Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Energi

Trådstartare
Dags för en ny tråd nu, lagom till att alla sommarbebisar kommit ut!

Sixten är snart två månader, väger 6465 g och mäter 59 cm.
Han är fortfarande väldigt lugn, och en riktig mammagris. Skulle inte orka med livet utan bärsjalen. S har nämligen bestämt sig för att man inte kan sova utan att borra in näsan i min halsgrop - mysigt men rackarns opraktiskt.

Han ler och "pratar" mest hela tiden. Älskar när vi sjunger och tycker mycket om att åka bil.
För 1-2 veckor sen upptäckte han sina händer. De smakar tydligen riktigt gott för dom suger och slickar han på mest hela tiden.

Han äter fortfarande ofta, varje-varannan timme från 09-00. På natten sover han ungefär 3-4 timmar åt gången. Så ungefär 3 gånger vill han äta nattetid.

Vi har lite beslutsångest angående vaccinationen, hur tänker ni andra?
 
Senast ändrad:
Toppen att du har koll, jag hade ingen aning om att vi var uppe i så många inlägg :bump:
Hur har du gjort för att vänja vid sjal?. V är inte särskilt imponerad över den, och jag vill så gärna få det att fungera.
 
@Energi dottern fick sin vaccination i torsdags och det var lite jobbigt just där och då men hon fick inga biverkningar alls. Själv blev jag aldrig vaccinerad mot kikhosta och min mamma har alltid sagt att det var nåt av det värsta jag haft och mådde jättedåligt när jag fick det.

Sjal försökte jag också med i början men det funkade inte. Nu har bärselen börjat funka men jag får så ont i axlarna av den. Funderar på om jag kan använda sjalen istället på motsvarande sätt.

Vad gäller sömn kan jag inte klaga... Hon somnade halv nio igår, väckte mig halv fem imorse och somnade om efter lite amning och blöjbyte och hon väckte mig för en kvart sen :D Äter ungefär varannan timme när hon är vaken.
 
Dags för en ny tråd nu, lagom till att alla sommarbebisar kommit ut!

Sixten är snart två månader, väger 6465 g och mäter 59 cm.
Han är fortfarande väldigt lugn, och en riktig mammagris. Skulle inte orka med livet utan bärsjalen. S har nämligen bestämt sig för att man inte kan sova utan att borra in näsan i min halsgrop - mysigt men rackarns opraktiskt.

Han ler och "pratar" mest hela tiden. Älskar när vi sjunger och tycker mycket om att åka bil.
För 1-2 veckor sen upptäckte han sina händer. De smakar tydligen riktigt gott för dom suger och slickar han på mest hela tiden.

Han äter fortfarande ofta, varje-varannan timme från 09-00. På natten sover han ungefär 3-4 timmar åt gången. Så ungefär 3 gånger vill han äta nattetid.

Vi har lite beslutsångest angående vaccinationen, hur tänker ni andra?

Självklart vaccinera. Vi tar hela programmet, börjar när han är fyra månader. Jag antar att det är ungeför samma som hos er i Sverige. Den här gången kommer vi att välja till Rota också.

Vad är det ni funderar på?
 
Vi kör hela vaccinprogrammet och lite till.

Har en bekant som jobbar utomlands vid katastrofer och liknande. Hon säger att många problem som finns hade inte behövt vara om alla hade haft tillgång till något så simpelt som vaccin.

Vi har det otroligt bra här i Sverige som överhuvudtaget ens kan fundera över vaccinets vara eller inte vara.
 
Eftersom vi fortfarande har bebisen i magen så har vi inte tvingats ta ställning till vaccinering än men för mig är det självklart. Mitt barn ska vaccineras. Kikhosta är livsfarligt för små barn, det finns barn i Sverige som dör av detta (det stod om det i tidningen för bara några veckor sedan!). Det är tydligen vanligt med kikhosta i Storbritannien och man avråds från att åka dit med ovaccinerade spädbarn. Jag hade kikhosta när jag var nånstans 8-10 år och det var fullkomligt vidrigt för övrigt. De övriga sjukdomarna man vaccineras mot är inte heller så skoj. Flertalet är dödliga.
 
@Energi dottern fick sin vaccination i torsdags och det var lite jobbigt just där och då men hon fick inga biverkningar alls. Själv blev jag aldrig vaccinerad mot kikhosta och min mamma har alltid sagt att det var nåt av det värsta jag haft och mådde jättedåligt när jag fick det.

Sjal försökte jag också med i början men det funkade inte. Nu har bärselen börjat funka men jag får så ont i axlarna av den. Funderar på om jag kan använda sjalen istället på motsvarande sätt.

Vad gäller sömn kan jag inte klaga... Hon somnade halv nio igår, väckte mig halv fem imorse och somnade om efter lite amning och blöjbyte och hon väckte mig för en kvart sen :D Äter ungefär varannan timme när hon är vaken.
Haha nä vad avundsjuk jag blir på ditt sovande barn, här var det vaket mellan 02-06, sen tyckte dottern istället att vi skulle gå upp vid 08  :p

Vi vaccinerar fullt ut.
 
Haha nä vad avundsjuk jag blir på ditt sovande barn, här var det vaket mellan 02-06, sen tyckte dottern istället att vi skulle gå upp vid 08 :p

Hu jag hade inte varit människa - är en sån som verkligen behöver sova på natten för att kunna vara glad och trevlig på dagen. En eloge till alla mammor som orkar :)
Min inställning är ju lite "amen det här var ju inte så svårt vi kan ju skaffa en hel hög med barn" :D:p Haha nja kanske inte ;) Men hon har sovit bra från början, sov 4-5 timmar i sträck från första natten och hela tiden i egen säng även efter att ha varit uppe på natten/morgonen. Det enda vi ruckat på är när hon somnar, först var det vid halv elva-elva men vi har gradvis fått det till runt åtta nu. Skönare för oss vuxna för vi får mer tid för varandra på kvällen och jag kan vänta med att lägga mig för jag får ändå 5-6 timmars sömn innan hon vaknar.

Det värsta är när hon vaknar efter att ha drömt nån mardröm, hon skriker så man blir helt rädd. Hur är det med era knoddar här i tråden, drömmer de också hemskheter och vaknar?
 
Toppen att du har koll, jag hade ingen aning om att vi var uppe i så många inlägg :bump:
Hur har du gjort för att vänja vid sjal?. V är inte särskilt imponerad över den, och jag vill så gärna få det att fungera.

Tjaa.. Jag gjorde väl inget speciellt tror jag.
Viktigt bara att knyta HÅRT och börja gå direkt när han har kommit på plats.

Angående vaccination så var jag helt säker på att han skulle vaccineras fram till typ några dagar sen. Då hade en kompis läst en massa forskning och studier om "mörkertalet" som fått hemska, ibland dödliga, biverkningar av vaccinet.
Samtidigt är jag rent livrädd för kikhosta.
 
Hu jag hade inte varit människa - är en sån som verkligen behöver sova på natten för att kunna vara glad och trevlig på dagen. En eloge till alla mammor som orkar :)
Min inställning är ju lite "amen det här var ju inte så svårt vi kan ju skaffa en hel hög med barn" :D:p Haha nja kanske inte ;) Men hon har sovit bra från början, sov 4-5 timmar i sträck från första natten och hela tiden i egen säng även efter att ha varit uppe på natten/morgonen. Det enda vi ruckat på är när hon somnar, först var det vid halv elva-elva men vi har gradvis fått det till runt åtta nu. Skönare för oss vuxna för vi får mer tid för varandra på kvällen och jag kan vänta med att lägga mig för jag får ändå 5-6 timmars sömn innan hon vaknar.

Det värsta är när hon vaknar efter att ha drömt nån mardröm, hon skriker så man blir helt rädd. Hur är det med era knoddar här i tråden, drömmer de också hemskheter och vaknar?

Här är det inga mardrömmar, Sixten verkar däremot ha helt fantastiskt roliga drömmar för han vaknar ibland av att han skrattar :D
 
Tjaa.. Jag gjorde väl inget speciellt tror jag.
Viktigt bara att knyta HÅRT och börja gå direkt när han har kommit på plats.

Angående vaccination så var jag helt säker på att han skulle vaccineras fram till typ några dagar sen. Då hade en kompis läst en massa forskning och studier om "mörkertalet" som fått hemska, ibland dödliga, biverkningar av vaccinet.
Samtidigt är jag rent livrädd för kikhosta.
Den där så kallade forskningen brukar inte vara någon seriös forskning direkt.

Och ja vaccin har ibland biverkningar men dom är få och bra mycket bättre att få än sjukdomen i sig.

En populär konspirations teori är att läkemedelsföretagen mörkar alla möjliga och omöjliga fruktansvärda biverkningar.
 
Dags för en ny tråd nu, lagom till att alla sommarbebisar kommit ut!

Sixten är snart två månader, väger 6465 g och mäter 59 cm.
Han är fortfarande väldigt lugn, och en riktig mammagris. Skulle inte orka med livet utan bärsjalen. S har nämligen bestämt sig för att man inte kan sova utan att borra in näsan i min halsgrop - mysigt men rackarns opraktiskt.

Han ler och "pratar" mest hela tiden. Älskar när vi sjunger och tycker mycket om att åka bil.
För 1-2 veckor sen upptäckte han sina händer. De smakar tydligen riktigt gott för dom suger och slickar han på mest hela tiden.

Han äter fortfarande ofta, varje-varannan timme från 09-00. På natten sover han ungefär 3-4 timmar åt gången. Så ungefär 3 gånger vill han äta nattetid.

Vi har lite beslutsångest angående vaccinationen, hur tänker ni andra?
Här är också sjalarna och bärselen mycket till hjälp, både på promenader och när lilleman är övertrött eller har magknip. Är du duktig på att knyta? Min är en riktig sprattelgubbe ibland vilket kan bli oerhört frustrerande om vi båda är trötta (extra bra om jag är stressad iväg någonstans också ;))

Vaccination funderade jag inte ens på att utesluta faktiskt och det gick helt fint, han gnällde till lagom länge för att mamma skulle lyckas få tårar bara. Och så valde vi till hepatit b också.

@supersonic Mardrömmar har det hänt att han har haft och det är riktigt obehagligt att vakna av att han skriker på det viset:cry:

Här sovs det bra på nätterna bara vi lägger honom i tid kring 8-9, så vaknar han runt 5 på morgonen och oftast kliver vi upp då om jag inte är för trött. Om han är vaken sent på kvällen brukar han dock vakna på natten också.
 
Hu jag hade inte varit människa - är en sån som verkligen behöver sova på natten för att kunna vara glad och trevlig på dagen. En eloge till alla mammor som orkar :)
Min inställning är ju lite "amen det här var ju inte så svårt vi kan ju skaffa en hel hög med barn" :D:p Haha nja kanske inte ;) Men hon har sovit bra från början, sov 4-5 timmar i sträck från första natten och hela tiden i egen säng även efter att ha varit uppe på natten/morgonen. Det enda vi ruckat på är när hon somnar, först var det vid halv elva-elva men vi har gradvis fått det till runt åtta nu. Skönare för oss vuxna för vi får mer tid för varandra på kvällen och jag kan vänta med att lägga mig för jag får ändå 5-6 timmars sömn innan hon vaknar.

Det värsta är när hon vaknar efter att ha drömt nån mardröm, hon skriker så man blir helt rädd. Hur är det med era knoddar här i tråden, drömmer de också hemskheter och vaknar?

Jag känner mig lite halvt levande död om jag ska vara ärlig, försökte göra sista minuten research inför valet men jag förstod absolut ingenting :p

Men sista jobbnatten för sambon nu så jag samlar ihop spillrorna av ork som finns kvar och ser fram emot imorgon natt.

Inatt var det gaser, bajs och rapning som knölade till det, jag som trott att det börjat vända liksom.
Ska nog prova sempers droppar, ska bara lyckas komma ihåg att köpa det mitt i all virrighet :)
 
Här är också sjalarna och bärselen mycket till hjälp, både på promenader och när lilleman är övertrött eller har magknip. Är du duktig på att knyta? Min är en riktig sprattelgubbe ibland vilket kan bli oerhört frustrerande om vi båda är trötta (extra bra om jag är stressad iväg någonstans också ;))

Vaccination funderade jag inte ens på att utesluta faktiskt och det gick helt fint, han gnällde till lagom länge för att mamma skulle lyckas få tårar bara. Och så valde vi till hepatit b också.

@supersonic Mardrömmar har det hänt att han har haft och det är riktigt obehagligt att vakna av att han skriker på det viset:cry:

Här sovs det bra på nätterna bara vi lägger honom i tid kring 8-9, så vaknar han runt 5 på morgonen och oftast kliver vi upp då om jag inte är för trött. Om han är vaken sent på kvällen brukar han dock vakna på natten också.

Åh jag vill också få till bärsjalen, men det får nog bli när alla är glada mätta och utvilade :)
 
Här är också sjalarna och bärselen mycket till hjälp, både på promenader och när lilleman är övertrött eller har magknip. Är du duktig på att knyta? Min är en riktig sprattelgubbe ibland vilket kan bli oerhört frustrerande om vi båda är trötta (extra bra om jag är stressad iväg någonstans också ;))

Vaccination funderade jag inte ens på att utesluta faktiskt och det gick helt fint, han gnällde till lagom länge för att mamma skulle lyckas få tårar bara. Och så valde vi till hepatit b också.

@supersonic Mardrömmar har det hänt att han har haft och det är riktigt obehagligt att vakna av att han skriker på det viset:cry:

Här sovs det bra på nätterna bara vi lägger honom i tid kring 8-9, så vaknar han runt 5 på morgonen och oftast kliver vi upp då om jag inte är för trött. Om han är vaken sent på kvällen brukar han dock vakna på natten också.

Nja, jag vill inte kalla mig expert direkt ;) men jag tycker nog at jag fått till snitsen ganska bra.
Gjorde de klassiska nybörjarfelen i början - för lågt och för löst.

Nu har jag lärt mig att knyta färdigt efter att han är på plats också, lättare att få det bekvämt för oss båda.

Har börjat kika lite på vävda sjalar också. Fortsätter S att växa i den här takten lär det bli svajigt med trikåsjalen snart.
 
Nu är det bättre. Mest gasig och magen är inte fullt igång. Insåg precis att gravid extra-försäkringen vi tog betalat sig. 3000 kr i ersättning vid akut snitt.

Fröken sover 3 - 4 timmar och äter ordentligt. I morgon kväll ska vi hem är det tänkt.

Strax kommer nyblivna storasystern och mormor på besök.
 
Hos oss går det sådär just nu. Jag är feberfri och därmed hyfsat pigg igen, men märker att mjölken redan börjar sina. Igår grät gullegrynet av hunger redan en halvtimme efter matningarna (istället för att knorra lite efter 1,5-2 timmar typ). Gav en flaska på kvällen och då verkade han äntligen bli mätt nog för att kunna somna för natten. Jag har ju rätt mycket bröstmjölk i frysen som tur är så det är väl bara att hoppas på att produktionen kommer igång igen när jag kan äta normalt. Nu tar jag 600 mg ibuprofen + lidocain-gel innan måltiderna och då kan jag i alla fall äta sånt som glider ner lätt, typ joghurt eller pasta med smör skuren i småbitar... Och glass. ;) Men det får inte ha några skumma bitar eller så. Måste försöka få en läkartid imorgon...
 
Hos oss går det sådär just nu. Jag är feberfri och därmed hyfsat pigg igen, men märker att mjölken redan börjar sina. Igår grät gullegrynet av hunger redan en halvtimme efter matningarna (istället för att knorra lite efter 1,5-2 timmar typ). Gav en flaska på kvällen och då verkade han äntligen bli mätt nog för att kunna somna för natten. Jag har ju rätt mycket bröstmjölk i frysen som tur är så det är väl bara att hoppas på att produktionen kommer igång igen när jag kan äta normalt. Nu tar jag 600 mg ibuprofen + lidocain-gel innan måltiderna och då kan jag i alla fall äta sånt som glider ner lätt, typ joghurt eller pasta med smör skuren i småbitar... Och glass. ;) Men det får inte ha några skumma bitar eller så. Måste försöka få en läkartid imorgon...

Krya på dig!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 275
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag vill med den här tråden egentligen, mest ventilera tror jag. För idag är en dålig dag, en riktig skitdag då jag...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: nexxa
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 392
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 391
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp