Sommarföräldrar 2017

Nej men nu får jag ju dåligt samvete för att jag ger andra dåligt samvete!
Jag vet inte vad denna läkaren har för korståg mot socker... Men det handlade ju mest om diabetes och att hon tyckte man borde följa kostnaden för diabetes oavsett. Inte om fosterskador.

Och man äter ju snabbt mer sötade saker när man.är gravid. Av de anledningar du räknar upp.
Hon sa oxå att vi är bara människor och det är svårt att hålla...
Du ska i te ha dåligt samvete. Om jag kan lyckas se nyktert på saken borde jag mest ta det som en påminnelse.

Åt godiset i bilen hem från jobbet igår. Brukar vara hungrig när jag kommer hem o har jobbat sent men inte igår. Jag hoppas det beror på att jag inte får plats med så mycke i magen just nu å inte på att jag åt so onödigt stor mängd godis........
 
  • Gilla
Reactions: Ray
@Cynthia och @Fritidsryttare
Jag tror det är mer vanligt att man som gravid äter lite mer kolhydrater än att man äter mindre, och tror inte det är något ni ska bekymra er om såvida ni inte har ett extremt sockerintag. Jag menar, man kan ju alltid äta nyttigare/mindre socker utan att för den skull ha ett extremt sockerintag.

Det var ingen som nämnde igår att jag skulle ha utvecklat diabetes pga för mycket socker, de menade bara att min kropp inte klarade av att producera den extra mängden insulin en kropp behöver vid all hormonpåslag som kommer vid en graviditet.

Har inga problem med att sticka mig flera ggr om dagen (mer än att det är tidskrävande). Men tycker det är svårare att veta vad jag ska äta, max 20 g kolhydrater till frukost och helst inte mjölk/filmjölk vilket betyder att jag inte kan dricka kaffe som jag brukar. 1 frukt innehåller ca 10 g så kan heller inte bara ta ett äpple om jag är mer hungrig som jag brukar göra. Inser att jag i normala fall äter ganska mycket kolhydrater.

Får se hur vad vidare undersökningar visar idag, mitt blodsocker är fortfarande för högt så gissar att dosen insulin kommer skruvas upp.
 
@Cynthia och @Fritidsryttare
Jag tror det är mer vanligt att man som gravid äter lite mer kolhydrater än att man äter mindre, och tror inte det är något ni ska bekymra er om såvida ni inte har ett extremt sockerintag. Jag menar, man kan ju alltid äta nyttigare/mindre socker utan att för den skull ha ett extremt sockerintag.

Det var ingen som nämnde igår att jag skulle ha utvecklat diabetes pga för mycket socker, de menade bara att min kropp inte klarade av att producera den extra mängden insulin en kropp behöver vid all hormonpåslag som kommer vid en graviditet.

Har inga problem med att sticka mig flera ggr om dagen (mer än att det är tidskrävande). Men tycker det är svårare att veta vad jag ska äta, max 20 g kolhydrater till frukost och helst inte mjölk/filmjölk vilket betyder att jag inte kan dricka kaffe som jag brukar. 1 frukt innehåller ca 10 g så kan heller inte bara ta ett äpple om jag är mer hungrig som jag brukar göra. Inser att jag i normala fall äter ganska mycket kolhydrater.

Får se hur vad vidare undersökningar visar idag, mitt blodsocker är fortfarande för högt så gissar att dosen insulin kommer skruvas upp.
Det är ju det som är grejen- olika kroppar reagerar olika. Och därför klokt att vara lite försiktig tänker jag.
Jag skulle kunna leva på kolhydrater och ost typ... Det är ju inget fel i att tänka till vad man häver i sig. Men ingen anledning till hysteri...
 
Det är ju det som är grejen- olika kroppar reagerar olika. Och därför klokt att vara lite försiktig tänker jag.
Jag skulle kunna leva på kolhydrater och ost typ... Det är ju inget fel i att tänka till vad man häver i sig. Men ingen anledning till hysteri...

Precis, alltid nyttigt att tänka på vad man äter men ibland blir det extra hysterisk när man är gravid över vad man ska och inte ska äta.
 
Precis, alltid nyttigt att tänka på vad man äter men ibland blir det extra hysterisk när man är gravid över vad man ska och inte ska äta.
Man blir helt matt.
Jag är egentligen inte särskilt brydd på sånt men efter förra erfarenheten så är jag inte lika kaxig längre tyvärr.
 
Med tanke på diskussionen socker/kolhydrater så vill jag ställa ytterligare en fråga bara :)
Jag känner att jag kan ansvara för mitt eget sockerintag/vad som sker med mig och min kropp, men, det viktiga för mig att veta är ju just hur det påverkar barnet. Om mina värden var jättelåga vid sockerbelastningstest (så heter det här i alla fall) är det då "lugnt"? Hur kan barnet påverkas av att jag äter mycket socker? Någon nämnde samband mellan moderns sockerintag och ADHD hos barnet, är detta något man ska vara orolig för? Har aldrig hört talas om det men skulle gärna läsa på mer. Finns det annat man ska tänka på gällande socker och graviditet?
Jag menar alltså att jag är villig att ändra på mitt sockerintag för mitt barns skull, men i dagsläget har jag inga funderingar på att ändra det så mycket för min egen skull då jag ändå upplever att jag mår bra.

/Glass- och chokladälskaren
 
Med tanke på diskussionen socker/kolhydrater så vill jag ställa ytterligare en fråga bara :)
Jag känner att jag kan ansvara för mitt eget sockerintag/vad som sker med mig och min kropp, men, det viktiga för mig att veta är ju just hur det påverkar barnet. Om mina värden var jättelåga vid sockerbelastningstest (så heter det här i alla fall) är det då "lugnt"? Hur kan barnet påverkas av att jag äter mycket socker? Någon nämnde samband mellan moderns sockerintag och ADHD hos barnet, är detta något man ska vara orolig för? Har aldrig hört talas om det men skulle gärna läsa på mer. Finns det annat man ska tänka på gällande socker och graviditet?
Jag menar alltså att jag är villig att ändra på mitt sockerintag för mitt barns skull, men i dagsläget har jag inga funderingar på att ändra det så mycket för min egen skull då jag ändå upplever att jag mår bra.

/Glass- och chokladälskaren

Din blodsockernivå är ju samma som barnets blodsockernivå eftersom i delar blodomlopp. Högt blodsocker belastar kroppen generellt men jättehögt blodsocker har man väl bara om kroppen inte producerar tillräckligt med insulin. Det jag har fått förklarat är att mitt barn får mera fett eftersom den har stor tillgång på socker plus att det efter förlossningen kan krävas extra övervakning eftersom hon nu producerar mer insulin än genomsnittet för att sänka blodsockret och när hon så kommer ut och får en mer normal sockernivå kan hon få för lågt blodsocker istället.
Evt. samband med adhd vet jag ingenting om.

Det man ska tänka på är väl att försöka hålla sitt blodsocker på så jämn nivå som möjligt i löpet av dagen.
 
Intressant diskussion det här om sockerintaget. Jag är väl inte så himla bekymrad egentligen. Jag har legat bra på alla prover hittills och ser man hur jag äter så äter jag väl inte nån supernyttig kost á hälsoguru men en typisk dagskost ser ut ungefär så här, osötad yoghurt med lite granola på morgonen och en banan plus en slät kopp kaffe. Har börjat med två glas vitaminbrus (D-vitamin och järn/c-vitamin) också, för att få i mig vätska.
Lunch, ibland blir det en kvarg och en banan och ibland blir det gårdagens rester.
Ett par gånger i veckan slinker det ner en bulle till fikat också men det är ingen daglig rutin.
Sen brukar det bli nån form av varm mat på kvällen och en kopp te med lite honung i som idag och 1-2 glas lättsockrad saft för att få i mig vätska.
Nån gång i veckan så har jag lagt mig till med ovanan att köpa glass då, men idag köpte jag faktiskt sån där ProPud som är sockerfri. Vet inte hur mycket nyttigare den är (inte alls antagligen :angel:)men den innehåller åtminstone inget rent socker.

Bebis kör full rulle, nu känner jag mer och mer rörelser. Den lille stackaren måste vara jordens mest "bortglömda" pyre, jag har varit så upptagen med föl och annat att jag bara tänker på den när den sprattlar, kanske därför den har en sån faslig aktivitet. :D Kroppen är fortfarande mör efter fölvaket, vaknade i natt av att ligamenten skrek så sambon fick hämta full dos alvedon igen, sen har de hållit sig i schack.
 
Hittat en som letar häst att tävla i sommar. Håller på sätta igång efter 3 v vila pga överben så kan tyvärr inte visa hästen ännu.
Men det hade ju varit intressant.
Jag är ju värdelös från juni till slutet av augusti och även om jag kan släppa på bete så hade det känts bra att gå hästen riden...

Vi får se:)

Min sockerbov är definitivt frukt.
Och lättdryck.
Köpte nötter idag istället för att trycka en banan...Och drack vatten.
 
Med tanke på diskussionen socker/kolhydrater så vill jag ställa ytterligare en fråga bara :)
Jag känner att jag kan ansvara för mitt eget sockerintag/vad som sker med mig och min kropp, men, det viktiga för mig att veta är ju just hur det påverkar barnet. Om mina värden var jättelåga vid sockerbelastningstest (så heter det här i alla fall) är det då "lugnt"? Hur kan barnet påverkas av att jag äter mycket socker? Någon nämnde samband mellan moderns sockerintag och ADHD hos barnet, är detta något man ska vara orolig för? Har aldrig hört talas om det men skulle gärna läsa på mer. Finns det annat man ska tänka på gällande socker och graviditet?
Jag menar alltså att jag är villig att ändra på mitt sockerintag för mitt barns skull, men i dagsläget har jag inga funderingar på att ändra det så mycket för min egen skull då jag ändå upplever att jag mår bra.

/Glass- och chokladälskaren
Vad jag fann när jag googlade var en brittisk studie som visade att ADHD förekom oftare hos barn vars mamma ätit mycket socker och processad mat. Min syn på kostvanor i England är att det så klart finns många som äter bra men att det i genomsnitt är mer socker i maten där än i Sverige, och de som med "engelska mått" äter mycket socker och processat (snabbmat) äter extremt dåligt med "svenska mått". Det stod också i texten jag läste att ADHD inte orsakas av bara en faktor utan det är oftast flera saker i kombination.

Jag är inte orolig för att äta socker. Däremot inser jag att jag måste tänka mer på vad jag äter eftersom det kommer bli svårare att gå ner i vikt efteråt den här gången.
 
Vad jag fann när jag googlade var en brittisk studie som visade att ADHD förekom oftare hos barn vars mamma ätit mycket socker och processad mat. Min syn på kostvanor i England är att det så klart finns många som äter bra men att det i genomsnitt är mer socker i maten där än i Sverige, och de som med "engelska mått" äter mycket socker och processat (snabbmat) äter extremt dåligt med "svenska mått". Det stod också i texten jag läste att ADHD inte orsakas av bara en faktor utan det är oftast flera saker i kombination.

Jag är inte orolig för att äta socker. Däremot inser jag att jag måste tänka mer på vad jag äter eftersom det kommer bli svårare att gå ner i vikt efteråt den här gången.
Håller med om den engelska kosten!

Jag har ju rätt svajigt blodsocker och lågt blodtryck. Ofta trycker jag en frukt för att jag blir yr. Funkar inte alls lika bra med knäckebröd...
 
Jag är inte heller jätte bekymrad över sockret ska jag erkänna. Och jag får nog i mig mer socker nu än jag annars får.
Många isglassar har det blivit sedan plusset. Men åandrasidan så ligger jag under startvikt änsålänge och går in i vecka 19 i morgon.
Men jag tänker också att jag borde hålla igen för vikten ska bort sen också..
Men just nu orkar jag faktiskt inte riktigt bry mig. Jag äter det som kroppen vill ha just nu.
 
Jäkla hormoner!
Har hittat min drömutbildning, som är perfekt att komplettera min examen med.
Som såklart börjar i höst. 100% dagtid i 2år. Masterpogram. Helt fel tidpunkt att börja. Så nu flödar tårarna för jag vill läsa det här pogrammet. Skulle aldrig i vanliga fall gråta för nåt sånt och nu är jag larvigt känslig!

Ska hålla tummarna för att pogrammet startar höstem 2018 också.. för jag har haft sån ångest för vad jag vill göra, om jag ska fortsätta inom min yrkesroll eller göra nåt annat. Och här får jag nytta av min examen men utvecklas åt ett nytt håll
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Håller tummarna för din utbildning @Rosen-Knoppen! Du kan ju alltid kontakta utbildningsansvarige och fråga om de vet något om nästa års utbildning.

Ja tänkte faktiskt kontakta dem på måndag.
Planen nu ser ut som att det blir till att börja läsa några de kurser som ingår under hösten, förhoppningsvis på distans om möjligheten finns.
Och sen tillgodoräkna dem i utbildningen sen.
 
Ja tänkte faktiskt kontakta dem på måndag.
Planen nu ser ut som att det blir till att börja läsa några de kurser som ingår under hösten, förhoppningsvis på distans om möjligheten finns.
Och sen tillgodoräkna dem i utbildningen sen.
Hoppas det löser sig och att du kan börja beta av några kurser redan nu!

Jag fick en ny kalldusch av diabetes läkaren igår- mitt blodsockervärde var så högt att de misstänker att jag kan vara på väg att utveckla typ 1 diabetes. :( Nya blodprover och svar på dom kommer om ca 14 dagar.
Annars fortsätter jakten på rätt dos insulin, blodsockret är stabilt men fortfarande för högt.. Jag hade inga symtom innan men har haft huvudvärk sedan jag fick beskedet i onsdags, tror dock mycket beror på spänningar och oro. Var iaf tillbaka på jobbet idag och skönt att tänka på något annat. Dock bjöds det såklart på både mars glass och kaka idag.. :meh:
 
Hoppas det löser sig och att du kan börja beta av några kurser redan nu!

Jag fick en ny kalldusch av diabetes läkaren igår- mitt blodsockervärde var så högt att de misstänker att jag kan vara på väg att utveckla typ 1 diabetes. :( Nya blodprover och svar på dom kommer om ca 14 dagar.
Annars fortsätter jakten på rätt dos insulin, blodsockret är stabilt men fortfarande för högt.. Jag hade inga symtom innan men har haft huvudvärk sedan jag fick beskedet i onsdags, tror dock mycket beror på spänningar och oro. Var iaf tillbaka på jobbet idag och skönt att tänka på något annat. Dock bjöds det såklart på både mars glass och kaka idag.. :meh:
Oj- är det typ "vanlig" diabetes?
Jobbigt- men vad skönt ändå att de har koll på dig:up:.
 
Hade ont överallt i början av veckan men nu känns allt normalt igen. Vet inte vad det är som triggar ryggen alls?
Men det är iofs så här mina graviditeter varit. Det går hit och dit och upp och ner.

Jag har ju inte själv gått runt och snackat om graviditeten. Och nu är det vissa som vet och vissa som undrar och andra som inte tänkt på det. Själv vet jag inte vilka som vet eftersom det bara är en av alla som vågat gratulera.
Känns märkligt nu när solen kryper fram och man inte kommer kunna gömma sig i jackan. Just att ingen vågar säga nåt och jag är inte den som för det på tal.
 
Oj- är det typ "vanlig" diabetes?
Jobbigt- men vad skönt ändå att de har koll på dig:up:.

Ja "vanlig" diabetes som primärt är ärftlig och som kräver insulinbehandling resten av livet... Vi har ingen diabetes i släkten alls och läste någonstans att det är typ 0,3-0,3 % chans att drabbas i så fall. Men som läkaren sa, det börjar ju alltid hos någon... :crazy:

Positiva var att scanningen såg bra ut och hon mättes till ca 1700 gram vilket var precis mitt på kurvan i v. 30+2. Men ja de har iag koll på mig, ska scannas var tredje vecka fram till BF, ny tid hos läkaren nästa vecka och sen igen om 3,5 vecka. Kommer inte göra annat än att springa på kontroller känns det som. :o
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Ja "vanlig" diabetes som primärt är ärftlig och som kräver insulinbehandling resten av livet... Vi har ingen diabetes i släkten alls och läste någonstans att det är typ 0,3-0,3 % chans att drabbas i så fall. Men som läkaren sa, det börjar ju alltid hos någon... :crazy:

Positiva var att scanningen såg bra ut och hon mättes till ca 1700 gram vilket var precis mitt på kurvan i v. 30+2. Men ja de har iag koll på mig, ska scannas var tredje vecka fram till BF, ny tid hos läkaren nästa vecka och sen igen om 3,5 vecka. Kommer inte göra annat än att springa på kontroller känns det som. :o
Ja tyvärr är det ju så att man drar nitlotten ibland utan anledning. :down:
Vad är skillnaden på scanning och ultraljud?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 536
Senast: orkide
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 281
Senast: Manji
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
827
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 242
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp