Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter som att han vill öka produktionen. Tömmer du brösten med samma intervall som vanligt? Det kan vara så att du behöver öka ditt intervall i något dygn för att trigga produktionen. Är det såriga bröstvårtor som besvärar (det kanske du redan skrivit men har så dåligt minne :o, sorry i så fall)?
Jo det kan vara så att han vill öka produktionen, det lyckas också, för jag får ut mer vid varje pumpning om jag håller 3 timmar. Men min mjölk rinner liksom inte till snabbare, har testat att minska tiden mellan pumpningarna flera gånger men det blir alltid samma sak, det droppar men jag får bara ut mellan 20-50 ml då och brösten "sinar". Håller jag 3 timmar eller mer finns alltid tillräckligt med mjölk när jag pumpar. Man kan sammanfatta det med att även om han tuttar oftare så går min bröstmjölk med samma intervall, men mängden ökar, plus att mina bröstvårtor tar stryk och får sår.
 
Jag skulle aldrig tvinga honom att hålla sig vaken bara för att vi ska få sova, det låter ju horribelt. Frågeställningen gällde enbart maten, inte sömnen.

Det funkar inte med amningsnapp då? Det använde jag med stora sonen när bröstvårtorna behövde vila! För fy f*n vad ont det kan göra, svider som eld..
Har som tur är inte haft några besvär denna gång, men jag tror lillebror har bättre teknik. Eller så är det jag som har bättre teknik nu:up:

Det var absolut inte menat mot dig med sömnen! Jag bara kom att tänka på det när vi var inne på rutiner :)
 
Pust, gnällig bebis och trött mamma. Jag tog hela natten i natt eftersom sambon var ute och tog ett par drinkar med sina vänner igår. Jag ville inte ha honom i sängen bredvid nestet så han och hunden förpassades ut till gästrummet. Knodd har fått lite mer ersättning än vanligt sen igår och det märks direkt på magen. Det blir ett moment 22 för magontet gör att han vill äta oftare och då hinner inte mina bröst med = måste ge ersättning = mer magknip. Hur strikt vågar man vara mot en en månaders och hålla på 3 timmars intervaller, är det vara att ge när han vill ha?
Tänker att jag klarar av att ge skrovmål på 120-150 ml var tredje timme, men då kan jag inte pumpa mellan. Äter han oftare än så blir det mindre portioner och rutinerna helt upphackade, och som sagt, då får jag lägga till ersättning. Att erbjuda bara tutten går ibland men oftast inte.

Jag är med i en grupp på FB som heter Amningshjälpens slutna grupp. Jag kan varmt rekommendera den. Där finns bl.a. sådana som är mer utbildade och kan ge riktigt bra råd och tips. Bra klimat i gruppen också.
 
Jo det kan vara så att han vill öka produktionen, det lyckas också, för jag får ut mer vid varje pumpning om jag håller 3 timmar. Men min mjölk rinner liksom inte till snabbare, har testat att minska tiden mellan pumpningarna flera gånger men det blir alltid samma sak, det droppar men jag får bara ut mellan 20-50 ml då och brösten "sinar". Håller jag 3 timmar eller mer finns alltid tillräckligt med mjölk när jag pumpar. Man kan sammanfatta det med att även om han tuttar oftare så går min bröstmjölk med samma intervall, men mängden ökar, plus att mina bröstvårtor tar stryk och får sår.

Tyvärr är det så att för de allra flesta så går det inte att mäta hur mycket bebis får i sig genom att se hur mycket man kan pumpa ur. De flesta bebisarna slår pumpar med hästlängder. Det finns de som inte lyckas pumpa alls, men ändå helammar utan problem.

Ju äldre han blir desto mer bröstmjölk kommer han behöva, och bebisar löser det genom att i ökningsoerioder amma oftare. Det är inte säkert (men möjligt!) att du lyckas med samma sak med pumpen.

Jag försöker absolut inte säga åt dig hur du ska göra, det viktigaste är ju att ni hittar en lösning som funkar för er.

Är det såriga bröstvårtor som är boven i dramat? För annars låter det lite knepigt att du dels har så mycket mjölk att blockamning osv är ett alternativ, och dels inte har tillräckligt med mjölk.
 
Tyvärr är det så att för de allra flesta så går det inte att mäta hur mycket bebis får i sig genom att se hur mycket man kan pumpa ur. De flesta bebisarna slår pumpar med hästlängder. Det finns de som inte lyckas pumpa alls, men ändå helammar utan problem.

Ju äldre han blir desto mer bröstmjölk kommer han behöva, och bebisar löser det genom att i ökningsoerioder amma oftare. Det är inte säkert (men möjligt!) att du lyckas med samma sak med pumpen.

Jag försöker absolut inte säga åt dig hur du ska göra, det viktigaste är ju att ni hittar en lösning som funkar för er.

Är det såriga bröstvårtor som är boven i dramat? För annars låter det lite knepigt att du dels har så mycket mjölk att blockamning osv är ett alternativ, och dels inte har tillräckligt med mjölk.
Jag förstår att det låter konstigt när jag skriver att jag har för mycket mjölk ena dagen och nästa dag har jag inte tillräckligt! Problemet är att jag läcker stundtals som ett såll mellan amningarna, främst nattetid, men även under tiden jag pumpar (pumpar jag ena bröstet droppar det ur det andra konstant), men även fast det läcker så lyckas jag ändå inte få ut speciellt mycket mer när jag pumpar? Tycker själv det är skumt. När jag pumpar så kan jag pumpa ur typ 100 ml ur ena tutten när den är full, sen byter jag bröst för jag märker att mjölken slutar komma. Men då droppar det fortfarande från det "tomma", nyligen pumpade bröstet. Byter jag då tillbaka ännu en gång så får jag ändå inte ur speciellt mycket mer utan det droppar i samma takt som när jag inte pumpar. Hänger du med eller blir det rörigt? Antagligen försvinner en hel massa mjölk bara genom att jag läcker, men jag kan inte komma på nåt bra sätt att få ur det via pumpningen. :(

Det kan säkert vara så som ni skriver att han vill öka på produktionen, det låter logiskt. Men vad gör jag när inte tuttarna hänger med? Jag fattar också att han behöver mer mat vartefter, men är det bara att gå på ersättningen då ifall jag inte får ut tillräckligt?

Dels får jag problem med såriga och väldigt ömma bröstvårtor när jag ammar/pumpar oftare, det gör skitont även fast jag smörjer med både bröstmjölk och Bepanthen. Men sen är det som att mina bröst inte fylls på fortare än var 3e timme även fast jag försöker öka frekvensen på amning/pumpning. Ju oftare jag pumpar desto mindre får jag ut, det fylls liksom inte fortare. Jag får inte ens ut 20 ml, mot de vanliga 150 ml.
 
Det funkar inte med amningsnapp då? Det använde jag med stora sonen när bröstvårtorna behövde vila! För fy f*n vad ont det kan göra, svider som eld..
Har som tur är inte haft några besvär denna gång, men jag tror lillebror har bättre teknik. Eller så är det jag som har bättre teknik nu:up:

Det var absolut inte menat mot dig med sömnen! Jag bara kom att tänka på det när vi var inne på rutiner :)
Tack jag har faktiskt inte tänkt på amningsnapp, funkar det när man pumpar också? Nej ingen fara, men kände att jag ville poängtera att vi givetvis låter honom sova, det är bara matningen som kan bli ett bekymmer de gånger det blir som i natt. :)
 
Tack jag har faktiskt inte tänkt på amningsnapp, funkar det när man pumpar också? Nej ingen fara, men kände att jag ville poängtera att vi givetvis låter honom sova, det är bara matningen som kan bli ett bekymmer de gånger det blir som i natt. :)
Jag hade amningsnapp till flisan från 2-6 veckor. Innan dess såg det ut som om bröstvårtan skulle trilla av :nailbiting:
 
@Fritidsryttare
Och vad det gäller salvor så kan jag rekommendera Purelan.
Jag är verkligen imponerad att du orkar hålla på och pumpa.
Hade amningen inte funkat så hade jag gett upp och bara gett ersättning istället tror jag. Men jag har aldrig fått det där med att pumpa att fungera klokt, utdrivningsreflexen funkar inte för mig då, så jag får inte ut något. Däremot när lillen äter så kommer det så fort att han knappt hinner svälja och ofta sätter i halsen:D
 
Jag förstår att det låter konstigt när jag skriver att jag har för mycket mjölk ena dagen och nästa dag har jag inte tillräckligt! Problemet är att jag läcker stundtals som ett såll mellan amningarna, främst nattetid, men även under tiden jag pumpar (pumpar jag ena bröstet droppar det ur det andra konstant), men även fast det läcker så lyckas jag ändå inte få ut speciellt mycket mer när jag pumpar? Tycker själv det är skumt. När jag pumpar så kan jag pumpa ur typ 100 ml ur ena tutten när den är full, sen byter jag bröst för jag märker att mjölken slutar komma. Men då droppar det fortfarande från det "tomma", nyligen pumpade bröstet. Byter jag då tillbaka ännu en gång så får jag ändå inte ur speciellt mycket mer utan det droppar i samma takt som när jag inte pumpar. Hänger du med eller blir det rörigt? Antagligen försvinner en hel massa mjölk bara genom att jag läcker, men jag kan inte komma på nåt bra sätt att få ur det via pumpningen. :(

Det kan säkert vara så som ni skriver att han vill öka på produktionen, det låter logiskt. Men vad gör jag när inte tuttarna hänger med? Jag fattar också att han behöver mer mat vartefter, men är det bara att gå på ersättningen då ifall jag inte får ut tillräckligt?

Dels får jag problem med såriga och väldigt ömma bröstvårtor när jag ammar/pumpar oftare, det gör skitont även fast jag smörjer med både bröstmjölk och Bepanthen. Men sen är det som att mina bröst inte fylls på fortare än var 3e timme även fast jag försöker öka frekvensen på amning/pumpning. Ju oftare jag pumpar desto mindre får jag ut, det fylls liksom inte fortare. Jag får inte ens ut 20 ml, mot de vanliga 150 ml.
Vill oxå poängtera att pumpa och amma inte går att jämföra. Jag fick ju ut max 50 ml när jag pumpade förra gången och gav upp...
Nu har jag gjort tvärtom. Jag bestämde att jag inte pumpar och inte använder amningsnapp (fäktas bort av viftande händer) och dessutom bara ammar från ena bröstet eftersom jag behöver amningsnapp gör att barnet ska kunna greppa det andra bröstet.
Just nu helammar jag- erbjuder flaska om det är kinkigt men han vill inte ha. När det blir ökningsperiod så ammar jag varje gång men.ger flaska efteråt. Och än så länge rättar det till sig efter någon dag och man märker att han inte vill ha mer än bröstet.

Sår är sjukt jobbigt och det är hemskt när det gör ont. Det är ju så man vill gråta innan det är dags för kan vet hur jäkla ont det gör!
Jag hade ont i två veckor- tills mjölken rann till ordentligt. Sen suger han inte så hårt längre och såren försvann snabbt. Hade det inte blivit bättre hade jag gett upp faktiskt... Menar inte att du ska göra det utan vill bara säga att jag förstår hur jobbig den smärtan är.
 
Pust, gnällig bebis och trött mamma. Jag tog hela natten i natt eftersom sambon var ute och tog ett par drinkar med sina vänner igår. Jag ville inte ha honom i sängen bredvid nestet så han och hunden förpassades ut till gästrummet. Knodd har fått lite mer ersättning än vanligt sen igår och det märks direkt på magen. Det blir ett moment 22 för magontet gör att han vill äta oftare och då hinner inte mina bröst med = måste ge ersättning = mer magknip. Hur strikt vågar man vara mot en en månaders och hålla på 3 timmars intervaller, är det vara att ge när han vill ha?
Tänker att jag klarar av att ge skrovmål på 120-150 ml var tredje timme, men då kan jag inte pumpa mellan. Äter han oftare än så blir det mindre portioner och rutinerna helt upphackade, och som sagt, då får jag lägga till ersättning. Att erbjuda bara tutten går ibland men oftast inte.
När S. Var så liten så fick hon i princip äta när hon ville.. vissa gånger var det var 3-4 timme andra gånger varje timme (främst på eftermiddagen). Rutinerna kom och gick, precis när man tyckte att nu hade man några rutiner så bröts dom igen.
Är det fortfarande för att han har dålig teknik som du pumpar ut och ger flaska? Det är inget alternativ att låta han amma fritt? Tänker att pumpen inte alltid är så snäll mot bröstvårtorna och om han dessutom får amma så blir de ju utsatta "två gånger".
I övrigt håller jag med de andra om att man inte kan mäta mängden mjölk på hur mycket man kan pumpa ut. Även när brösten känns tomma är där ofta lite mjölk, de ska bara jobba lite mer för att få ut den vilket inte alltid är så populärt om de är vana vid att mjölken sprutat in i munnen ;)
Hoppas ni hittar vad som passar bäst för er!
 
Jag förstår att det låter konstigt när jag skriver att jag har för mycket mjölk ena dagen och nästa dag har jag inte tillräckligt! Problemet är att jag läcker stundtals som ett såll mellan amningarna, främst nattetid, men även under tiden jag pumpar (pumpar jag ena bröstet droppar det ur det andra konstant), men även fast det läcker så lyckas jag ändå inte få ut speciellt mycket mer när jag pumpar? Tycker själv det är skumt. När jag pumpar så kan jag pumpa ur typ 100 ml ur ena tutten när den är full, sen byter jag bröst för jag märker att mjölken slutar komma. Men då droppar det fortfarande från det "tomma", nyligen pumpade bröstet. Byter jag då tillbaka ännu en gång så får jag ändå inte ur speciellt mycket mer utan det droppar i samma takt som när jag inte pumpar. Hänger du med eller blir det rörigt? Antagligen försvinner en hel massa mjölk bara genom att jag läcker, men jag kan inte komma på nåt bra sätt att få ur det via pumpningen. :(

Det kan säkert vara så som ni skriver att han vill öka på produktionen, det låter logiskt. Men vad gör jag när inte tuttarna hänger med? Jag fattar också att han behöver mer mat vartefter, men är det bara att gå på ersättningen då ifall jag inte får ut tillräckligt?

Dels får jag problem med såriga och väldigt ömma bröstvårtor när jag ammar/pumpar oftare, det gör skitont även fast jag smörjer med både bröstmjölk och Bepanthen. Men sen är det som att mina bröst inte fylls på fortare än var 3e timme även fast jag försöker öka frekvensen på amning/pumpning. Ju oftare jag pumpar desto mindre får jag ut, det fylls liksom inte fortare. Jag får inte ens ut 20 ml, mot de vanliga 150 ml.

Om du vill helamma så hade jag testat att skaffa amningsnapp och Purelan, provat att skippa pumpen helt, och under en period låta bebis amma fritt och se hur det går. Och inte titta på hur mycket du lyckas pumpa ut om det är tillräckligt eller inte. Och våga ha is i magen och ge det tid att det kommer igång ordentligt. (Förutsatt att du och bebis mår bra under tiden då).

Om du vill fortsätta att pumpa ur så hade jag pumpat på ena bröstet samtidigt som jag ammar på det andra (även om det är riktigt kokänslevarning på den ;) ). Inget triggar utdrivningreflexen så bra som just bebisen.

Om du känner att du inte orkar helamma så skulle jag inte tveka att testa ersättning som komplement igen. Din son är väl bara ett par veckor än? Det händer massor med utveckling av tarmar osv i början så vad som inte fungerade förra veckan jag fungera nu, utan att det behöver vara något "fel" mer än tjorvig mage och ovana tarmar :)
 
Om du vill helamma så hade jag testat att skaffa amningsnapp och Purelan, provat att skippa pumpen helt, och under en period låta bebis amma fritt och se hur det går. Och inte titta på hur mycket du lyckas pumpa ut om det är tillräckligt eller inte. Och våga ha is i magen och ge det tid att det kommer igång ordentligt. (Förutsatt att du och bebis mår bra under tiden då).

Om du vill fortsätta att pumpa ur så hade jag pumpat på ena bröstet samtidigt som jag ammar på det andra (även om det är riktigt kokänslevarning på den ;) ). Inget triggar utdrivningreflexen så bra som just bebisen.

Om du känner att du inte orkar helamma så skulle jag inte tveka att testa ersättning som komplement igen. Din son är väl bara ett par veckor än? Det händer massor med utveckling av tarmar osv i början så vad som inte fungerade förra veckan jag fungera nu, utan att det behöver vara något "fel" mer än tjorvig mage och ovana tarmar :)
Tror också att det kan vara en bra idé att om det funkar inte titta så mycket på mängden, jag helammar och pumpar om jag ska vara borta men har ingen aning om hur mycket hon slukar per amningstillfälle.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Rekommenderar också amningshjälpens fb-grupp! Och för att se ett ljus i tunneln - de flesta har en period i början där det gör så ont att man funderar på att sluta varje dag...

Om bebis har bra tag och smärtan inte beror på t ex svampinfektion går det dock oftast över. Mitt vände efter en månad ca. Nu gör det inte det minsta ont alls. Det blir bättre! Även om ökningsfaserna och utvecklingsfaserna återkommer och man börjar tvivla på sin förmåga gång på gång så är det underbart när allt flyter.

Och när brösten ställt in sig blir de inte "hårda" och läcker förmodligen mindre. Sedan kan det ju vara svårt när man både pumpar och ger ersättning emellanåt eftersom brösten inte helt följer bebisen i de fallen utan kan ligga på lite överproduktion eller underproduktion. Mjölken sinar dock aldrig utan bildas ny konstant. Dock kan bebis vid ökningsfaser tycka att det rinner för långsamt och verka missnöjd men redan dagen efter är produktionen i fas igen :)
 
Kör ett samlingsinlägg som vanligt för att inte kapa hela tråden. Återigen, tack för alla synpunkter och tips, jag läser och tar till mig även om jag kanske glömmer bort att svara på vissa saker.

Tack för länken @Thalbaz ska kolla in den!
@FiVi Och @MalanMjöl Purelan ska inköpas idag på apoteket. Testade inotyolsalva istället i natt och märker skillnad mot Bepanthenen så ullfett verkar vara bättre.
Även amningsnapp ska kollas på.

Angående att gå på friamning istället för att pumpa så är jag rädd att vi sabbat för mycket för att det ska gå. Jag gick ju över på pumpningen för ett par veckor sedan från att ha ammat då han vrålade konstant en hel dag när penicillinet gått ur och han blev piggare (och hungrigare). Då testade vi att ge flaska för första gången och han slukade 90 ml direkt trots att han legat vid bröstet hela dagen.
Knodden hade superfin sugteknik (naturbegåvning enligt BB) från början, men sen har den successivt försämrats iom allt mixtrande, nu ligger han och gapar och tuggar vid bröstet mest, därav mitt senaste sår tror jag, han behandlar tutten som sin napp...

När jag ammade honom hade jag hela tiden det problemet att han inte orkade äta ordentligt, han sov konstant, sen fick vi väcka honom var 3-4:e timme (på inrådan av BVC) för att han skulle äta. Då åt han 5; max 10 minuter och somnade om, viktuppgången blev därefter.
Det märktes stor skillnad på honom så fort jag började pumpa och ge flaska istället, piggare, gladare bebis som plötsligt hade hoppat upp 300 gram på en vecka.

Vi kom ju aldrig in ordentligt i amningen tyvärr eftersom han blev sjuk och fick sond redan andra dygnet, plus medicinen som gjorde honom slö. Hade vi fått en riktig chans med amning så hade det säkert gått, nu blev det mest en stress för mig.
Därav står alternativet nu mellan att fortsätta pumpa och då kanske försöka öka produktionen med hjälp av den, eller att lägga till mer ersättning, nu får han ersättning i snitt en gång/dygn. Jag har inget emot ersättningen som sådan, men tycker att så länge jag får pumpningen att funka och jag har mjölk så är det bättre.

Jag kan däremot hålla med om att jag troligtvis blir för mycket kontrollfreak och kollar mig blind på millilitrarna, ska försöka lägga av med det och gå mer efter honom istället. Nu är han ju dels frisk och betydligt äldre (en månad imorgon, var tar tiden vägen?), men det sitter liksom i sen tiden på Neo.

Jag ska som sagt diskutera med BVC, men även kolla in den där länken om att reglera mjölkproduktionen. Går inte det så blir det nog mer ersättning framöver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
9 959
Senast: VLMF
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 097
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 602
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp