[spinnoff] Vad är den BÄSTA domarkommentaren du fått?

Ingen himlaovälvande kommentar men just första tävlingarna med Barb blev jag så glad för kommentaren "harmoniskt ekipage" eftersom jag var så rädd att domarna skulle tycka att jag var för lång och inte heller gilla ponnyn. Men har fått den kommentaren flera gånger och jag blir lika glad varje gång :).
 
"Ser så lätt ut!" och en åtta på ett enkelt byte :love:
Det är ju ingen teknisk kommentar men just känslan i det tyckte jag var helt underbar :heart
Såklart fått en hel del roliga kommentarer på höga betyg (betyget är ju ett tecken på att kommentaren ska plussa :cool: ) men just den minns jag fortfarande som en absolut favorit.
 
Mina finaste kommentarer är nog från när jag och H.H "testade vingarna" i en regional LA:2. Det var en felridning som drog ner poängen lite, men utan den skulle vi fått ca. 51% (vi fick nu 49,9%). Men hursom. Det protokollet är verkligen rakt igenom :') :love: Även om fick mest 5-5,5 så var kommentarerna så fruktansvärt rara och gulliga. Det var inte en enda negativ kommentar! Alla var i stil med "fin hörnpassering", "perfekt halt", "bra rundning i volten" etc. etc. Avslutningskommentaren var något i stil med "Ni är inte riktigt där än, men mycket trevligt ridit på en väldigt lydig häst." :love:
 
Jag blev utesluten som junior på en viktig OBS-tävling på min superheta häst som hoppade ut från banan efter en knapp tredjedel av programmet, men jag fick protokollet ändå och även fast det mesta var tomt var det en 9a på gången och "synd, vacker häst!", det värmde när man var ledsen och besviken.
 
Jag har fått ett antal trevliga kommentarer men
"mjukt lotsat"
"väl matchat" är ju trevliga sammanfattande kommentarer.

"söt häst" är väl mer av tröstpriskaraktär.
"häftig häst" har jag också fått, efter en halvmedioker ritt men på en häst som är spektakulär (särskilt om man tar hänsyn till ras).

Bästa kommentaren, och bäst för att det var tydligt att domaren uppfattade ritten rätt, var
"kommer att bli trevlig när den vänjer sig vid tävlingssituationen".
Det var en synnerligen grön femårig hingst som var väldigt okoncentrerad och gnäggade och skrek och tittade på allt och skuttade i galoppen och hade sig, vi fick 53,75%. Blandade skutt är nog bästa beskrivningen, men korta sektioner som var trevliga och belönades med 6.5 och 7.
 
Jag har aldrig varit någon tävlingsmänniska, men i nedre tonåren ställde jag upp i en blåbärsdressyr på ridskolan. Red min favorithäst, en stor, rektangulär fuxvalack. Startade sist, tror jag. Värmde upp mycket noggrant. Minns inte själva ritten, men efter sista halten när vi skulle skritta ut, reste sig domaren och berättade att hon delat ut "dagens enda 9" till mig. Det var på den ökade skritten, måste ha varit LB:2. Var ju bara en CR, men blir fortfarande glad när jag tänker på det.
 
Den bästa kommentaren (som jag kommer ihåg) var när jag tävlade min D-ponny. Domaren var vår tidigare tränare som ägnade nästan varje träning åt att tala om för mig att jag borde köpa en bättre ponny/häst då min nuvarande aldrig kunde få mer än absolut högst en 6:a på gången.
Slutade rida för denne tränare och några månader senare dömde hon en tävling vi startade. Något La-program kommer inte ihåg vilket bara att det var div 1 ponnyallsvenskan.
Vann klassen på 74-75%, flera fina kommentarer om hur fint jag red, fick en 9:a på sitsen, MEN det bästa av allt min ponny fick en 7:a på gångarterna :love: Upprättelse och bevis för att det med rätt träning faktiskt går att göra det bästa av det hästmaterialet du har ;)
 
Ok, liten textbomb då :p:o

'Trevligt rider på trevlig samarbetsvillig häst.'

'Välplanerad ridning.'

'Lydig häst som har lite svårt att bära sej i galoppen. Du gör ett superjobb!!'

'Mysig häst, väl ridet av ryttaren!'

'Effektiva hjälper' (som i osynliga)

'Sitter väl med hästen i god balans. God känsla, det hänger ihop.' (Dressyrryttartest och bedömningsgrupperna balans resp hjälpgivning)

'Mycket välridna vägar.'

'Mycket lydig häst som du rider mjukt.'

'Du rider klokt och får fram förtjänsterna'

'Mkt trevligt helhetsintryck, mjukt harmoniskt väl genomfört program, genomarbetad och lydig häst.'

'Du rider bra övergångar!!'



Nästan alla program innehåller dessutom ett 'prydligt' 'jämnt' 'mjukt' 'välvårdat', 'nogrannt', 'harmoniskt' 'lydigt' osv.
Ofta med ett 'men' :cool: (men tänk på detta)


Gillar förövrigt kommentarer som ovan 'prydligr men .....xxx' eller 'för högre poäng ska du....' osv!

Hästen en liten storhäst utan en massa gratis, newforest-travare. :love:
 
"Mjuk effektiv ridning" har jag fått några gånger (kan dock ha varit för samma domare), det blir jag glad för :)

På förra hästen "Blir ofta kort och hög i nacken men du försöker rätta till det". Kort och hög i nacken fick vi ofta men jag blev glad att domaren iaf den här gången såg att jag faktiskt försöker :rofl:.

Har även fått ett protokoll helt utan kommentarer på rörelserna och endast "Mycket trevlig uppvisning!" nere på allmänna. Det var ju kul på ett sätt men lite fler kommentarer hade ju också varit roligt :p.
 
"Ljuvlig häst som utöver sin grundkvalitet vill visa sitt allra bästa och gör allt för sin ryttarinna" :heart

Fick kommentaren i dåvarande LA:5.

Min underbara fantastiska vän och tävlingskompis jag hade i flera år , tänker fortfarande på honom inte sällan trots många år sen nu och har kvar protokollen givetvis (om än i låda på vinden med rosetter och plaketter) :bow:
 
Senast ändrad:
Startade ju två LC med X 2015 och båda domarna var vänliga och peppande. Det räcker för mig.

(Självklart påpekade de vad som behövde bli bättre.)
 
"Fin rygg" på en travdiagonal med förlängd steglängd och en 7:a på momentet gjorde mig riktigt glad, har en frieser som är ganska svår att få bra rygg på. Hände nu i helgen i en LC:2.
 
Fick en kommentar på treårstestet som värmde väldigt mycket. Det var något i stil med,
"Hästen uppvisar stort förtroende för sin visare". Den kommentaren blev jag väldigt glad över då vi verkligen hade kämpat tillsammans under en lång tid.
 
Min bästa, tror jag, efter att ha läst igenom många av protokollen, är: En ritt man blir glad av. Tror jag fick drygt 71 % på den ritten.
 
Dagens bästa ökade galopp, och sedan Friskt ridit i komentarerna (som sista startande i en Reg A:4a (första och sista gång jag startade i såpass "hög" klass)) värmde gott.
Blev godkänd med 68%
Att damen (min lilla stora läromästare) jag red kunde alla program upp till MSVB utantill och bara behövde påminnas lite lätt om gångarter, vändningar och tempo verkar ha gått domaren förbi.

Damen i fråga brukade oftast på träningar, när jag gav fel signaler i förhållande till vad tränaren sade, stanna, titta frågande på mig och liksom fråga: Vad menade du nu? Vilket ofta ledde till att min tränare vek sig dubbelt av skratt och förkynnade att: Du har världens bästa tränare redan, varför rider du för mig :D
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 277
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 687
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: Lyan
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp