Sommarplågor du minns?

Sedan är det ju som med dikter att ingen har ju tolkningsföreträde och jag tolkar det helt annorlunda än de som säger att den är vidrig.
Fast det är her istället för your.

Hur tolkar du den då?

Jag kan nämligen inte se någon annan betydelse än det som står: en flicka med rika föräldrar tar man ut på en middag medan en tjej med fattiga föräldrar gör man vad man vill med.
 
Hur tolkar du den då?

Jag kan nämligen inte se någon annan betydelse än det som står: en flicka med rika föräldrar tar man ut på en middag medan en tjej med fattiga föräldrar gör man vad man vill med.

Att en rik flicka måste/krävs att du bjuder på middag (de skulle inte acceptera "mindre"), en fattig kan du göra vad du vill; prick nic, ut och köra bil, drive in bio, titta på stjärnorna.

Det står inte uttryckligen att man gör vad man vill "med".
 
Att en rik flicka måste/krävs att du bjuder på middag (de skulle inte acceptera "mindre"), en fattig kan du göra vad du vill; prick nic, ut och köra bil, drive in bio, titta på stjärnorna.

Det står inte uttryckligen att man gör vad man vill "med".

Så har jag också tolkat den :o
 
Texten är VIDRIG.

When the weather's fine
You got women, you got women on your mind
Have a drink, have a drive
Go out and see what you can find
If her daddy's rich take her out for a meal
If her daddy's poor just do what you feel

Och sedan:
We're not bad people
We're not dirty, we're not mean
We love everybody but we do as we please

En annan tid-ett annat liv.
Låten kom 1970. På den tiden hade p-piller börjat få spridning även om det godkändes mitten av -60 talet så var det inget"fina flickor" i gemen hade tillgång till. Minns ju tjatet från mina föräldrar,
-Gör henne inte med barn!! . Och jag vet att det fick min blivande fru också stränga förmaningar om.
Fri abort blev inte lagligt i Sverige förrän 1975. Då var min tonårstid redan över.
 
@Efwa Det var ju en mycket trevligare tolkning även om det fortfarande är lite sunkigt i mina ögon.

Man vet ju aldrig vad han själv menade men en riktig lyriker/diktare lämnar ju alltid tolkningen till lyssnaren/läsaren så man kan ju inte säga att någon har fel eller rätt.
 
Man vet ju aldrig vad han själv menade men en riktig lyriker/diktare lämnar ju alltid tolkningen till lyssnaren/läsaren så man kan ju inte säga att någon har fel eller rätt.

Men jag sa inte att du har fel och jag har rätt. Jag sa att även betydelsen som kommer ur din tolkning är lite sunkig i mina ögon. Det är ju ingen personlig kritik mot dig. Det är ju inte så konstigt, låten är ju nästan 50 år gammal.
 
Men jag sa inte att du har fel och jag har rätt. Jag sa att även betydelsen som kommer ur din tolkning är lite sunkig i mina ögon. Det är ju ingen personlig kritik mot dig. Det är ju inte så konstigt, låten är ju nästan 50 år gammal.

Nej nej, jag menade inte att du sagt det...... det var bara jag som tänkte vidare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp