. Det finns de som upplåter sin mark gratis för att få den betad, då givetvis ligger allt arbete på hästägaren, och det finns ju vissa ställen som är som en helinackordering på box, med full tillsyn, och kostar ju då därefter också. Det vanligaste är väl dock att det ligger på som en kallhyra för box ungefär, från 500-1000 kronor/månad (x 3 eftersom de flesta då har bete 1 juni - 31 augusti), och mycket av tillsynen på hästarna ligger på hästägarna själva.
 
Har planer på att skaffa unghäst igen, men denna gång bara en och tänkte höra med er om det här med att skicka iväg på sommarbete. Blir troligtvis en hingstunge igen och jag vill gärna att han ska få chansen att gå med andra unghingstar på sommaren och inte bara med mina äldre valacker. När jag köpt föl/unghäst tidigare har jag skaffat två på samma gång, då har ju inte problemet funnits..
Så funderingen är väl istort vad det brukar kosta och hur länge brukar man skicka iväg dem? Vad brukar ingå? Hur stora flockar brukar det vara?
Förstår såklart att det varierar beroende på var i landet man bor men en hint kan jag kanske få! Skall kolla här på ön också men vill ha lite koll om det är rimliga priser...

Jag har sätt lite varierande priser. Många gånger har jag hört 500:- per månad om det är ett sto eller en valack. När det var frågan om hingstunge så var det lite varierande. Eftersom man kunde välja om man ville ha hantering i priset, fast då handlade det ofta om en längre tid ( mer än bara sommarbete). Men dom jag frågat 1000-2000:-.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 082
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 555
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp