Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kör ett samlingsinlägg som vanligt för att inte kapa hela tråden. Återigen, tack för alla synpunkter och tips, jag läser och tar till mig även om jag kanske glömmer bort att svara på vissa saker.

Tack för länken @Thalbaz ska kolla in den!
@FiVi Och @MalanMjöl Purelan ska inköpas idag på apoteket. Testade inotyolsalva istället i natt och märker skillnad mot Bepanthenen så ullfett verkar vara bättre.
Även amningsnapp ska kollas på.

Angående att gå på friamning istället för att pumpa så är jag rädd att vi sabbat för mycket för att det ska gå. Jag gick ju över på pumpningen för ett par veckor sedan från att ha ammat då han vrålade konstant en hel dag när penicillinet gått ur och han blev piggare (och hungrigare). Då testade vi att ge flaska för första gången och han slukade 90 ml direkt trots att han legat vid bröstet hela dagen.
Knodden hade superfin sugteknik (naturbegåvning enligt BB) från början, men sen har den successivt försämrats iom allt mixtrande, nu ligger han och gapar och tuggar vid bröstet mest, därav mitt senaste sår tror jag, han behandlar tutten som sin napp...

När jag ammade honom hade jag hela tiden det problemet att han inte orkade äta ordentligt, han sov konstant, sen fick vi väcka honom var 3-4:e timme (på inrådan av BVC) för att han skulle äta. Då åt han 5; max 10 minuter och somnade om, viktuppgången blev därefter.
Det märktes stor skillnad på honom så fort jag började pumpa och ge flaska istället, piggare, gladare bebis som plötsligt hade hoppat upp 300 gram på en vecka.

Vi kom ju aldrig in ordentligt i amningen tyvärr eftersom han blev sjuk och fick sond redan andra dygnet, plus medicinen som gjorde honom slö. Hade vi fått en riktig chans med amning så hade det säkert gått, nu blev det mest en stress för mig.
Därav står alternativet nu mellan att fortsätta pumpa och då kanske försöka öka produktionen med hjälp av den, eller att lägga till mer ersättning, nu får han ersättning i snitt en gång/dygn. Jag har inget emot ersättningen som sådan, men tycker att så länge jag får pumpningen att funka och jag har mjölk så är det bättre.

Jag kan däremot hålla med om att jag troligtvis blir för mycket kontrollfreak och kollar mig blind på millilitrarna, ska försöka lägga av med det och gå mer efter honom istället. Nu är han ju dels frisk och betydligt äldre (en månad imorgon, var tar tiden vägen?), men det sitter liksom i sen tiden på Neo.

Jag ska som sagt diskutera med BVC, men även kolla in den där länken om att reglera mjölkproduktionen. Går inte det så blir det nog mer ersättning framöver.
Skulle verkligen rekommendera att kontakta en hjälpmamma via Amningshjälpen. Att fasa ut ersättning är oftast fullt möjligt men man kan behöva stöd och hjälp - om det nu är vad man vill göra. Bvc är tyvärr inte sällan ganska bristfälliga i amningsrådgivning...
 
Jag förstår att det låter konstigt när jag skriver att jag har för mycket mjölk ena dagen och nästa dag har jag inte tillräckligt! Problemet är att jag läcker stundtals som ett såll mellan amningarna, främst nattetid, men även under tiden jag pumpar (pumpar jag ena bröstet droppar det ur det andra konstant), men även fast det läcker så lyckas jag ändå inte få ut speciellt mycket mer när jag pumpar? Tycker själv det är skumt. När jag pumpar så kan jag pumpa ur typ 100 ml ur ena tutten när den är full, sen byter jag bröst för jag märker att mjölken slutar komma. Men då droppar det fortfarande från det "tomma", nyligen pumpade bröstet. Byter jag då tillbaka ännu en gång så får jag ändå inte ur speciellt mycket mer utan det droppar i samma takt som när jag inte pumpar. Hänger du med eller blir det rörigt? Antagligen försvinner en hel massa mjölk bara genom att jag läcker, men jag kan inte komma på nåt bra sätt att få ur det via pumpningen. :(

Det kan säkert vara så som ni skriver att han vill öka på produktionen, det låter logiskt. Men vad gör jag när inte tuttarna hänger med? Jag fattar också att han behöver mer mat vartefter, men är det bara att gå på ersättningen då ifall jag inte får ut tillräckligt?

Dels får jag problem med såriga och väldigt ömma bröstvårtor när jag ammar/pumpar oftare, det gör skitont även fast jag smörjer med både bröstmjölk och Bepanthen. Men sen är det som att mina bröst inte fylls på fortare än var 3e timme även fast jag försöker öka frekvensen på amning/pumpning. Ju oftare jag pumpar desto mindre får jag ut, det fylls liksom inte fortare. Jag får inte ens ut 20 ml, mot de vanliga 150 ml.

Jag släpper inte mycket mjölk till pumpen, mer med elektrisk men inte så mycket att det kändes meningsfullt att fortsätta samla slattar.

V har ammat fritt i stort sett sedan han föddes, den första veckan fick jag hålla koll så det inte blev för sällan.

Han blir 7 månader på torsdag och är fortfarande inte särskilt regelbunden, ibland äter han varje timme, ibland går det fem timmar (då gråter tuttarna).

Så länge jag dricker ordentligt verkar det finnas nog.
 
Skulle verkligen rekommendera att kontakta en hjälpmamma via Amningshjälpen. Att fasa ut ersättning är oftast fullt möjligt men man kan behöva stöd och hjälp - om det nu är vad man vill göra. Bvc är tyvärr inte sällan ganska bristfälliga i amningsrådgivning...
Tack för tips, jag gick med i gruppen amningsakuten eller vad den hette på Facebook igår: ska se om de har några bra tips och råd, annars får jag nog kontakta amningshjälpen om vi inte får rätsida på det.
 
Jag släpper inte mycket mjölk till pumpen, mer med elektrisk men inte så mycket att det kändes meningsfullt att fortsätta samla slattar.

V har ammat fritt i stort sett sedan han föddes, den första veckan fick jag hålla koll så det inte blev för sällan.

Han blir 7 månader på torsdag och är fortfarande inte särskilt regelbunden, ibland äter han varje timme, ibland går det fem timmar (då gråter tuttarna).

Så länge jag dricker ordentligt verkar det finnas nog.
Jag har en elektrisk pump som jag är nöjd med, när brösten samarbetar. Får ut allt mellan 170 och 20 ml så det varierar väldigt. Men det är nog som många av er skriver, att det inte går att jämföra pump med amning.
 
Jag har en elektrisk pump som jag är nöjd med, när brösten samarbetar. Får ut allt mellan 170 och 20 ml så det varierar väldigt. Men det är nog som många av er skriver, att det inte går att jämföra pump med amning.
+1! Har förvisso bara manuell pump men får ut 2 dl en dag och 20 ml en annan (dock oftare åt det snålare hållet) men bebis går än så länge upp som en raket.

Stress är amningens största fiende så topp om du kan få hjälp att lita på din kropp och känna lite trygghet och kanske släppa kontrollbehovet en aning :)
 
Du är så ambitiös @Fritidsryttare !
Glöm inte att det är ok att göra det enkla oxå .

Jag har lyckats dubbelboka 2 tillfällen denna veckan. BVC och sen undersökning för stora barnet- på olika orter. Vet besiktning och återbesök hos BM på ännu mer olika orter. Ringde för att ändra tid och då krockade det med körlektion för utökat b kort. Hur kan man vara så bokad när man är ledig?
 
Hur kan man vara så bokad när man är ledig?
Haha det undrar jag med! Just nu slappar jag i soffan hemma hos mamma. Denna veckan har jag INGA planerade saker, tror det var minst en månad sedan det hände senast. Känns dock som en förkylning är på väg, lite tjock i halsen och näsan rinner. Hoppas S. Klarar sig men säkert inte.. :down:

@Fritidsryttare Ta nu inte detta som en hets för fortsättning av amning, fullt förståligt om du inte orkar göra en jätteinsats men vill bara dela med mig av någon av all den information omkring amning vi fick innan förlossningen. :) Vi fick informationen om att amningen ofta går att "starta om" ifall något går fel. Tipset som gavs var att börja om som vid förlossningen, ligga med bart bröst och naken bebis och själv låta bebisen hitta brösten och börja suga och sen stänga in sig i sovrummet ett par dagar och amma amma amma (samt få sambon att serva med mat, Netflix osv :p). Det kräver ju dock en insats och att man själv mentalt orkar det. Jag är själv inte säker på att jag hade orkat det i början, men nu när man är van vid att det fungerar att helamma måste jag ju säga att det är väldigt bekvämt och lätt att alltid ha mat lättillgängligt. :D
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Tack för länken @Thalbaz ska kolla in den!
@FiVi Och @MalanMjöl Purelan ska inköpas idag på apoteket. Testade inotyolsalva istället i natt och märker skillnad mot Bepanthenen så ullfett verkar vara bättre.
Även amningsnapp ska kollas på.

Inotyol ska man inte använda på bröstvårtor när man ammar, Purelan är något helt annat. Du behöver inte heller tvätta bort salvan innan det är dags för amning.

Annars är att smörja in med bröstmjölk ett tips som brukar funka för många. Och att vara topless för att lufta så mycket som möjligt :p
 
@Fritidsryttare du har fått jättemånga bra råd redan, men vill bara flika in att det inte är konstigt att du får ut mindre om du pumpar oftare eftersom bröstet inte hunnit producera lika mycket på ett tätare intervall som på ett längre. Däremot kommer totalproduktionen att öka, så om man ökar intervaller under, säg ett dygn och sedan går tillbaka till längre intervaller dygnet därpå så ska produktionen ha ökat så att det finns mer vid dessa tillfällen. Bröstet blir heller aldrig helt tomt utan det sker en konstant produktion, och det är därför du kan läcka ur det urpumpade bröstet trots att du redan har "tömt" det :).

Håller med om att du är otroligt ambitiös och jag förstår att ni fick en jobbig start med allt i och med infektionen. Nu är sonen väldigt liten fortfarande och jag är övertygad om att det kommer lugna ner sig framöver i takt med att han blir äldre och ni hittar bra rutiner som funkar för er :), Oavsett hur många råd du får här så är det trots allt er familj som ska fungera, så gör det som känns rätt för er.
 
@Thalbaz sjukt bra länk från Medela, ska testa deras metod i ett par dagar!

@Rhinos det låter så klart logiskt det du skriver om tätare frekvens = mindre mängd per tillfälle men ökad totalproduktion. Får kanske börja se det över hela dygnet istället för att stirra mig blind på de enstaka pumpningstillfällena.
+ @Ray angående att jag är ambitiös, jag känner mig snarare sjukt jäkla jobbig som överanalyserar allt hela tiden. Önskar att jag kunde släppa lite på mina egna hjärnspöken och bara nöja mig nån gång. Det är liksom inte några gigantiska problem vi har, men jag blåser upp allt i mitt eget huvud.

@Imogen knodd har inte legat vid tutten sen jag började smörja med Inotyolen, utan jag har bara pumpat, men ska iväg o köpa Purelan strax. Verkar skilja sig i vilka råd man får, jag frågade nämligen på Neo om man kunde smörja med Inotyol trots att man ammade och de tyckte inte att det var några problem. Bröstmjölk har funkat att smörja med innan, gör det nu också när det droppar, men det är inte tillräckligt just nu.

@MalanMjöl intressant det där med omstart! Hade ju varit bra att veta tidigare om inte annat, just nu känner jag mest lätt ångest av tanken på att helamma igen. Men blir det fler barn i framtiden så ammar jag gärna om det går, det är ju mysigt om det funkar.

Återigen, tack för era tips, pepp och råd, nu ska jag verkligen sluta kapa tråden med mina frågor, för ett tag iaf!
 
@Thalbaz sjukt bra länk från Medela, ska testa deras metod i ett par dagar!

@Rhinos det låter så klart logiskt det du skriver om tätare frekvens = mindre mängd per tillfälle men ökad totalproduktion. Får kanske börja se det över hela dygnet istället för att stirra mig blind på de enstaka pumpningstillfällena.
+ @Ray angående att jag är ambitiös, jag känner mig snarare sjukt jäkla jobbig som överanalyserar allt hela tiden. Önskar att jag kunde släppa lite på mina egna hjärnspöken och bara nöja mig nån gång. Det är liksom inte några gigantiska problem vi har, men jag blåser upp allt i mitt eget huvud.

@Imogen knodd har inte legat vid tutten sen jag började smörja med Inotyolen, utan jag har bara pumpat, men ska iväg o köpa Purelan strax. Verkar skilja sig i vilka råd man får, jag frågade nämligen på Neo om man kunde smörja med Inotyol trots att man ammade och de tyckte inte att det var några problem. Bröstmjölk har funkat att smörja med innan, gör det nu också när det droppar, men det är inte tillräckligt just nu.

@MalanMjöl intressant det där med omstart! Hade ju varit bra att veta tidigare om inte annat, just nu känner jag mest lätt ångest av tanken på att helamma igen. Men blir det fler barn i framtiden så ammar jag gärna om det går, det är ju mysigt om det funkar.

Återigen, tack för era tips, pepp och råd, nu ska jag verkligen sluta kapa tråden med mina frågor, för ett tag iaf!
Äsch, inte kapar du tråden! Jag tänker att för varje fråga som ställs så är det alltid någon annan som också funderar på samma sak :). Och det är inte konstigt att ha hjärnspöken. Med äldsta sonen stötte och blötte vi det mesta tills vi blev tokiga av att inte få några svar på vad som var fel. Det är så himla lätt att snöa in sig. Tycker du gör ett jättejobb, unna dig själv en klapp på axeln :).
 
V sover som en stock på förmiddagarna och har amningsintervall på 3 timmar ungefär. På nätterna och kvällarna är det bökigare och han pruttar, rapar och bajsar om vartannat. Det är tydligt att han har mkt gaser i magen och att tarmkanalen ställer om sig till ett liv utanför livmodern. Köpte magdroppar idag som förhoppningsvis hjälper tarmfloran på traven :).

Det är så lustigt för på dagen är det oftast inga problem att lägga ner honom när han har somnat, men på natten är det stört omöjligt och då ska han sova med bröstet som huvudkudde. Man har ju sovit bekvämare i sina dagar ;).
 
V sover som en stock på förmiddagarna och har amningsintervall på 3 timmar ungefär. På nätterna och kvällarna är det bökigare och han pruttar, rapar och bajsar om vartannat. Det är tydligt att han har mkt gaser i magen och att tarmkanalen ställer om sig till ett liv utanför livmodern. Köpte magdroppar idag som förhoppningsvis hjälper tarmfloran på traven :).

Det är så lustigt för på dagen är det oftast inga problem att lägga ner honom när han har somnat, men på natten är det stört omöjligt och då ska han sova med bröstet som huvudkudde. Man har ju sovit bekvämare i sina dagar ;).
Ett tips om ni inte redan gör så är att se till att han rapar ordentligt under och efter varje måltid. Vi tar paus i matningen 1-2 ggr plus rapar ordentligt direkt efter att M ätit klart. Det verkar funka bra för han rapar i princip inget alls övrig tid och pruttar inte heller särskilt mycket. I och för sig ger vi Minifom och magdroppar också som minskar gasbildning och hjälper gaserna att sippra ut.

Jag har läst någonstans att man inte behöver rapa bebisen men jag skulle rekommendera att man gör det ändå inledningsvis, och om det inte kommer några rapar, då kan man möjligtvis låta bli. Vår lille M rapar stort och ljudligt flera gånger om (och kräks) så han behöver det definitivt.

Sen är jag väl medveten om att detta inte funkar med alla barn. Med dottern kunde vi inte avbryta matningen för att rapa för då åt hon inget mer efteråt...
 
Ett tips om ni inte redan gör så är att se till att han rapar ordentligt under och efter varje måltid. Vi tar paus i matningen 1-2 ggr plus rapar ordentligt direkt efter att M ätit klart. Det verkar funka bra för han rapar i princip inget alls övrig tid och pruttar inte heller särskilt mycket. I och för sig ger vi Minifom och magdroppar också som minskar gasbildning och hjälper gaserna att sippra ut.

Jag har läst någonstans att man inte behöver rapa bebisen men jag skulle rekommendera att man gör det ändå inledningsvis, och om det inte kommer några rapar, då kan man möjligtvis låta bli. Vår lille M rapar stort och ljudligt flera gånger om (och kräks) så han behöver det definitivt.

Sen är jag väl medveten om att detta inte funkar med alla barn. Med dottern kunde vi inte avbryta matningen för att rapa för då åt hon inget mer efteråt...
Jag försöker rapa honom friskt :D. Han brukar dåsa till vid bröstet så när jag märker att han håller på att somna tar jag upp och rapar och sedan får han käka från andra bröstet. Ibland kommer det rap och ibland inte. Ibland är det mer tydligt att han behöver rapa för då får han liksom inte riktigt ro vid bröstet och bökar mest runt.
 
V sover som en stock på förmiddagarna och har amningsintervall på 3 timmar ungefär. På nätterna och kvällarna är det bökigare och han pruttar, rapar och bajsar om vartannat. Det är tydligt att han har mkt gaser i magen och att tarmkanalen ställer om sig till ett liv utanför livmodern. Köpte magdroppar idag som förhoppningsvis hjälper tarmfloran på traven :).

Det är så lustigt för på dagen är det oftast inga problem att lägga ner honom när han har somnat, men på natten är det stört omöjligt och då ska han sova med bröstet som huvudkudde. Man har ju sovit bekvämare i sina dagar ;).

Låter precis som lillebror här! Precis likadant, lätt att lägg bort på dagen och stök och bök på nätterna pga av gaser.
Hade kunnat varit jag som skrivit det där.
Magdroppar, det ska jag nog också testa..
 
@Fritidsryttare Jag vill inte lägga mer press på dig. Men jag kan intyga att det går att starta om och att napp/flaska inte behöver ha förstört amningen. Min lille ville inte amma i början för han fick inget grepp så vi testade amningsnapp o de funkadede. Nappen använde vi i två månader o även vanlig napp mellan amning. Sen blev jag trött på böket med amningsnapp o började försöka utan. Det gick inte bra i början o då fick vi ta fram nappen ändå. Efter två veckor ungefär hade bebis lärt sig amma utan nappen trots att flera sagt till mig att det aldrig skullle gå. Bebis hade svårt att få bra grepp my ket för att brösten var fulla men han har lärt sig det och brösten har ställt in sig mycket bätttre nu. Uppsamlingskupor har varit min enda hjälp för att slippa bli helt nersölad varje amning. Jag har fått ca 50 ml i Uppsamlingskupan varje amning.
 
Natten till igår hade V ett sovpass på 5,5 timmar utan att amma :banana:. Det tog han dock igen inatt genom att amma med i snitt 1,5 timmes mellanrum. De två senaste nätterna har han bara bajsat en gång och det hade varit himla skönt om han inte behövde bajsa oftare. Att amma ofta på natten är helt ok, men att byta bajsblöja är betydligt bökigare så det slipper vi gärna :).
 
Vaccination igår vilket gick helt okej, liten blev naturligtvis ledsen när de stack men hämtade sig på några minuter. Var lite varm (38,2) och trött igår kväll men hittills idag har han varit som vanligt och normal temp. 12,5 v gammal och väger nu 7,2 kg/64 cm, ska han fortsätta växa såhär så blir han väl 2 meter lång :o. Det borde ju dock börja plana ut vartefter.
Babysim börjar idag men kändes inte som en jättebra idé med tanke på vaccinationen så det får vänta till nästa vecka.
Nån mer som går på babysim och vet lite hur det funkar? Vad gör man i vattnet osv?
 
@Fritidsryttare Jag vill inte lägga mer press på dig. Men jag kan intyga att det går att starta om och att napp/flaska inte behöver ha förstört amningen. Min lille ville inte amma i början för han fick inget grepp så vi testade amningsnapp o de funkadede. Nappen använde vi i två månader o även vanlig napp mellan amning. Sen blev jag trött på böket med amningsnapp o började försöka utan. Det gick inte bra i början o då fick vi ta fram nappen ändå. Efter två veckor ungefär hade bebis lärt sig amma utan nappen trots att flera sagt till mig att det aldrig skullle gå. Bebis hade svårt att få bra grepp my ket för att brösten var fulla men han har lärt sig det och brösten har ställt in sig mycket bätttre nu. Uppsamlingskupor har varit min enda hjälp för att slippa bli helt nersölad varje amning. Jag har fått ca 50 ml i Uppsamlingskupan varje amning.
Tack för tips, jag har också förstått att det går att starta om amningen. Vi hade några rätt tuffa dagar och nätter men nu känns det som att vi är med på banan igen, jag har märkt att det funkar rätt bra om pappa håller knodd mot ena tutten medan jag pumpar på den andra. Har läst en hel del i amningsgruppen på Facebook som jag blev tipsad om, kanonbra grupp verkligen.
Amningskupor har jag inte hittat på de apotek jag varit på, är minst sagt varierat utbud beroende på var man handlar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 994
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 116
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 602
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp