Sommartid?

Hur skulle ni rösta i en folkomröstning?

  • Återgå till normaltid året runt

    Röster: 93 81,6%
  • Behålla nuvarande omställning mellan normaltid och sommartid

    Röster: 21 18,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    114
Det här får du utveckla. Vilken annan tidszon skulle vi hamna i, menar du?

Samma som Finland har har, dvs GMT+2, den vi egentligen ligger i och har som tidszon nu är GMT+1

GMT är alltså Greenwich Mean Time. D v s den tidszon som definieras av medelsoltiden genom Greenwichobservatoriet i England.
 
Senast ändrad:
100% min åsikt.

Väldigt få människor har så inrutade liv att om klockan flyttar sig en timme hit eller dit spelar nån som helst roll, eller att det inte flyttas alls. Jag brukar ställa mig frågan varför det går utmärkt att resa till Helsingfors eller London, medan sommartidsomställningen är lika med apokalypsen.

klart det gör. om man jobbar till 17 gör det stor skillnad att få uppleva ljuset när man går hem i slutet av feb kontra slutet av mars.
 
Jag har inga problem omställningen med vintertid/sommartid men skulle hata att byta tidszon - det hade ställt till det för mig som ofta räknar om tiden mellan zonerna.
 
Förra året tog det flera veckor för mina barn att återfå rutiner med lunch och sova efter lunch. Vore skönt om vi inte behövde ställa om klockan!
 
Jag med! Sommartid året om! Passar min kropp mycket bättre av någon anledning. Så fort vi ställt om till sommartid så får jag mycket mer energi. Omställningen till vintertid tar knäcken på mig och känner mig som en zombie hur länge som helst. :(
 
Samma som Finland har har, dvs GMT+2, den vi egentligen ligger i och har som tidszon nu är GMT+1
Östeuropeisk tid, Eastern European Time (förkortat EET).
Berätta mer vad detta skulle göra för någon verklig skillnad?
Och här finns väl också en sommartidsfaktor att ta hänsyn till..?


Min åsikt är att om man nu ändå skulle göra sig omaket att ändra tiden, så skulle vi göra det ordentligt, och att slopa både tidszoner och daylight saving time för hela världen, och byta till UTC. Rakt över, inga undantag - och all tidszons- och sommartidsförvirring skulle vara ett minne blott.

För att det spelar väl ingen jävla roll vad det står på klockorna, bara man lever i en social konstruktion som är överens om vad klockorna förmedlar.
 
Jag med. Vill hellre ha lite mer ljus på em/kväll än på morgonen.

+ 1 på den! mer em människa än morgonmänniska.

Även jag vill ha sommartid året runt.

Men jag reagerar inte så mycket på omställningarna heller.

sommartid året om. vore skittrist om det även i april var mörkt vid 18tiden.

Samma här - om något sommartid året om!
 
fast "normaltid" året runt duger ju det också.
Det är ju på vintern jag önskar sommartid.
Att slippa rota med att ställa om har ju sina praktiska fördelar trots allt.
Utom i oktober. Då har sommartid fördelen att ge ljusare kvällar längre.
 
Ett annat sätt är ju att bestämma att varje dygn har 25 timmar. Då kan var och en nyttja extratimmen efter eget huvud.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Sverige står inför att bestämma om vi ska ha sommartid eller vintertid året om. Regeringen har slängt ut sina experter som normalt sett...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 620
Senast: Iamia
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 811
Senast: Twihard
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 563
Senast: Butros
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 759
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp