Bukefalos 28 år!

spikar på tömmen

W

Willeval

En väninna till mig var i danmark på en travbana nu för några veckor sedan. Hon såg då en travhäst med små spikar på tömmen pekandes innåt hästens hals.
Detta är otilåtet i sverige och undrar om det är någon annan som sett detta?, säljs detta som utrustning?, verkar ju skadande för hästen.
Har hon sett något hon inte borde ha sett???
:confused:
 
Skulle tro att hon har sett något hon inte borde sett,fy fasen om man fick tag på nån dylig.
 
Jag kan inte danmarks utrustningsreglemente, men det är möjligt det är tillåtet där. Den typen av utrustning används i en del andra länder, men är tack och lov förbjuden i sverige. Meningen är ju att hästen inte ska bryta med huvudet, ungefär som en huvudstång, fast mycket plågsammare och elakare. Dom bilder jag sett på liknande utrustning så har det inte varit spikar i egentlig mening, snarare någon variant av gummiklädda, hårda utstickande, ja spikar kan man ju kalla dom kanske. Om det är något hon "inte borde sett" är ju svårt att säga om man inte känner till utrustningsreglementet där, vilket jag inte gör.
 
jag vet att det används istället för huvudstång men jag kan inte tänka mig att det är tillåtet i danmark. De har liknande reglemente som oss. Jag tror att det hon såg var en "hemmagjord" utrustningsdetalj liknande den du beskrev med gummipiggar. Den var nog inte speciellt bra, för hästen sprang med huvudet som i ett C så att spikarna inte skulle nudda halsen.
 

Liknande trådar

Svar
0
· Visningar
594
Senast: Lexa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 752
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 797
Senast: Mia_R
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 461
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp