Spela safe eller satsa

Lejonelle

Trådstartare
Antag att du och din hund ska prestera: kanske i en tävlingssituation. Du har förberett dig och hunden efter bästa förmåga men du vet också att din hund kan bli övertaggad eller tappa fokus. Hur hanterar du hundens svårighet i själva tävlingssituationen? Satsar - blir det fel så blir det fel men du har chans på bra tid/poäng/placering? Eller spelar safe - tar ett avdrag för dubbelkommando eller en sämre tid eller vad det kan handla om, men vet i alla fall att du går i mål?

För oss handlar det om ett moment i tävlingslydnad men det skulle kunna handla om risk för tjuvstart i agility, åttans frestelse i rallylydnad eller egentligen vad som helst.
 
Antag att du och din hund ska prestera: kanske i en tävlingssituation. Du har förberett dig och hunden efter bästa förmåga men du vet också att din hund kan bli övertaggad eller tappa fokus. Hur hanterar du hundens svårighet i själva tävlingssituationen? Satsar - blir det fel så blir det fel men du har chans på bra tid/poäng/placering? Eller spelar safe - tar ett avdrag för dubbelkommando eller en sämre tid eller vad det kan handla om, men vet i alla fall att du går i mål?

För oss handlar det om ett moment i tävlingslydnad men det skulle kunna handla om risk för tjuvstart i agility, åttans frestelse i rallylydnad eller egentligen vad som helst.
Beror på vad man har för erfarenheter i bagaget, men jag hade nog satsat och gett hunden en chans att överträffa mina förväntningar.
 
Jag satsar nästan alltid, oftast går det bra. Kommer mycket sällan oförberedd till tävling/prov, jag vill att uppgiften ska vara enkel för hunden, då kan jag satsa och ändå vara säker.
 
I
Antag att du och din hund ska prestera: kanske i en tävlingssituation. Du har förberett dig och hunden efter bästa förmåga men du vet också att din hund kan bli övertaggad eller tappa fokus. Hur hanterar du hundens svårighet i själva tävlingssituationen? Satsar - blir det fel så blir det fel men du har chans på bra tid/poäng/placering? Eller spelar safe - tar ett avdrag för dubbelkommando eller en sämre tid eller vad det kan handla om, men vet i alla fall att du går i mål?

För oss handlar det om ett moment i tävlingslydnad men det skulle kunna handla om risk för tjuvstart i agility, åttans frestelse i rallylydnad eller egentligen vad som helst.
I tävlingslydnad är jag rädd att det för det mesta lönar sig att spela safe. En nolla går liksom inte att ta igen på ett annat moment. Våga och vinna är en sympatisk taktik, men jag tror att snabbaste vägen till förstapriserna är att köra på säkerhet.
 
För mig är attityd och känsla det viktigaste. Mer viktigt än höga poäng eller bra placeringar. Jag vill att hunden ska tycka att det är kul med tävling.
Dock så tar jag inom tävlingslydnaden såklart hellre ett DK än en 0:a, har dock svårt att förstå det här med play it safe eller satsa. Antigen så kan hunden momentet eller inte? Om hunden inte tar apporten första gången jag kommenderar så skiter jag såklart inte i att fortsätta utan kommenderar än gång till. Tar hunden apporten då slipper vi ju en 0:a.
 
Dock så tar jag inom tävlingslydnaden såklart hellre ett DK än en 0:a, har dock svårt att förstå det här med play it safe eller satsa. Antigen så kan hunden momentet eller inte? Om hunden inte tar apporten första gången jag kommenderar så skiter jag såklart inte i att fortsätta utan kommenderar än gång till. Tar hunden apporten då slipper vi ju en 0:a.

Det funkar nog inte att tänka så inom alla grenar. Går jag jaktprov på fält till exempel kan jag ju chansa med att släppa ut hunden längre ifrån mig, för att visa vidd, men riskerar också att hon går ur hand eftersom avstånden mellan oss ökar. Utan vidden får jag tråkiga siffror, men hon kanske sköter sig finfint nära mig.
Agility kan man ju satsa på fart för att slåss PM placeringar, men riskerar disk när farten ökar. Lydnad är ju mer safe hela tiden på nåt sätt, där vill man ju inte gärna att hunden tar egna initiativ mitt under programmet.
 
Antag att du och din hund ska prestera: kanske i en tävlingssituation. Du har förberett dig och hunden efter bästa förmåga men du vet också att din hund kan bli övertaggad eller tappa fokus. Hur hanterar du hundens svårighet i själva tävlingssituationen? Satsar - blir det fel så blir det fel men du har chans på bra tid/poäng/placering? Eller spelar safe - tar ett avdrag för dubbelkommando eller en sämre tid eller vad det kan handla om, men vet i alla fall att du går i mål?

För oss handlar det om ett moment i tävlingslydnad men det skulle kunna handla om risk för tjuvstart i agility, åttans frestelse i rallylydnad eller egentligen vad som helst.

När jag tävlat rallylydnad så har jag många gånger chansat, med blandade resultat. När jag nu ska debutera med unga dåren så känns det på sätt och vis som en enda stor chansning, jag kommer såklart träna för att tävlingssituationen ska bli så enkel som möjligt för henne, men kan ju inte veta hur hon reagerar förrän vi är på banan. Om hon blir osäker på vad som ska göras, tycker att det är jobbigt eller på annat vis verkar uppfatta tävlingen som negativ, då kommer jag medvetet diska oss genom att klappa henne eller belöna med godis, eller helt enkelt springa av banan (kanske allt i en lång kombination också :p ) Om det bara handlar om ifall hon gör saker tillräckligt snabbt eller sätter sig tillräckligt rakt osv, då chansar jag på att det går bra.
 
För mig är attityd och känsla det viktigaste. Mer viktigt än höga poäng eller bra placeringar. Jag vill att hunden ska tycka att det är kul med tävling.
Dock så tar jag inom tävlingslydnaden såklart hellre ett DK än en 0:a, har dock svårt att förstå det här med play it safe eller satsa. Antigen så kan hunden momentet eller inte? Om hunden inte tar apporten första gången jag kommenderar så skiter jag såklart inte i att fortsätta utan kommenderar än gång till. Tar hunden apporten då slipper vi ju en 0:a.
Om det rör Lkl1, så kan jag tänka mig att det är ställandet och läggandet det handlar om. Om man tveklöst marscherar på sedan man kommenderat ligg och hunden slänger sig ned är 10an nästan bärgad. Om jag i stället saktar marschen och kanske viftar till lite med en hand vid kommandot, minimerar man risken att hunden frågande följer efter och undrar om den skulle göra något? Men det blir ju poängavdrag för kraftigt dubbelkommando.
 
Har man tävlat med dobbisar så chansar man vilt,mina går oftast på 9-10 or,och tur är det för nollan kommer förr eller senare,då dom ska pussa domaren,hälsa på publiken,rulla tillbaka metall apporten,ta med konen ifrån rutan mm mm.
 
har dock svårt att förstå det här med play it safe eller satsa. Antigen så kan hunden momentet eller inte? Om hunden inte tar apporten första gången jag kommenderar så skiter jag såklart inte i att fortsätta utan kommenderar än gång till. Tar hunden apporten då slipper vi ju en 0:a.

Självklart men anta att det istället gäller läggande/ställande under gång. Hunden kan momentet men ibland blir den sen. Kommenderar du och går vidare utan att titta och hoppas att hunden lägger sig pang i backen så du får en nia? Med risk att det blir en nolla? Eller kompletterar du med ett kroppskommando för att vara på den säkra sidan?
 
Om det rör Lkl1, så kan jag tänka mig att det är ställandet och läggandet det handlar om. Om man tveklöst marscherar på sedan man kommenderat ligg och hunden slänger sig ned är 10an nästan bärgad. Om jag i stället saktar marschen och kanske viftar till lite med en hand vid kommandot, minimerar man risken att hunden frågande följer efter och undrar om den skulle göra något? Men det blir ju poängavdrag för kraftigt dubbelkommando.

Precis :)
 
Jag har alltid varit lite segtänkt under tävlingar, så jag har alltid satsat fastän jag ibland borde gått safe :p
Det är roligare att satsa ;) fast det är ju dumt om hunden lär sig att det är ok att göra fel ibland.
 
Det beror på hund. Finns det minsta lilla risk att hunden går ner sig när momentet blir fel så hjälper jag den så mycket som behövs. Och kan jag komma undan med DKn som inte domaren märker så kör jag på det med!
 
Självklart men anta att det istället gäller läggande/ställande under gång. Hunden kan momentet men ibland blir den sen. Kommenderar du och går vidare utan att titta och hoppas att hunden lägger sig pang i backen så du får en nia? Med risk att det blir en nolla? Eller kompletterar du med ett kroppskommando för att vara på den säkra sidan?

I det läget så satsar jag på att träna mer istället innan jag anmäler till tävling!
Annars skulle jag väl i sådana fall använda mig av DK direkt när jag ger kommandot så att det direkt blir en dubbelförstärkning. Hellre det än en nolla och dessutom kan i alla fall min hund tolka det fel när jag korrigerar henne på tävlingsplan och bli osäker i nästföljande moment. Skulle jag se att hon inte ligger när jag vänder mig om så låtsas jag som ingenting.

Men det beror på hur ofta det blir knasigt också. Om hunden 9/10 gånger lägger sig perfekt utan DK hade jag bara satsat och hoppats på det bästa. Om hunden 9/10 inte lägger sig/lägger sig efter flera steg hade jag avvaktat med att tävla tills hunden kan.
 
Senast ändrad:
Det beror på hund. Finns det minsta lilla risk att hunden går ner sig när momentet blir fel så hjälper jag den så mycket som behövs. Och kan jag komma undan med DKn som inte domaren märker så kör jag på det med!

Händer ganska ofta att domaren inte märker DK! Har vid något tillfälle själv haft ett DK som inte märkts och sett förare ge DK utan att de sedan fått avdrag.
 
Jag går på magkänslan och hur hunden känns för dagen. Känns han lite flummig och okoncentrerad hade jag gjor ett litet dk på direkten och hoppas att domaren inte ser. Sen vet jag vilka poäng jag borde få på dom andra momenten och försöker räkna ut hur mkt jag har råd att förlora. Så ibland kör jag lite säkert och ibland är det värt att chansa.
 
Det går ju annars, i lydnaden, att hoppa över ett moment och se tävlingen som ren träning. Jag själv skippade platsliggning förut några gånger, när det var då blött ute att jag visste att min hund inte kunde ligga platsen utan att börja frysa (det hände en gång, då reste hon sig och gick till mig, kändes jäkligt onödigt).
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 661
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 021
Senast: Hippocampus
·
Trav när man INTE ska göra det??? Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba...
Svar
9
· Visningar
1 352
Senast: jari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp