Sömnproblem

Bubble

Trådstartare
Det här med sömn och nattningar. Känns som att vi provat allt men nattningen är alltid mer eller mindre en "kamp".

Dottern (nu 20 mån) gör verkligen allt för att inte sova. Kör samma rutin varje kväll och lägger henne i vår säng där hon dricker välling och vi ligger bredvid och läser bok och lyssnar på lugn musik. Men hon ligger ju aldrig still utan hon springer/hoppar i sängen (kan göra det i en timme) och numera öppnar hon helt enkelt sovrumsdörren och springer ut. Hon har inte en chans att varva ner när hon aldrig är stilla!

Vissa perioder har vi inte fått henne att sova förrän efter 11/12 på natten! Efter mycket kämpande har vi i perioder fått henne att sova så tidigt som 1930/20 men det har inte hållit i sig länge innan vi får bakslag.

Har testat det mesta känns det som. Provat ändra på dagssömnen och även tagit bort den. Väckt tidigt på morgonen(då sover hon bara längre på dagen).

Pappan kan söva ganska bra men när jag ska söva är hon helt tokig och ligger inte still i sängen alls!

Vi har testat att han söver flera dagar i sträck för att försöka komma in i en rutin med sömnen.

Söver vi i bil/vagn kan hon somna 19/20 och sova för natten så hon är ju trött! Testat göra det flera kvällar i sträck för att komma in i rutin.

Kan ta idag som exempel. Sov 22-07 sen har hon varit på förskolan och där har hon sovit typ 1 timme 30 min. Försöker söva vid 20 totalt omöjligt. Gick ut med vagnen 21 och då somnade hon(måste gå ut och alltså ta på kläder mm för hon somnar inte om man rullar vagnen inne)

Kanske någon har något tips vi inte testat för att få henne att sova! Börjar nästan fundera på om hon har nått sömnproblem då hon sover så få timmar och alltid är så uppe i varv vid nattning.

Någon som känner igen sig? Ursäkta om inlägget vart långt och rörigt.
 
Vad gör ni innan nattningen? Att ha en rutin som börjar långt innan nattningen, att ge tid att varva ner, hjälper för väldigt många både barn och vuxna att kunna somna.
Att försöka sova när kroppen är i spinn är ju omöjligt för de flesta och endel behöver längre nedvarvningstid än andra.
Kanske behöver ni börja varva ner någon timme eller mer innan själva nattningsproceduren med tandborstning osv? Samma rutiner varje dag ökar också chansen att kunna slappna av. Att kroppen vet att det är dags att sova.
Kan pappan ta nattningarna helt ett tag? Frustrationen i sig (vilket absolut verkligen inte är någons fel utan en fullkomligt normal om än kontraproduktiv reaktion) gör det ju än svårare för er båda.
 
Kan ni inte ta en tur med barnvagnen varje kväll ? :)

Min dotter var helt omöjlig att få att somna när hon var mindre. Kunde INTE ligga still, varenda nattning tog 3-4 timmar...
Efter mycket om och men visade det sig att hon inte tålde spannmål. När hon slutade äta det blev hon mindre speedad /orolig och somnade lättare :)

Hoppas ni hittar något som fungerar :)
 
Vad gör ni innan nattningen? Att ha en rutin som börjar långt innan nattningen, att ge tid att varva ner, hjälper för väldigt många både barn och vuxna att kunna somna.
Att försöka sova när kroppen är i spinn är ju omöjligt för de flesta och endel behöver längre nedvarvningstid än andra.
Kanske behöver ni börja varva ner någon timme eller mer innan själva nattningsproceduren med tandborstning osv? Samma rutiner varje dag ökar också chansen att kunna slappna av. Att kroppen vet att det är dags att sova.
Kan pappan ta nattningarna helt ett tag? Frustrationen i sig (vilket absolut verkligen inte är någons fel utan en fullkomligt normal om än kontraproduktiv reaktion) gör det ju än svårare för er båda.
Jo vi börjar varva ner och släcka ner en timme innan vi lägger. Äter gröt, försöker sitta och ta det lugnt med en bok och sen ser hon bolibompa. Har läst att det inte är så har med skärm innan man ska sova men det är verkligen enda sättet att få henne att sitta still en stund och upplever att hon ändå varvar ner av det.

Jo han har tagit så många nattningar i sträck han kan men han jobbar kväll varannan vecka.
 
Kan ni inte ta en tur med barnvagnen varje kväll ? :)

Min dotter var helt omöjlig att få att somna när hon var mindre. Kunde INTE ligga still, varenda nattning tog 3-4 timmar...
Efter mycket om och men visade det sig att hon inte tålde spannmål. När hon slutade äta det blev hon mindre speedad /orolig och somnade lättare :)

Hoppas ni hittar något som fungerar :)
Jo skulle kunna testa med vagnen varje kväll är bara lite bökigt att krångla på och framförallt av ytterkläder när hon somnat .

Hur kom ni fram till att hon var allergisk mot spannmål?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 370
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 988
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 605
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 142
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp