Sortera viktiga papper

Pancakes

Trådstartare
Jag har alltid sorterat mina papper enligt ett system som har funkat - varje år har en egen pärm. Förutom ponnyn, han har en egen med alla papper samlade :D Nu när pappren inte faktiskt bara består av telefonräkningar och fakturor på nätshopping utan bil o.s.v. funderar jag på att byta system så inga viktiga papper kommer bort när åren rensas bort. Tänk till exempel om jag skulle slänga köpeavtalet på bilen för att det sitter i en pärm som är fem år gammal :banghead:

Hur sorterar ni era viktiga papper?
 
Jag har alltid sorterat mina papper enligt ett system som har funkat - varje år har en egen pärm. Förutom ponnyn, han har en egen med alla papper samlade :D Nu när pappren inte faktiskt bara består av telefonräkningar och fakturor på nätshopping utan bil o.s.v. funderar jag på att byta system så inga viktiga papper kommer bort när åren rensas bort. Tänk till exempel om jag skulle slänga köpeavtalet på bilen för att det sitter i en pärm som är fem år gammal :banghead:

Hur sorterar ni era viktiga papper?

Som ekonom i botten slänger jag alla löpande räkningar, försöker spara inköpskvittot på dyrare prylar. Soarar så lite som möjligt, när i hela friden behöver man en 5 år gammal telefonräkning?
 
Som ekonom i botten slänger jag alla löpande räkningar, försöker spara inköpskvittot på dyrare prylar. Soarar så lite som möjligt, när i hela friden behöver man en 5 år gammal telefonräkning?

Jag slänger typ inget :o Tänkte rensa pärmen från 2012 precis, därav min tanke.
 
Jag har inget system alls. Har några pärmar som jag aldrig orkar sätta in något i, slänger de flesta räkningar eller lägger de i någon hög med tanke att slänga senare. Viktiga papper lägger jag också oftast på "något bra ställe" och sen är det en himla röra. Borda städa :angel:
 
Jag har en skokartong för varje årtal. Så nu har jag minst 10 st som jag inte vet vad jag ska göra med. Tips!
 
Jag slänger räkningar och annat onödigt, sedan har hundarna en pärm och jag har en pärm med olika flikar för t ex jobb, bankgrejer, kvitton etc och så har vi en huspärm.
 
Jag har två pärmar med flikar som bankpapper, skattepapper, garantier, försäkringspapper, bilen, lägenheten, pensionspapper osv.
Brukar rensa så jag bara har de aktuella garantierna och försäkringspapprena medan jag behåller andra papper längre.

Räkningar behåller jag en månad innan jag slänger dem. Råkade betala fel månad på bostadsrätten en månad å blev totalnojig när månaderna inte stämde längre och trodde jag missat att betala avgiften innan jag fick nya avier och såg att allt var ok ändå. Nu kan jag gå tillbaka i pappersarkivet om det skulle ske igen..
 
Två tidningssamlare, en med alla betalda räkningar och en med "viktiga papper" som kan vara allt Från elavtal till deklarationen till sånt jag känner jag behöver spara på. Bilen har en egen mapp i viktiga papper samlaren. De båda rensas ca 1 gång om året, då dom brukar vara fulla. Anställningsavtal, betyg cv å sånt "arbetsrelaterat" har jag i en egen pärm.
Många räkningar är på e-faktura, och sparar bara dom i papper i ca 1 år.
 
Jag har alltid sorterat mina papper enligt ett system som har funkat - varje år har en egen pärm. Förutom ponnyn, han har en egen med alla papper samlade :D Nu när pappren inte faktiskt bara består av telefonräkningar och fakturor på nätshopping utan bil o.s.v. funderar jag på att byta system så inga viktiga papper kommer bort när åren rensas bort. Tänk till exempel om jag skulle slänga köpeavtalet på bilen för att det sitter i en pärm som är fem år gammal :banghead:

Hur sorterar ni era viktiga papper?
Jag har pärmar för varje år.
Sedan har jag en pärm som heter "Kontrakt och garantier". Där sätter jag sådant som jag tror jag behöver spara ifall något skulle behöva reklameras eller kollas.

Plus en tidskriftssamlare som heter "Manualer".:o

Tidigare när familjen hade flera bilar, släp och traktorer etc hade jag en som hette "Fordon" också. Samt en för "Försäkringar" - till alla djuren.
 
Jag sorterar in på rätt bokstav varifrån räkningen kommer. Man ska väl spara i 3 år, men därefter åker de sönderrivna till pappersinsamlingen. Utom vissa då, som t ex inköp av bil. Och om man har hus/villa bör man spara alla kvitton på reparationer för att kunna styrka hur mycket man har lagt ut och slippa betala mer skatt än nödvändigt när man i framtiden säljer huset/villan.
 
Jag har den dyra finns inte i butik utan måste beställas pärmen som är extra tjock. Där har jag indelat i kategorier. Så som nöje (fakturor för filmer och liknande), boendekosntader, avtal, elektronik etc. Då kan jag enkelt rensa ut papper som är äldre än 3 år vilket räcker för privatpersoner utan att riskera att rensa ut viktiga papper.
 
Jag hatar pärmar, så jag har bara plastfickor i stället. De heter till exempel "Hus, leva & bo", "försäkringar", "kvitton & garantier", "mobil, tv, internet" och bor i en byrålåda. Jag lägger bara in betalda räkningar i rätt ficka när de är betalda och tömmer dem efter hand.

Kvitton och garantier sparar jag längre, såklart. Försäkringspapper sparar jag också. Fakturor finns det INGEN anledning att spara mer än absolut max ett år.
 
Jag har alltid sorterat mina papper enligt ett system som har funkat - varje år har en egen pärm. Förutom ponnyn, han har en egen med alla papper samlade :D Nu när pappren inte faktiskt bara består av telefonräkningar och fakturor på nätshopping utan bil o.s.v. funderar jag på att byta system så inga viktiga papper kommer bort när åren rensas bort. Tänk till exempel om jag skulle slänga köpeavtalet på bilen för att det sitter i en pärm som är fem år gammal :banghead:

Hur sorterar ni era viktiga papper?
Pärm med innehållsförteckning längst fram :up:
 
Jag har Granits arkivbox med hängmappar. Snygg så den går att ha framme och jag gillar det mkt mer än pärmar, så jag har flera stycken för tex reseminnen uppdelade på olika resor, tävlingsprotokoll och alla viktiga papper.
 
Jag har olika mappar med olika färger för djuren och sedan är det mest kaos och allt ligger i en låda typ.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 792
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Eftersom jag är hemskt trött i huvudet idag, och dessutom blev lite inspirerad av tråden om kapselgarderob så tänkte jag att jag kunde...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 633
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ De saker jag verkligen vill ha kvar och lägger undan - jag hittar dem inte...….. Har ju inte slängt, det är jag abslout säker på, dem...
Svar
7
· Visningar
592
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp