Spara eller slösa? Finstall eller strulstall?

Mascot

Trådstartare
Jag har ett riktigt dilemma.

Jag står i ett stall där rutinerna ibland inte funkar och med begränsade uterittsmöjligheter. Bra ridbana. Det är dock billigt som attans, vilket gör att jag kan spara 5000:- i månaden av min lön trots att jag har en bunt med hästar inackorderade.

Har nu varit och tittat på en annan stallplats, av högre standard och mer service, t.ex två fodringar mer. Bättre uterittsmöjligheter. Det är såklart därför även dyrare, men ridbanan är sämre. Flyttar jag till detta stallet så kan jag inte spara mer än cirka 2500:- i månaden - om ens det.

Hur hade ni resonerat? Hade gärna köpt en gård om ett par år och tagit hem hästarna, det hade varit betydligt mer ekonomiskt. Men kan jag inte spara mer än max 2500:- i månaden så lär det dröja :(
 
För min del hade det berott lite på hur pass mycket dethär med rutinerna egentligen stört mig.
Vad är viktigast, Rida ut eller bra ridbana?

Att kunna spara 5000 kr i månaden och ha som mål att köpa egen gård om några år, tala för att stå kvar.
 
Om enbart pengarna spelar roll och varken uterittmöjligheter eller hagar eller någonting spalar någon roll så självklart stå kvar i stallet du kan tjäna 5000kr på.
 
Jag tolkar det som att du inte trivs i stall nr 1 och stall 2 är bättre.
Tycker du ska byta stall. Står du i ett stall som du trivs i så kommer det inte kännas lika panikartat att köpa gård, då kan du njuta av hästägarlivet som inackorderad medan du sparar en lite längre tid.
 
Oavsett ekonomin hakar jag upp mig på meningen där rutinerna inte funkar. Jag är fruktansvärt pedantisk med min häst, och hatar när andra människor stökar ner, inte sköter min häst som jag vill (men heller inte låter mig sköta det själv) eller bara har en allmänt stökig miljö i stallet som påverkar alla, både hästar och människor. Eftersom det är så pass viktigt för mig har jag flyttat tidigare för att det är så stökigt i stallet, en gång till ett alternativ som var både dyrare och längre resväg. Är det inte lika viktigt för dig, så behöver du ju inte göra det, men det känns som att det är något som stör dig?
 
Jag fattar nog inte frågan utifrån svaret när tips ges att det är enbart ekonomin som styr ?

Jag hade prioriterat trivsel och stallkvalitet mer än ekonomin om inte ekonomin är avgörande . Helt klart .
 
Jag hade flyttat till stall 2, rutiner som inte fungerar tar onödigt mycket energi i vardagen. Men jag skulle se till att få referenser från folk som inte längre står i stall 2 så att det verkligen fungerar som de säger och inte blir likadant som stall 1 efter ett tag.
 
Jag har ett riktigt dilemma.

Jag står i ett stall där rutinerna ibland inte funkar och med begränsade uterittsmöjligheter. Bra ridbana. Det är dock billigt som attans, vilket gör att jag kan spara 5000:- i månaden av min lön trots att jag har en bunt med hästar inackorderade.

Har nu varit och tittat på en annan stallplats, av högre standard och mer service, t.ex två fodringar mer. Bättre uterittsmöjligheter. Det är såklart därför även dyrare, men ridbanan är sämre. Flyttar jag till detta stallet så kan jag inte spara mer än cirka 2500:- i månaden - om ens det.

Hur hade ni resonerat? Hade gärna köpt en gård om ett par år och tagit hem hästarna, det hade varit betydligt mer ekonomiskt. Men kan jag inte spara mer än max 2500:- i månaden så lär det dröja :(
Stå kvar och spara. Övrigt verkar ju inte vara problem med. Problem att flytta hästar också.
 
Jag har ett riktigt dilemma.

Jag står i ett stall där rutinerna ibland inte funkar och med begränsade uterittsmöjligheter. Bra ridbana. Det är dock billigt som attans, vilket gör att jag kan spara 5000:- i månaden av min lön trots att jag har en bunt med hästar inackorderade.

Har nu varit och tittat på en annan stallplats, av högre standard och mer service, t.ex två fodringar mer. Bättre uterittsmöjligheter. Det är såklart därför även dyrare, men ridbanan är sämre. Flyttar jag till detta stallet så kan jag inte spara mer än cirka 2500:- i månaden - om ens det.

Hur hade ni resonerat? Hade gärna köpt en gård om ett par år och tagit hem hästarna, det hade varit betydligt mer ekonomiskt. Men kan jag inte spara mer än max 2500:- i månaden så lär det dröja :(

Hur mycket mer tid tar stall nr 1?
Kan du kanske jobba mer om du tar stall två och behöver fodra mindre?
Isf så blir ju ekonomin kanske förädrad mot om du inte jobbar extra.

Annars är det ju bara att försöka bestämma vad som är viktigast för dig.
Jag har valt stall med mer service(fodringar och in-/ut-släpp). Men inte allt. Jag mockar tex och gör foder själv. Vi kan köpa till mockning, skrittmaskin, matfix etc om vi vill/vid behov.
För mig är det mest prisvärt iaf i dagsläget.
 
Jag har ett riktigt dilemma.

Jag står i ett stall där rutinerna ibland inte funkar och med begränsade uterittsmöjligheter. Bra ridbana. Det är dock billigt som attans, vilket gör att jag kan spara 5000:- i månaden av min lön trots att jag har en bunt med hästar inackorderade.

Har nu varit och tittat på en annan stallplats, av högre standard och mer service, t.ex två fodringar mer. Bättre uterittsmöjligheter. Det är såklart därför även dyrare, men ridbanan är sämre. Flyttar jag till detta stallet så kan jag inte spara mer än cirka 2500:- i månaden - om ens det.

Hur hade ni resonerat? Hade gärna köpt en gård om ett par år och tagit hem hästarna, det hade varit betydligt mer ekonomiskt. Men kan jag inte spara mer än max 2500:- i månaden så lär det dröja :(


Jag tänker lite som så att om jag ändå lägger X antal tusen kronor på hästarna så ska det banne mig vara roligt i princip hela tiden. Jag tänker INTE betala massor med pengar för en hobby som sen innefattar att jag måste stå ut med tråkiga ridvägar/dåliga träningsmöjligheter eller människor jag inte tycker om. Om spara pengar var det absolut viktigaste för mig så skulle jag dra ned på hästeriet i stället för att prioritera bort sånt som gör det roligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tog upp min downsizing i mitt förra dagboksinlägg. En annan downsizing jag (och min man) håller på med är en ekonomisk downsizing...
2
Svar
21
· Visningar
2 370
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp