Seabaz

Trådstartare
Hur visar sig spatt "för första gången"??

Smyger det sig på eller är det bara där en dag typ *boom* nu har du spatt lille häst?

Det är en häst på ranchen där jag rider som har börjat bete sig konstigt, oftast på morgonen efter en kylig natt (med kylig menar jag inte över 20 plusgrader).
Den visar inget när man leder den ut från paddocken eller borstar och sadlar men jag fick en chock när jag satte mig i sadeln och hela bakdelen kändes som den vek sig under hästen. Väldigt bredbent ställt med bakbenen och rörde sig från sida till sida "vobbligt".

Hoppade av, böt snabbt häst och red iväg eftersom jag inte hade tid att kolla hästen.
Ringde ägaren på vägen ut och hon sa "jaa den har börjat göra så lite då och då men det verkar gå över efter man ridit några minuter" :confused:

Jag har inte använt den här hästen sedan dess men det är inte jag som bestämmer så jag vet att hästen används och de gångerna jag ser den tycker jag den beter sig konstigt vid uppsittning men efter att ha skrittats 50-100 meter så slutar den och går helt rent igen i alla gångarter...

Är detta spatt som kommer smygande? Jag kan inte tänka mig nåt annat?

Ska väl tilläggas att hästen är något så otroligt väluppfostrad och will-to-please att det är löjligt, så även om den hade störtont skulle den göra allt du ber den om, det är väl därför dom fortf använder den i verksamheten :(
 
Nu har min inte stora problem av sin spatt men där märktes det (väldigt) smygande att han hade det lite knackigt i nedförsbacke. Kort i steget. Senare mindre hälta.
Reds ju o tävlades däremellan och där kunde man märka att han var kortare i steget i galoppombytena.
Väldigt diffust faktiskt.

Kan nog yttra sej på väldigt många olika sätt.
 
Hur visar sig spatt "för första gången"??

Smyger det sig på eller är det bara där en dag typ *boom* nu har du spatt lille häst?

Det är en häst på ranchen där jag rider som har börjat bete sig konstigt, oftast på morgonen efter en kylig natt (med kylig menar jag inte över 20 plusgrader).
Den visar inget när man leder den ut från paddocken eller borstar och sadlar men jag fick en chock när jag satte mig i sadeln och hela bakdelen kändes som den vek sig under hästen. Väldigt bredbent ställt med bakbenen och rörde sig från sida till sida "vobbligt".

Hoppade av, böt snabbt häst och red iväg eftersom jag inte hade tid att kolla hästen.
Ringde ägaren på vägen ut och hon sa "jaa den har börjat göra så lite då och då men det verkar gå över efter man ridit några minuter" :confused:

Jag har inte använt den här hästen sedan dess men det är inte jag som bestämmer så jag vet att hästen används och de gångerna jag ser den tycker jag den beter sig konstigt vid uppsittning men efter att ha skrittats 50-100 meter så slutar den och går helt rent igen i alla gångarter...

Är detta spatt som kommer smygande? Jag kan inte tänka mig nåt annat?

Ska väl tilläggas att hästen är något så otroligt väluppfostrad och will-to-please att det är löjligt, så även om den hade störtont skulle den göra allt du ber den om, det är väl därför dom fortf använder den i verksamheten :(

Låter inte som de fall av spatt jag träffat på. Där har det mer visat sig som en diffus stelhet/hälta i ett bakben, att hästen tar som ett kortare steg med det benet och blir väldigt rak i hasen. Men det kan säkert vara olika.
 
Min blev lätt halt fram men en van vet såg direkt att det kunde vara spatt. Jo på röntgen såg man direkt , och det var inget nytt tydligen. Så det kom smygande på min innan det blev akut.
 
Kan komma, utvecklas och växa samman utan symtom. Eller ge symtom ganska direkt.

Kan även plötsligt akutiseras med.

Så jättesvårt säga "såhär". Det vanligaste man märker om man märker är nog stelare och kräver längre uppvärmning.
 
Oftast är det nog så att symptom uppträder väldigt diffust, men jag tror också att det beror på typ av häst. Kallblod verkar mer toleranta, och visar sällan problem förrän det blir mer allvarligt sas. Så det kan säkert variera.
 
Hur är ryggen, hästen kanske har ryggont?

reagerar inget när man känner efter själv, drar längs med ryggen men sen är ju varken jag eller nån annan "utbildad" heller...
Mycket möjligt att den har ont - i benen, ryggen, överallt....
 
Har precis läst lite om PSSM... Någon som kan tänka sig det?

Hästen är en quarterhäst.
Har inte hört det talats alls här i Australien om PSSM liksom jag hör och läser från Amerikanska och Europeiska nätverk.... Men det måste ju finnas även här?

Tyvärr är Australien ganska efter i ganska mycket om man säger så....
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 865
Senast: kem
·
Hästmänniskan Fodervärden \"äger\" inte längre min häst... *LÄTTAD* :idea: För er som läste mitt inlägg för några veckor sen om "Fodervärden vill...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp