Spännande o intressanta hus till salu del 4

Nu tycker jag det var en gräslig "renovering" av ett gammalt hus, men man ska akta sig för att tro att det inte fanns starka färger även på 1700 - 1800-talet. ;)
Det blir inte samma med äldre tiders pigment och bindemedel tycker jag, färgerna kan vara mättade men sällan skarpa, och de är mera levande (=ojämna) och inte lika stela och syntetiska som moderna färger ofta kan vara.

lf98002822s.jpg
 
Det blir inte samma med äldre tiders pigment och bindemedel tycker jag, färgerna kan vara mättade men sällan skarpa, och de är mera levande (=ojämna) och inte lika stela och syntetiska som moderna färger ofta kan vara.

lf98002822s.jpg
Klart det inte blir samma, jag tyckte ju det var gräsligt, men många verkar tro att urblekta färger är det enda som fanns, när det i själva verket är just urblekta. Den starka, gröna färgen som var populär på 1800-talet innehöll ofta arsenik som tog död på både folk och fä.
 
Jag var väldigt intresserad av en fin prästgård för över 10 år sedan, under visningen gick jag och pratade hög med ex om likbodar och döingar i förhoppningen att skrämma bort andra spekulanter. :D
Det fungerade inte. :cautious: :cry:

För många, många år sedan var familjen intressenter på Sorunda prästgård, det sprack bla för att det med största sannolikhet fanns forn/historiska lämningar och eftersom det behövde grävas nya avlopp eller om det var brunn så vågade inte mamma. Men ja, där har det säkert hänt på det ena och det andra. Sedan hamnade vi i ett hus från 1600-talet som det gick en del skrönor om. Men det var verkligen världens mest mysigaste hus, även om det knäppte och knakade en del. Saknar det otroligt än idag. :(
 
Huset är så rart från utsidan... Sedan ser man insidan. Varför? :crazy:
https://www.lansfast.se/hitta/villa.../torps-gard-2/cmvilla4m1rq63h837n8626/#bilder

Ett sött torp:
torps-gard-2_Yyjl8J.jpg


"Ja! Vi slänger upp en modernistisk trappa här!"
torps-gard-2_smDsGa.jpg


"Vill inte ha för trist kök. En knallröd vägg tar vi!"
torps-gard-2_8o9nf4.jpg


Välmatchat, men kanske inte riktigt i stil med husets yttre...
torps-gard-2_TOTCWf.jpg

Jag blir lika gråtfärdig varje gång som ett fint hus renoveras till döds.
Varje tidsepok har liksom sin grej och alla boenden ska klämmas ner i samma lilla fåra. Trist värre
 
Jag blir lika gråtfärdig varje gång som ett fint hus renoveras till döds.
Varje tidsepok har liksom sin grej och alla boenden ska klämmas ner i samma lilla fåra. Trist värre

Jag tycker inte att det är så illa. Tittar man på själva strukturen så är den tämligen lätt att prägla sin egen smak på. Golven ser bra ut, att man lagt klinkers tycker inte jag är en stor sak, men visst kan man riva upp och lägga trägolv istället. Tapetsera om fondväggarna, ta bort alla möbler och annat så kan du få den 'stil' du efterfrågar. Känns det fortfarande inte rätt, byt skåpluckor. Slipa bort färgen på de svarta trägolven och även bjälkarna om man vill och ta bort den vidriga heltäckningsmattan.

Visst, badrummen passar kanske inte in på tidsepoken, men för att var ärlig så tar jag hellre det än något shabby chick stuk. Jag gillar dessutom moderna fräscha badrum. :) Ta bort trappräcket och byt det mot något mer tidsenligt, eller ha inget alls så passar det genast in mycket bättre. Jag skulle nog hellre vilja ha ett sånt hus än något mindre fräscht och mer 'autentiskt' det blir både dyrare och mer komplicerat att renovera. Det här är kosmetika som du kan fixa själv lätt och billigt.

Borde kanske tillägga, att ha en jacuzzi installerad är för mig ett klart plus. Mmm, en rå november kväll att fylla det och mysa :up:
 
Jag tycker inte att det är så illa. Tittar man på själva strukturen så är den tämligen lätt att prägla sin egen smak på. Golven ser bra ut, att man lagt klinkers tycker inte jag är en stor sak, men visst kan man riva upp och lägga trägolv istället. Tapetsera om fondväggarna, ta bort alla möbler och annat så kan du få den 'stil' du efterfrågar. Känns det fortfarande inte rätt, byt skåpluckor. Slipa bort färgen på de svarta trägolven och även bjälkarna om man vill och ta bort den vidriga heltäckningsmattan.

Visst, badrummen passar kanske inte in på tidsepoken, men för att var ärlig så tar jag hellre det än något shabby chick stuk. Jag gillar dessutom moderna fräscha badrum. :) Ta bort trappräcket och byt det mot något mer tidsenligt, eller ha inget alls så passar det genast in mycket bättre. Jag skulle nog hellre vilja ha ett sånt hus än något mindre fräscht och mer 'autentiskt' det blir både dyrare och mer komplicerat att renovera. Det här är kosmetika som du kan fixa själv lätt och billigt.

Borde kanske tillägga, att ha en jacuzzi installerad är för mig ett klart plus. Mmm, en rå november kväll att fylla det och mysa :up:

Vi tycker helt klart olika. Jag tycker det är förkastligt att döda ett hus som de har gjort, visst man kanske kan ge det nån form av konstgjord andning om det bara är kosmetika, men för mig är det så skumt med folk som inte lyssnar ett enda dugg - helt tondövt. Det kan gå åt alla håll - ett lantkök i en mexitegelvilla är inte heller något som jag tycker är fint, folk får göra hur de vill men det betyder inte att jag gillar det.


Jag gråter nog inombords för att jag vet att mitt fantastiska fina 1700/1800 tals hus som såldes för tre år sen är totalt kvaddat av någon som gjort det FRÄSCHT. jag hatar fräscht om det är på bekostnad av husets själ. De har gipsat varenda vägg som tidigare hade synliga timmerstockar. Målat hela huset med plastfärg (det är nästan dödsstraff på det), bytt de gamla golven från just 1700-talet som fanns i ena delen och jag vet inte alls mer vad de har gjort, men huset är dött.
 

Liknande trådar

Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
59 789
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 391
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 006
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp