Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Men har du alls läst tråden? Är det positivt med barnarbete då också, för då får ju familjen minsann in lite mer pengar? Samma vrickade typ av argumentation.
Det är dubbelmoralen i det jag pekar på. Man kan välja att se det som att det är bättre än alternativen eller att det är utnyttjande oavsett. Hon väljer i sin krönika att framställa det som att det finns möjligtvis vissa positiva aspekter till gambiasituationen men då gäller rimligtvis att det finns vissa positiva aspekter till thailandssituationen också.

Jag tror att personer i allmänhet kommer hålla med henne om det och det är enligt mig en del dubbelmoral i det. Man ser helt enkelt väldigt olika på situationerna beroende på vilket kön som är i maktposition och det är inte något jag gillar.
 
Det är dubbelmoralen i det jag pekar på. Man kan välja att se det som att det är bättre än alternativen eller att det är utnyttjande oavsett. Hon väljer i sin krönika att framställa det som att det finns möjligtvis vissa positiva aspekter till gambiasituationen men då gäller rimligtvis att det finns vissa positiva aspekter till thailandssituationen också.

Jag tror att personer i allmänhet kommer hålla med henne om det och det är enligt mig en del dubbelmoral i det. Man ser helt enkelt väldigt olika på situationerna beroende på vilket kön som är i maktposition och det är inte något jag gillar.

Men igen; har du alls läst tråden? Mig veterligen avhandlades liknande diskussion för sisådär 15 sidor sedan. Jag förstår inte vad det är du försöker tillföra.
 
Det är dubbelmoralen i det jag pekar på. Man kan välja att se det som att det är bättre än alternativen eller att det är utnyttjande oavsett. Hon väljer i sin krönika att framställa det som att det finns möjligtvis vissa positiva aspekter till gambiasituationen men då gäller rimligtvis att det finns vissa positiva aspekter till thailandssituationen också.

Jag tror att personer i allmänhet kommer hålla med henne om det och det är enligt mig en del dubbelmoral i det. Man ser helt enkelt väldigt olika på situationerna beroende på vilket kön som är i maktposition och det är inte något jag gillar.
Du kan ju inte ställa olika personers åsikter mot varandra och kalla det dubbelmoral?
Någon skriver viss åsikt i en krönka. Andra personer skriver vissa åsikter här. Hur är de åsikterna ens relaterade?

Jag anser definitivt att männen som diskuteras i denna tråd är äckel. Jag tycker att kvinnor som beter sig på samma sätt är äckel.
Vart är dubbelmoralen?
 
Jag har inte så mycket mer att tillföra än att jag ser ämnet som mer komplext än bara köksslavar och importfruar och att det för mig tycks bemötas lite olika beroende på vilket kön det gäller.
Tycker du det är lika "komplext" med importmän som du tycker det är med importfruar?

För det är ju kul att du tonar ner problemen med män som "hittar kärleken i Thailand" och som kommit till tals i x antal dokumentärer som alla gått på svt men du hugger direkt när kvinnor som "hittar kärleken i Gambia" kommer till tals i en artikelserie i en kvällstidning
 
Tycker du det är lika "komplext" med importmän som du tycker det är med importfruar?

För det är ju kul att du tonar ner problemen med män som "hittar kärleken i Thailand" och som kommit till tals i x antal dokumentärer som alla gått på svt men du hugger direkt när kvinnor som "hittar kärleken i Gambia" kommer till tals i en artikelserie i en kvällstidning
Ganska förutsägbart.
 
Tycker du det är lika komplext med importmän som du tycker det är med importfruar?

För det är ju kul att du tonar ner problemen med män som "hittar kärleken i Thailand" och som kommit till tals i x antal dokumentärer som alla gått på svt men du hugger direkt när kvinnor som "hittar kärleken i Gambia" kommer till tals i en artikelserie i en kvällstidning
Jag tonar inte ner problemen mer eller mindre i något utav fallen utan tycker att det är komplext i båda fallen men det är oftast lättare att länka till någon annans skrift om det hela, delvis för att då blir det en effekt av jag och hon och även att hon är trots all skribent med allt vad det innefattar med textkvalitet.

Så det är ett perspektiv till att det bara är utnyttjande för det är fler dimensioner än rikare person köper sig en fattig slav.
 
Jag tonar inte ner problemen mer eller mindre i något utav fallen utan tycker att det är komplext i båda fallen men det är oftast lättare att länka till någon annans skrift om det hela, delvis för att då blir det en effekt av jag och hon och även att hon är trots all skribent med allt vad det innefattar med textkvalitet.

Så det är ett perspektiv till att det bara är utnyttjande för det är fler dimensioner än rikare person köper sig en fattig slav.
Fast mängder av personer har skrivit i tråden att det är olika mellan olika par och att de inte tror att alla kvinnorna blir illa behandlade. Flera har redan beskrivit att det finns olika nyanser och olika situationer.
 
Ja, den kurdiska tjejen är troligen gift med en kurdisk man.
Jag ser unga tjejer, knappt 20 år gamla, som kommer till Sverige som nygifta och gravida. Mannen är oftast i och för sig i liknande ålder.
Och jag ser kvinnor i 35-årsåldern som kommer som nygifta till Sverige. De som är i 35årsåldern är många gånger analfabeter. Även där är de ofta(st) gifta med en man i något så när samma ålder.
Men nog sjutton innebär det en "ojämställd" tillvaro.

Jag har tidigare varit lika hårt dömande som många i den här tråden är, lika svartvit.
Men ju fler "importfruar" jag sett, desto mindre dömande blir jag faktiskt.
Eftersom jag ju ser att det många gånger är ett tydligt "uppköp" även för "importfrun".

Vi har så lätt att döma och fördöma.
Utifrån vår väldigt privilegierade situation.
Vi har möjligheten att välja, här i Sverige.
Och då är det lätt att döma helt utifrån våra möjligheter.

@Wysiwyg har kommenterat att hon inte dömer kvinnans val utan mannens beteende.
För svenska män får inte bete sig på ett ojämställt sätt.
eller något liknande.

Jag är dock mer och mer benägen att tänka att "OK, om både mannen och kvinnan är nöjda med det hela, så ska jag låta bli att döma".
Faktiskt.

Det finns många människor som gör val som jag själv aldrig skulle ha gjort, och som leder till problem för individerna. Exempelvis människor som någon gång valt att prova knark, och som sedan blir beroende. Deras val drabbar också både dem själva och andra människor. Men att förakta dem eller döma dem är inte OK ändå. Faktiskt.

Ja, jämställdhet är viktigt.
Och här i Sverige har vi offentliga strömningar som förbättrar jämställdheten.
Å andra sidan har vi andra faktorer som på ett väldigt uttalat sätt försämrar/minskar jämställdheten i samhället och där är "importfruar" en faktor.
Jag skulle gissa att antalet "importfruar" från kurdistan är större än antalet "importfruar" från Thailand.
Problemet blir ju att det är enkelt och okomplicerat att döma de "vita" männen som hämtar fru i Thailand.
Men om man blir lika hårdhänt i uttryck gällande svenska män med kurdiskt ursprung som hämtar fru i Kurdistan, ja då blir det ju främlingsfientlighet av det hela. Eller?


Jag tycker det är tragiskt och sorgligt när man fråntas det egna valet. Det som är bättre är väl att de har ett gemensamt språk, sorgligt är att många blir väldigt isolerade inom sin grupp och aldrig kommer ut i arbetslivet eller studerar.
Men ja, jag tycker det är snäppet värre med svenska män som åker till Thailand för att hitta en fru i närmsta bar än unga män som ofta åker till sina hembyar för att hitta en fru inom sin klan/samhälle.
Jag tycker inget av det är bra, men ska vi leta grader i helvetet så.

Sen har vi hela hederskulturen med våld, förtryck osv, men det är ju inte det vi diskuterar nu?
 
Hon väljer i sin krönika att framställa det som att det finns möjligtvis vissa positiva aspekter till gambiasituationen men då gäller rimligtvis att det finns vissa positiva aspekter till thailandssituationen också.

Men nu är det ju Gambia det handlar om! Hon skriver om Gambia, inte Thailand. Jo förresten, hon nämner Thailand här:
”De försörjer sig och sin familj eller försöker fixa ett pass till Europa genom att underhålla europeiska kvinnor som söker en tillfällig pojkvän, på samma sätt som män åker till Thailand och skaffar sig en semesterflickvän.” Så var är hennes dubbelmoral? Du kan ju liksom inte ställa ett gäng bukefalisters inlägg mot en Expressenkrönika och veva om dubbelmoral. I synnerhet inte som de inte handlar om samma sak.
 
Men nu är det ju Gambia det handlar om! Hon skriver om Gambia, inte Thailand. Jo förresten, hon nämner Thailand här:
”De försörjer sig och sin familj eller försöker fixa ett pass till Europa genom att underhålla europeiska kvinnor som söker en tillfällig pojkvän, på samma sätt som män åker till Thailand och skaffar sig en semesterflickvän.” Så var är hennes dubbelmoral? Du kan ju liksom inte ställa ett gäng bukefalisters inlägg mot en Expressenkrönika och veva om dubbelmoral. I synnerhet inte som de inte handlar om samma sak.
nej det är inte så jag skrev eller menade men det spelar ingen roll, jag lämnar ämnet nu.
 
Du kan ju inte ens hålla isär dina egna åsikter - din första liknelse handlar ju om att döma offer, alltså kvinnorna. Du kan inte ha missat alla inlägg i tråden där folk överpedagogiskt och uttryckligen förklarar att och varför det är männen som ska fördömas.


Du klagar på att folk är svartvita, och sen skriver du det här otrologit onyanserade och ogenomtänkta. Självklart handlar det inte om männens etnicitet eller nationalitet i sig, utan att de är just män med pengar och makt som behandlar just kvinnor utan detta illa.

Jag märker att du inte förstår vad jag menar.

Jag försöker reflektera över SITUATIONEN eller företeelsen med "importfruar".
Inte över individerna.
Jag reflekterar över att situationen inte bara är dålig, för båda parter.
Oavsett om det är en etnisk svensk gubbe eller om det är en svensk yngre man med ursprung i samma område där frun "hämtas" så är situationen densamma. Kvinnan hämtas till en beroendeställning i Sverige, i ett samhälle som hon oftast inte förstår och som hon ändå många gånger kommer in i på olika sätt oavsett om hon kommer från Thailand, "hämtad" av en etnisk svensk som inte hittat en partner i Sverige, eller om hon "hämtas" i Kurdistan av en svensk med kurdisk bakgrund.

Jag tittar på företeelserna, inte individerna.
Till skillnad från dem som tittar på individerna (männen) och fördömer dem.

så ja, det är män som hämtar kvinnor.
Men jag vill inte fördöma dessa män så hårt som många andra gör, nej.
 
Jag märker att du inte förstår vad jag menar.

Jag försöker reflektera över SITUATIONEN eller företeelsen med "importfruar".
Inte över individerna.
Jag reflekterar över att situationen inte bara är dålig, för båda parter.
Oavsett om det är en etnisk svensk gubbe eller om det är en svensk yngre man med ursprung i samma område där frun "hämtas" så är situationen densamma. Kvinnan hämtas till en beroendeställning i Sverige, i ett samhälle som hon oftast inte förstår och som hon ändå många gånger kommer in i på olika sätt oavsett om hon kommer från Thailand, "hämtad" av en etnisk svensk som inte hittat en partner i Sverige, eller om hon "hämtas" i Kurdistan av en svensk med kurdisk bakgrund.

Jag tittar på företeelserna, inte individerna.
Till skillnad från dem som tittar på individerna (männen) och fördömer dem.

så ja, det är män som hämtar kvinnor.
Men jag vill inte fördöma dessa män så hårt som många andra gör, nej.
Men alla som är kritiska i denna tråden bedömer ju situationen? Och därmed också männen.
Ingen dömer kvinnan.
Företeeelsen är vidrig, männen som ägnar sig åt företeelsen är vidriga. Kvinnan ska inte dömas alls eftersom hon är den som knappast har ett reellt val.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: vallhund
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 366
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 663
Senast: oseriös
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp