Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
BVC-besök idag och knodd hade gått upp nästan 200 gram så nu väger han snart 5,2 kg och är 57,5 cm lång. Det har hänt massor sista dagarna, han har börjat fixera blicken och ler riktiga solskensleenden, samtidigt som han fäktar och griper med händerna för fullt. Att ligga på magen och kravla är riktigt roligt också. Nya favoritljudet är att "oh:a" och sträcka ut tungan. :)
 
BVC-besök idag och knodd hade gått upp nästan 200 gram så nu väger han snart 5,2 kg och är 57,5 cm lång. Det har hänt massor sista dagarna, han har börjat fixera blicken och ler riktiga solskensleenden, samtidigt som han fäktar och griper med händerna för fullt. Att ligga på magen och kravla är riktigt roligt också. Nya favoritljudet är att "oh:a" och sträcka ut tungan. :)
Härligt med en till stadig kille :) Vi ska till bvc imorgon och jag tror att M är ungefär lika stor. Jag har börjat plocka fram strl 62. Och leendena :love: Han skiner som en sol när jag eller hans pappa sitter nära och pratar med honom. Speciellt när han nyss bajsat, då är livet fantastiskt :D
 
Vår kille ligger precis på medelkurvan och vägde in på 4.7 kg idag.
Nätterna är inte optimala tyckte BVC. Han sover 3 timmar som mest men det är bara en gång per natt Och inte varje natt heller. Oftast är det varannan timme och tar minst 30 min att somna om.
Egentligen är han inte så hungrig då heller. Ammar kanske 5 min max och sen ibland lite till när han varit vaken ett tag.
Överlag är det en småsnuttare. Och jo- det är jobbigt att aldrig få mer än 2 timmar i sträck.
 
Vår kille ligger precis på medelkurvan och vägde in på 4.7 kg idag.
Nätterna är inte optimala tyckte BVC. Han sover 3 timmar som mest men det är bara en gång per natt Och inte varje natt heller. Oftast är det varannan timme och tar minst 30 min att somna om.
Egentligen är han inte så hungrig då heller. Ammar kanske 5 min max och sen ibland lite till när han varit vaken ett tag.
Överlag är det en småsnuttare. Och jo- det är jobbigt att aldrig få mer än 2 timmar i sträck.
Ja, det är slitigt. Vad hade BVC för tips för att dryga ut sovpassen?
 
Vår kille ligger precis på medelkurvan och vägde in på 4.7 kg idag.
Nätterna är inte optimala tyckte BVC. Han sover 3 timmar som mest men det är bara en gång per natt Och inte varje natt heller. Oftast är det varannan timme och tar minst 30 min att somna om.
Egentligen är han inte så hungrig då heller. Ammar kanske 5 min max och sen ibland lite till när han varit vaken ett tag.
Överlag är det en småsnuttare. Och jo- det är jobbigt att aldrig få mer än 2 timmar i sträck.

Låter som vi har det.. Många uppvak och småsnuttande hela nätterna..
Men åandrasidan är lillebror bara 3veckor så lägger ingen stor vikt vid det ännu. Förhoppningsvis blir det bättre om någon månad..
 
  • Gilla
Reactions: Ray
F är snart 2,5 månader nu. Sovit ganska bra länge men senaste veckan riktigt bra. Sover uppåt 7-8 timmar första passet. Efter det sover han sämre, skriker i sömnen och vaknar till lite halvt.
Största problemet är att han gärna vill somna runt kl 20, och då är inte jag så sugen på att gå och lägga mig. Jag måste hinna sova det mesta av den sömn jag behöver under första passet, för sen blir det inte så mycket mer. Försöker få honom att somna en stund tidig kväll för att han ska orka vara vaken lite senare, men det går sådär, han blir mest trött och gnällig tills han sover för natten.
 
Vad jobbigt det låter för er allihop med de små som sovit halvtaskigt, man blir ju helt slut då... Vi hade det ju så ett par nätter och har 'löst' det så att vi har gått och lagt oss extremt tidigt ett par kvällar nu. Han har somnat runt kl 19-20 och då har vi också lagt oss. I natt sov vi mellan 20-08, upphackat så klart men vi fick ändå rätt många timmars sömn där.

Idag har han knölsovit mer eller mindre hela dagen sen lunch, tacksamt då vi hade besök mellan 13.30 - 17.00 men nu är det mindre kul för han lär vakna när som = vaken kväll/natt. ;)
Jag körde en rätt kass planering för dagen så hann inte pumpa/amma varken innan BVC eller under tiden vi hade besök utan knodd fick ersättning. Han klagade inte, men mina tuttar...trodde jag skulle dö sista timmen men ville inte gå ifrån för att pumpa så när gästerna åkte så var hela linnet och min kofta _genomsura_ utmed sidorna (kände inte det under tiden jag satt ner) och brösten var sprängfyllda. Mindre smart av mig men fick ut nästan 300 ml utan problem så fort de åkt. Första 50 ml såg ut som grumligt diskvatten innan det blev vit mjölk, aldrig varit med om innan men det borde väl vara OK att ge? När flaskan var fylld såg det ut som vanligt.
 
Vad jobbigt det låter för er allihop med de små som sovit halvtaskigt, man blir ju helt slut då... Vi hade det ju så ett par nätter och har 'löst' det så att vi har gått och lagt oss extremt tidigt ett par kvällar nu. Han har somnat runt kl 19-20 och då har vi också lagt oss. I natt sov vi mellan 20-08, upphackat så klart men vi fick ändå rätt många timmars sömn där.

Idag har han knölsovit mer eller mindre hela dagen sen lunch, tacksamt då vi hade besök mellan 13.30 - 17.00 men nu är det mindre kul för han lär vakna när som = vaken kväll/natt. ;)
Jag körde en rätt kass planering för dagen så hann inte pumpa/amma varken innan BVC eller under tiden vi hade besök utan knodd fick ersättning. Han klagade inte, men mina tuttar...trodde jag skulle dö sista timmen men ville inte gå ifrån för att pumpa så när gästerna åkte så var hela linnet och min kofta _genomsura_ utmed sidorna (kände inte det under tiden jag satt ner) och brösten var sprängfyllda. Mindre smart av mig men fick ut nästan 300 ml utan problem så fort de åkt. Första 50 ml såg ut som grumligt diskvatten innan det blev vit mjölk, aldrig varit med om innan men det borde väl vara OK att ge? När flaskan var fylld såg det ut som vanligt.
Ja, det är normalt. Mjölkens sammansättning kan se olika ut beroende på när det töms. Om jag inte minns helt fel så är den första mjölken som kommer ut inte lika fet som den som kommer sist (eller om det är tvärtom) och det blir extra tydligt om det är lång tid mellan tömningarna eftersom det då hinner skikta sig i bröstet. :)
 
Vad jobbigt det låter för er allihop med de små som sovit halvtaskigt, man blir ju helt slut då... Vi hade det ju så ett par nätter och har 'löst' det så att vi har gått och lagt oss extremt tidigt ett par kvällar nu. Han har somnat runt kl 19-20 och då har vi också lagt oss. I natt sov vi mellan 20-08, upphackat så klart men vi fick ändå rätt många timmars sömn där.

Idag har han knölsovit mer eller mindre hela dagen sen lunch, tacksamt då vi hade besök mellan 13.30 - 17.00 men nu är det mindre kul för han lär vakna när som = vaken kväll/natt. ;)
Jag körde en rätt kass planering för dagen så hann inte pumpa/amma varken innan BVC eller under tiden vi hade besök utan knodd fick ersättning. Han klagade inte, men mina tuttar...trodde jag skulle dö sista timmen men ville inte gå ifrån för att pumpa så när gästerna åkte så var hela linnet och min kofta _genomsura_ utmed sidorna (kände inte det under tiden jag satt ner) och brösten var sprängfyllda. Mindre smart av mig men fick ut nästan 300 ml utan problem så fort de åkt. Första 50 ml såg ut som grumligt diskvatten innan det blev vit mjölk, aldrig varit med om innan men det borde väl vara OK att ge? När flaskan var fylld såg det ut som vanligt.
Försöker också lägga mig tidigt och sova länge på morgonen. I natt var det 12 timmar i sängen ungefär.
Här slocknade liten vid 5 i bärselen ochcfov vidare på min mage till 19 när han vaknade och skrek direkt tills han fick bröstet i munnen och sen somnade med den i munnen (sexy mama i soffan:banana:) och sover fortfarande.
Så det var väl den natten :meh:
Går inte att göra något åt för han blir vansinnig om han inte får sova och gallskriker så det ringer i öronen... Om det är kolik borde han inte sova så gott nu tycker jag? BVC sa att han kanske bara är "temperamentsfull ".
 
F är snart 2,5 månader nu. Sovit ganska bra länge men senaste veckan riktigt bra. Sover uppåt 7-8 timmar första passet. Efter det sover han sämre, skriker i sömnen och vaknar till lite halvt.
Största problemet är att han gärna vill somna runt kl 20, och då är inte jag så sugen på att gå och lägga mig. Jag måste hinna sova det mesta av den sömn jag behöver under första passet, för sen blir det inte så mycket mer. Försöker få honom att somna en stund tidig kväll för att han ska orka vara vaken lite senare, men det går sådär, han blir mest trött och gnällig tills han sover för natten.

S är ca 3,5 månad och somnar också runt 20, 19.30 om man har "otur" :p och har gjort så sedan hon var typ 1 månad. Jag går heller inte och lägger mig vid 20, borde göra det men kan inte somna om jag försöker och värdesätter de extra friheten på kvällarna lite för högt. Försöker tänka som så att om några månader är vi glada för att hon vill sova tidigt, även om hon somnar senare så brukar hon inte sova längre så det hjälper inte så mycket, riskerar bara en övertrött bebis som är svår att söva.. :yuck:
Sista veckan har hon gått från 5-6 h till att sova 3 timmar första passet, sjukt slitigt då jag vissa kvällar inte hann somna själv innan hon vaknade första gången. Inatt sov hon igen till kl 02 och om det inte var för att jag är förkyld hade jag känt mig riktigt pigg imorse! Dock vägrade hon sedan att ligga i vagnen och sova i stallet istället.. :meh: Tog fasta på det som hvala (tror jag det var) skrev om att få rapat ordentligt, har varit lite dålig på det på senaste tiden då hon inte direkt visat tecken på att något "satt fast", men varit väldigt orolig på natten. Vet inte om det var den extra luften jag fick rapat upp igår i kombination med magmassagen som gjorde att hon sov bättre igen eller om det är en ny fas, vi får väl se hur det går inatt...

Annars är hon inne i en glad period igen och skrattar mycket samt börja tycka att det är OK att ligga på magen i längre stunder.
 
En riktigt bra natt för oss. Sov mellan 17 och 21 med matpaus och vaknade sen och fick göra iordning sig för kvällen och sitta och busa lite med storasyster.
Helt nöjd med att lägga sig och somnade om direkt även om han håller sina 2 timmars intervaller . Känner mig snudd på utvilad!
Hoppas ni andra sovit gott!
 
F fyller 3 månader idag och har gått från att sova mellan 22-08 med ett uppvak runt 4 till att vakna typ varannan-var tredje timme :( verkar dock vara utvecklingsfas då han är gnälligare i övrigt och vill sitta på mig och gå omkring HELA TIDEN. Mycket tröttsamt men finner tröst i att this too shall pass. Han verkar ha mycket mindre magknip nu än i början även om det ibland kniper såklart. Han sväljer fortfarande mycket luft, men tarmarna har nog mognat en hel del och prutt-tekniken förbättrats.
 
En riktigt bra natt för oss. Sov mellan 17 och 21 med matpaus och vaknade sen och fick göra iordning sig för kvällen och sitta och busa lite med storasyster.
Helt nöjd med att lägga sig och somnade om direkt även om han håller sina 2 timmars intervaller . Känner mig snudd på utvilad!
Hoppas ni andra sovit gott!
Vi hade också en bättre natt i natt. Matning med 2-3 timmars mellanrum och inte en enda bajsblöja :up:. Tycker att magen är bättre nu med. Det hjälper att rapa honom och när vi märker att han behöver bajsa sätter vi honom i grodposition. Då brukar det komma pruttar och bajsar efter en stund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 060
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 145
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 602
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp