Unafraid

Trådstartare
Spinoff från tråden om hur mycket folk sparar. Hur mycket tycker ni man ska ha sparat?

Jag tänker om jag och min sambo har 50 000 sparat så klarar vi oss rätt bra, då har vi möjlighet att ta lån och har föräldrar som ställer upp om det krisar.

Vad tycker ni är lämpligt att ha som minimum? På huskonto? Privat sparande?

Vi äger en gård med allt det innebär.
 
Jag bor på en liten jordbruksfastighet.
Jag har nog 250000kr sparade i fonder (inte helt uppdaterad men i runda slängar) och ca 90000kr på konton. Måste gräva nytt avlopp senast november -18 och räknar med 100000 +/- till det, så därför ganska mycket på bankkonton.
 
Spinoff från tråden om hur mycket folk sparar. Hur mycket tycker ni man ska ha sparat?

Jag tänker om jag och min sambo har 50 000 sparat så klarar vi oss rätt bra, då har vi möjlighet att ta lån och har föräldrar som ställer upp om det krisar.

Vad tycker ni är lämpligt att ha som minimum? På huskonto? Privat sparande?

Vi äger en gård med allt det innebär.

Jag vill allra helst ligga runt 50.000 (eller uppåt givetvis, buffert är aldrig fel) i sparade pengar för oförutsedda stora utgifter (bor i villa på landet med egen brunn, enskilt avlopp, vi har två bilar osv), mitt absoluta minimum är 30.000 i reda pengar på kontot som man kan få tillgång till direkt.

Just nu väljer vi att amortera mer än vad vi "måste" på billån och huslån, när lånen sjunker kommer sparandet att öka :)
 
Senast ändrad:
Nu när jag har gård och innan dess hus inser jag att det krävs lite sparpengar till oväntade kostnader som tex i förra huset när brunnen sinade helt en sommar och vi fick borra ny. Det blev drygt 120' med endel undersökningar etc innan borrningen. Nu har vi ändå en nyrenoverad gård i bra skick men allt kan ju hända, både på hus, ekonomibyggnader och djuren ffa. Vi har totalt drygt 300' varav hälften är fonder och hälften är lite mer tillgängligt sparande.
Har inga lån utöver boendet och hög kreditvärdighet etc men skulle inte kunna tänka mig lägre sparande. Nu har en av oss föräldrar varit Föräldrledig sen nästan 3 år tillbaka, så nu efter nyår när båda börjar jobba heltid igen kan vi komma ikapp lite.
Har man däremot bostadsrätt, hyresrätt utan djur så klarar man sig på mindre spar, så det beror ju på ens egna situation. :-)
 
Jag bor själv i en etta och målet jag siktar på just nu är att ha sexsiffrigt sparat, har ca 25.000 kvar dit.
Jag tycker jag har rätt så bra sparat just nu. Sen har många mer, men då har en del lån också. Jag är skuldfri och är hellre det och har mindre sparat än har skulder, men mer sparat...(för mig personligen alltså, har man hus osv är det ju en annan sak).

//r
 
Ensamstående mecd hus så borde jag ha runt 100' sparat. Om värmesystemet behöver göras om. Ifall avloppet underkänns. Etc.

Är inte där än eftersom jag haft en del stora utgifter på huset senaste åren.

Lyckan vore att ha runt 200' men dit lär jag aldrig nå.

En gammal finansminister sa en gång att alla borde ha en årslön på banken. En dröm.....
 
För mig är 100K någon psykologisk gräns. Har jag inte 100k på kontot känner jag mig fattig även om jag har besparingar i Aktier och inga lån på bostadsrätten.
Skulle kunna ha en mkt mindre buffert än så.
 
Jag är skuldfri och är hellre det och har mindre sparat än har skulder, men mer sparat...

I princip delar jag din åsikt, men det beror på skulden, skulle jag säga. Jag har medel som överstiger min studieskuld, men de pengarna gör mer nytta genom att jobba för sig än att betala av studieskulden, som det är så otroligt låg ränta på (0,34% ränta för 2017, jämfört med - en del av - mina lågriskinvesteringar som går med åtminstone 10% vinst per år).
 
Det beror ju som många säger på boendesituation och en rad andra faktorer. Jag bor fortfarande i hyreslägenhet, så just nu försöker jag att ha åtminstone tre månadshyror på sparkontot ifall jag skulle bli av med min inkomst. Det känns som en bra tumregel, så har jag åtminstone råd att bo under den tid som det tar mig att hitta ett nytt jobb.

Sedan sparar jag till pension och framtida husköp vid sidan om detta, men det är ju inte buffertsparande på samma sätt.
 
Spinoff från tråden om hur mycket folk sparar. Hur mycket tycker ni man ska ha sparat?

Jag tänker om jag och min sambo har 50 000 sparat så klarar vi oss rätt bra, då har vi möjlighet att ta lån och har föräldrar som ställer upp om det krisar.

Vad tycker ni är lämpligt att ha som minimum? På huskonto? Privat sparande?

Vi äger en gård med allt det innebär.

Vi vill ha 100 000 kr var (min man och jag) på ett sparkonto. Sen sparar vi i pensionsfonder och i aktier och fonder till barnen utöver det. Det vi sparar utöver dom 200 000 kr går till extra amortering på huset. En dröm är att vara helt utan lån, men det är en bit dit. Har dock bara huslån och sen CSN för min del som jag betalar av på i nuläget så det är skönt!

Anledningen till att vi vill ha en relativt hög buffert är dels om det händer något med huset och sen är jag egenföretagare och om det skulle hända något (gud förbjude) vill jag har en buffert för att trygga min inkomst. Vi skulle dock, om det verkligen kniper, kunna leva båda två på mannens inkomst.
 
Jag siktar pa 3 manaders utgifter pa ett lattillgangligt konto, och resterande sparande ar i langsiktigt sparande (pension, hus) dar malet bara ar att bygga sa mycket som mojligt.
Hyr mitt boende och har ingen bil, sa kan inte direkt slas av hoga ovantade kostnader.
 
Spinoff från tråden om hur mycket folk sparar. Hur mycket tycker ni man ska ha sparat?

Jag tänker om jag och min sambo har 50 000 sparat så klarar vi oss rätt bra, då har vi möjlighet att ta lån och har föräldrar som ställer upp om det krisar.

Vad tycker ni är lämpligt att ha som minimum? På huskonto? Privat sparande?

Vi äger en gård med allt det innebär.
Hur mycket ”man” ska ha sparat är ju omöjligt att säga. Det beror på vilka ekonomiska förutsättningar man har. Går man på försörjningsstöd t ex har man ju inte en krona sparad, och borde inte ha det heller. Att alls kunna gå runt på det lilla man får är en prestation, om du frågar mig.

För egen del vill jag ha ungefär 200 000 som minimum. Nån bortre gräns har jag inte, jag fortsätter bara spara. För oväntade utgifter, och framförallt om inkomsterna skulle minska pga sjukdom eller arbetslöshet. Om inte annat för pensionen, och till barnen när de blir stora.
 
Jag vill gärna ha tre månadslöner sparade. Då finns det utrymme om något skulle hända med makens eller mina inkomster, eller om något annat oförutsägbart skulle hända. Vi äger inte vårt boende så vi slipper åtminstone höga utgifter om något skulle gå sönder hemma.
 
Jag vill ha tre månaders normalt leverne i ren inkomstbuffert, ifall något strular med tex sjukskrivning. En annan god sparprincip är att rigga livet för att kunna leva på 80% av inkomsten. Eftersom jag för bara några år sedan gick från student till att ha en hygglig lön så är det den principen jag siktar på. Allt sparande hamnar ju inte på ISK-kontot, men även resekontot, periodiseringskontot att ta av när större utgifter kommer och kattbufferten gör nytta.

I höst har en av katterna varit akut inlagd med flera återbesök, och samtidigt fick jag en fin möjlighet som krävde att jag kunde hosta upp en hel del cash på en vecka. Är väldigt glad att jag numera kan ta vara på de chanserna när de kommer.
 
I princip delar jag din åsikt, men det beror på skulden, skulle jag säga. Jag har medel som överstiger min studieskuld, men de pengarna gör mer nytta genom att jobba för sig än att betala av studieskulden, som det är så otroligt låg ränta på (0,34% ränta för 2017, jämfört med - en del av - mina lågriskinvesteringar som går med åtminstone 10% vinst per år).

Vad finns det för lågriskinvesteringar som ger 10 %? :)
 
Jag bor på en liten jordbruksfastighet.
Jag har nog 250000kr sparade i fonder (inte helt uppdaterad men i runda slängar) och ca 90000kr på konton. Måste gräva nytt avlopp senast november -18 och räknar med 100000 +/- till det, så därför ganska mycket på bankkonton.

Jag med, fast för 2 fastigheter så det blir 200.000 i utgift - för nästan ingenting.
 
Jag bor själv i en etta och målet jag siktar på just nu är att ha sexsiffrigt sparat, har ca 25.000 kvar dit.
Jag tycker jag har rätt så bra sparat just nu. Sen har många mer, men då har en del lån också. Jag är skuldfri och är hellre det och har mindre sparat än har skulder, men mer sparat...(för mig personligen alltså, har man hus osv är det ju en annan sak).

//r

Jag säger nog hellre likvid vid kris än skuldfri. Att tänka på för den som propagerar för amorteringar som ”sparande”, inte alltid så smart.

Ett beviljat låneutrymme finns. I kris blir man ofta inte beviljad lån.
 
Spinoff från tråden om hur mycket folk sparar. Hur mycket tycker ni man ska ha sparat?

Jag tänker om jag och min sambo har 50 000 sparat så klarar vi oss rätt bra, då har vi möjlighet att ta lån och har föräldrar som ställer upp om det krisar.

Vad tycker ni är lämpligt att ha som minimum? På huskonto? Privat sparande?

Vi äger en gård med allt det innebär.
månads löpande utgifter X6
 

Liknande trådar

Samhälle Något jag måste säga att jag tycker är lite konstigt är medmänskligheten som verkar fattas hos elbolagen i detta. De antingen säger...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
12 084
Senast: Breaktown
·
Hemmet Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus? Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund University of Lincoln i Storbritannien har just nu en enkät uppe där de bl a vill ta reda på vilka faktorer som spelar in när folk köper...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp