Sommarföräldrar 2016 del 3

M är nu 8,5 månad. Har två små sylvassa gaddar och fler är nog på G. Nyss hemkomna efter resa till Teneriffa. Flygresan både dit och hem gick långt över förväntan bra - pyret satt och skrattade och vinkade och flörtade hejvilt och medelålders män satt fånleende och vinkade och gullade med henne. Lite amning och lite sömn och allt funkade helt perfekt. Vår dotter har verkligen blivit helt sjukt charmig! På restauranger sitter hon och snackar och flinar åt folk och showar så de knappt kan äta upp sin mat. :D Sitter gärna en stund i knät på främmande också, så nån blyghet har vi inte alls märkt av här.

Hon äter lite av allt det vi äter. Det som funkar att äta själv får hon, och annat matar vi henne med, som ris, gröt, sås osv. Hon gillar det allra mesta, gärna sånt med mycket smak som korv, ost och grytor med vitlök i. Oliver var en hit! Vi ammar fortfarande nån slurk här och där på dagarna. På nätterna samsover vi än och hon äter rätt mycket, men sömnen funkar bättre för hon ligger inte och sparkas och sprattlar på samma sätt som innan så jag kan sova medan hon äter. Nästa vecka ska vi dock försöka sluta nattamma. Planen är att vi gör nattningsrutin som vanligt, med pyjamas och gröt, och sen stoppar partnern henne i åkpåsen i vagnen och söver henne där, samt bär in henne till gästrummet och sover där med henne ett par nätter medan jag sover i sovrummet på övervåningen. Vi får se hur den planen går. Blir det alltför tungt så bryter vi och provar igen om nån vecka.
 
Adam är 6,5 månad. Läkarbesök idag och fick ua på pappret. Han kryper och drar sig upp till stående mot möbler men kan inte sitta än. Äter gärna mat och med stor aptit! Så det flyter på helt okej :)
 
Idag hade vi hembesök av Bvc. 8mån kontroll och prat om säkerheten i hemmet nu när hon börjar bli lite mer rörlig.

Så nu är hon 70.5cm lång och väger 9.280g, en liten bastant sak :D Sitter själv och
springer runt som en tok i gåstolen. Sen märker man att det börjar bli lite humör i henne när det inte går som hon vill :p
 
M är nu 8,5 månad. Har två små sylvassa gaddar och fler är nog på G. Nyss hemkomna efter resa till Teneriffa. Flygresan både dit och hem gick långt över förväntan bra - pyret satt och skrattade och vinkade och flörtade hejvilt och medelålders män satt fånleende och vinkade och gullade med henne. Lite amning och lite sömn och allt funkade helt perfekt. Vår dotter har verkligen blivit helt sjukt charmig! På restauranger sitter hon och snackar och flinar åt folk och showar så de knappt kan äta upp sin mat. :D Sitter gärna en stund i knät på främmande också, så nån blyghet har vi inte alls märkt av här.

Hon äter lite av allt det vi äter. Det som funkar att äta själv får hon, och annat matar vi henne med, som ris, gröt, sås osv. Hon gillar det allra mesta, gärna sånt med mycket smak som korv, ost och grytor med vitlök i. Oliver var en hit! Vi ammar fortfarande nån slurk här och där på dagarna. På nätterna samsover vi än och hon äter rätt mycket, men sömnen funkar bättre för hon ligger inte och sparkas och sprattlar på samma sätt som innan så jag kan sova medan hon äter. Nästa vecka ska vi dock försöka sluta nattamma. Planen är att vi gör nattningsrutin som vanligt, med pyjamas och gröt, och sen stoppar partnern henne i åkpåsen i vagnen och söver henne där, samt bär in henne till gästrummet och sover där med henne ett par nätter medan jag sover i sovrummet på övervåningen. Vi får se hur den planen går. Blir det alltför tungt så bryter vi och provar igen om nån vecka.
Skönt att resan gick bra! Visst är det en härlig ålder nu ändå. E är också sådär tokcharmig när vi är ute bland folk.
 
Alltså jag längtar efter att börja jobba! Klättrar snart på väggarna här hemma av rastlöshet!
Och planen är att vara hemma till augusti. Vi ska visserligen ha semester tillsammans under sommaren.

Sen en fundering kring amning, ni som ammar somnar era bebisar endast vid amning? Så är det för oss och alltså tar jag alltid kvällsnattningen för hon somnar inte i vagn/sele/med flaska. Och sen äter/snuttar hon hela nätterna igenom. Det tycker jag är lite drygt. Men antar att man bör sluta nattamma helt innan det ändras..
 
Alltså jag längtar efter att börja jobba! Klättrar snart på väggarna här hemma av rastlöshet!
Och planen är att vara hemma till augusti. Vi ska visserligen ha semester tillsammans under sommaren.

Sen en fundering kring amning, ni som ammar somnar era bebisar endast vid amning? Så är det för oss och alltså tar jag alltid kvällsnattningen för hon somnar inte i vagn/sele/med flaska. Och sen äter/snuttar hon hela nätterna igenom. Det tycker jag är lite drygt. Men antar att man bör sluta nattamma helt innan det ändras..

Kan du inte börja så smått med jobb nån dag i veckan? Jag håller som bäst på att planera för att gå upp till 60 %. Mitt jobb är så svårt att begränsa så det blir lätt att jag jobbar mycket mer än jag ska ändå, och dessutom börjar jag känna suget att pilla på min egen forskning och inte bara undervisa och samla data. Så det ska bli superkul.

M somnar i vagn/i sele samt vid amning. Tidigare somnade hon i sittern också men det är lögn att få henne att göra det nu - hon hoppar upp och ner som en guttaperkaboll och hojtar och sjunger tills hon blir sur och kräver att få komma upp. :cautious: Så just nu är det vagn och amning som gäller vid sömn dagtid. Kvällstid funkar bara amning, tyvärr. Jag är väldigt sugen på att sluta amma helt, men det känns himla svårt just för att det är så svårt för henne att somna utan... Det gör att både jag och partner gruvar oss för att ta tag i det. :( Har läst lite om Jay Gordons metod och ska försöka läsa på lite mer, annars är arbetsplanen att när vi väl slutar nattamma så söver partnern bebis i vagnen, och när hon somnat går han med henne och sover i gästrummet och jag sover i sovrummet i några nätter. Men usch, jag gruvar mig för att hon kommer vakna och vara superledsen, och att jag inte "får" amma henne då för att då blir allt förstört... Jobbigt känns det.

Känner igen snuttandet, också sjukt trött på det. :meh:
 
8 månader här nu och på 2 veckor har han börjat sätta sig själv OCH resa sig mot saker! :nailbiting:
VAR TOG MIN BEBIS VÄGEN??? :confused::eek::nailbiting:

För nån månad sen var jag in på jobbet och presenterade mig för nya chefen och meddelade att jag är öppen för att så smått gå in på timmar igen.
Så nu kan dom ringa mig och jag kan sätta upp mig på valfri planerade ledigheter.
 
Kan du inte börja så smått med jobb nån dag i veckan? Jag håller som bäst på att planera för att gå upp till 60 %. Mitt jobb är så svårt att begränsa så det blir lätt att jag jobbar mycket mer än jag ska ändå, och dessutom börjar jag känna suget att pilla på min egen forskning och inte bara undervisa och samla data. Så det ska bli superkul.

M somnar i vagn/i sele samt vid amning. Tidigare somnade hon i sittern också men det är lögn att få henne att göra det nu - hon hoppar upp och ner som en guttaperkaboll och hojtar och sjunger tills hon blir sur och kräver att få komma upp. :cautious: Så just nu är det vagn och amning som gäller vid sömn dagtid. Kvällstid funkar bara amning, tyvärr. Jag är väldigt sugen på att sluta amma helt, men det känns himla svårt just för att det är så svårt för henne att somna utan... Det gör att både jag och partner gruvar oss för att ta tag i det. :( Har läst lite om Jay Gordons metod och ska försöka läsa på lite mer, annars är arbetsplanen att när vi väl slutar nattamma så söver partnern bebis i vagnen, och när hon somnat går han med henne och sover i gästrummet och jag sover i sovrummet i några nätter. Men usch, jag gruvar mig för att hon kommer vakna och vara superledsen, och att jag inte "får" amma henne då för att då blir allt förstört... Jobbigt känns det.

Känner igen snuttandet, också sjukt trött på det. :meh:
Jo jag pratade lite med sambon och ska försöka gå in och jobba lite timmar under våren.

Hoppas det går bra att sluta med amningen när ni väljer att göra det! Jag gruvar mig också men vi ska vänta lite, har också läst om den metoden som känns ganska snäll ändå. Jo på dan somnar hon i vagn också men på kvällen duger bara amning.
 
Jo jag pratade lite med sambon och ska försöka gå in och jobba lite timmar under våren.

Hoppas det går bra att sluta med amningen när ni väljer att göra det! Jag gruvar mig också men vi ska vänta lite, har också läst om den metoden som känns ganska snäll ändå. Jo på dan somnar hon i vagn också men på kvällen duger bara amning.
Jag helammade i ca 5 månader innan vi gick över till att börja ge lite ersättning ett par ggr om dagen. Vi gav dock minst ett mål om dagen med urpumpad mjölk nästan hela amningstiden, så flaskan var väl invand innan övergången.
Vi vande successivt av med amningen så att jag, när jag började jobba när pyret var ca 6,5 månad helt slutade. Det gick hur smärtfritt som helst. Vi hade dock ingen rutin på nattamning, hon har med några få undantag sovit hela nätterna men somnade oftast för natten vid amning, men det gick ganska lätt att föra över till flaska på kvällen i kombo med lite vaggande/vyssjande, tog lite längre tid ett par kvällar men gick över förväntan lätt.

*kl*

Skruttan är nu drygt 7,5 månad. Kryper i racerfart sedan någon dryg vecka tillbaka, försöker resa sig mot ALLT så det pågår ständig ommöblering i vårt inte så barnsäkrade hem. Pillar på allt, drar i alla sladdar och jagar hunden i full fart samtidigt som hon skrattar så att hon kiknar. Det är rätt utmattande för den hemmavarande fadern tror jag... :angel: Inga tänder än. Roligaste leken just nu är att sitta på golvet, studsa med hela kroppen och hålla i ett snöre som om det vore tyglar. Sambon skyller på att jag red för långt in i graviditeten. :rofl:
 
Lilla gulla är nu drygt 8 mån, vägde in på 8910 gr idag och är 70 cm lång.
Hon har fått en tand nere men har inte börjat krypa än. Hon äter allt jag bjudit på men höjdaren hittills är nog hummersoppa.

I slutet av förra veckan började jag ana förstoppning så i söndags fick vi åka in på akuten där hon fick Klyx lavemang. Barnläkaren ordinerade Laktulos dagligen och hon ska ha varit bra i 2 månader innan vi slutar med den.
 
Hur går det för er allihop med era småttingar?


Här går det i en rasande fart! Var på 10mån kontroll i Tisdags och lillskit är 74.5cm lång och väger 9.8kg :D
Kryper rundor och ställer sig mot allt så nu är det inte en lugn stund längre. Har fått två tänder där nere änsålänge.
Hon sover ganska bra på dagen men att natta henne vid 19.30-20 som vi gjort innan är ju bara att glömma, hon är pigg o glad fram till 21-21.30. Oftast sover hon hela natten och vaknar vid halv 7 7, men ibland vaknar hon 3-4 och vill ha mat så somnar hon igen.

Vi går fortfarande på babysim (kurs 3) och hon älskar att bada! :love:
 
Hur går det för er allihop med era småttingar?

Ska på 10mån kontroll i slutet av denna månad då barnet är 11 mån:) tror hon väger över 10 och måste vara minst 75 cm lång. Kryper och ställer sig upp mot saker. Tror absolut hon går innan hon är 1. En liiiiiiten tand har tittat fram och tre är på gång. Bara i överkäken. Äter riktig mat, frulle, lunch, mellis och kvällsmat. Hon har själv fasat ut ersättning och hon får bara en flaska till nattningen. Runt 20 så sover hon, jag nattar i sele. Hon sover ett par timmar själv men vill sen komma över till mig. Jag orkar inte natta om på natten så hon får komma över. Vaknar runt 6 varje morgon. Pappan har skärpt till sig rejält efter jag sa ifrån rejält för ett tag sedan. Skönt! Vi har börjat fundera på om vi skulle palla ett barn till. :)
 
Vi var på 10 månaders kontroll för 2 veckor sen. 75 cm lång och 10,6 kg.

Hon har en egen variant istället för att krypa så drar hon sig framåt på rumpan. Hon far runt och undersöker allt här hemma, drar ut lådor och öppnar skåp. Ställer sig upp mot saker och står riktigt stadigt med stöd mot nått nu så det känns inte som alltför långt bort att hon går!

Slutat amma helt dagtid nu och hon äter bra. Har även vant henne av att somna med amning på kvällen och det gick över förväntan så nu somnar hon med en flaska välling på kvällen så skönt! Ska fasa ut amningen på natten nu eftersom också.

Hon har 4 tänder nere och 4 uppe och tror det är fler på gång.

Förstår även ord som mamma, pappa, vovve, lampa och kan peka och visa så häftigt!

Hon är intresserad av allt och pekböcker är en stor favorit.

Ingen liten bebis längre utan nu börjar hon bli så stor.
 
Hur går det för er allihop med era småttingar?

Adam är snart 9 månader. Står stadigt utan stöd och ställer sig även upp själv utan stöd. Kan parera bra och kan plocka upp något på golvet ståendes och komma upp igen utan problem. Så nu väntar vi bara på första stegen.

Han har blivit pappas pojk och föredrar pappa alla dagar i veckan, men har inget emot det. Rätt skönt att ha en bebis som inte behöver vara med mig nonstop.

Däremot så har han humör, och säger man nej så blir han fruktansvärt arg. Så jag tror han förstår innebörden av det ordet. Han har lärt sig säga mamma så just nu är både jag och hans pappa "mamma" när han ropar.

En intensiv grabb med fruktansvärda mängder energi, så vi kommer nog bli gråhåriga med denna lille gosse :D. På 8 månaders besöket vägde han 9010 gram och 72,5 cm lång. Så han har saktat ner på kurvan men växer fint.. nu får vi åtminstone använda kläderna ett par gånger :angel:
 
Så kul att läsa om era små! Jag kan inte förstå att det snart gått ett år :confused:

Vårt lilla busfrö blir snart 11 månader och är ett riktigt litet charmtroll. På 10-månaderskollen vägde han 12.5 kg och var 80 cm lång. För cirka en vecka sedan började vi blanda i lite vällingpulver i hans ersättning och han drack det :bump: sen kunde vi fasa ut ersättningen och nu har han druckit endast välling tre kvällar och sovit hela natten varje natt :banana: Herregud så skönt efter 11 månaders väntan. Får se om det fortsätter så eller bara var en tillfällighet :D

Annars är det fullt ös, så som det ska vara med en snart 1-åring. Han är fortfarande ganska sen tror jag rent motoriskt. Han kryper inte ännu utan hasar sig fram i världens hastighet. Ställer sig mot möbler och väggar men kommer nog ta ett tag innan han går. Han är en sån otroligt glad, charmig, social, busig och mysig liten personlighet - jag och hans pappa är helt saligt förälskade i honom :love:
 
Härligt att få lite uppdateringar från er alla! Tänk att våra små snart fyller ett år!

Miranda är nu 11 månader, väger runt 10 kg, har två gaddar framme som hon bits med (hårt!) och två på gång. Hon kryper inte men rumphasar sig fram med förskräckande fart. Hon står rätt så stadigt och kan gå flera steg med lite stöd, och hon älskar sin gå-vagn. Hon är ständigt pladdrande, skrattande och undersökande, vårt lilla solskensbarn :love:. Nu har hon dock haft en tuff vecka med både förkylning och tandsprickning, och till råga på allt så trillade hon ur vagnen i sömnen och skrapade upp sin lilla näsa. :( Men hon är glad ändå.

Hon är nog i nåt språng för i vagnen ska det bara sittas upp, tittas, vinkas och pladdras, i stort sett omöjligt att få henne att somna där och förut har hon sovit minst 3 h åt gången i vagnen på dagarna. Nu är vi glada om vi får ihop 2 h på en hel dag. Vi ammar en del fortfarande men mest äter hon mat, som en liten häst! Nu har vi ÄNTLIGEN slutat med nattamningen, och det gick över förväntan bra. I gårkväll fick pappan natta henne och efter det sov han med henne och hon accepterade för första gången att han sövde om henne. Så jag har sovit SJÄLV i gästsängen för första gången sen hon kom! Nu drömmer jag vilda drömmar om barnpassning över natten så att jag och pappan kan ta en hotellnatt med middag och riktig tid för varandra! :D

Annars säger hon Titta, Där, Mamma, Pappa, Nänänänä och en massa rappakalja. Hon förstår Var är-frågor och kan peka på hunden, mamma, pappa, lampan, vattenmuggen, blommor och en hel del annat.

Hon är så fantastisk!
 
Hur går det för alla bebisar?

Jag jobbar för fullt och känner mig otillräcklig till tusen. Så mycket på jobbet att jag inte orkar med när jag väl är hemma, men snart semester!!

Dagisplats är fixad till slutet av augusti.
Nojjig mamma här för att M ligger efter, inga tänder än och varken står eller går själv. Försöker intala mig att alla utvecklas olika, men tankarna vandrar ändå...
 
Hur går det för alla bebisar?

Jag jobbar för fullt och känner mig otillräcklig till tusen. Så mycket på jobbet att jag inte orkar med när jag väl är hemma, men snart semester!!

Dagisplats är fixad till slutet av augusti.
Nojjig mamma här för att M ligger efter, inga tänder än och varken står eller går själv. Försöker intala mig att alla utvecklas olika, men tankarna vandrar ändå...

Min går eller står inte heller själv utan bara om han håller i något/någon, känner ingen stress ännu! Han är ju inte ens ett år än :)

Jag är föräldraledig tom augusti och sen tar sambon över i ett halvår innan det är dags för förskola i februari. Ser fram emot att börja jobba igen, känner mig rätt färdig med att vara hemma, sonen är rätt krävande och leker inte mycket själv utan vill bli underhållen och buren och min rygg är inte glad :( så ska bli kul att göra annat.
 
Hur går det för alla bebisar?

Jag jobbar för fullt och känner mig otillräcklig till tusen. Så mycket på jobbet att jag inte orkar med när jag väl är hemma, men snart semester!!

Dagisplats är fixad till slutet av augusti.
Nojjig mamma här för att M ligger efter, inga tänder än och varken står eller går själv. Försöker intala mig att alla utvecklas olika, men tankarna vandrar ändå...

Vi var inne på 10-månadersbesök förra veckan, hon vägde 9,8 kg och är 71 cm lång. Hon har två tänder nere och en uppe, kryper i en rasande fart och har nyligen börjat ställa sig mot saker.

Hon blev mycket lycklig när hon fick dra sin ponny i luggen när vi var iväg och skodde. Hennes pappa har köpt Peltorlurar åt henne :up:

Nu är hon inne i en period när hon sover sämre, på dagtid så vaknar hon och gnyr tills jag kommer in och lägger en hand på henne. Då somnar hon om.
På kvällen lägger jag henne i spjälsängen men tar upp henne för samsovning när hon vaknar senare på natten.
Får hon sova med mig sover hon lugnt.

Förskola är planerat till årsskiftet.

Jag har köpt solglasögon med uv-skydd åt henne, jättesöta från baby banz. Men precis som med mössorna åker de av lika fort som de kommer på :p
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 286
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 546
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 438
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 583
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp