Spånförbrukning

Är det omöjligt att 1 bal strö/ vecka räcker till en häst som går ute 8-15?

  • Ja, det är omöjligt, det går åt mer.

    Röster: 27 52,9%
  • Nej, det räcker.

    Röster: 24 47,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    51

Mysan90

Trådstartare
På de flesta stall med "all inclusive" där foder/ strö och liknande ingår så ingår 1 bal/ vecka (vid löst strö har jag varit med om 1 kärra/ vecka). Hur ser ni på detta? Räcker det för en häst som går ute 8-15, eller är det omöjligt?
 
På de flesta stall med "all inclusive" där foder/ strö och liknande ingår så ingår 1 bal/ vecka (vid löst strö har jag varit med om 1 kärra/ vecka). Hur ser ni på detta? Räcker det för en häst som går ute 8-15, eller är det omöjligt?
För mig med extremt renlig häst och med bra bädd så räcker det.
Utan bädd, nja. Brukar bli fem-sex dagar emellan då.
Med en skitgris - tveklöst nej.
Kan tillägga att jag är en extremt noggrann mockperfektionist...
 
Min går ute något längre, 8 - 17.30 kanske. Jag klarar mig med en bal i veckan, men - min häst är mycket renlig, och jag har permanentbädd.
 
På de flesta stall med "all inclusive" där foder/ strö och liknande ingår så ingår 1 bal/ vecka (vid löst strö har jag varit med om 1 kärra/ vecka). Hur ser ni på detta? Räcker det för en häst som går ute 8-15, eller är det omöjligt?

Bevare mig väl, det går verkligen inte! Och då är ändå Herr Häst rätt så renlig....
När han gick ute 08-16 och vi hade balar (torv) gick det åt 2-2,5 st/vecka...
Nu står han i ett stall där de är ute 08-20, och vi har 1 tons torvsäckar ist, men då går det åt ungefär 1 överfull skottkärra/vecka (motsv. kanske 2 balar typ?)
 
Min går ute 9-18 och är en Skitgris av värsta slag :meh: så hon gör av med 2 balar spån i veckan. Min förra var fröken renlighet så då räckte det med 1 bal i veckan.
 
Med en renlig häst som skiter i hörnet och man har bädd så ja, annars inte, generellt inte tycker jag, inte om man vill behålla den ljusa färgen iaf. ;)
 
Min shettis klarar sig på det. Men då har han liten box (han är ju en liten häst) och han är dessutom extremt pedantisk. Typ en hög på samma ställe varje natt. Går dessutom ute ungefär 8-21.

Större ponnyn (maxad C) har, så klart, större box, men är inne samma antal timmar. Lite mer svårmockad, men fortfarande inte extrem. Till henne går det åt ungefär en och en halv bal i veckan. Jag pedantmockar. Men ingen av mina boxar hade varit möjliga till en stor häst, utan utrymmet är begränsat till ponny.
 
Nu går mina ute mycket 9-22 men när jag hade spån (inte bädd) gick det åt 1 varannan vecka :p
Skulle jag lägga in en i veckan skulle de drunkna :laugh:
 
Jobbat på samma inackorderingsstall drygt fem år nu - skottskt väder så bete ute året runt, utevistelse mellan ~09.00 - 15.00. Säg att trettio av förtio hästar klarar sig med en spånbal per vecka och har bäddar upp till riktigt reko standard. Kanske inte som jag själv skulle haft om jag mockat till en häst om dagen, men utan klagomål. ^^
Gummimatta i alla boxar dock, vet inte hur vanligt det är i sverige dessa dagar?
 
Är hästen ute så lite och man har en stökig häst så är det säkert svårt men då får man såklart köpa till mer. 1 bal är ju bara vad som ingår i hyran. Mina är ute 6-22 normalt sett. Jag har torvbädd (2-3 dm tjock packad bädd + ungefär 1 dm lös torv ovanpå) och det går åt 0,5 balar på 10-14 dagar till den ena och 0,5 balar på en månad till den andra. Jag mockar noga direkt på morgonen och slänger aldrig ren torv. När de stått på box pga skada så har det gått åt nästan en bal i veckan men aldrig mer. Kutterspån skulle jag aldrig ha frivilligt. Värdelöst att mocka i, små dammpartiklar som fastnar i luftvägarna och ser skitigt ut jämt hur noga man än är. Då kan man behöva lägga in en bal/dag för att hålla boxen fräsch och det ser jag som slöseri på resurser.
 
På de flesta stall med "all inclusive" där foder/ strö och liknande ingår så ingår 1 bal/ vecka (vid löst strö har jag varit med om 1 kärra/ vecka). Hur ser ni på detta? Räcker det för en häst som går ute 8-15, eller är det omöjligt?

Räcker absolut inte. Jag behövde minst en varannan dag till min förra tussa, men då var hon rätt jobbig med att bara vilja kissa inne och helst bara i en nymockad box ;)
 
Min gick ute lite mer i förra stallet än i TS exemplar. Han hade bädd med kutter och jag strödde ungefär en halv bal var femte dag. Ibland mer och ibland mindre såklart. Jag är pedantmockare av rang och ponnyn är renlig i boxen.
 
På de flesta stall med "all inclusive" där foder/ strö och liknande ingår så ingår 1 bal/ vecka (vid löst strö har jag varit med om 1 kärra/ vecka). Hur ser ni på detta? Räcker det för en häst som går ute 8-15, eller är det omöjligt?

Jag tycker att det är lagom. En väldigt renlig häst klarar sig och övriga får köpa extra balar, då betalar ju alla för det spån de faktiskt gör åt och så slipper man diskussioner. Jag tror alltså att de flesta stallägare inte räknar med att folk ska klara sig på en bal i veckan, däremot räknar de med att alla gör åt en bal i veckan.
 
Funkade utmärkt när min förra ponny stod på spån. Jag lade det nya spånet i ett hörn i boxen och spred ut det vid behov under veckan. Upplevde att det gick åt ungefär lika mycket oavsett om ponnyn stod på bädd eller inte. Men jag mockade noggrant och slängde inte ut torrt spån om det har råkat bli lite "brunt" till färgen.
 
Jag har en pissmärr som går ute ca 7.30-19 och jag lägger in två säckar träpellets och ½ spånbal ca var 8-9 dag.
 
1 bal i veckan räckte med nöd och näppe till min elvisp till häst. Drog runt allt i boxen så bädd var bara att fetglömma.
 
Med välskött permanentbädd, väldigt renlig eller om man mockade på kvällen också kanske. Min som gick ute 7-19 spånade jag en halv bal var tredje dag ca så klarade mig på en i veckan. Inte varken renlig eller lortgris.

Idag har vi några cm (kanske1-3) kutterspån i botten för att suga upp urin och sen halm uppepå. Underst gummimatta också. På 6 hästar går det åt ungefär lite mindre än 1 bal/dag. :o:angel: Då går de ute 7-20.
Det är rätt hög strökonsumtion.
 
På de flesta stall med "all inclusive" där foder/ strö och liknande ingår så ingår 1 bal/ vecka (vid löst strö har jag varit med om 1 kärra/ vecka). Hur ser ni på detta? Räcker det för en häst som går ute 8-15, eller är det omöjligt?

Nej det räcker inte för mig/mina hästar.
Jag vill dessutom inte det ska vara mörkt i boxen eller se smutsigt ut. Jag lägger in 2-3 balar i veckan per häst. Mockar extremt noga och tar varenda klutt.
 
Håller med övriga, det beror ju på häst. Min förra häst var extremt renlig och jag lämnade en ca 3-4 dm bred 'ränna' (spånlöst) bak i boxen där han alltid sket. Pissa gjorde han i mitten så där tog jag ut varje dag. Jag hade inte bädd men det räckte med en bal i alla fall.

Men jag tror att merparten hästar oftast går max 5-6 dagar så 1 bal i veckan låter lite medan tex 5 balar/månad (istället för 4) låter bättre. (vissa månader är ju nästan 5 veckor ibland)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp