Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och så har man provat att sätta tillbaka sonden själv... Fröken tyckte det var en bra idé att dra ut den några timmar efter att sköterskan på hemvården varit och vägt och mätt samt tejpat om sonden lite hjälpligt. :banghead: Fick i alla fall dit den på första försöket och känner mig väldigt nöjd med tejpningen, :up: nu hoppas jag att den sitter bra ett par dagar i alla fall.
 
Kan ju bli en liten blödning i hoven sånna gånger- och det brukar ju går över.
Håller tummarna för övergående. Alltid jobbigt med sina egna...
Precis, och det är också vad min logiska del av hjärnan säger. Veterinärdelen börjar dock genast tänka på allt annat mera komplicerat som kan ha hänt. :o
 
Precis, och det är också vad min logiska del av hjärnan säger. Veterinärdelen börjar dock genast tänka på allt annat mera komplicerat som kan ha hänt. :o
Jag vet... Hjärnan går genast på högvarv och analyserar...
Tror inte det gör något att den är ute, hade säkert gjort likadant!
 
Min tur att ha hästproblem, hatar när jag behöver vara veterinär till min egen häst, blir för många känslor inblandade.. :( Släppte ihop henne med ny flock i lördags så de kunde gå ute dygnet runt. De sprang såklart en del men allt verkade ok och hon hade fyra sko när jag körde hem. Söndag är hon halt i skritt och har tappat en sko. Hon blir alltid öm men var lång tid sedan hon blev så öm och brukar bli bättre med barfotaboot på och helt ok när hon får sko på igen så valde at ändå släppa ut henne igen med boot.
Ny sko idag och hon ömmade sig när han slog söm i och var tydligt öm efter att skon var på så fick stå inne knappt 2 timmar efter. Jag tror och hoppas att hon bara har överansträngt hoven och är generellt öm så har satt henne på smärtstillande och ändå valt att släpparna ut henne igen. Men är orolig för att det är något mer, hon har tidigare stått i ett halvår pga roterat hovben på samma ben så är extra nojig. Och ja om det hade varit någon annans häst hade jag nog rekommenderat box på natten iaf men nu var ju liksom planen hon skulle gå ute så jag inte skulle behöva tänka på mockning osv, som sagt man ska inte vara veterinär till sina egna djur :yuck:

För att återgå till vad tråde handlar om så är det 38+0 idag och jag har varit igång hela dagen men har fortfarande inga tecken på att hon snart vill ut.. Dock sovit dåligt nu två nätter så hoppas jag är tillräckligt trött för att däcka inatt!
Drygt med skadade hästar! Det var bortfall på två hingstar igår på betet, alltså två har fått tas hem på grund av skador, så jag går bara och väntar på att "min" också ska lyckas med nåt. Det är inga smarta djur, för att uttrycka det milt...
 
Jag vet... Hjärnan går genast på högvarv och analyserar...
Tror inte det gör något att den är ute, hade säkert gjort likadant!
Precis, tredje natten irad där jag sover dåligt så det påverkar mig mer än jag tror.
När skulle du till klinik med din?

Drygt med skadade hästar! Det var bortfall på två hingstar igår på betet, alltså två har fått tas hem på grund av skador, så jag går bara och väntar på att "min" också ska lyckas med nåt. Det är inga smarta djur, för att uttrycka det milt...
Nej det där med att ta hand om sig själv är inte deras specialitet. Fick meddelande igår om att min hade blivit själv i typ 5 minuter innan mina snälla stallkompis förbarmade sig och tog in henne också på den tiden hade hon hunnit bli genomsvett och fått ett litet sår på ena frambenet :banghead:. Jaja hon kan ju inte ha alltför ont i hoven iaf om hon kan härja runt, tur hon redan är på Metacam.
Hoppas din håller sig på benen, det är ju NU vi inte ska behöva oroa oss/ ta extra hand om dom! :devil:
 
Precis, tredje natten irad där jag sover dåligt så det påverkar mig mer än jag tror.
När skulle du till klinik med din?


Nej det där med att ta hand om sig själv är inte deras specialitet. Fick meddelande igår om att min hade blivit själv i typ 5 minuter innan mina snälla stallkompis förbarmade sig och tog in henne också på den tiden hade hon hunnit bli genomsvett och fått ett litet sår på ena frambenet :banghead:. Jaja hon kan ju inte ha alltför ont i hoven iaf om hon kan härja runt, tur hon redan är på Metacam.
Hoppas din håller sig på benen, det är ju NU vi inte ska behöva oroa oss/ ta extra hand om dom! :devil:
Nästa onsdag ska vi in. Igår på lina såg jag absolut inget. Inte de kompisar jag visat film för heller. Men nåt är fel och ja, annars vete fan.
Känns bra ändå om han inte är initialt halt för det hade jag tyckt pinsamt.

Sen vet jag att denna vetten tycker folk letar fel istället för att lära sig rida och kan vara lite dryg ibland...
 
Nästa onsdag ska vi in. Igår på lina såg jag absolut inget. Inte de kompisar jag visat film för heller. Men nåt är fel och ja, annars vete fan.
Känns bra ändå om han inte är initialt halt för det hade jag tyckt pinsamt.

Sen vet jag att denna vetten tycker folk letar fel istället för att lära sig rida och kan vara lite dryg ibland...

Håller du han igång fortfarande? Tänker att det är ännu mer surt att komma in och så kan veterinären inte se något och man blir hemskickad igen och så kommer problemet tillbaka när man börjar belasta hästen igen. Som veterinär är det också väldigt frustrerande att inte kunna se något/ det är så lite/svagt så man inte kan utreda på det. Säger inte att ägarens magkänsla är fel, det är den sällan, men för att kunna göra en ordentlig utredning utan alltför många osäkerhetsfaktorer måste där vara någon form för utgångshälta eller annat problem, tyvärr.
Annars får man gå över i mer "generella problem" som magsår, luftvägsproblemer och liknande.
Men bra ändå att det inte blir värre och jag hoppas vetten lyssnar på dig när ni kommer in.
 
Håller du han igång fortfarande? Tänker att det är ännu mer surt att komma in och så kan veterinären inte se något och man blir hemskickad igen och så kommer problemet tillbaka när man börjar belasta hästen igen. Som veterinär är det också väldigt frustrerande att inte kunna se något/ det är så lite/svagt så man inte kan utreda på det. Säger inte att ägarens magkänsla är fel, det är den sällan, men för att kunna göra en ordentlig utredning utan alltför många osäkerhetsfaktorer måste där vara någon form för utgångshälta eller annat problem, tyvärr.
Annars får man gå över i mer "generella problem" som magsår, luftvägsproblemer och liknande.
Men bra ändå att det inte blir värre och jag hoppas vetten lyssnar på dig när ni kommer in.
Jag kommer hålla igång.
Men teorin hos både mig och "proffset" som sett och ridit i över ett år har tidigare varit att det är "psykiskt" hos hästen- just eftersom han aldrig varit halt. Däremot har han efter metacam och vila gjort 2 grymma pass där han vill hoppa och verkligen gett ryttaren en super känsla för att sedan nästa pass vara superspänd och liksom springa ifrån allt jobb. Och med lugnande så blev det inte bättre utan tvärtom...
Jag vet ju att ingen pressat, inget har hänt , ingen har ridit dåligt osv
Sadlar har vi meckat lite med men inte mörkt någon större skillnad.
Så nu måste jag kolla om det finns någon fysisk förklaring till orationellt beteende...
Hästen är en supersnäll och positiv och arbetsvillig individ. Ingen attityd eller sadeltvång eller sånt.
Ursäkta fullkomligt off topic trådkap... Men jag tror vi är flera som känner igen den där frustrationen när man inte vet hur man ska hjälpa dessa djur:cry:
 
@MalanMjöl var faktiskt hos denna vet med en häst för ett tag sen. Berättade problemet. Hästen visar noll hälta varken på böjprov, hårt eller mjukt underlag. Men direkt man ridit lite mer blev den väldigt halt på ett ben.
En röntgenplåt och problemet löst.
Jag var sjukt imponerad och får ju säga att han verkligen lyssnade på historien istället för att skicka hem oss!
 
Jag kommer hålla igång.
Men teorin hos både mig och "proffset" som sett och ridit i över ett år har tidigare varit att det är "psykiskt" hos hästen- just eftersom han aldrig varit halt. Däremot har han efter metacam och vila gjort 2 grymma pass där han vill hoppa och verkligen gett ryttaren en super känsla för att sedan nästa pass vara superspänd och liksom springa ifrån allt jobb. Och med lugnande så blev det inte bättre utan tvärtom...
Jag vet ju att ingen pressat, inget har hänt , ingen har ridit dåligt osv
Sadlar har vi meckat lite med men inte mörkt någon större skillnad.
Så nu måste jag kolla om det finns någon fysisk förklaring till orationellt beteende...
Hästen är en supersnäll och positiv och arbetsvillig individ. Ingen attityd eller sadeltvång eller sånt.
Ursäkta fullkomligt off topic trådkap... Men jag tror vi är flera som känner igen den där frustrationen när man inte vet hur man ska hjälpa dessa djur:cry:

Det var ju mig som startade med trådkap igår så helt OK och jag förstår din frustration till 100 %! Även om man inte önskar att något ska vara fel så är det ibland bara lättare om de är t.ex. tydligt halta, hostar eller liknande så man har något att ta på. Long shot är ju att kolla efter magsår, det ger ibland väldigt diffusa och underliga symptom.
Hoppas du får lika bra hjälp med hästen denna gången!!
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Jag kommer hålla igång.
Men teorin hos både mig och "proffset" som sett och ridit i över ett år har tidigare varit att det är "psykiskt" hos hästen- just eftersom han aldrig varit halt. Däremot har han efter metacam och vila gjort 2 grymma pass där han vill hoppa och verkligen gett ryttaren en super känsla för att sedan nästa pass vara superspänd och liksom springa ifrån allt jobb. Och med lugnande så blev det inte bättre utan tvärtom...
Jag vet ju att ingen pressat, inget har hänt , ingen har ridit dåligt osv
Sadlar har vi meckat lite med men inte mörkt någon större skillnad.
Så nu måste jag kolla om det finns någon fysisk förklaring till orationellt beteende...
Hästen är en supersnäll och positiv och arbetsvillig individ. Ingen attityd eller sadeltvång eller sånt.
Ursäkta fullkomligt off topic trådkap... Men jag tror vi är flera som känner igen den där frustrationen när man inte vet hur man ska hjälpa dessa djur:cry:

Helt okej med OT. Känner så igen mig, när man har känslan men inte kan hitta en förklaring.
Min förra valack hade oförklarliga beteenden vid ridning ibland. Från att ha varit hur lugn som helst till världens explosioner ala rodeo. Han var världens snällaste. Vi provade allt. In och ut på klinik och det hittades aldrig några fel. Röntgen på rygg, hals, alla ben. U name it, ultraljudade leder, dom gjorde allt.
Efter 1 år kunde dom se en aningens liiiiite rörelsestörning i bak. Så lite att det knappt går att se.
Behandla med metacam och se om det blev bättre.
Helt plötsligt en dag ringde de från stallet och bad mig komma. Han fick inte med sig bakbenen när han gick och de bara föll ihop under honom. Distriktarn kom och vid det laget låg min häst i boxen och bara skakade, han gav massa lugnande och vi fick in hästen i transporten och åkte till Ultuna. Där gick det inte att göra nåt, han hade tarmvred och dom fick ta bort honom. Det visade sig sen vid obduktion att han hade en liten medfödd missbildning på tarmarna som gjorde att allt låg på vänstersida i kroppen och tyvärr orsakade tarmvredet.

Nu vill jag inte skrämma upp dig, det här är ju en extrem sak.
Men det jag vill säga är att man ska lita på magkänslan och det är bra att du kollar upp det.
Alla sa till mig att min häst var sjuk i huvudet, att det var psykiskt. Men jag hade hela tiden känslan av att det inte stämde, nåt var fel. Och jag hade ju rätt, han hade ont och när ryttarem kom åt med skänkeln så försökte han göra sig av med det som orsakde smärtan.

Hoppas ni hittar felet!:heart
 
Helt okej med OT. Känner så igen mig, när man har känslan men inte kan hitta en förklaring.
Min förra valack hade oförklarliga beteenden vid ridning ibland. Från att ha varit hur lugn som helst till världens explosioner ala rodeo. Han var världens snällaste. Vi provade allt. In och ut på klinik och det hittades aldrig några fel. Röntgen på rygg, hals, alla ben. U name it, ultraljudade leder, dom gjorde allt.
Efter 1 år kunde dom se en aningens liiiiite rörelsestörning i bak. Så lite att det knappt går att se.
Behandla med metacam och se om det blev bättre.
Helt plötsligt en dag ringde de från stallet och bad mig komma. Han fick inte med sig bakbenen när han gick och de bara föll ihop under honom. Distriktarn kom och vid det laget låg min häst i boxen och bara skakade, han gav massa lugnande och vi fick in hästen i transporten och åkte till Ultuna. Där gick det inte att göra nåt, han hade tarmvred och dom fick ta bort honom. Det visade sig sen vid obduktion att han hade en liten medfödd missbildning på tarmarna som gjorde att allt låg på vänstersida i kroppen och tyvärr orsakade tarmvredet.

Nu vill jag inte skrämma upp dig, det här är ju en extrem sak.
Men det jag vill säga är att man ska lita på magkänslan och det är bra att du kollar upp det.
Alla sa till mig att min häst var sjuk i huvudet, att det var psykiskt. Men jag hade hela tiden känslan av att det inte stämde, nåt var fel. Och jag hade ju rätt, han hade ont och när ryttarem kom åt med skänkeln så försökte han göra sig av med det som orsakde smärtan.

Hoppas ni hittar felet!:heart
Herregud vilken tragisk historia!

Jag är verkligen ingen som har klippkort på klinik. Men tillslut känner man ju att samvetet kräver att man gjort vad man kan. Det hade du ju faktiskt gjort! Sen att man inte hittat felet är ju utanför ditt ansvar.
Om de bara kunde tala...
 
Herregud vilken tragisk historia!

Jag är verkligen ingen som har klippkort på klinik. Men tillslut känner man ju att samvetet kräver att man gjort vad man kan. Det hade du ju faktiskt gjort! Sen att man inte hittat felet är ju utanför ditt ansvar.
Om de bara kunde tala...

Ja man önskar dom bara kunde berätta vad som är fel.
Man blir så hjälplös liksom när man inte vet vad som är fel.
 
Här är en till som känner igen känslan. Hittade en bäckenfraktur på min ena som 7-åring. Hon ådrog sig den som oinriden 3-åring vid fall. Aldrig visat nåt tydligt besvär mer än att hon varit så sabla seg, verkligen snigel, kollad av veterinär av andra orsaker många gånger utan misstanke om att nåt var fel.

Som 7-åring blev hon konstigt halt i ett framben (kom och gick, kunde vara halt 2 steg och sen ingenting), gjorde också misstaget att jag vilade henne innan jag åkte ner första vändan. Hittade absolut inget mer än att hästen inte gick fram, i övrigt frisk som en nötkärna.
3 nånader senare typ åkte jag ner igen och sa att jag åker inte härifrån förrän vi hittat felet. Var där nere i typ 7 timmar på olika undersökningar, det sista vi gjorde var att ULa bäckenet, och då hittade vi det.

Blev helt knäckt när vi hittade den gamla frakturen som min snälla häst gått med i alla år, medan folk kallat henne lat...
 
Här är en till som känner igen känslan. Hittade en bäckenfraktur på min ena som 7-åring. Hon ådrog sig den som oinriden 3-åring vid fall. Aldrig visat nåt tydligt besvär mer än att hon varit så sabla seg, verkligen snigel, kollad av veterinär av andra orsaker många gånger utan misstanke om att nåt var fel.

Som 7-åring blev hon konstigt halt i ett framben (kom och gick, kunde vara halt 2 steg och sen ingenting), gjorde också misstaget att jag vilade henne innan jag åkte ner första vändan. Hittade absolut inget mer än att hästen inte gick fram, i övrigt frisk som en nötkärna.
3 nånader senare typ åkte jag ner igen och sa att jag åker inte härifrån förrän vi hittat felet. Var där nere i typ 7 timmar på olika undersökningar, det sista vi gjorde var att ULa bäckenet, och då hittade vi det.

Blev helt knäckt när vi hittade den gamla frakturen som min snälla häst gått med i alla år, medan folk kallat henne lat...
Det är ju den vetskapen om att hästar är tappra djur som inte kvider i onödan som gör att jag verkligen känner att det är dags att gå till botten med det...

Hästar är ju snälla. Och lite som ryttaren sa i måndags- så här svårt ska det inte vara...
 
Bryter in i hästdiskussionen (där jag har stor förståelse för er oro, inte kul med strul i vanliga fall, men när man dessutom är gravid med allt vad det innebär är det skönt om hästlivet flyter på utan större bekymmer. Hoppas det löser sig för er :heart) med att berätta att knodden i magen har haft sina mest livfulla rundor i magen hittills de senaste dagarna. Det har inte varit någon hit i kombination med magsjukan jag drogs med i måndags, men det känns självklart bra att kiddot inte verkar ha påverkats av mitt mående :). Mår bättre nu men är hemma från jobbet idag också.

Imorgon åker vi ner till västkusten för att fira lite födelsedagar och umgås med släkten. Vad ska ni andra hitta på i helgen? Jobbar ni eller har ni tagit ledigt?
 
Min sambo jobbar halvdag idag och är ledig torsdag och fredag med mig och sonen. Ska bli super mysigt.
Vi ska förhoppningsvis åka ut med båten en sväng som kom i vattnet förra helgen. På lördag blir det dop för vänners dotter. Sen ska tar vi det nog mest som det kommer. Allt beror på hur min dag är, jag kan lika gärna ligga klubbad av illamående och sammandragningar som att vara hyfsat "pigg" (i den bemärkelsen att illamåendet är hanterbart)
 
Min sambo jobbar halvdag idag och är ledig torsdag och fredag med mig och sonen. Ska bli super mysigt.
Vi ska förhoppningsvis åka ut med båten en sväng som kom i vattnet förra helgen. På lördag blir det dop för vänners dotter. Sen ska tar vi det nog mest som det kommer. Allt beror på hur min dag är, jag kan lika gärna ligga klubbad av illamående och sammandragningar som att vara hyfsat "pigg" (i den bemärkelsen att illamåendet är hanterbart)
Hur är det med illamåendet? Förstår att du fortfarande besväras av det, men är det lika illa nu som i början av grav eller har det blivit bättre med tiden? Låter som att ni har rimliga planer :).
 
Hur är det med illamåendet? Förstår att du fortfarande besväras av det, men är det lika illa nu som i början av grav eller har det blivit bättre med tiden? Låter som att ni har rimliga planer :).

Nej det är ju helt klart bättre, framför sllt efter som kräkningarna lugnat ner sig, kräks mellan 2-3gånger dag. Men jag äter fortfarande tabletter för att dämpa illamåendet. Med dom blir det hanterbart, en jämn nivå av illamående utan de där värsta topparna. Ungefär som att vara väldigt bakis. Jobbig men går att leva med.
Men från att ha kräks typ upp till 30gånger per dygn så får jag nog påstå att det är bättre.
 
Stackare @Rosen-Knoppen, en annan har det ju så ofattbart bra så det finns inte i jämförelse.

Här kommer sambon hem sent ikväll om allt går som det ska. Har två (häst)vänner som kommer imorgon, vi ska kolla häst, prata häst och sen fika. :D Innan det blir det jobb som vanligt. Fick frågan om jag inte ville ha lite ledigt men nä, varför det. Hej arbetsnarkoman...;)

Vore jättetrevligt att hinna med en middag på stan i helgen kanske om vädret tillåter, men vi får se. Nu ska jag hem och vila en stund innan städning av hus och hämtning av hästar på betet väntar. Tänkte försöka hitta ett par riktigt bra gympaskor med mycket fjädring/fyllning i också, plus nya jobbyxor. Stallägaren kommenterade idag att jag håller mig i god form inför förlossningen, och jag får nog ändå hålla med. Det är ett stycke bautamage men i övrigt känner jag mig rätt smidig. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
9 181
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 229
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 551
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 727
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp