Lilla

Trådstartare
Jag har bokat in mig på ett spinningpass.
Jag har cyklat mycket på vanlig motionscykel men inte varit med på spinning mer än en gång för 10 år sen.
Jag har taskig balans plus att jag är osäker på vad fötterna säger om att stå upp att cykla men tanke på att jag har brutit båda fötterna. Det är längesen nu men kan det påverka?
Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni för tips?
Jag har inga cykelsporten, funkar det med vanliga löpar/träningsskor?
 
Det fina med sådana där pass är att man får göra som man själv vill. Ta inte i får hårt i början och sitt ner om det är jobbigt att stå.

De gånger jag varit på spinning har jag haft mina vanliga träningsskor på mig.
 
Jag har bokat in mig på ett spinningpass.
Jag har cyklat mycket på vanlig motionscykel men inte varit med på spinning mer än en gång för 10 år sen.
Jag har taskig balans plus att jag är osäker på vad fötterna säger om att stå upp att cykla men tanke på att jag har brutit båda fötterna. Det är längesen nu men kan det påverka?
Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni för tips?
Jag har inga cykelsporten, funkar det med vanliga löpar/träningsskor?
Cykelskor ska det stå.
 
Finns tyvärr inga intropass men jag hoppas att instruktören hjälper mig att ställa in cykeln i alla fall.
 
Jag tycker att det bästa med spinning är just att man kan göra det precis så tungt/lätt som man själv känner för. Känns det för tufft och instruktören säger åt alla att dra upp motståndet ett snäpp så låter du helt enkelt bli - eller så drar du ner det ett snäpp istället :D Det är ingen som varken kan eller vill kontrollera vad du gör, så du kan köra ditt eget race lite grann samtidigt som du får pepp av instruktören.

Jag brukar köra i mina vanliga löparskor utan problem. Skulle rekommendera att ta med en liten handduk att torka ansiktet med, åtminstone jag tenderar att bli ovanligt svettig på just spinning och det är rätt irriterande när det rinner i ögonen. Och nä, det är absolut inga problem att få hjälp med att ställa in cykeln! Fråga instruktören eller personen bredvid dig bara :)
 
Det funkar hur bra som helst med vanliga löparskor - jag har kört mycket spinning i perioder tidigare och alltid kört i vanliga löpardojor.

Kom gärna lite tidigare till passet så kan du få hjälp av instruktören eller någon av deltagarna att ställa in cykeln rätt - alla är alltid otroligt hjälpsamma och vill att man ska göra rätt :)

Tänk på att köra i ditt eget tempo - det är så lätt att dras med i det tempo som instruktören säger eller som personen bredvid cyklar i så man tar lätt ut sig i förtid. Bättre att ta det lugnt å ha kontroll och förstå vad kroppen säger innan man lägger på alltför mycket belastning.

På många pass kör instruktören "rusher" så man ska trampa så fort som möjligt med ganska så låg belastning - har man problem m knäna ska man undvika den övningen och köra "eget" tempo istället.

Det är oxå helt ok att sitta ner när alla andra står! Du känner efter hur det känns för dig :)

Och glöm inte vattenflaskan och handduken!
 
Tack alla. Just med motstånd har jag inga problem med att ändra efter mig själv. Men det känns lite knäckande att sitta om dom andra står. Hade gärna testat att stå innan passet men det är inte möjligt. Kan jag prova på den vanliga motionscykeln?
 
Tack alla. Just med motstånd har jag inga problem med att ändra efter mig själv. Men det känns lite knäckande att sitta om dom andra står. Hade gärna testat att stå innan passet men det är inte möjligt. Kan jag prova på den vanliga motionscykeln?
Ja det kan fungera men kom ihåg att du måste ställa upp motståndet först innan du ställer dig upp. Sedan är vanliga motionscyklar i gymmen inte direkt samma sak som de rena spinningcyklarna så du får en helt annan upplevelse i spinningsalen.

Du kan inte fråga på gymmet om du kan få provsitta en spinningcykel när det inte är något pass?

För övrigt är det inte ett dugg ovanligt att vissa sitter och andra står och vise versa. Alla vet att alla har olika förutsättningar och olika kondition och sedan är man väldigt koncentrerad på vad en själv gör för att överhuvudtaget tänka på om andra sitter eller står :)
 
Ja det kan fungera men kom ihåg att du måste ställa upp motståndet först innan du ställer dig upp. Sedan är vanliga motionscyklar i gymmen inte direkt samma sak som de rena spinningcyklarna så du får en helt annan upplevelse i spinningsalen.

Du kan inte fråga på gymmet om du kan få provsitta en spinningcykel när det inte är något pass?

För övrigt är det inte ett dugg ovanligt att vissa sitter och andra står och vise versa. Alla vet att alla har olika förutsättningar och olika kondition och sedan är man väldigt koncentrerad på vad en själv gör för att överhuvudtaget tänka på om andra sitter eller står :)

Tack! Spinningpassen är inte på samma ställe som på gymmet. Men det är väl bara att inte va så orolig och prova när jag kommer igång på torsdag.
 
Jag har bokat in mig på ett spinningpass.
Jag har cyklat mycket på vanlig motionscykel men inte varit med på spinning mer än en gång för 10 år sen.
Jag har taskig balans plus att jag är osäker på vad fötterna säger om att stå upp att cykla men tanke på att jag har brutit båda fötterna. Det är längesen nu men kan det påverka?
Vad har ni för erfarenheter? Vad har ni för tips?
Jag har inga cykelsporten, funkar det med vanliga löpar/träningsskor?

Jag älskar spinning!
Vet inte hur det påverkar om du står upp, men blir ju en hel del belastning på fötterna. Men känns det inte okej så är det ju bara att sitta och cykla :)

Vanliga sportskor funkar bra! Jag köpte dock spinningskor när jag körde som mest, tycker det ger mer.
 
Mycket av balansen när man står och cyklar sitter i magen - spänn den - och som någon skrev ovan är det bra att komma ihåg att vrida på mer motstånd innan man ställer sig upp.
Cykelskor är stenhårda i sulan, så de är mycket stadigare än vanliga träningsskor och kanske värt att investera i om du bestämmer dig för att fortsätta och dessutom har känsliga fötter.

Ett av de bästa pepp-citaten jag hört under ett pass är "Spinning är individuell träning i grupp!" så kom ihåg det när du är på passet! ;)
+1 på "fråga instruktören om inställningshjälp av cykeln" också, den som leder passet är mån om att du ska få en så bra upplevelse av det som möjligt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 115
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 111
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 727
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 461
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp