Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är också smått bilberoende. Jag älskar min bil!
Nu bor vi så till att jag kan gå och lämna sonen på förskolan (1km bort) och jag saknar att ta min bil på morgonen :angel: Men jag behöver den lilla lilla motionen, så jag härdar ut:grin:
Haha, har 150 m till skolan så dit går jag absolut. Men allt annat kräver bil:)
 
Haha, har 150 m till skolan så dit går jag absolut. Men allt annat kräver bil:)

Vi har nära till allt dit vi flyttade i December så jag behöver egentligen inte bil :angel: 3min till bussen, tar 20min in till Södermalm om vi skulle vilja det (Stockholm). Nära till allt vi kan tänkas behöva inkl konkatnätet. Men använder hellre bilen, kanske dags att börja bli lite miljömedveten :o
 
Vi har nära till allt dit vi flyttade i December så jag behöver egentligen inte bil :angel: 3min till bussen, tar 20min in till Södermalm om vi skulle vilja det (Stockholm). Nära till allt vi kan tänkas behöva inkl konkatnätet. Men använder hellre bilen, kanske dags att börja bli lite miljömedveten :o
Sambon åker buss ibland jill jobbet men det är dyrare än att själv köra vilket är galet tycker jag. Samma när vi åker till stugan i Norrland. Bil själv är billigast och sen flyget. Buss och tåg blir dyrast.
Jag har konstiga tider så det matchar dåligt med buss och här i byn finns ingen affär... Älskar att bilen gör en fri att åka när man vill!
 
Sambon åker buss ibland jill jobbet men det är dyrare än att själv köra vilket är galet tycker jag. Samma när vi åker till stugan i Norrland. Bil själv är billigast och sen flyget. Buss och tåg blir dyrast.
Jag har konstiga tider så det matchar dåligt med buss och här i byn finns ingen affär... Älskar att bilen gör en fri att åka när man vill!

Det är ju det som är så sjukt, att drt är billigare att ta bilen. Samma för oss. Billigare att ta bilen. Sambon måste ta bilen till jobbet. Även om han bara har 15-20min med bil till jobbet så skulle det ta närmre 1,5-2h att ta sig dit kommunalt för inga bussar matchar och det blir mycket väntetis och omvägar. Och så blir det dyrare i längden.
Jag har fått närmre till jobbet så jag kan cykla eller gå (2km), om jag inte vait sjukskriven villsäga.

Galet hur dyrt det är med kommunaltrafik, och så vill dom att folk ska ta alternativa färdmedel kstället för bilen :confused:
 
Vi har bott de senaste 7 åren inom tunnelbanenätet med allt vi behövt komma åt nära till hands. Jag har föreslagit flera gånger att vi ska sälja bilen då den mest stått och det varit krångligt med parkering, men min man har inte velat släppa taget. Det var lite av en chock nu när vi flyttade till villa och inte längre har mataffär, vårdcentral, bvc, förskola och kollektivtrafik inom 500 m från hemmet. Nu är jag väldigt glad att vi har bil.
 
Det är ju det som är så sjukt, att drt är billigare att ta bilen. Samma för oss. Billigare att ta bilen. Sambon måste ta bilen till jobbet. Även om han bara har 15-20min med bil till jobbet så skulle det ta närmre 1,5-2h att ta sig dit kommunalt för inga bussar matchar och det blir mycket väntetis och omvägar. Och så blir det dyrare i längden.
Jag har fått närmre till jobbet så jag kan cykla eller gå (2km), om jag inte vait sjukskriven villsäga.

Galet hur dyrt det är med kommunaltrafik, och så vill dom att folk ska ta alternativa färdmedel kstället för bilen :confused:
Och istället för att göra kollektivt billigare vill man göra bil dyrare...
Samåka är ju det billigaste. Och det gör man kanske inte till förlossningen :o
 
När ni säger att det är dyrare med kollektivtrafiken, hur räknar ni då? Pengar alltså, inte tid.
Pengar.
Just eftersom man ändå har bilen. Ska man räkna ägandet av bilen så blir det ju annars såklart. Men när bilen finns kostar den ju hur som helst.
 
Pengar.
Just eftersom man ändå har bilen. Ska man räkna ägandet av bilen så blir det ju annars såklart. Men när bilen finns kostar den ju hur som helst.

Fast man måste ju räkna med avskrivning och reparations- och servicekostnader. Annars blir det ju en helt irrelevant jämförelse. Sen kan man ju ha en så billig bil och dyr kollektivtrafik att bilen blir billigare ändå :)
 
Fast man måste ju räkna med avskrivning och reparations- och servicekostnader. Annars blir det ju en helt irrelevant jämförelse. Sen kan man ju ha en så billig bil och dyr kollektivtrafik att bilen blir billigare ändå :)
Fast jag måste ju oavsett ha bilen och den behöver oavsett lagas. Den blir inte billigare för att den står still...
Kan man klara vardagen utan bil så är det såklart billigare att leva utan.
 
Fast jag måste ju oavsett ha bilen och den behöver oavsett lagas. Den blir inte billigare för att den står still...
Kan man klara vardagen utan bil så är det såklart billigare att leva utan.

Lagningarna och avskrivningen påverkas ju av alla resor. Alla mil du kör påverkar ju, det är ju inte så att vissa är gratis :)

Jag menar inte att folk borde klara sig utan bil eller att det alltid är dyrare att ta bilen. Det finns ju också massa andra skäl att ta bilen. Bara att man måste ju ta med alla kostnader när man jämför :)
 
Vi hade stallpremiär igår. Fröken var helt oberörd när hästen blåste henne i håret och undersökte henne med överläppen, det värsta var att bli lämnad i vagnen. :) Hästen däremot tyckte det var lite läskigt och mycket spännande med barn. Framförallt vagnen var läskigt när den började hicka och ge ljud ifrån sig. :p
 
Lagningarna och avskrivningen påverkas ju av alla resor. Alla mil du kör påverkar ju, det är ju inte så att vissa är gratis :)

Jag menar inte att folk borde klara sig utan bil eller att det alltid är dyrare att ta bilen. Det finns ju också massa andra skäl att ta bilen. Bara att man måste ju ta med alla kostnader när man jämför :)

Precis!

Ska man prata kostnader ska det vara en rättvis jämförelse.

Sedan kan man välja bil för att man vill och kan eller måste.

Men billigare i pengar än kollektivt blir det sällan.
 
Vi har levt många år i Köpenhamn med enbart cykel som transportmedel vilket funkat fint, man vänjer sig vid att cykla överallt, bil är dessutom mycket dyrare i DK än i Sverige så inget vi hade råd med som studerande. Köpte dock bil när jag blev färdig då det behövdes för att jag skulle kunna ta mig till jobbet. Behöver fortfarande bilen till jobb/stall (iaf för att spara tid i vardagen) men man blir snabbt väldigt bekväm och avstånd man tidigare cyklade utan att blinka känns helt plötsligt som väldigt långa. :o

Ang transport till sjukhuset så har vi max 1,5 km dit, men kommer nog ta taxi iaf eftersom det är hopplöst att hitta parkering och om man hittar ska man ut och ställa om p-skivan efter några timmar.. :grin:.
 
Vi har levt många år i Köpenhamn med enbart cykel som transportmedel vilket funkat fint, man vänjer sig vid att cykla överallt, bil är dessutom mycket dyrare i DK än i Sverige så inget vi hade råd med som studerande. Köpte dock bil när jag blev färdig då det behövdes för att jag skulle kunna ta mig till jobbet. Behöver fortfarande bilen till jobb/stall (iaf för att spara tid i vardagen) men man blir snabbt väldigt bekväm och avstånd man tidigare cyklade utan att blinka känns helt plötsligt som väldigt långa. :o

Ang transport till sjukhuset så har vi max 1,5 km dit, men kommer nog ta taxi iaf eftersom det är hopplöst att hitta parkering och om man hittar ska man ut och ställa om p-skivan efter några timmar.. :grin:.
Cykel är så skönt! Önskar faktiskt jag kunde cykla mer denna årstiden.
Fast vintermörkret och regn och blåst är man rätt glad att slippa...
 
Välkomnar sammandragningarna/förvärkarna till mitt liv, om det är det jag känner av? Varit ute på promenad med hunden och fick pausa flera gånger trots väldigt lugnt tempo för att det kändes som att hela magen knöt sig. Svårt att beskriva men intuitionen sa åt mig att stanna upp och vila när det blev så, hände kanske 5-6 gånger? Inte direkt smärtsamt men åt det obehagliga hållet.
Eller så var det bebis som snurrade runt men känner inte alls samma när jag sitter stilla i bilen, även om bebis kör sitt alldeles egna fredagsmys där inne, full fart. :D
Går in i vecka 30 imorgon och känner mig ändå oförskämt fräsch och pigg.
 
Välkomnar sammandragningarna/förvärkarna till mitt liv, om det är det jag känner av? Varit ute på promenad med hunden och fick pausa flera gånger trots väldigt lugnt tempo för att det kändes som att hela magen knöt sig. Svårt att beskriva men intuitionen sa åt mig att stanna upp och vila när det blev så, hände kanske 5-6 gånger? Inte direkt smärtsamt men åt det obehagliga hållet.
Eller så var det bebis som snurrade runt men känner inte alls samma när jag sitter stilla i bilen, även om bebis kör sitt alldeles egna fredagsmys där inne, full fart. :D
Går in i vecka 30 imorgon och känner mig ändå oförskämt fräsch och pigg.

Känner igen det där, har antagit att det är sammandragningar. Kommer ibland när jag sitter still och då känner jag utanpå magen att den verkligen blir hård. Händer det när jag går så är det mer obehagligt och kan också spänna och dra så att det gör lite småont av det.

35+6 idag och klart otymplig med småont i fogarna på kvällen. Kan fortfarande gå hundpromenader på 3-4 km även om det går i snigeltempo men nu ilar det rätt friskt i musen, antar att det är framfogen som gör ont när bebis börjar komma neråt.

[URL=http://s347.photobucket.com/user/allallellall/media/IMG_1539_zpsloeaa5sk.jpg.html][/URL]
 
18671817_1964621026896899_3856255775700121471_o.jpg

18738323_1964621890230146_7503667107973764039_o.jpg

Svängde förbi stallet för skulle klappa fölis på vägen hem. Kör förbi stona och skrattar för mig själv, varför står åbäket inkilad i trädet och glor? Typ en halvtimme senare, på väg hem igen. Hästen står fortfarande och glor. Börjar ställa mig den absurda frågan - hon kan väl inte ha...fastnat?

Går dit och inser att jo, hon har fastnat. De har en stor hage, mycket gräs (de är smällfeta under sina zebradräkter). Hon har alltså, trots det, fått ett infall att hon ska in i det enda nedfallna trädet som finns att tillgå. Tysken stod bara och glodde och tänkte nog detsamma som mig:
Så. Jävla. Dumma. Djur.

Nu åker jag hem och tröstäter glass med armarna helt sönderrivna efter att ha hjälpt min puckade häst ut ur trädet.
 
Cykel är så skönt! Önskar faktiskt jag kunde cykla mer denna årstiden.
Fast vintermörkret och regn och blåst är man rätt glad att slippa...

Ja varma sommarkvällar och cykel är underbart! Något av det jag kommer sakna när vi en gång flyttar ut ur Köpenhamn är just det att kunna cykla till en restaurang/bar eller liknande och sen cykla hem igen en varm sommarkväll, det är fantastiskt! Varje gång jag tar cykeln en längre sträcka frågar jag mig varför jag inte gör det oftare (iaf de gångerna det inte regnar eller blåser motvind ;))
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
5 409
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 224
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 127
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 146
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp