Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

P

prallan

Jag vet några män som har haft svårt att skaffa flickvänner/fruar i Sverige, någon har hittat sin fru i Thailand, andra från öst, jag är osäker på var exakt.
Män som jag förstår att det kan vara svårt för att hitta en partner av diverse anledningar, men samtidigt är de verkligen inga onda eller elaka människor.
Varför anses det så hemskt i vissa ögon att skaffa partner från dessa länder???
 
Det handlar om makt(missbruk), tänker jag. Kvinnorna är i händerna på männens välvilja pga utsatthet och dåliga framtidsutsikter. Kvinnan är i princip helt utlämnad till mannen i två år, annars måste hon åka hem, och får inte stanna. Vet flera fall där kvinnan utsatts för våld och måste städa och utföra sexuella tjänster osv. Supervidrigt. Vet också äktenskap som jag tror (!) är genuint lyckliga också.

Jag känner också en kvinna som är adopterad från Thailand och som gift sig med en svensk (eller ja, ni fattar, va?) äldre man. Det dom får utstå. Jag finner inga ord. Helt svinvidrigt vad han och hon får höra om vad hon är, ska göra och ställa upp på. Vem han är och vad han gör med henne... helt vidrigt. Helt helt vidrigt. Både i välmening och från män med helt otrolig suspekt kvinnosyn. Och rasism. Och liknande gällande ett annat par, där mannen förälskade sig i en andra generationens invandrande kvinna. Så så sorgligt.

Dvs folks fördomar, även mina ska erkännas, är inte nådiga.

Det gör mig dock ont att vissa svenska män kan känna sig mer bekväma med kvinnor som inte är jämställda män med ekonomi och makt. Träffas man jämlikt är det ju en helt annan femma.
 
Jag vet några män som har haft svårt att skaffa flickvänner/fruar i Sverige, någon har hittat sin fru i Thailand, andra från öst, jag är osäker på var exakt.
Män som jag förstår att det kan vara svårt för att hitta en partner av diverse anledningar, men samtidigt är de verkligen inga onda eller elaka människor.
Varför anses det så hemskt i vissa ögon att skaffa partner från dessa länder???

Det är såklart inte hemskt om relationen bygger på ömsesidig kärlek. Det många tycker är unket är väl att det ibland är en del annat som ligger bakom, det vill säga rika (för det är vi i västvärlden) västerländska män som lockar med ett bättre liv. Det blir med andra ord en beroendeposition och ojämställd relation redan från början. I dessa kulturer är det också en mer traditionell könsuppdelning, där kvinnor tar hand om hemmet och männen på ett annat sätt. En del män gillar det, och gillar inte hur självständiga svenska kvinnor blivit. Det är väl lite sånt folk tänker på. Men det är ju också hemskt att många par där kvinnan är asiat och mannen svensk får utstå dessa fördomar enbart på grund av deras etnicitet.
 
De jag känner till verkar iaf kära, utifrån sett. Är endast ytligt bekanta, men dessa kvinnor kan "käfta emot" sina män vid behov utan komplikationer.
Givetvis finns det svin, precis som endel som har svenska flickvänner/fruar.
Jag tror att in "mina" fall är det en slags osäkerhet som har gjort att männen inte kunnat finna sin kärlek här. Dom har helt enkelt inte klarat språket mellan man och kvinna på svenska. De utrycker sig klumpigt som många tjejer lackar ur på, men på engelska blir inte dessa nyanser lika tydliga.
 
Men vad är det för anledningar egentligen? Jag kan inte komma på någon ok anledning till det som beskrivs i trådstarten, dvs svenska män som inte hittar partner här hemma utan vänder sig till typ thailand.
Vad är det som gör att männen inte hittar kärlek i sverige men kan hitta (köpa?) ”kärlek” från en utsatt kvinna i beroendeställning?

Jag tycker det är så jävla vidrigt.
 
De jag känner till verkar iaf kära, utifrån sett. Är endast ytligt bekanta, men dessa kvinnor kan "käfta emot" sina män vid behov utan komplikationer.
Givetvis finns det svin, precis som endel som har svenska flickvänner/fruar.
Jag tror att in "mina" fall är det en slags osäkerhet som har gjort att männen inte kunnat finna sin kärlek här. Dom har helt enkelt inte klarat språket mellan man och kvinna på svenska. De utrycker sig klumpigt som många tjejer lackar ur på, men på engelska blir inte dessa nyanser lika tydliga.
Eller så vänder de sig till en kultur där kvinnor inte har råd att vara kräsna utan måste ”bli kära” för ekonomins och familjens skull?

Huruvida kvinnorna ”käftar emot” eller inte har ju inget med saken att göra?
 
Men vad är det för anledningar egentligen? Jag kan inte komma på någon ok anledning till det som beskrivs i trådstarten, dvs svenska män som inte hittar partner här hemma utan vänder sig till typ thailand.
Vad är det som gör att männen inte hittar kärlek i sverige men kan hitta (köpa?) ”kärlek” från en utsatt kvinna i beroendeställning?

Jag tycker det är så jävla vidrigt.
Du tycker inte du är lite dömande nu?
 
Ofta är det väl arrangerat och den asiatiska kvinnan hamnar i en beroendeställning till den svenska mannen, eftersom hon "behöver" vara gift/sambo med honom för att få stanna osv. Jag är rätt säker på att det är så några år iallafall, gör de slut kan hon inte räkna med att få stanna.
Sen har väl ofta svenskarna bättre ställt också, vilket även det gör kvinnan beroende av dem.

Men det behöver såklart inte alltid vara så. Finns säkert män som träffat kvinnan i sitt liv på Thailandssemester utan att det är något lurt bakom, och många relationer som ser ut att vara "köpt fru" utan att vara det, som får utstå mycket skit och fördomar om hur både mannen och kvinnan är.
 
Ofta är det väl arrangerat och den asiatiska kvinnan hamnar i en beroendeställning till den svenska mannen, eftersom hon "behöver" vara gift/sambo med honom för att få stanna osv. Jag är rätt säker på att det är så några år iallafall, gör de slut kan hon inte räkna med att få stanna.
Sen har väl ofta svenskarna bättre ställt också, vilket även det gör kvinnan beroende av dem.

Men det behöver såklart inte alltid vara så. Finns säkert män som träffat kvinnan i sitt liv på Thailandssemester utan att det är något lurt bakom, och många relationer som ser ut att vara "köpt fru" utan att vara det, som får utstå mycket skit och fördomar om hur både mannen och kvinnan är.

Precis. Och säkerligen tvärtom ibland också, att det ser ut som ett perfekt lyckligt par men det är ändå fuffens bakom kulisserna.
 
Jag hörde att de flesta thailändska kvinnor som gifter sig med svenska män är ensamma mammor i Thailand och därför vill ingen thailändsk man gifta sig med dem, medan svenska män inte alls har problem med barn sedan tidigare eftersom de ofta själva har det. Har inte kollat upp hur väl det stämmer generellt, men av de svenska män jag känner som har thailändsk fru så har alla barn sedan tidigare som de tagit med sig till Sverige.

Sen är ju skillnaden stor på vad man har för förväntningar av livet och hur lätt man har att välja en partner. Vi svenska kvinnor vill ha våra egna liv och en viss frihet. Vi klara av att försörja oss själva och behöver ingen man i det avseendet. Vi vill vara kära!! Men så funkar det inte överallt i hela världen. Där är ett äktenskap någonting som är en ekonomisk uppgörelse mer än någonting som bygger på kärlek. Vi har helt enkelt olika tänkesätt, vilket gör att vi svenskar gärna tycker att thailändskorna är köpta, medan det för de är helt självklart att man väljer en man där man får ett tryggt liv.
 
Så vanliga män, men som har svårt med kommunikationen, ska inte få någon chans att hitta kärlek tycker du?
Och du tänker att kommunikationen blir bättre med en thailändska?

Problemet är det är postorder du beskriver. Du föreslår en liten smal kille som har svårt att hitta tjejer att han ska ”skaffa” en tjej från Thailand eller Balkan. För de passar hans kroppspreferenser och är tydligen också, enligt ditt resonemang i den här tråden, lättare att få än svenska tjejer.

Man ”skaffar” en thaitjej. Det låter som postorder. Man beställer det man vill ha helt enkelt.
 
Så vanliga män, men som har svårt med kommunikationen, ska inte få någon chans att hitta kärlek tycker du?

Men dessa vanliga män som har så "svårt med kommunikationen" att jämlika kvinnor väljer bort dem helt kan ju faktiskt jobba med sig själva. Istället för att välja en kvinna som är i ekonomiskt, socialt, språkligt och kulturellt underläge som kanske varesig förstår eller kan protestera mot beteendet.

Att ha en partner är ingen rättighet. Sen förstår jag inte riktigt att man vill leva med någon som väljer en för att komma till ett bättre liv. Fast det är väl bekvämt med kontroll och en överordnad position antar jag.
 
Och du tänker att kommunikationen blir bättre med en thailändska?

Problemet är det är postorder du beskriver. Du föreslår en liten smal kille som har svårt att hitta tjejer att han ska ”skaffa” en tjej från Thailand eller Balkan. För de passar hans kroppspreferenser och är tydligen också, enligt ditt resonemang i den här tråden, lättare att få än svenska tjejer.

Man ”skaffar” en thaitjej. Det låter som postorder. Man beställer det man vill ha helt enkelt.

Jag var ironisk i det inlägget, det var ett onödigt inlägg, och det blev borttaget, med rätta....:grin:
 
Jag vet några män som har haft svårt att skaffa flickvänner/fruar i Sverige, någon har hittat sin fru i Thailand, andra från öst, jag är osäker på var exakt.
Män som jag förstår att det kan vara svårt för att hitta en partner av diverse anledningar, men samtidigt är de verkligen inga onda eller elaka människor.
Varför anses det så hemskt i vissa ögon att skaffa partner från dessa länder???
Jag känner bara till några få, men samtliga dessa har varit extrema golddiggers. En jag känner hade en ganska stor ärvd förmögenhet och hon tog precis allt så snart de var gifta och han var dum nog att gå med på gemensam ekonomi.
 
Men dessa vanliga män som har så "svårt med kommunikationen" att jämlika kvinnor väljer bort dem helt kan ju faktiskt jobba på sin "kommunikation". Istället för att välja en kvinna som är i ekonomiskt, socialt, språkligt och kulturellt underläge som kanske varesig förstår eller kan protestera mot beteendet.

Att ha en partner är ingen rättighet. Sen förstår jag inte riktigt att man vill leva med någon som väljer en för att komma till ett bättre liv. Fast det är väl bekvämt med kontroll och en överordnad position antar jag.
Fast många klarar inte det. Men det betyder inte att de är skitstövlar per se, tänker jag. Sen finns det givetvis skitstövlar oxå.
 
Sen förstår jag inte riktigt att man vill leva med någon som väljer en för att komma till ett bättre liv. Fast det är väl bekvämt med kontroll och en överordnad position antar jag.
Det är väl lite samma känsla med män som köper sex kan jag tycka. Hur kan man ens gå igång att ligga med någon som man vet inte hade legat med en om de inte fått betalt? Men det är väl grejen att man betalar och har makten som är grejen i många fall.

I andra fall är det nog en längtan efter närhet som gör det, men som efteråt bara skapar ännu mer ångest.
 
@mandalaki Du missade tydligen att jag skrev i tidigare inlägg att det uppenbart blir enklare för dem att tala engelska, som inte är modersmål för någon av dem.
 
@mandalaki Du missade tydligen att jag skrev i tidigare inlägg att det uppenbart blir enklare för dem att tala engelska, som inte är modersmål för någon av dem.
Min erfarenhet är att många svenskar har mycket lättare att uttrycka känslor på engelska än vad de har på svenska. Tex har de mycket lättare att säga till någon "I love you" än de har att säga "Jag älskar dig". Tror att det har med att göra att det inte blir lika djupt på ett annat språk än modersmålet.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 182
Senast: vallhund
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 354
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 661
Senast: oseriös
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp