labb

Trådstartare
Jag blev innan jul vittne till en trafikolycka och var den som ringde 112, SOS Alarm. Det konstiga var att dels så tog det ett tag innan jag blev kopplad men framförallt att personen i andra änden inte svarade med "SOS Alarm" utan bara mumlade något otydligt, jag blev tvungen att fråga om jag kommit rätt och sen när jag berättade om att det var en trafikolycka så ställde han inga egentliga frågor, bara en fråga om det var personskador vilket jag svarade lite tvekande att jag inte var säker men att jag inte trodde det varpå han sa att han kopplar mig till polisen, inget mer.

Kom att tänka på det nu när jag läste en artikel om en skjuten med livshotande skottskador som ringde 112 och uppmanades sluta vara "uppkäftig".

Någon annan som ringt 112 och blivit underligt bemött? Eller har en förklaring?
 
När jag ringt har de alltid svarat "SOS Alarm vad har inträffat?" eller nåt sånt. Bara en gång har samtalet varat lite längre och då gällde det att en person behövde ambulans, det var inga konstigheter alls.

Minns dock när det skrevs om den där killen som försökte få ambulans och var smått desperat men de vägrade skicka en och killen dog :(
 
Jag har inte blivit dåligt bemött på något vis, däremot minns jag när jag ringde angående en stallbrand att det var upptaget det första tre gångerna jag ringde. Då fick jag lite panik! Jag trodde inte det kunde vara upptaget när man ringde 112 faktiskt. Har hört flera som varit med om samma sak.
 
Jag blev innan jul vittne till en trafikolycka och var den som ringde 112, SOS Alarm. Det konstiga var att dels så tog det ett tag innan jag blev kopplad men framförallt att personen i andra änden inte svarade med "SOS Alarm" utan bara mumlade något otydligt, jag blev tvungen att fråga om jag kommit rätt och sen när jag berättade om att det var en trafikolycka så ställde han inga egentliga frågor, bara en fråga om det var personskador vilket jag svarade lite tvekande att jag inte var säker men att jag inte trodde det varpå han sa att han kopplar mig till polisen, inget mer.

Kom att tänka på det nu när jag läste en artikel om en skjuten med livshotande skottskador som ringde 112 och uppmanades sluta vara "uppkäftig".

Någon annan som ringt 112 och blivit underligt bemött? Eller har en förklaring?
Jag har inte ringt
 
Vid trafikolycka utan troliga personskador låter det väl korrekt att koppla till polisen?

Jag har ringt en gång och fick gudomlig hjälp via telefon att få liv i en slocknad tvååring vars mamma skrek hysteriskt att han inte andades. När ambulansen kom hade jag fått upp honom, sedan hade han slocknat igen i ambulansen men allt gick bra.
 
På SOS vill de ju inte sitta med irrelevanta samtal för länge och ta upp linjen för de som behöver verklig hjälp, så det var nog alldeles korrekt agerat av operatören eftersom du svarade nekande på frågan om personskador och sedan blev kopplad till polis.

Jag har bara ringt 112 en gång, det var på jobbet och vi behövde polis. Blev kopplad, fick snabbt svar i den änden också och hjälp kom fort.
 
Jag har inte blivit dåligt bemött på något vis, däremot minns jag när jag ringde angående en stallbrand att det var upptaget det första tre gångerna jag ringde. Då fick jag lite panik! Jag trodde inte det kunde vara upptaget när man ringde 112 faktiskt. Har hört flera som varit med om samma sak.

När jag blev påkörd för 12 år sedan tutade det upptaget hos 112 i över 10 minuter enligt den som försökte ringa, vi hann fram till akuten innan hen fick kontakt med SOS.

Det känns...säkert.
 
Vid trafikolycka utan troliga personskador låter det väl korrekt att koppla till polisen?

Jag har ringt en gång och fick gudomlig hjälp via telefon att få liv i en slocknad tvååring vars mamma skrek hysteriskt att han inte andades. När ambulansen kom hade jag fått upp honom, sedan hade han slocknat igen i ambulansen men allt gick bra.
Vilken tur att det gick bra :)
 
Jag har ringt 112 ett par gånger. Första gången tog det evigheter att komma fram. Signalerna gick fram i evigheter innan någon vid andra eller tredje försöket faktiskt svarade. Andra gången kopplades samtalet ned flera gånger innan jag kom fram.

en bekant blev knivrånad på sitt jobb och ringde. Hon kopplades runt massor av gånger och så slocknade linjen. Hon fick ringa igen och igen innan hon kom till polisen.

Ingen av gångerna var det direkt faraq för livet och jag har undrat hur det skulle vara om det faktiskt var så att jag var i fara och fick vänta i telefon i många minuter eller kopplas bort upprepade gånger innan jag fick hjälp.

Faktiskt har jag aldrig ringt 112 och det funkat okoplicerat?
 
Ringde 112 en gång förra vintern när det var mitt i natten (ca kl 1) och -9 grader ute. En full människa var på grannens uppfart och kom till oss. Han ramlade, svamlade och vi kunde inte bara lämna honom ute.
Kom fram till 112 och bad bli kopplad till polis, där kom jag däremot aldrig fram.
Tack och lov lyckades sambon komma på vem det var och få in honom i bilen, men det var en rejäl kamp (inte fysiskt, men att lyckas prata in honom i bilen). Sambo körde honom hem och såg att han kom innanför dörren till sitt hus.
Så det slutade bra, men om han hade blivit aggressiv hade det blivit väldigt jobbigt och tanken på att en full somnar i snön i de där minusgraderna...det hade inte slutat lyckligt i så fall.
 
Jag har ringt 112 ett par gånger. Första gången tog det evigheter att komma fram. Signalerna gick fram i evigheter innan någon vid andra eller tredje försöket faktiskt svarade. Andra gången kopplades samtalet ned flera gånger innan jag kom fram.

en bekant blev knivrånad på sitt jobb och ringde. Hon kopplades runt massor av gånger och så slocknade linjen. Hon fick ringa igen och igen innan hon kom till polisen.

Ingen av gångerna var det direkt faraq för livet och jag har undrat hur det skulle vara om det faktiskt var så att jag var i fara och fick vänta i telefon i många minuter eller kopplas bort upprepade gånger innan jag fick hjälp.

Faktiskt har jag aldrig ringt 112 och det funkat okoplicerat?

Jag har ett par vänner som det är överenskommet att jag ringer eller smsar (om jag kan men inte kan ringa) om jag är i behov av akut hjälp. Så får vännen istället jaga SOS Alarm. Litar inte på att SOS Alarm skulle fatta allvaret direkt och så dessutom att det kan vara problem att komma fram då. Nu svarar ju inte heller mina vänner i telefonen jämt men när läget varit som allvarligast har de gjort det.
 
Någon annan som ringt 112 och blivit underligt bemött? Eller har en förklaring?
Jag har ringt 112 en gång, det tog många signaler innan samtalet kopplades fram, personen på andra sidan var trevlig och ställde bra frågor, som jag försökte svara på så gott jag kunde. Var nog lite chockad, det gällde en trafikolycka med en bil som voltat ner i diket.
Minns även att samtalet bröts, på en riksväg med bra täckning, det tyckte jag var det mest chockade av alltihopa.:eek:
 
Har bara ringt 112 en gång, angående en vän som fick smärtor i hjärtat.

Fick ett mycket lugnt och professionellt bemötande av en kvinna som ställde flera snabba frågor och skickade en ambulans som var framme på 8 minuter. Jag var själv uppjagad, och väldigt tacksam för att hon som svarade var så stabil.

Ambulansen kom, vännen skjutsades iväg, och allt gick bra efter en natt på sjukhus.

Om människor som ringer akut - antingen som själva är skadade, eller närstående - blir nonchalant bemötta så måste det givetvis redas ut. Det kan handla om så korta tidsintervall för att göra en korrekt bedömning, och människor kan ju dö om den bedömningen blir fel.
 
Jag har inte själv ringt. Men när jag blev sparkad ute i en hästhage hade jag tack och lov en stallkamrat med mig som ringde åt mig. När hon berättade för larmoperatören att jag blivit sparkad av en häst, följde en flera minuter lång föreläsning/utskällning från larmoperatören om alla dessa korkade ryttare som rider utan hjälm. Min stallkamrat försökte förklara att vi inte var ute och red, att jag faktiskt ändå hade hjälm på mig, men att det inte hjälpte då jag blivit sparkad i buken. Till slut lyckades hon skrika adressen till larmoperatören. Efteråt konstaterade hon att samtalet tog åtta minuter. Strax efter att hon lyckades få fram adressen tog batteriet slut och telefonen dog. Har tänkt på det där att hon inte direkt fick uppge adressen innan hon fick föreläsningen. Detta var på sommarbetet och långt ifrån bebyggelsen och läkarna sa sedan att enda anledningen att jag överlevde var för att jag direkt la mig ner och inte rörde mig. Hade jag förflyttat mig hade jag förblött. Så jag hade önskat att alla larmoperatörer först tog adress, meddelande att ambulans var på väg och sedan babblade på om de ville. Man kan inte utgå från att den som larmar har obegränsat med batteri och täckning.

 
Har bara ringt 112 en gång, angående en vän som fick smärtor i hjärtat.

Fick ett mycket lugnt och professionellt bemötande av en kvinna som ställde flera snabba frågor och skickade en ambulans som var framme på 8 minuter. Jag var själv uppjagad, och väldigt tacksam för att hon som svarade var så stabil.

Ambulansen kom, vännen skjutsades iväg, och allt gick bra efter en natt på sjukhus.

Om människor som ringer akut - antingen som själva är skadade, eller närstående - blir nonchalant bemötta så måste det givetvis redas ut. Det kan handla om så korta tidsintervall för att göra en korrekt bedömning, och människor kan ju dö om den bedömningen blir fel.
Just det där stabila känner jag igen. Larmoperatören som jag pratade med hörde mamman skrika "han andas inte, han andas inte" i bakgrunden men till mig sa hon "strunta i henne, kolla efter själv om han andas". Och så snart jag gjort det blev det lugnare för mig så jag kunde göra det hon sa till mig att göra.

Att ha en lugn röst i andra änden i ett sånt läge är räddningen.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 293
D
Övr. Hund När jag var på väg till stallet vid kvart i ett idag såg jag en liten tibetansk spaniel på en gräsmatta. Inget halsband eller nånting...
Svar
12
· Visningar
1 540
Senast: Duplica
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 510
Senast: Aliide
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp