Spara till barnet

Lenis

Trådstartare
Hur sparar ni (och om ni vill delge, hur mycket)? Tänkte fixa konto åt lillen då hans pengar nu ligger i pappans namn. Men sparkonto är ju inte direkt nån ultimat väg att spara, å andra sidan känns det ju inte så bra att "spela" med hans pengar och jag har varken tid eller ork att hålla reda på köp o sälj i olika fonder etc.

Vi har inte utrymme att lägga undan nu när jag är ledig och sparar dagar allt vad vi kan, men så småningom tänkte vi lägga månadsvis samt att lillen är enda barnbarnet på båda sidor av sin släkt= kommer med enormt stor sannolikhet få totalt onödigt med presenter och jag hade hoppats kunna styra paketberget han kommer få jul o födelsedag mot att släkten hellre ger nåt paket var och istället för över en valfri summa. Man kan ju inte styra vad folk ska ge förstås men barn under 5, hur mycket presenter kan de ens ta in att de fått liksom? Eller tycker ni att jag tänker fel? Vi kommer inte från rika familjer på nåt sätt men mannens släkt är väldigt stor med pigga människor ända upp till gammelfarmor/farfar osv så det finns många som vill ge och de är alla väldigt generösa med det de har.
 
Vi har ett fondkonto till dottern i form av en kapitalförsäkring där vi sätter över pengar varje månad och köper några olika fonder med spridd risk. Värdeökningen hittills har vida överstigit vad som går att få på ett sparkonto. Om du inte vill/orkar sätta dig in i det djupare så be någon om hjälp att välja ut fonder till en bra startportfölj (t ex Avanza har en portföljgenerator, man kan också få tips av deras bloggare och de som kommenterar) och sen köper du mer allt eftersom. Jag själv har inte tid och ork att hålla på med aktier så jag håller mig till fonder. Jag sparar på lång sikt och köper enbart, säljer inte av.
 
Tycker du resonerar helt rätt, ofta blir det presenter i överflöd.

Vi har ett investeringsspar-konto i mitt namn till våra 2 barn som de har tillsammans.
Vi för över 500:-/mån för varje barn i varsitt sparkonto. Därifrån tar vi sedan och placerar in till ISK i fonder och långsiktiga aktier som ger utdelning, när vi hittat något bra eller vid bra tillfälle. Tanken är att de ska ligga där och växa orört tills de blir minst 18 år.

Födelsedagspengar och liknande gåvor från andra nära och kära får ligga orörda i deras sparkonton om inte dom som ger uttrycker att de gärna ser att de placeras.

Vi har läst en del här om just barnspar https://rikatillsammans.se/borja-spara-till-barnen/

Är f-ledig nu och ska sedan studera men tanken är att lägga undan hela deras barnbidrag när vi båda jobbar.
Vi skulle aldrig låta en större del av pengarna "bara" ligga på ett vanligt sparkonto.

Skulle vi få ett till barn resonerar vi som så att de barnet får investera samma peng in till det gemensamma ISK som de andra gjort.

Inte helt lätt att få det hyffsat rättvist.
 
Vi har två konton till vår son. Ett fondkonto och ett vanligt sparkonto.

Fondkontot sätter vi in 300:-/månad som ska få växa där tills han är minst 25 (eller tidigare om han är mogen för det)

Sen har vi ett sparkonto där födelsedagspengar/julpeng osv sätts in på som han kommer få till körkort eller liknade vid 18 års ålder.
 
Vi har fondkontom där det sparas för barnens räkning från oss föräldrar, sedan har varje barn ett eget litet sparkonto för presentpengar (vi har fått gehör för ett litet paket och pengar alt gå ihop och köp en dyrare sak) och sådant som samlas i spargrisen.
Vi tänker att presentpengar kan vara ett välkommet tillskott för barnen under åren (moped, dator, körlektioner eller vad de nu vill ha) och har därför dessa i ett kortsiktigt sparande.
 
Vi har ett vanligt konto, en dag ska jag sätta mig in lite och starta ett ordentligt sparkonto, där vi sätter in 500kr/månad
 
Vi sparar till alla 3 barnen. Vissa månader blir det ingenting och vissa månader blir det allt ifrån 100 kr till 1000kr per barn. Allt beroende på hur vår ekonomi ser ut. Själv har jag knappt arbetat de senaste 4 åren då jag varit sjukskriven och föräldraledig i 2 omgångar , så några direkt stora summor har inte barnen.
Vår tanke är inte att pengarna ska räcka till kontantinsats eller dylikt utan faktiskt gå till tyngre utgifter som tex A-traktor, körkort, första bilen osv. Men barnen får inga pengar i handen, utan vi betalar direkt när utgifterna komemr.
 
Jag sparar både till våra egna barn (eller ja dottern kommer gå första insättningen nästa vecka) samt gudbarn och syskonbarn. Om du tittar på min blogg kan du se hur jag gör :)
 
Vi sparar hela barnbidraget + att dottern fick en klumpsumma av sin farfar på 40k om jag minns rätt. Det var runt 40-50tusen iaf.

Nästa år ska vi nog höja till 2000/månad :)

Sparar inte till något speciellt. Kanske lägenhet i framtiden. Körkort/bil osv kommer vi ta från våra "vanliga" pengar till.
 
Vi har ett vanligt konto, en dag ska jag sätta mig in lite och starta ett ordentligt sparkonto, där vi sätter in 500kr/månad
Kanske ska tillägga att vi inte heller har tänkt spara till något speciellt så vi vill inte binda upp pengarna på 20 år. Vi tänker att de kanske behövs för att köpa ny overall, fritidsaktivitet osv och de som blir över får väl gå till lägenhet.
 
Barnen har fonder de fick av sin farfar i julklapp någon gång. Åtminstone den äldstas gick riktigt bra sist jag såg något från den. Skulle tro att även minstingens går bra. Varje månad sätter vi och barnens farfar in pengar. Jag tror att det är 500 totalt. Utöver det kommer lite extra här och där, främst vid födelsedagar och jul.

Nu har vi fått så mycket skräp i paketen (äldsta barnets sista födelsedagspresent av lågkvalitetsplast som dessutom inte funkade som det var tänkt och inte alls passade i ålder/intresse var min droppe) så nu har vi på allvar funderat i banorna att hota med att kasta skiten när de kommer med paket. Vi har inte plats så nu gissar jag att det blir ännu mer sparpengar framöver :p
 
Har en kapitalförsäkring där barnbidraget sätts in.
Kommer nog komplettera med ett vanligt spar också även om räntan är ett skämt.
Tanken är att han ska ha kontantinsats till första boendet.
 
Sparar i fonder åt sonen. Summan varierar men lite varje månad iaf. Vi prioriterar att vara hemma länge och spara föräldradagar när barnen är små. Tycker verkligen att det har blivit lite av en hets det här med att spara massa pengar åt barnen..

Sparandet är i våra namn och när det kommer syskon i höst kommer sparandet för dem att vara gemensamt (även om det blir fler barn i framtiden). Så att det kan bli så rättvist som möjligt i slutändan.

Sonen har även ett sparkonto i hans namn men där sätter inte vi in pengar utan det som finns där har han fått från andra. Hans gudfar sparar även i aktier åt honom. Absolut inga jättebelopp men tanken är nog att han ska få lite vid födelsedag osv.
 
Vi planerar att spara del av eller hela barnbidraget när Pina kommer till världen.
Det kommer att sparas i lite olika former.
Sen kommer även både far och morföräldrar hjälpa till med en rejälare slant lite nu och då.
Vi sparar inte till något speciellt utan vi tänker väl att det kan vara en hjälp till insats på ett första boende eller att gå till möbler eller vad som nu kan behövas när man är ung vuxen med skral ekonomi men mycket utgifter.
Moped eller tex körkort är sånt som vi räknar är utöver det sparandet och där kommer vi att sätta krav på motprestation.

Vi vill kunna hjälpa barnet ekonomiskt att komma igång med livet, däremot vill vi inte göra den en björntjänst så den inte behöver anstränga sig själv.
Den måste lära sig att arbeta i tidig ålder, spara själv och förstå pengars värde.
 
Tänkte det jag med. Det blir en väldigt tydlig
Tänkte det jag med. Det blir en väldigt tydlig klasskillnad här tror jag. Positivt dock att be om sparpengar i stället för leksaker man inte behöver.


Varken jag eller min sambo har välbetalda arbeten men just sparandet till våra barn är något vi prioriterar väldigt högt.

Nu blir det lite knapplån:
Hade haft väldigt svårt att flytta hemifrån om inte mina föräldrar sparat undan till mig. Bor i en storstad där hyresrätt är väldigt svårt att få tag i och lägenhets och huspriser väldigt höga. Hade aldrig kunnat spara ihop till kontantinsatsen för vårt jämförelsevis "billiga" hus. Det känns viktigt för oss att våra barn ska få samma möjlighet att skaffa en bostad i närheten utav där de växt upp om bostadsmarknaden är lika galen då.
 
Varken jag eller min sambo har välbetalda arbeten men just sparandet till våra barn är något vi prioriterar väldigt högt.

Nu blir det lite knapplån:
Hade haft väldigt svårt att flytta hemifrån om inte mina föräldrar sparat undan till mig. Bor i en storstad där hyresrätt är väldigt svårt att få tag i och lägenhets och huspriser väldigt höga. Hade aldrig kunnat spara ihop till kontantinsatsen för vårt jämförelsevis "billiga" hus. Det känns viktigt för oss att våra barn ska få samma möjlighet att skaffa en bostad i närheten utav där de växt upp om bostadsmarknaden är lika galen då.

Jag fick mitt första boende från Svenska Bostäder tack vare att man fick använda föräldrarnas boendetid eller kötid, minns inte. Hade aldrig gått annars.

Jag hoppas verkligen att vi kommer kunna fortsätta spara minst den där tusenlappen så han har en chans att ta sig in på bostadsmarknaden. Vet ju inte hur den ser ut då och måste ju utgå frän hur det är idag i storstadsnära områden.

(Och är som sagt hemskt glad att vi har möjligheten som det ser ut nu.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: cassiopeja
·
R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 490
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 368
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 167
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp