Spara till barnet

Idagsläget sparar vi 1000 kr per barn i en gemensam ISK, förhoppningsvis kan detta bli en bra slant när de ska ut i vuxenlivet. Däremot är pengarna inte låsta så att om våra ekonomiska förutsättningar skulle ändras så finns det pengar i ISKen att strössla deras uppväxt med.

Att det blev en gemensam är för att slippa förvalta två portföljer, med storebror gjorde vi misstaget att öppna ett konto i hans namn, pengar vi nu inte kommer åt utan tidsbokning på banken och säkert en säpoutredning också.
 
Hur menar du @Carand , att man både sparar och inte sparar?

Nej tänkte snarare på att man kan ge vidare tankesättet att man får jobba för pengar och att det inte är något man ska ta för givet, samtidigt som man sparar till barnen. Man får ju förklara för de att det är pengar som också har tjänats ihop och inte bara fallit från skyn och kan spenderas hur som helst utan med eftertanke och sunt förnuft.
 
Vi sparade inte till barnen.
Bostäder och annat har vi ordnat och kommer att ordna om och när det behövs.
Min Dotter bor på min gård i Uppland och äldsta sonen har ordnat sitt drömboende själv.
Äldste sonen erbjöds att bo kvar tillsammans med sin Pappa i hans stora villa under studietiden, men valde att skaffa eget boende i stället.
De äldre barnens farmor sparade i fonder till dem och det blev mycket mer pengar av det än vad hon satte in.
Dottern använde de pengarna till en lägenhet som hon nu har sålt med bra vinst.
Yngsta sonen bor ännu hemma på gården i Sörmland.

Pengar mår bäst av att arbeta.
 
Att det blev en gemensam är för att slippa förvalta två portföljer, med storebror gjorde vi misstaget att öppna ett konto i hans namn, pengar vi nu inte kommer åt utan tidsbokning på banken och säkert en säpoutredning också.

Känner igen det där :D
 
Vi sparar var för sig, jag har inte exakt insyn i vad min sambo sparar i månaden, men jag sparar i nuläget ca 1300 kr i månaden + 5 % av alla "extrainkomster" jag har (utdelning från företagen osv). Första gemensamma barnet är planerat till 11/2 2017. Min sambo har två barn sedan tidigare.

Vi tänker att vi ska ge dom en summa när dom tar studenten som dom kan använda till det dom vill (körkort, långresor, etc etc) och att vi sedan kommer ha kapital för att hjälpa dom med det vi tycker att dom behöver hjälp med. Troligtvis kontantinsats till första boendet. Det kommer dock inte bli exakt lika till varje barn utan situationsberoende.

Har funderat mycket kring det där med presenter. Man vill ju inte ha en himla massa leksaker som barnen ändå tröttnar på efter en kort stund, men samtidigt kan det kanske vara lite känsligt att be om pengar. Får se hur vi gör, men rent generellt kommer jag nog uppmuntra att släkten bjuder på upplevelser ihop med barnen istället för att köpa materiella saker.
 
Vi sparar barnbidraget varje månad och vid födelsedag och jul så sätter farmor/styvfarfar samt styvfarfars föräldrar in pengar på hennes konto. När jag börjar jobba är tanken att vi ska kunna spara 500kr till/mån.
 
Har lagt till ett bospar i HSB och fördelat om de andra på hälften Nordea och andra hälften på Avanza och köper lite blandat fonder och aktier.

Bospararet är ju i hans namn så det får han tillgång till vid 18 men jag hoppas vi har lärt honom bättre vanor än vad vi haft genom att förbättra våra egna ekonomiska vanor.

Sjunker mitt finansiella utrymme kommer jag prioritera bospar.
 
Vi gjorde som så med äldste sonen att vi sa till honom att om han inte rörde sina sparade pengar så skulle vi fortsätta spara åtminstone tills hans 20-årsdag.
Hans svar var -Självklart, hade inte tänkt att röra dom iallafall!
Han gillar att kolla på sitt bankkonto! Och det är inga stora summor vi fick ihop.
 
Vi sparar var för sig, jag har inte exakt insyn i vad min sambo sparar i månaden, men jag sparar i nuläget ca 1300 kr i månaden + 5 % av alla "extrainkomster" jag har (utdelning från företagen osv). Första gemensamma barnet är planerat till 11/2 2017. Min sambo har två barn sedan tidigare.

Vi tänker att vi ska ge dom en summa när dom tar studenten som dom kan använda till det dom vill (körkort, långresor, etc etc) och att vi sedan kommer ha kapital för att hjälpa dom med det vi tycker att dom behöver hjälp med. Troligtvis kontantinsats till första boendet. Det kommer dock inte bli exakt lika till varje barn utan situationsberoende.

Har funderat mycket kring det där med presenter. Man vill ju inte ha en himla massa leksaker som barnen ändå tröttnar på efter en kort stund, men samtidigt kan det kanske vara lite känsligt att be om pengar. Får se hur vi gör, men rent generellt kommer jag nog uppmuntra att släkten bjuder på upplevelser ihop med barnen istället för att köpa materiella saker.

Kanske ska nämna det också, det jag sparar är ungefär 50/50 aktier och fonder. Inget på ett vanligt sparkonto.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 491
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 400
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 180
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp