Sommartid?

Hur skulle ni rösta i en folkomröstning?

  • Återgå till normaltid året runt

    Röster: 93 81,6%
  • Behålla nuvarande omställning mellan normaltid och sommartid

    Röster: 21 18,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    114
Äh. Det är bara en klocka.

Vill man så kan man från myndigheter, företag och andra bestämma att man helt enkelt börjar dagen en timme tidigare om sommaren. :up: :D
Ja jag förväntas jobba fram till klockan 16. Hästarna släpps ut vid en viss tid på morgonen så vill jag inte att de ska vara inne för länge så måste jag ta in dem och då funkar inte att tidigarelägga dagen en timme osv osv.
Jag är nog en av dem som skulle kunna lösa problemet rätt enkelt eftersom jag är barnlös singel och de problem som hopar sig känns oöverstigliga för mig.
 
Hellre det än fast i mörker ännu större del av året! :cry:
Fast det blir ju inte mörkare bara för att vi har normaltid, dagen kommer att vara lika lång ändå, och det är ju inte speciellt många veckor det spelar jätteroll för utnyttjandet av ljuset heller. Om de undersökningar jag har läst att båda hjärtinfarkter och olyckor ökar betydligt veckan efter omställningen på våren och undersökningar som säger att speciellt ungdomar mår dåligt av tidiga mornar och borde få börja skolan senare på dagen så känns det inte speciellt värt det.
 
Ingen risk med normaltid skulle solen gå ner 18.27 1 april och 19.37 30 april och sen tar det ju ett tag till innan det blir mörkt på riktigt.
Fast det är ju inte april som är problemet utan november, december och januari. Det är rätt stor skillnad på att gå till jobbet i beckmörker och att gå hem i beckmörker kontra att gå till jobbet i beckmörker och få ana dagsljuset (kring nyår) eller få ta sig hem i dagsljus. Vintertid lider jag svårt av att bara få vara ute i dagsljus på helgerna övrig tid leverjag i en mörk säck som resulterar i depressioner.
 
Den tiden på året känns rätt hopplös oavsett. solen är ju bara uppe 6-7 timmar, i alla fall i min del av Sverige (Stockholm) så med ett heltidsarbete dagtid känns det ganska omöjligt att få speciellt mycket ljus oavsett. Instämmer att det är helt hemska att inte se dagsljus på hela dagen men jag skulle inte heller uppskatta om solen skulle gå upp kvart i tio kring jul vilket det ju skulle bli med om vi bytte tidszon som ni föreslår. Om vi nu ska ändra så at vi kliver upp tidigare känns det i så fall bättre att lobba för att arbetstider, öppettider och liknade tidigare läggs en klocktimma, samma effekt men vi är kvar i vår tidszon.
 
Den tiden på året känns rätt hopplös oavsett. solen är ju bara uppe 6-7 timmar, i alla fall i min del av Sverige (Stockholm) så med ett heltidsarbete dagtid känns det ganska omöjligt att få speciellt mycket ljus oavsett. Instämmer att det är helt hemska att inte se dagsljus på hela dagen men jag skulle inte heller uppskatta om solen skulle gå upp kvart i tio kring jul vilket det ju skulle bli med om vi bytte tidszon som ni föreslår. Om vi nu ska ändra så at vi kliver upp tidigare känns det i så fall bättre att lobba för att arbetstider, öppettider och liknade tidigare läggs en klocktimma, samma effekt men vi är kvar i vår tidszon.
Håller med, att Sverige skulle byta tidszon är helt orimligt. Soltiden är grunden för hur vi konstruerat tid och Sverige ligger precis rätt geografiskt för den normaltid vi har.
 
Den tiden på året känns rätt hopplös oavsett. solen är ju bara uppe 6-7 timmar, i alla fall i min del av Sverige (Stockholm) så med ett heltidsarbete dagtid känns det ganska omöjligt att få speciellt mycket ljus oavsett. Instämmer att det är helt hemska att inte se dagsljus på hela dagen men jag skulle inte heller uppskatta om solen skulle gå upp kvart i tio kring jul vilket det ju skulle bli med om vi bytte tidszon som ni föreslår. Om vi nu ska ändra så at vi kliver upp tidigare känns det i så fall bättre att lobba för att arbetstider, öppettider och liknade tidigare läggs en klocktimma, samma effekt men vi är kvar i vår tidszon.
Jag tror nog det är lättare att byta tidszon än att ändra alla avtal på arbetsmarknaden, alla skoltider osv osv.
Det gör inte jätteskillnad vid juletid men varje minut dagsljus då man är ledig är en gigantisk skillnad mot nu när det inte är något alls. Utifrån min bekantsskapskrets så skulle många må betydligt bättre om de fick lite lite mer ljus och slapp den svarta säcken i flera månader.
 
Jag tror nog det är lättare att byta tidszon än att ändra alla avtal på arbetsmarknaden, alla skoltider osv osv.
Det gör inte jätteskillnad vid juletid men varje minut dagsljus då man är ledig är en gigantisk skillnad mot nu när det inte är något alls. Utifrån min bekantsskapskrets så skulle många må betydligt bättre om de fick lite lite mer ljus och slapp den svarta säcken i flera månader.

Samtidigt som många undersökningar faktiskt visar att det är negativt att stiga upp tidigare för ungdomar och många andra, och det är ganska kort tid det skulle bli nån märkbar skillnad, få som jobbar heltid och "kontorstid" slutar så att de skulle utnyttja eftermiddagarna i någon högre grad.
 
Samtidigt som många undersökningar faktiskt visar att det är negativt att stiga upp tidigare för ungdomar och många andra, och det är ganska kort tid det skulle bli nån märkbar skillnad, få som jobbar heltid och "kontorstid" slutar så att de skulle utnyttja eftermiddagarna i någon högre grad.
Ja jag skulle då ha nytta av det ca 5 månader per år.
Vi får nog vara överens om att inte vara överens :)
 
Äh. Det är bara en klocka.

Vill man så kan man från myndigheter, företag och andra bestämma att man helt enkelt börjar dagen en timme tidigare om sommaren. :up: :D
100% min åsikt.

Väldigt få människor har så inrutade liv att om klockan flyttar sig en timme hit eller dit spelar nån som helst roll, eller att det inte flyttas alls. Jag brukar ställa mig frågan varför det går utmärkt att resa till Helsingfors eller London, medan sommartidsomställningen är lika med apokalypsen.
 
Sommartid året runt skulle betyda at vi bytte tidszon. skulle kännas ganska konstigt då hela Sverige ligger i samma tidszon och att då välja att vara i en annan skulle kännas ganska svårmotiverat tycker jag.
Det här får du utveckla. Vilken annan tidszon skulle vi hamna i, menar du?
 
Den tiden på året känns rätt hopplös oavsett. solen är ju bara uppe 6-7 timmar, i alla fall i min del av Sverige (Stockholm) så med ett heltidsarbete dagtid känns det ganska omöjligt att få speciellt mycket ljus oavsett. Instämmer att det är helt hemska att inte se dagsljus på hela dagen men jag skulle inte heller uppskatta om solen skulle gå upp kvart i tio kring jul vilket det ju skulle bli med om vi bytte tidszon som ni föreslår. Om vi nu ska ändra så at vi kliver upp tidigare känns det i så fall bättre att lobba för att arbetstider, öppettider och liknade tidigare läggs en klocktimma, samma effekt men vi är kvar i vår tidszon.
Åh , 6-7 timmar.. välkommen till norra Sverige, här snackar vi typ 3-4.. :p
Solklart för sommartid året runt!
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Sverige står inför att bestämma om vi ska ha sommartid eller vintertid året om. Regeringen har slängt ut sina experter som normalt sett...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 613
Senast: Iamia
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 555
Senast: Butros
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Guldaskig
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 952
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp