Sommartid?

Hur skulle ni rösta i en folkomröstning?

  • Återgå till normaltid året runt

    Röster: 93 81,6%
  • Behålla nuvarande omställning mellan normaltid och sommartid

    Röster: 21 18,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    114
Alltså förhoppningsvis får de igång tekniken igen lite tidigare, så man kan börja att delge sin mening då! Men svarstiden från att den är igång går fram till mitten av augusti. :)
 
Nu har jag svarat EU på länken. (det fungerade)

Med följande argument:
(korta motiveringen)
Kostnader, krångel, allmänt besvär och samhällsstörningar med omställningen. Och till ingen nytta.

(långa kommentaren)
Där det är stor skillnad på dagsljustimmarna mellan årstiderna är det meningslöst. Det är i ändå ljust på sommaren och mörkt på vintern, oavsett om man fipplar någon enstaka timme med klockan.
Där dagarna är ungefär lika långa över året, blir det också meningslöst. Vill man justera läget på "samhällsdygnet" i förhållande till "soldygnet" så uppnås det lika bra med ett byte av tidszon som gäller för hela året. Om man anser det finns fördelar med det så blir de isf permanenta istället för temporära.

De argument som används för sommartiden är marginella fördelar - om de ens existerar efter att ha vägts mot motsvarande nackdelar. När man läger till olägenheten som kommer av själva omställningarna så kan det omöjligen finnas tillräckliga skäl för att motivera en ordning som innebär extra krångel och kostnader, samt ineffektivitet och risk för misstag.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Sverige står inför att bestämma om vi ska ha sommartid eller vintertid året om. Regeringen har slängt ut sina experter som normalt sett...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 625
Senast: Iamia
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 813
Senast: Twihard
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 563
Senast: Butros
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 761
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp