Spännande korsningar

Har en PRE/frieser... ingen jätteovanlig korsning med tanke på att de faktiskt har en egen studbook (haha heter på svenska?!) i Australien.

Sitter på mobilen så får inte in några bilder, men rasen heter warlander och jag har några bilder uppladdade i mitt album här på Buke.


Tycker det är ofta som hästar som blandas med PRE blir lite mer ridbara och trevliga hästar, inte sällan man ser ett rangligt travarsto bli betäckt med en PRE-hingst, och fölet i fråga blir faktiskt rätt trevligt. :)
 
Är det någon som har bilder på shettis/fjording korsningar?

Jag har sett en B-ponny nyligen som möjligtvis skulle kunna vara en sån korsning. Den har en underbar fuxliknande färg. Som en ljus fux men lite krämigare ton så inte riktigt fux men ändå fux. Svårt att förklara, har tyvärr ingen bild. Ål längs ryggen. Shettisman och pannlugg d.v.s. jättemycket! Just nu vinterpäls som är enorm! Hur tjock som helst! Shettis har jag fått höra att det finns i den men inte vad som mer finns där.

Om det inte är fjording i den vad skulle kunna tillsammans med shettis resultera i en B-ponny med ål?
 
Är det någon som har bilder på shettis/fjording korsningar?

Jag har sett en B-ponny nyligen som möjligtvis skulle kunna vara en sån korsning. Den har en underbar fuxliknande färg. Som en ljus fux men lite krämigare ton så inte riktigt fux men ändå fux. Svårt att förklara, har tyvärr ingen bild. Ål längs ryggen. Shettisman och pannlugg d.v.s. jättemycket! Just nu vinterpäls som är enorm! Hur tjock som helst! Shettis har jag fått höra att det finns i den men inte vad som mer finns där.

Om det inte är fjording i den vad skulle kunna tillsammans med shettis resultera i en B-ponny med ål?

Det finns renrasiga, blacka shettisar, så om det är en sån inblandad kan det vara vad som helst. Ett stuteri här i närheten har en jättefin rödblack shettishingst. Är det en stor B-ponny? Om den är liten kan det ju handla om en övervuxen shettis, är den större kanske det kan vara russ? Har sett ett par shettis/russ korsningar där ponnyn ifråga mest liknat en shettis, iallafall på vintern :)
 
Den har väldigt mycket päls och jag har bara sett den stående i box. Men B-ponny är den iaf. Sen vet jag inte mankhöjden.

Jag googlade rödblack shettis och hittade en bild på en häst med den färgen och det är precis den färgen ponnyn har. Så rödblack är den säkert såvida det inte går att förväxla med nån annan färg. Den har vita strumpor på benen.
 
Är det någon som har bilder på shettis/fjording korsningar?

Jag har sett en B-ponny nyligen som möjligtvis skulle kunna vara en sån korsning. Den har en underbar fuxliknande färg. Som en ljus fux men lite krämigare ton så inte riktigt fux men ändå fux. Svårt att förklara, har tyvärr ingen bild. Ål längs ryggen. Shettisman och pannlugg d.v.s. jättemycket! Just nu vinterpäls som är enorm! Hur tjock som helst! Shettis har jag fått höra att det finns i den men inte vad som mer finns där.

Om det inte är fjording i den vad skulle kunna tillsammans med shettis resultera i en B-ponny med ål?
det fanns en shettis/fjordhäst eller om det var russ/fjordhäst på min gamla ridskola. tyvärr inga bilder men han var brunblackskäck. den ljusare varianten av brunblack
 
Varmblod/tinker verkar vara en hyfsat vanlig korsning ändå, finns en både i nuvarande och förra stallet vi stod i. Själv har jag en arab - fjording/welsh mountain, en fjording i all hantering och en arab att rida (om man generaliserar lite ;) ). Cool med det mesta som händer runt omkring honom men tittig, studsig och tävlingsinriktad att rida. Exteriört finns väl lite att önska :D





 
Har en PRE/frieser... ingen jätteovanlig korsning med tanke på att de faktiskt har en egen studbook (haha heter på svenska?!) i Australien.

Sitter på mobilen så får inte in några bilder, men rasen heter warlander och jag har några bilder uppladdade i mitt album här på Buke.
Googlade och wow vilka läckra hästar en del var!
images
 
E: Islandshäst
U: Shetland - Russ/Islandshäst (mamman = trevägskorsning alltså)

:D En liten ligist som jag skaffade för löjligt pris som sällskap när han endast var 8 månader gammal. Nu sedan 2 år bor han hos en familj och är ena dotterns ponny. I år blir han 8 år gammal och inkörning på nytt är på gång!

Jag var ute och hälsade på honom i förra veckan!

Han är ca 120cm i mankhöjd och känns inte liten alls att sitta på, "långt fram till öronen", musklad och fin som en islandshäst!
När han var liten töltade han naturligt men det är aldrig någon som uppmuntrat till utveckling av det i tömkörning/körning/ridning så tror inte han har kvar någon ren tölt idag...

IMG_20170218_145108_661_zpsfdyctsba.jpg
 
E: Islandshäst
U: Shetland - Russ/Islandshäst (mamman = trevägskorsning alltså)

:D En liten ligist som jag skaffade för löjligt pris som sällskap när han endast var 8 månader gammal. Nu sedan 2 år bor han hos en familj och är ena dotterns ponny. I år blir han 8 år gammal och inkörning på nytt är på gång!

Jag var ute och hälsade på honom i förra veckan!

Han är ca 120cm i mankhöjd och känns inte liten alls att sitta på, "långt fram till öronen", musklad och fin som en islandshäst!
När han var liten töltade han naturligt men det är aldrig någon som uppmuntrat till utveckling av det i tömkörning/körning/ridning så tror inte han har kvar någon ren tölt idag...

IMG_20170218_145108_661_zpsfdyctsba.jpg
isis huvud och shettis ben :rofl: :heart
 
Jag hade en kort tid en "fjarab" på foder, extremt hög ridbarhet, bekväma gångarter, men ganska tröttsamt temperament och extremt lättfödd.

fb_img_1491321816617_58e3c5e6ddf2b35855db6f95.jpg


Nu har jag förutom gammelgubbhalvblodet också en unghäst welsh cob - SWB. Han fick mammans hals, rumpa och ämnesomsättning (lättfödd) men pappans ben. Han ser ut som en giraff när han ska äta något från marken, halsen är för kort i proportion till benen. Temperamentet är även det från hans far vad jag förstått, Warsteiner.

172cm welsh cob - swb till vänster i bild :).

dsc_0078_58cf98ef2a6b221d3b82fbdb.jpg
 
photo.php
Jag har en PRE/tinker, damen på min avatar. Jag brukar säga att hon är en tant-PRE;). När hon är som bäst är hon tinker-cool med PRE-energi och lite av PRE-ns rörelser. En häftig häst, faktiskt, väldigt glad och positiv.
 
Senast ändrad:
photo.php
Jag har en PRE/tinker, damen på min avatar. Jag brukar säga att hon är en tant-PRE;). När hon är som bäst är hon tinker-cool med PRE-energi och lite av PRE-ns rörelser. En häftig häst, faktiskt, väldigt glad och positiv.
låter som en väldigt trevlig dam tycker jag :)
 
Svärföräldrarna har ofrivilligt en varmblod / nordsvensk brukshäst. Det började med att de släppte sin starthäst på bete över sommaren då hon behövde vila upp sig från travbanan och slutade med en ovälkommen överraskning som inte upptäcktes förrän halva dräktighetstiden gått. Idag är han sex eller sju, runt 165 i manken och går som lektionshäst i en släktings verksamhet. Jag tycker att han är helt ohyggligt ful :angel:, men det är en stabil och medgörlig häst som går lika bra på knattelektionerna som med de rutinerade ryttarna. Känns som om det föll ut rätt väl med tanke på vad kombinationen i värsta fall kunde ha gett, travare och nordsvenskar är ju inte sällan arbetsnarkomaner med mycket skalle. Hur ridbarheten är kan jag inte avgöra eftersom jag är travtant.

DLGnH0D.jpg
 
Svärföräldrarna har ofrivilligt en varmblod / nordsvensk brukshäst. Det började med att de släppte sin starthäst på bete över sommaren då hon behövde vila upp sig från travbanan och slutade med en ovälkommen överraskning som inte upptäcktes förrän halva dräktighetstiden gått. Idag är han sex eller sju, runt 165 i manken och går som lektionshäst i en släktings verksamhet. Jag tycker att han är helt ohyggligt ful :angel:, men det är en stabil och medgörlig häst som går lika bra på knattelektionerna som med de rutinerade ryttarna. Känns som om det föll ut rätt väl med tanke på vad kombinationen i värsta fall kunde ha gett, travare och nordsvenskar är ju inte sällan arbetsnarkomaner med mycket skalle. Hur ridbarheten är kan jag inte avgöra eftersom jag är travtant.

DLGnH0D.jpg
Vad är det du tycker är fult? Ser helt ok ut?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp