Sommarföräldrar 2017 del 3

Förlåt :angel::D.

Vet hur det känns utan snön. Är uppväxt i Halland och bott där största delen av mitt liv. Det var först när jag var 21 och flyttade till Uppsala som jag fick uppleva riktig vinter. Nu bor vi på slätta, och har helt ok med snö.

Och jag som är uppvuxen tio mil norr om polcirkeln kan inte låta bli att le åt att vinter i Uppsala = riktig vinter (jag har själv bott i Uppsala i många år som vuxen) :D Mina första år i Uppsala så var faktiskt vintrarna rätt ordentliga får jag medge, men sen tyckte jag att det blev mindre och mindre.

Just nu har vi lite lagom med snö, har varit ut och åkt pulka med sonen en del, men inte tagit vara på det så mycket mer än så.
Milo i pulkan 8 jan 18.jpg

(Kul att kunna lägga in en bild!)
 
Och jag som är uppvuxen tio mil norr om polcirkeln kan inte låta bli att le åt att vinter i Uppsala = riktig vinter (jag har själv bott i Uppsala i många år som vuxen) :D Mina första år i Uppsala så var faktiskt vintrarna rätt ordentliga får jag medge, men sen tyckte jag att det blev mindre och mindre.

Just nu har vi lite lagom med snö, har varit ut och åkt pulka med sonen en del, men inte tagit vara på det så mycket mer än så.
Visa bifogad fil 10538
(Kul att kunna lägga in en bild!)
Vilken mysing :love:!

Allt är väl relativt, jämfört med västkustens slaskiga vinter med +2 grader och snålblåst var jag helt begeistrad över att det faktiskt kunde vara njutbart med snö :D.
 
Vilken mysing :love:!

Allt är väl relativt, jämfört med västkustens slaskiga vinter med +2 grader och snålblåst var jag helt begeistrad över att det faktiskt kunde vara njutbart med snö :D.

Ja, så är det förstås :) Vinter kan vara riktigt mysigt, men jag är ändå en sommarmänniska ut i fingerspetsarna. Med tanke på hur mycket vinter jag haft under mina första 19 år i livet så tänker jag att jag samlat på mig så att det räcker ett tag framåt.

Ja, han är så fin :love: I sin jättestora overall :D
Här i Finland kommer det med en vinteroverall i mammalådan, som alla gravida får. Den är typ i storlek 74, men stor i storleken, men vi tycker att det känns onödigt att lägga pengar på en mindre, så han får leva med det.
Mammalådan är fantastisk :love:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
I dag var vi på uppföljning på BUMM för lillemans eksem. Det har blivit mycket bättre men tyvärr inte så bra som det borde. Han har rätt mycket torrfläckar kvar. Han kliar sig jääättemycket när han ligger ner så natten i natt var rätt stökig. Vi har fått recept på några andra salvor att prova. Jag ifrågasatte att de avskrev komjölksallergi efter bara ett pricktest så imorgon ska vi tillbaka och ta blodprov.

I dag var vi också på Friskis efter långt uppehåll. Jag var på spinning och M hängde med tanterna i barnpassningen. Han var på superbra humör och jag kunde till och med duscha och föna håret innan jag hämtade honom. Men 75 min bus tog ut sin rätt och i samma stund jag satte honom i vagnen och petade in nappen gick ögonen igen :D

BA6B11C9-B739-40AB-9F26-37F71622ADCF.jpeg
 
Och jag som är uppvuxen tio mil norr om polcirkeln kan inte låta bli att le åt att vinter i Uppsala = riktig vinter (jag har själv bott i Uppsala i många år som vuxen) :D Mina första år i Uppsala så var faktiskt vintrarna rätt ordentliga får jag medge, men sen tyckte jag att det blev mindre och mindre.

Just nu har vi lite lagom med snö, har varit ut och åkt pulka med sonen en del, men inte tagit vara på det så mycket mer än så.
Visa bifogad fil 10538
(Kul att kunna lägga in en bild!)
Så glad och söt :love:
 
I dag var vi på uppföljning på BUMM för lillemans eksem. Det har blivit mycket bättre men tyvärr inte så bra som det borde. Han har rätt mycket torrfläckar kvar. Han kliar sig jääättemycket när han ligger ner så natten i natt var rätt stökig. Vi har fått recept på några andra salvor att prova. Jag ifrågasatte att de avskrev komjölksallergi efter bara ett pricktest så imorgon ska vi tillbaka och ta blodprov.

I dag var vi också på Friskis efter långt uppehåll. Jag var på spinning och M hängde med tanterna i barnpassningen. Han var på superbra humör och jag kunde till och med duscha och föna håret innan jag hämtade honom. Men 75 min bus tog ut sin rätt och i samma stund jag satte honom i vagnen och petade in nappen gick ögonen igen :D

Visa bifogad fil 10549

Så mysigt :love: Jag tycker att det verkar så himla härligt att vara barn just när en får leka och busa av sig ordentligt och sen bara slockna inbäddad i en vagn :heart Underbart!

Hoppas att det löser sig med eksemen!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Låter som ett vansinnigt bra mammapaket @Omega !
Vilken lugg :heart @hvala !

Liten är i en rätt fin fas nu. Somnar bra både på kvällen och på dagen. Ofta drar han igång och busar järnet innan och sen börjar han låta som en katt man drar i svansen... Då är det bara in med nappen och filt över ögonen så somnar han:D
I princip kan han sitta men har inte fattat det fina med det- man kommer ju ingen vart... Och det räcker att luta lite åt fel håll för att trilla. På mage kämpar han med att få knäna under sig och slår händerna i golvet. Kommer ingenstans med det men ambitionen finns...
Hundarna börjar bli intressanta nu. Försöker få ögonkontakt och le mot dom och det är coolt hur dom uppmärksammar det och börjar hälsa lite mer som på oss andra. Gå fram och vifta lite på svansen och lukta lite snabbt i ansiktet.
 
Avundsjuk på er med snö, här är det inte ens minusgrader, men regnandet har iaf tagit en paus!
:grin:
Bästa motivationen till att försöka krypa är mammas telefon, herregud som hon ansträngde sig imorse utan att riktigt lyckas dock. Så motiverande är inte leksakerna!

Annars är hon inne i en extrem glad period, jättemysigt, bortsett från när hon tycker det är morgon vid 5.30-6 eller kämpar emot sömnen på kvällen :angel:

Kul nu är också att proppa munnen med mat, tugga/suga lite på den för att sen putta ut den med tungan och börja om igen.:yuck:
 
Underbara bebisen min :love: Han sa inte ett knyst när han blev stucken i fingret och sen satt han glad och nöjd i en kvart under tiden de fyllde två små rör med blod.

Seeen skrek han hela vägen till Friskis.

Och väl på plats där drog han en flaska mjölk och lekte järnet i barnpassningen, nöjd hela tiden, så att jag fick träna. Nu sover trött pojke i vagnen :)
 
Vi var med på föräldraträff på bvc idag. Oj vad skoj att se andra små. Så intresserad och glad.
De andra var övervägande vintervårbarn och kunde krypa och nån gick omkring. Så lilleman var fortfarande liten. Men skötte sig fint och somnade raskt innan hemfärd...

Pratades mycket om partid utan bebis. Vi har ärligt talat inte tänkt tanken än... Han sover i soffan ochvhan somnar innsn oss och är alltid där. Och ärligt talat vill vi nog ha det så. Men kanske vi borde försöka få till en kväll för oss?
Hur gör ni andra?
 
Vi var med på föräldraträff på bvc idag. Oj vad skoj att se andra små. Så intresserad och glad.
De andra var övervägande vintervårbarn och kunde krypa och nån gick omkring. Så lilleman var fortfarande liten. Men skötte sig fint och somnade raskt innan hemfärd...

Pratades mycket om partid utan bebis. Vi har ärligt talat inte tänkt tanken än... Han sover i soffan ochvhan somnar innsn oss och är alltid där. Och ärligt talat vill vi nog ha det så. Men kanske vi borde försöka få till en kväll för oss?
Hur gör ni andra?

Vi gör som ni just nu och han är med oss i soffan och sover där tills vi går och lägger oss. Mycket för att han har varit vaken mycket på kvällarna och somnar oftast för natten 21-21.30. Och ammar gärna ofta, 1-2gånger i timmen. Det blir mycket spring om vi lägger honom i sovrummet. Alltså ingen tid för bara oss.
Vi kanske borde bli duktigare och se till att vi får nån egentid men det har inte blivit av.
Vi ska på födelsedagsfest i början på Februari och har ordnat barnvakt över natten. Känns lite vemodigt. Men en kväll innan dess borde vi kunna se till att få lite egentid.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi var med på föräldraträff på bvc idag. Oj vad skoj att se andra små. Så intresserad och glad.
De andra var övervägande vintervårbarn och kunde krypa och nån gick omkring. Så lilleman var fortfarande liten. Men skötte sig fint och somnade raskt innan hemfärd...

Pratades mycket om partid utan bebis. Vi har ärligt talat inte tänkt tanken än... Han sover i soffan ochvhan somnar innsn oss och är alltid där. Och ärligt talat vill vi nog ha det så. Men kanske vi borde försöka få till en kväll för oss?
Hur gör ni andra?
Partid har vi ingen, om vi inte räknat samtalen vi får till i bilen när båda barnen somnat samtidigt :laugh:. Hade inte haft något emot att gå ut och äta på tu man hand, men vi har svårt att få till barnvakt och så ammar han fortfarande. Vi är båda inställda på att det är som det är och tycker inte det gör något. Det kommer komma tillfällen framöver :).
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi var med på föräldraträff på bvc idag. Oj vad skoj att se andra små. Så intresserad och glad.
De andra var övervägande vintervårbarn och kunde krypa och nån gick omkring. Så lilleman var fortfarande liten. Men skötte sig fint och somnade raskt innan hemfärd...

Pratades mycket om partid utan bebis. Vi har ärligt talat inte tänkt tanken än... Han sover i soffan ochvhan somnar innsn oss och är alltid där. Och ärligt talat vill vi nog ha det så. Men kanske vi borde försöka få till en kväll för oss?
Hur gör ni andra?
Eftersom M sover väldigt bra när han somnar för natten borde vi bli bättre på att lägga ner honom i nestet i sängen men han brukar bli liggandes i någons famn tills vi går och lägger oss. Vi har ännu inte haft någon barnfri partid sedan han kom men vi har två kvällar planerade i februari då vi ska ut och äta. Vi hade hoppats kunna gå på bio kring jul men då var ju hela familjen sjuk.

Förra veckans fas tycks ha gått över och nu har vi igen haft några nätter där M sovit hela natten utan mat (men behövt bl.a assistans med napp ett par gånger, så ändå upphackad sömn) så snart kanske han kan börja sova i spjälsängen.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Vi var med på föräldraträff på bvc idag. Oj vad skoj att se andra små. Så intresserad och glad.
De andra var övervägande vintervårbarn och kunde krypa och nån gick omkring. Så lilleman var fortfarande liten. Men skötte sig fint och somnade raskt innan hemfärd...

Pratades mycket om partid utan bebis. Vi har ärligt talat inte tänkt tanken än... Han sover i soffan ochvhan somnar innsn oss och är alltid där. Och ärligt talat vill vi nog ha det så. Men kanske vi borde försöka få till en kväll för oss?
Hur gör ni andra?

Angående partid.. Helt ärligt så bryr jag mig inte alls om det just nu. Inte sambon heller vad det verkar. Jag hade en period i höstas när det kändes lite viktigt och jag tog upp det med sambon, som väl menade att det är ju så här nu av naturliga skäl. Dock ansträngde han sig lite mer efter det med att typ hålla om mig när vi sitter och tittar film i soffan, istället för att vi ska sitta på varsin ände typ ;) Det räckte nog för mig, för nu känner jag inget behov av mer partid alls. Jag hoppas dock att den viljan kommer tillbaka så småningom, men det tror jag nog, är inte så orolig. Vi kan få barnvakt ibland om vi skulle vilja det, vi hade väl tänkt gå ut och äta och gå på bio nån dag men det har inte riktigt blivit av.
V i brukar lägga bebis vid 21.30-22 nån gång, han är inte så trött innan dess. Ibland går vi och lägger oss samtidigt som honom och ibland stannar vi uppe och fixar med måsten eller myser lite framför en film tillsammans. Han sover i egen vagga vid fotändan av vår säng numera, så vi har återigen börjat ligga närmare varandra i dubbelsängen, det är väl alltid något ;):D
 
Låter som vi här har lite samma filosofi då:D.
Det är som det är och har man ett stadigt förhållande blir det ju inte kaos bara för att man har en bebis som stör ut samlivet.
Lite irriterad blev kag eftersom det togs upp att "mammor blir så fokuserade på barnet och pappan behöver oxå få uppmärksamhet "
Och jag känner att ELLER så får pappan växa upp och inse att han kommer i andra hand och får liksom överleva det...
 
Låter som vi här har lite samma filosofi då:D.
Det är som det är och har man ett stadigt förhållande blir det ju inte kaos bara för att man har en bebis som stör ut samlivet.
Lite irriterad blev kag eftersom det togs upp att "mammor blir så fokuserade på barnet och pappan behöver oxå få uppmärksamhet "
Och jag känner att ELLER så får pappan växa upp och inse att han kommer i andra hand och får liksom överleva det...

Håller med dig fullständigt! Har också hört det där, liksom oj vad synd det är om den stackars pappan nu när dumma mamman prompt skulle skaffa ett barn och inte sätter honom i första rummet konstant..:banghead::confused::yuck:
Har en kompis som pratar rätt mycket om det där, hennes man känner sig tydligen lite åsidosatt sedan deras bebis kom. Jag tycker att det är fruktansvärt löjligt i ärlighetens namn.
Glad att både jag och sambon är fokuserade på barnet. Vi älskar varandra ändå och är trygga i det. Jag har svårt att se hur man kan känna sig "hotad" av en bebis.
 
Inte mycket partid här heller, eller ja hon läggs ju i säng vid 19.30-20 så vi har någon timme för oss själv där på kvällen men här är det nog mest mig som inte riktigt har ork/lust till något mer avancerat. Nu har vi iaf bokat resa i februari så hoppas på lite kvalitetstid där när hon förhoppningsvis sover :D

Tror för övrigt vi är på väg in i nästa språng. Humöret skiftar från glad till ledsen på två sekunder och det har tagit låång tid att lägga henne de senaste kvällarna.
 
Herregud vi har verkligen fått en gnällbebis! Eller snarare frustrerad bebis.
Det här med att ligga och jollra i babygymmet eller sitta nöjd i babysitter. Det går 3-4minuter, sen ger han upp och gråter frustrerat. Nej då.. här ska man stå. Hela dagarna långa. Gärna hoppa lite också.
Känns som han bara väntar på att kunna resa sig och gå iväg.
Så sjukt jobbigt att höra detta gnäll. Och att aldrig kunna lägga ifrån sig honom. Det är bära som gäller här. Hela tiden. Annars är han så missnöjd.
Håller gå att bli galen. Sån skillnad från storebror som gärna låg på golvet och pillade med nåt, kunde ligga flera timmar nöjd.

Alla tycker han är så glad hela tiden och charmar alla. Det är inte konstigt, för när de träffar honom ställer de honom i knät mot sig för att se på honom och prata med honom och då är han ju skit nöjd.

Min rygg går av.
Fyllde på mitt Friskis kort så jag kan komma iväg och träna. För här behövs ryggen och magen stärkas.
 
Herregud vi har verkligen fått en gnällbebis! Eller snarare frustrerad bebis.
Det här med att ligga och jollra i babygymmet eller sitta nöjd i babysitter. Det går 3-4minuter, sen ger han upp och gråter frustrerat. Nej då.. här ska man stå. Hela dagarna långa. Gärna hoppa lite också.
Känns som han bara väntar på att kunna resa sig och gå iväg.
Så sjukt jobbigt att höra detta gnäll. Och att aldrig kunna lägga ifrån sig honom. Det är bära som gäller här. Hela tiden. Annars är han så missnöjd.
Håller gå att bli galen. Sån skillnad från storebror som gärna låg på golvet och pillade med nåt, kunde ligga flera timmar nöjd.

Alla tycker han är så glad hela tiden och charmar alla. Det är inte konstigt, för när de träffar honom ställer de honom i knät mot sig för att se på honom och prata med honom och då är han ju skit nöjd.

Min rygg går av.
Fyllde på mitt Friskis kort så jag kan komma iväg och träna. För här behövs ryggen och magen stärkas.
Gåstol?
Jag köpte en begagnad till M för 50 kr i en lokal köp- och säljgrupp på facebook. Till dottern hade jag ingen.

En i min förra mammagrupp skaffade gåstol till sin son som hatade att ligga på mage. Det blev hennes life saver. Sonen gick sen vid 11 månader så det hade ingen negativ påverkan på hans motorik i alla fall :)
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 258
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 480
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 418
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 503
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp