Sparkar mot magen

LilleG

Trådstartare
Hej!
Min häst har under dagen sparkat mot magen.

Vid 15-tiden när han var i hagen såg jag att han sparkade mot magen några gånger.
Sen när jag tog in hästarna vid 18 sparkade han ganska intensivt mot magen så då tänkte jag att det var början på kolik så jag tog ut honom på en promenad. I övrigt verkar han inte alls påverkad. Han är lugn och har normal temp. Magen kurrar och han har bajsat och åt lite hö.

När jag senare kom tillbaka för att kolla till honom låg han ner men ställde sig upp när jag började greja med maten och då sparkade han igen mot magen några gånger. Fortfarande inte påverkad i övrigt och åt betforen med god aptit. Dock inte druckit något än men fick mycket vatten i betforen som han fick i sig.

Ringde veterinären och hon tyckte det var underligt och kunde inte riktigt säga vad det kunde vara. Hon frågade om jag avmaskat och det har jag inte på det året jag hade honom så hon rekommenderade att skicka in och kolla om han har mask. Sen pratade hon även om sandkolik och att ge ex loppfrön mot det.

Tänkte bara höra om någon här har varit med om det samma eller kan spekulera i vad det kan vara eller hur jag ska "behandla"??

Tack på förhand!
 
Jag skulle garanterat behandla det som kolik oavsett vad det kan vara annars.

Ha kontakt med veterinär och har den inte haft kolik förr borde den komma ut.
 
Jag hade definitivt behandlat som kolik. Får uppfattningen att hästen inte är nån kolikhäst sedan innan, stämmer det?
Isåfall hade jag absolut ringt veterinär (helst en annan, tycker nog att veterinären du pratat med borde få en kolik-varningsklocka hen också) och bett denne komma ut.
 
Nej han är ingen kolikhäst. Han hade dock vad jag tror var lite lättare känningar i sommras en gång när han stressat upp sig. Då blev han svettig, andades häftigt och rullade sig men det slutade direkt efter en kort promenad.

Tycker det är konstigt att han inte alls är påverkad i övrigt. Jag var och kollade till honom för en timme sedan igen och då var allt lugnt och han stod och åt hö.
Nu var jag där igen och då började han sparka så då gick jag en promenad med honom. Allt lugnt i övrigt.

Så slog det mig att jag förut har tänkt på hans skap. Min andra häst har ofta sin snopp ute så man kan göra rent den men aldrig denna hästen så jag har bara försökt spola in lite vatten. Han är ganska gojsig i skapet och brukar tycka det är skönt när man kliar framför skapet. Så jag stack in fingrarna och kliade lite och han tyckte det var SÅÅÅÅ skönt. Han lyfte till och med upp benet! Så då tänkte jag att det kanske är DÄR problemet sitter!? Vad tror ni?
 
Nej han är ingen kolikhäst. Han hade dock vad jag tror var lite lättare känningar i sommras en gång när han stressat upp sig. Då blev han svettig, andades häftigt och rullade sig men det slutade direkt efter en kort promenad.

Tycker det är konstigt att han inte alls är påverkad i övrigt. Jag var och kollade till honom för en timme sedan igen och då var allt lugnt och han stod och åt hö.
Nu var jag där igen och då började han sparka så då gick jag en promenad med honom. Allt lugnt i övrigt.

Så slog det mig att jag förut har tänkt på hans skap. Min andra häst har ofta sin snopp ute så man kan göra rent den men aldrig denna hästen så jag har bara försökt spola in lite vatten. Han är ganska gojsig i skapet och brukar tycka det är skönt när man kliar framför skapet. Så jag stack in fingrarna och kliade lite och han tyckte det var SÅÅÅÅ skönt. Han lyfte till och med upp benet! Så då tänkte jag att det kanske är DÄR problemet sitter!? Vad tror ni?
Kan han ha ätit frostigt gräs? Jag tror inte på att problemet sitter i skapet, utan att det är något med magen.
 
Min shettis hade en jättemysko dag för ungefär en vecka sedan. Vägrade att äta i princip helt, låg ner när jag kom ut vid ett tillfälle, verkade allmänt "låg". Det här pågick från insläpp torsdag kväll till insläpp fredag eftermiddag. Då hade jag redan ringt ut veterinären, men när han kom åt hon igen och var mycket piggare. Hade tarmljud, bajsade (dock inte lika mycket som vanligt, men hon åt ju inte heller), drack vatten... Tänderna var det inga fel på. Jag vet inte riktigt vad som hände där men peppar, peppar har hon varit helt normal nu igen... Sandkolik kunde, enligt vet, ge lite otydliga symtom på shettisar så det var en av hans teorier.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
665
Senast: Hazel
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 715
Senast: Habina
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
813
Senast: Habina
·
Hästvård Tänkte jag skulle ringa kliniken imorgon och höra mig för vad de tror, men skadar ju inte att bolla lite tankar innan dess. Min häst...
Svar
1
· Visningar
549
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp