Spanska ridskolan

fio

Trådstartare
Någon som varit på morgonträningen där? Jag kommer ev åka till Wien i december och tänkte kolla in den när jag ändå är där. Är ju inte där över en helg så jag kan ju inte kolla på uppvisningen. Men vad övar dom på morgonträningen? Två timmar ska den vara....
 
Jag har varit på morgonträningen men helt ärligt så minns jag inte direkt vad de tränade på :o Men jag minns att jag tyckte hela miljön var fantastisk! Så jag rekommenderar helt klart ett besök bara av den anledningen.

Det var väldigt blandade åldrar/utbildningsnivå på hästarna så en del var väldigt basic ridning (och en del tränades för hand tror jag?), men jag minns också att en äldre hingst kom in på slutet och där visades även en del mer avancerade rörelser.
 
Någon som varit på morgonträningen där? Jag kommer ev åka till Wien i december och tänkte kolla in den när jag ändå är där. Är ju inte där över en helg så jag kan ju inte kolla på uppvisningen. Men vad övar dom på morgonträningen? Två timmar ska den vara....

Jag har bara sett uppvisningen men har någon bekant som tyckte träningen var intessant och rekommenderade mig att se den. Vad jag har förstått så tränas både de yngre hästarna och de mest välutbildade inför publik, men att det inte är varje dag som de tränar skolorna över mark. Jag tycker att det kan vara värt med ett besök bara för att få se omgivningen, tänk att rida i ett sånt ridhus varje dag :D Annars har se väl någon form av uppvisning varje dag och inte bara på helger?
 
Jag har bara sett uppvisningen men har någon bekant som tyckte träningen var intessant och rekommenderade mig att se den. Vad jag har förstått så tränas både de yngre hästarna och de mest välutbildade inför publik, men att det inte är varje dag som de tränar skolorna över mark. Jag tycker att det kan vara värt med ett besök bara för att få se omgivningen, tänk att rida i ett sånt ridhus varje dag :D Annars har se väl någon form av uppvisning varje dag och inte bara på helger?

Nä i dec hade dom bara på helgerna
 
Någon som varit på morgonträningen där? Jag kommer ev åka till Wien i december och tänkte kolla in den när jag ändå är där. Är ju inte där över en helg så jag kan ju inte kolla på uppvisningen. Men vad övar dom på morgonträningen? Två timmar ska den vara....


Jag har varit där flera gånger - upplägget är olika beroende på dag. De yngre hästarna rids såklart inte på samma sätt om de äldre, men vanligen är det några som rids, någon som tränas för hand. Hästar tas ut och en ny kommer in... Jag är väldigt förtjust i morgonträningen just för att du får se väldigt mycket basicträning och hur ryttarna anpassar träningen efter hästarna.

Kanske får du se skolsprång, men det är ju inte uppvisning så det beror på om någon häst ska träna på det den dagen. Sist var det en unghäst som bockade iväg gång efter gång och ryttaren sitter bara lugnt och fint tills den lugnat ned sig och kan gå tillbaka in på volten. :heart

En stor fördel är ju priset dessutom, utöver att få se själva ridhuset. Är du ändå där så gå en tur i stallarna också.
 
Någon som varit på morgonträningen där? Jag kommer ev åka till Wien i december och tänkte kolla in den när jag ändå är där. Är ju inte där över en helg så jag kan ju inte kolla på uppvisningen. Men vad övar dom på morgonträningen? Två timmar ska den vara....
De rider vanligt dressyrarbete. Jag tyckte det var intressant, man får ju se hur de jobbar hästarna till vardags, hur de rider osv.
 
Tack för svaren, det låter ändå som att det kan finnas en hel del att se... haha stackars min sambo :sneaky:

Sambon blir säkert bara tacksam. SH ligger inklämt i Hofburg, det är väldigt speciellt, och spännande att se även ren arkitektoniskt för icke-hästmänniskor.

På somrarna byts hingstarna ut emot ett gäng ston med föl och förevisas i ridhuset också.
 
Jag som är lite extra lipizzanernördig tycker att morgonträningen är intressantare än uppvisningarna. Har sett båda delar vid upprepade tillfällen, kan verkligen rekommenderas!

Hur gör man med biljetter? Köper man på plats eller vad?
 

Liknande trådar

Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
Svar
18
· Visningar
1 606
Kultur Vi ska till Wien i sommar. Är Spanska ridskolan värt ett besök? I så fall, vad ska en köpa för biljett? Vad vill en se? Från vilken...
2
Svar
23
· Visningar
2 521
Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
662
Senast: Blyger
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp