Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vecka 32+0 idag. Startar en förlossning nu behöver vi inte åka iväg någonstans (om de nu inte händer nått som kräver specialvård). Känns som en milstolpe.

Och saker man kan nojja sig över. Är ju sjukskriven pga foglossningar men de känns plötsligt inte av mera. Har ju haft ont i höger framfog sedan vecka 16. Nu ingenting.

Jag hade rejält ont av foglossning under 2a trimestern men det blev stor förbättring någon gång där runt vecka 32, tror det var att bebis fixerade sig och stabiliserade bäckenet liksom. Skönt att du inte har ont just nu!
 
Jag hade rejält ont av foglossning under 2a trimestern men det blev stor förbättring någon gång där runt vecka 32, tror det var att bebis fixerade sig och stabiliserade bäckenet liksom. Skönt att du inte har ont just nu!

Förra gången var de tvärtom. Inga foglossningar före i vecka 36 men då blev jag i stället jättedålig och fick gå med kryckor.

Första hickan i magen idag. Hela magen hoppar upp och ner :rofl:
 
Förra gången var de tvärtom. Inga foglossningar före i vecka 36 men då blev jag i stället jättedålig och fick gå med kryckor.

Första hickan i magen idag. Hela magen hoppar upp och ner :rofl:
Jag har undrat om min har hickat också. Det blev som mer regelbundna korta "ryck" med någon sekunds mellanrum. Är det hicka?

Vecka 31+0 idag, 75% av graviditeten avklarad. Helt sjukt vad tiden går!!
 
Jag har undrat om min har hickat också. Det blev som mer regelbundna korta "ryck" med någon sekunds mellanrum. Är det hicka?

Vecka 31+0 idag, 75% av graviditeten avklarad. Helt sjukt vad tiden går!!
Låter som hicka. B gjorde så i magen och jag känner igen det (och andra saker) nu när han gör samma sak utanför.
 
Ännu en lugn natt. Mammahjärtat fick sig rejält törn igår kväll när jag var tvungen att gå på toa och liten då kändes otröstlig. När jag kom ut från badrummet igen slumrade liten och pappa satt och höll en hand och nynnade för honom :love:. Då kändes det bättre.

Fortsatt stabilt för lilleman i övrigt. Vi kämpar år med amning bägge två och däremellan pumpar jag så han får min mat i sonden mer och mer istället för donerad mjölk.
Han har minskat lite mer i vikt men fortfarande inom tillåtna 10%.

I skrivande stund har jag för första gången sen snittet gått utanför avdelningen och sitter i solen. Ska handla lite på apoteket innan jag går tillbaka.
Har order från kuratorn att gå ut (och sätta mig på en bänk typ) i friska luften 5-10 min per dag, eller tex gå till caféet inne på sjukhuset om det regnar.

Har börjat sakna labben så det gör ont dock...husse tog bild när han var hem igår och jag vet att han har det hur bra som helst med mamma, men ändå...
 
Ska strax gå och titta till liten efter att faktiskt ha sovit 5 timmar i natt, mer eller mindre sammanhängande.
Lägger en lång och lite svamligt berättelse i spoilern.

Vi åkte som sagt in på koll på eftermiddagen. Fick göra ctg och sen kom läkaren och sa att kurvan inte såg normal ut för honom så hon gjorde ultraljud. Flödena i huvud och navelsträng var ökade och med nåt extraslag (?) från hjärtat.
Läkaren började prata om att ev plocka ut honom. Då började vi bli nervösa.
Fick gå tillbaka för nytt ctg och plötsligt gick allt i en rasande fart. Fick höra att allt tydde på anemi hos liten och han behövde ut nu nu nu.
Mina kärl sprack (narkosläkaren fick slutligen i en kanyl), hunden satt i bilen (vi skulle ju bara upp på koll), tårarna började rinna och vi ringde våra mammor som skulle mötas upp och komma och hämta hunden.

Rullades till operation (minns jag såg tiden, 17.07, i en korridor) fick kateter och ryggbedövning - vilket trots väntan inte tog.
Här nånstans hade jag brutit ihop och grät för fullt.
Fick höra jag skulle sövas, sambon fick gå ut och skulle få komma in när jag sov.
Har aldrig blivit sövd förut, fick höra jag skulle få nåt sövningsmedel som gjorde att det smakade lök i munnen - det stämde.
Såg dubbelt några sekunder och sen vaknade jag, lätt förvirrad och trodde allt var en dröm, på uppvaket.
Blev väl omhändertagen och fick höra att det inte var en dröm, vi hade fått en son som mådde ok. En bm jag kände igen sen innan, som sagt hon skulle vara med hela tiden kom också och bekräftade det.
Sambon kom till mig efter en stund och visade bilder. Han bröt ihop lite, för det hade gått så fort att han inte fick komma in förrän liten var ute. Då andades han själv, men han hade haft 1 på apgar-skalan när han kom ut.

Efter nån timme fick jag komma upp till neonatalen och fick liten på bröstet :heart.
Blek men levande var han.

Två omgångar blod har han fått och man letar nu orsaken till anemin. Misstanke finns om mina mediciner eller fel på min moderkaka så jag stulit tillbaka blod av honom....

2366 gram och 48 cm var han när han komma kl 17.38 den 16/4 i vecka 33+5
Igår var han redan piggare men han är så liten och hjälplös att det skär i mig. Har svårt förstå vad som hänt och ska få prata med kurator ansluten till avdelningen.
Är rätt öm, framförallt känner jag hur tarmarna gör ont (har ju Mb Crohns) men kom upp på benen igår och slapp då urinkatetern.

Enligt läkare var det rätt odramatiskt för dom under kejsarsnittet, med tanke på litens ålder. Det känns rätt bra att få höra.

Här missar man saker :eek:

Vilken himla himla tur att ni åkte in! :heart

Grattis till bebisen :love:
 
Gick in i vecka 31 idag :up:
Allt är inköpt, ihopmonterat, tvättat och färdigt. Vagnen står kvar i butiken ännu, tänkte hämta den så sent som möjligt då garantin börjar gälla den dag man hämtar ut den.

Bokat privat TUL igen till den 30/4.

Och har bestämt mig för att jobba 4 veckor till, sen går jag minsann hem och tar ut tjänsteledigt till 29/6 då hon är beräknad.
Jag skulle mycket väl kunna jobba längre, men jag känner mest faktiskt inte för det :)
Jag känner att jag vill hinna landa lite mentalt, och bara få vara, och då jag bollar med väldigt stora summor pengar på jobbet, tar det upp en stor del av min hjärnverksamhet :meh:
Just nu vill jag bara slippa ansvar och få vara.
 
Jag har undrat om min har hickat också. Det blev som mer regelbundna korta "ryck" med någon sekunds mellanrum. Är det hicka?

Vecka 31+0 idag, 75% av graviditeten avklarad. Helt sjukt vad tiden går!!
Och så kom jag på att jag skrev fel.. 30+0 skulle det vara! Vi gick precis in i vecka 31. Jobbigt att hålla räkningen :p
 
Ännu en lugn natt. Mammahjärtat fick sig rejält törn igår kväll när jag var tvungen att gå på toa och liten då kändes otröstlig. När jag kom ut från badrummet igen slumrade liten och pappa satt och höll en hand och nynnade för honom :love:. Då kändes det bättre.

Fortsatt stabilt för lilleman i övrigt. Vi kämpar år med amning bägge två och däremellan pumpar jag så han får min mat i sonden mer och mer istället för donerad mjölk.
Han har minskat lite mer i vikt men fortfarande inom tillåtna 10%.

I skrivande stund har jag för första gången sen snittet gått utanför avdelningen och sitter i solen. Ska handla lite på apoteket innan jag går tillbaka.
Har order från kuratorn att gå ut (och sätta mig på en bänk typ) i friska luften 5-10 min per dag, eller tex gå till caféet inne på sjukhuset om det regnar.

Har börjat sakna labben så det gör ont dock...husse tog bild när han var hem igår och jag vet att han har det hur bra som helst med mamma, men ändå...
Har läst din förlossningsberättelse och säger som flera andra : Vilken tur att du åkte in!!:heart

Och att få sol och frisk luft låter som en utmärkt ordination av kuratorn tycker jag:up:
Kan inte mamma ta med labben så du få träffa den när du är ute? Även om det bara är för en kort stund?
Eller känner du av snittet så mycket att det inte är lämpligt kanske? :heart

Många kramar från Q:heart
 
Såååå skönt att ligga platt på soffan ett tag. Har skurat trallen på balkongen så jag är trött i både knän och rygg. Extra jobbigt att krypa runt när magen är i vägen. Men det var välbehövligt, skitigt jäkla golv! Nu ligger det revben i pottan och jag tänker inte göra ett skit mer idag :D ungen sprattlar runt som vanligt. Skönt att han låter min högra sida vila lite emellanåt i alla fall, det verkar vara en favorit att ligga och sparka på samma ställe.
 
Såååå skönt att ligga platt på soffan ett tag. Har skurat trallen på balkongen så jag är trött i både knän och rygg. Extra jobbigt att krypa runt när magen är i vägen. Men det var välbehövligt, skitigt jäkla golv! Nu ligger det revben i pottan och jag tänker inte göra ett skit mer idag :D ungen sprattlar runt som vanligt. Skönt att han låter min högra sida vila lite emellanåt i alla fall, det verkar vara en favorit att ligga och sparka på samma ställe.
Människa! Hur klarar du av att krypa runt på knä?!:confused:O_o
Jag är helt slut av att ha STÅTT upp och skrubbad bordet på altanen. :o
 
Människa! Hur klarar du av att krypa runt på knä?!:confused:O_o
Jag är helt slut av att ha STÅTT upp och skrubbad bordet på altanen. :o
Jaaa... jag borde kanske inte hålla på. Men jag tänker att jag borde hinna så mycket som möjligt medan jag orkar. Typ orkar, det går inte så fort alltid nu för tiden. Jag tar lite i taget liksom. :)
 
Har läst din förlossningsberättelse och säger som flera andra : Vilken tur att du åkte in!!:heart

Och att få sol och frisk luft låter som en utmärkt ordination av kuratorn tycker jag:up:
Kan inte mamma ta med labben så du få träffa den när du är ute? Även om det bara är för en kort stund?
Eller känner du av snittet så mycket att det inte är lämpligt kanske? :heart

Många kramar från Q:heart
Det är 7 mil enkel resa så jag tänkte bespara mamma den. Blir vi kvar länge får hon nog komma upp en sväng dock.
 
Jaaa... jag borde kanske inte hålla på. Men jag tänker att jag borde hinna så mycket som möjligt medan jag orkar. Typ orkar, det går inte så fort alltid nu för tiden. Jag tar lite i taget liksom. :)

Sålänge du inte får ont efteråt så är det ingen fara. Ibland är den mentala frustrationen värre, att inte kunna göra saker, än att bli lite trött efteråt.
Jag talar av erfarenhet, första graviditeten var jag mycket mer igång än den här gången, för att jag kände att jag behövde det. Nu är jag snällare mot min kropp, men väldigt frustrerad över att inte ens kunna åka kana med min son i knät eller gå 4km. Men det går över som väl är över :)
 
Har fått en kallelse till tandläkaren, allmän kontroll

När man är gravid kan ju munhälsan försämras med lättblödande tandkött osv, vilket jag har nu hur mycket jag än borstar. Jag ligger i billigaste kategorin för sån där tandvårdsförsäkring nu. Kan min försämrade munhälsa under graviditeten påverka så dom ändrar mig till en dyrare kategori så att säga? Borde jag undvika att gå till tandläkaren tills fröken flyttat ut från magen?
 
Har fått en kallelse till tandläkaren, allmän kontroll

När man är gravid kan ju munhälsan försämras med lättblödande tandkött osv, vilket jag har nu hur mycket jag än borstar. Jag ligger i billigaste kategorin för sån där tandvårdsförsäkring nu. Kan min försämrade munhälsa under graviditeten påverka så dom ändrar mig till en dyrare kategori så att säga? Borde jag undvika att gå till tandläkaren tills fröken flyttat ut från magen?

Jag var till tandläkaren sist jag var gravid. De lät bli att röntga pga strålningen och tog bara lite tandsten. Så att skjuta på undersökningen ett halvår kanske inte gör så mycket? Om du inte har jättemycket tandsten dvs. Jag blev kallad igen med kortare intervall än vanligt nästa gång efter graviditeten, 1år istället för 1.5år mellan, eftersom de inte röntgade. Men inget tal om att tandvårdsförsäkringen skulle bli ändrad. Fast för att vara säker får du nog ringa din tandläkare och fråga, de kanske är mer nitiska än min.
 
Jag var till tandläkaren sist jag var gravid. De lät bli att röntga pga strålningen och tog bara lite tandsten. Så att skjuta på undersökningen ett halvår kanske inte gör så mycket? Om du inte har jättemycket tandsten dvs. Jag blev kallad igen med kortare intervall än vanligt nästa gång efter graviditeten, 1år istället för 1.5år mellan, eftersom de inte röntgade. Men inget tal om att tandvårdsförsäkringen skulle bli ändrad. Fast för att vara säker får du nog ringa din tandläkare och fråga, de kanske är mer nitiska än min.

Just det ja, man brukar ju röntga också. Ringer imorgon så får vi se
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 200
Senast: grodan21
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 602
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
492
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 002
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp