Sommarföräldrar 2017 del 3

Hur gör ni för att få bebisarna att sova igen när de vaknar på natten? Själv kör jag på att amma honom till sömns, men det hade ju varit trevligt att ha någon alternativ metod också :).
Alltså vi kör typ samma rutin vareviga kväll. Först får han ligga vid tutten om han vill ha käk innan pappa tar över knodd och byter blöja medan jag antingen pumpar eller värmer mat åt honom. Sen matar antingen jag eller pappa honom och så får han ligga på vårt bröst tills han somnar, då välter vi över honom i nestet igen. Tar olika lång tid men funkar för det mesta fram till 04 iaf. Väldigt mycket omständligare än vad ni andra har det skulle jag tro. :)

Igår hade han nog rejält magknip då han fått mer ersättning än vanligt under dagen, så han var jätteledsen där en stund, men sen har han faktiskt sovit sig igenom sin "gnällperiod" på morgonkvisten, så skönt.
 
Hur gör ni för att få bebisarna att sova igen när de vaknar på natten? Själv kör jag på att amma honom till sömns, men det hade ju varit trevligt att ha någon alternativ metod också :).
Han får ligga i famnen, antingen på armen eller mot axeln, och så buffar jag med en hand under hans rumpa. Det där rumpbuffandet är fantastiskt effektivt men man kan få hålla på ett tag och ibland får man buffa ganska kraftigt. Det går också att buffa när han ligger själv, ex i babynestet, men svårare att få honom att fortsätta sova där. Han vaknar ofta en stund efter att man slutat buffa.
 
Hur gör ni för att få bebisarna att sova igen när de vaknar på natten? Själv kör jag på att amma honom till sömns, men det hade ju varit trevligt att ha någon alternativ metod också :).
Så fort hon är färdig med att amma får hon nappen och när hon är lugn men inte helt sovandes lägger jag tillbaka henne i nestet. De bra perioderna somnar hon inom ca 15 min i nestet, man kan behöva hålla en hand på henne och ge henne nappen ett par gånger bara. Sämre perioder kan hon ligga och böka/stånka/pusta i 1 timme innan hon faller till ro.
När hon var yngre ammade jag henne också till sömns och försökte sen smyga henne tillbaka i nestet men tycker nog det här fungerar bättre eftersom jag inte väcker henne när jag lägger ner henne, det tog dock lite tid innan hon lärde sig att somna själv i nestet men nu är hon ganska trött mitt i natten så om det inte funkar i nestet somnar hon direkt om hon får ligga hos mig.

Jag har också börjat att försöka lägga henne i nestet vaken om kvällarna när vi har ammat färdigt och få henne att somna där och inte vid bröstet. I hopp om att sambon i så fall i framtiden kan ta några kvällar själv. Har provat tre kvällar med lyckat resultat två av dom, ikväll tänker jag att sambon får prova. :)
 
Ja du @Rhinos .Somna om..
Antingen ammar han och somnar om eller så är han vaken och då är han liksom vaken.
Hände kvart i fem i natt. Glad och pigg kille som fäktar med armar och ben och har helt uppspärrade ögon och munnen som ett och och andas helt uppspelt. Och då sitter vi och snackar tills han är trött igen.. Vilket han inte blev så hans pappa fick k ta honom vid 7 och kom tillbaka med sömnig kille som sov till nio.
Vill han sova så somnar han om bra på natten om inte det finns rapar i vägen. Vill han inte så finns inte mycket att göra.

På dagen och kvällen kan han bli övertrött och vill sova men kan inte och då är bärselen bästa trixet. Vagnen kan han sova i en liten stud- bäst om torktumlaren går bredvid.
Men jag är nog rätt kass på söva barn känner jag. Jag orkar inte styra upp det...
Bara pyamasgrejen ... Mitt barn kladdar ner sig hela tiden. Han sover i de kläder han har på sig och är det pyamas så har han den en stund på dagen oxå. Tills den behöver tvättas...
 
När S vaknar på natten så får han antingen en ny blöja först eller så ammar jag direkt. Oftast slumrar han till vid bröstet när han är klar. Brukar lägga upp honom mer på bröstet då och vi kör också på att buffa rumpan fram tills han somnat tillräckligt för att gå och lägga tillbaka i spjälsängen:)
 
Somna om.. ja du..
oftast blir det amning, byta blöja, amma lite till och sen somnar han vid bröstet. Första stunden på natten sover han i sitt babynest i sin säng. Men från 02-03 brukar han vilja ligga nära, så då bor det samsovning och buffande på rumpan tills han somnar. Han har oftast svårare att somna mellan 03-05, det är lite av en vaken period (precis som när han låg i magen).

Han sömnrutiner kommer hinna ändras så många gånger så jag försöker inte ens få in en rutin än.. Det får komma om några månader.
 
Tack för alla svar! Kul att höra vad alla har för knep. Vi har mest kört på att han får somna på oss. Antingen när han ammar eller när han sitter i sjal/sele. Ibland kan jag Liggamma honom i sängen och när han har somnat så smyger jag iväg och då kan han sova vidare. Han somnar i och för sig lätt i både vagn och babyskydd så han borde vara lite enklare att få att somna i babynestet än vad storebror var. Han tvärvägrade allt som inte innebar att han var fastklistrad på en, och med det i bagaget är det lätt att göra likadant med lillebror nu, men ska nog våga testa lite andra knep med honom :).

Rumpbuffande funkade på storebror när han var runt halvåret gammal och jag har märkt att även lillebror blir lugnare av det. Än så länge har V inte varit vaken på natten förutom när han ska äta, och så fort han ätit somnar han vid bröstet.

Ni som har bebisar som är vakna en stund på natten, har de varit det ända från födseln? Jag vill minnas att storebror hade en period då han vaknade mitt i natten och var vaken i några timmar, men kommer inte ihåg hur gammal han var när det började.
 
Åh min bästa vän berätta precis att hon är gravid :love:
Och jag kände direkt; jag är inte klar, det blir en till! Men om många år framåt. Så många så jag har förträngt hur fruktansvärt det är att vara gravid.
Men jag offrar gärna 9månader av konstant kräkningar för att få föda barn igen, få ha en bebis igen..
 
Juni
6/6- MalanMjöl, 28 år första barnet- Svea född 5/6 3374 g, 52 cm (Kph)
9/6 - Thalbaz, 28 år, första barnet (Östergötland), Ellen, född 17/3, 1205 g, 44 cm.
9/6 - Omega, 26 år, första barnet, Milo född 6/6, 3925 g, 49,5 cm.
19/6 - Ryttla, 28 år, första barnet, Set född 29/6, 4895 g, 57 cm.
20/6 - Cynthia, 32 år, första barnet
24/6 - Julmust 35 år första barnet, M född 25/6 3635 g, 52,5 cm
29/6 - Kanintant, 34 år, första barnet, Algot född 5/7, 3510 g, 51,5 cm.

Juli
2/ 7 - Humla, 31 år, första barnet (Sthlm), Folke född 5/7, 3952 g, 52 cm
6/7 - Elin_b, 28 år, första barnet (Sthlm), Frank född 21/6, 3384 g, 51 cm
17/7 - Comatose, 33 år, andra barnet (Sthlm) - Olle född 24/7
20/7 - Pannkaka 40 år första barnet

Augusti
5/8 - Manhattan_2006 31 år första barnet, Noel född 29/7 3090 gr, 49 cm.
10/8 - hvala, 34 år, andra barnet (Sthlm), pojke "M" född 13/8, 4130 g, 52 cm.
11/8 - Fritidsryttare, 25 år, första barnet. Erik, född 22/8; 4420 g, 55 cm
24/8 - Fivi, 27 år, andra barnet. Sixten född 6/8 3540 g 49 cm
25/8 - Dumle_gumman, 30 år, Första barnet
26/8 - Rosen-Knoppen, 28år, andra barnet, Sthlm, Pojke Milo född 30/8 3690g 49cm
26/8 - IdaV, 27 år, första barnet, Ada född 2/8 2620 g 46,6 cm
28/8 - Rhinos, 28 år, andra barnet (Skaraborg), pojke "V" född 6/9, 3390 g, 50 cm


Födelsedagslista:
Mars
17 - Ellen (Thalbaz)

Juni
5 - Svea (MalanMjöl)
6 - Milo (Omega)
21 - Frank (Elin_b)
25 - M (julmust)
29 Set (Ryttla)

Juli
5 - Algot (Kanintant)
5 - Folke (Humla)
24 - Olle (Comatose)
29 - Noel (Manhattan_2006)

Augusti
2 - Ada (IdaV)
6 - Sixten (FiVi)
13 - M (hvala)
22 E (Fritidsryttare)
30 - Milo (Rosen-Knoppen)

September
6 - V (Rhinos)
 
@Rhinos
Jag samsover och liggammar, han brukar inte bli klarvaken på natten men om han skulle vakna kort efter jag har sövt honom så "gör vi om". Dvs. byter blöja, erbjuder bröst/flaska, rapar och vaggar till sömns i famnen. Det där rumpbuffandet låter effektivt för många, men här är det just rörelsen sida-till-sida som får ögonen att gå i kors.
 
Vi har klarat av gossens första långresa hem till min släkt. :nailbiting: Tog ungefär 8 h dörr till dörr. Totalt 3,5 h flyg plus lite väntan på Arlanda. Gick förvånansvärt bra att flyga! Han sov hela första sträckan och stor del av andra. Försökte packa lätt, hade bara ryggsäck och Ergobabyn men ändå händerna fulla. Lite bökigt att göra i ordning ersättning på flyget med en ledsen flaxande bebis, jag pudrade halva gången. :angel: Guld värt med hjälp från främlingar (typ alltid kvinnor som nyligen varit i samma situation och sympatiserar). Män 50+ fällde kommentarer a la: "Har du nån stoppknapp på den där?" och suckade LJUDLIGT. Ursäkta generaliseringen men... :devil:
 
Vi har klarat av gossens första långresa hem till min släkt. :nailbiting: Tog ungefär 8 h dörr till dörr. Totalt 3,5 h flyg plus lite väntan på Arlanda. Gick förvånansvärt bra att flyga! Han sov hela första sträckan och stor del av andra. Försökte packa lätt, hade bara ryggsäck och Ergobabyn men ändå händerna fulla. Lite bökigt att göra i ordning ersättning på flyget med en ledsen flaxande bebis, jag pudrade halva gången. :angel: Guld värt med hjälp från främlingar (typ alltid kvinnor som nyligen varit i samma situation och sympatiserar). Män 50+ fällde kommentarer a la: "Har du nån stoppknapp på den där?" och suckade LJUDLIGT. Ursäkta generaliseringen men... :devil:
Men så himla ohyfsat att hålla på att sucka och kommentera på det viset :rage:! Som om det inte är jobbigt nog att försöka tillgodose bebisens behov.
 
Det slog mig precis att vi snart har kommit till den åldern då vi hade det så fruktansvärt jobbigt med dottern. Hon skrek och skrek och skrek ungefär en timme varje kväll, och vi gick och gick med henne i bärselen. Jag missade hela det årets säsong av Så mycket bättre för det sammanföll med hennes skriktimme. Vi gick halva nätterna också. Jag hade konstant ont i fötterna och fick ångestkänslor på eftermiddagarna för att jag visste att kvällen närmade sig. Jag tror inte jag har ett enda positivt minne från de första 8 veckorna :cry:

Och vet ni, det är så totalt annorlunda den här gången. Lille M skriker när vi är för långsamma med maten eller med att plocka upp honom, men han är aldrig otröstlig. Även när han har en gnällig dag är han en lätt match att hantera. Om han bara kunde sluta stånka nattetid (och gärna sova lite längre mellan matningarna) skulle allt vara fantastiskt :D
 
Effektiviteten ändras onekligen lite när man får barn... Tog hem lite hästar igår för att vänja av fölet. Klockan 06 släpptes de ut och vid 06.45 är jag hemma och stallet är färdigt. Förut har man ju kunnat gå där ute och dra i timtal.:) Sååå jädrans skönt dock att bara få gå i godan ro och mocka skit och sopa en stallgång, snacka om livskvalitet.
 
Det slog mig precis att vi snart har kommit till den åldern då vi hade det så fruktansvärt jobbigt med dottern. Hon skrek och skrek och skrek ungefär en timme varje kväll, och vi gick och gick med henne i bärselen. Jag missade hela det årets säsong av Så mycket bättre för det sammanföll med hennes skriktimme. Vi gick halva nätterna också. Jag hade konstant ont i fötterna och fick ångestkänslor på eftermiddagarna för att jag visste att kvällen närmade sig. Jag tror inte jag har ett enda positivt minne från de första 8 veckorna :cry:

Och vet ni, det är så totalt annorlunda den här gången. Lille M skriker när vi är för långsamma med maten eller med att plocka upp honom, men han är aldrig otröstlig. Även när han har en gnällig dag är han en lätt match att hantera. Om han bara kunde sluta stånka nattetid (och gärna sova lite längre mellan matningarna) skulle allt vara fantastiskt :D
Låter som att jag hade kunnat skriva det där. Dock är V bara drygt 2 v gammal så det kan ju ändra sig, men än så länge är det myyycket lättare. Så skönt att det är annorlunda för er också dennna gång. Framförallt eftersom ni ju också har ett storasyskon att ta hänsyn till :).
 
Låter som att jag hade kunnat skriva det där. Dock är V bara drygt 2 v gammal så det kan ju ändra sig, men än så länge är det myyycket lättare. Så skönt att det är annorlunda för er också dennna gång. Framförallt eftersom ni ju också har ett storasyskon att ta hänsyn till :).
Kan man gissa att ni är mycket smidigare föräldrar nu?
 
Kan man gissa att ni är mycket smidigare föräldrar nu?
Det har säkert med saken att göra också, att man är tryggare i föräldrarollen och vet vilka knep man kan ta till. Storebror hade kolik de första 3 månaderna och var/är väldigt känslig för nya intryck och det blir såklart värre när man är förstagångsförälder och inte riktigt vet hur man ska göra alla gånger :).
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det har säkert med saken att göra också, att man är tryggare i föräldrarollen och vet vilka knep man kan ta till. Storebror hade kolik de första 3 månaderna och var/är väldigt känslig för nya intryck och det blir såklart värre när man är förstagångsförälder och inte riktigt vet hur man ska göra alla gånger :).
Även om det är länge sen vi hade bebis så märker jag ju att man har lite mer känsla för vad de vill. Man lär sig snabbare vad de gillar och inte gillar, har snabbare felsökning... Smidigare lösningar på vardagen med en gång.
Sen kör jag i samma fällor som men första barnet- eller så är de bara lika i sättet. Inte lätt att utreda...
 
Även om det är länge sen vi hade bebis så märker jag ju att man har lite mer känsla för vad de vill. Man lär sig snabbare vad de gillar och inte gillar, har snabbare felsökning... Smidigare lösningar på vardagen med en gång.
Sen kör jag i samma fällor som men första barnet- eller så är de bara lika i sättet. Inte lätt att utreda...
Så är det ju. Jag är mycket mer avslappnad nu och man har fler ess i rockärmen denna gången eftersom man minns hur det var med första barnet.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Så är det ju. Jag är mycket mer avslappnad nu och man har fler ess i rockärmen denna gången eftersom man minns hur det var med första barnet.
Och man vet att det jobbiga går över, att det faktiskt blir bättre med tiden. Åtminstone för mig gör det mycket.

Fast jag vågar inte tro att det blir fullt så bra som att M kommer sova hela nätter i eget rum från 6 mån så som syrran gjorde...
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 258
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 481
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 421
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 510
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp