Spinoff på snål-tråden. Kräftis edition!

Alltså, jag skulle nog ärligt talat aldrig vilja betala för andra människors alkoholbruk. Jag fattar idén om att det är bekvämt för gästerna osv, men det skulle kännas väldigt olustigt. Fester och middagar jag medverkar på så tar man antingen med sig egen alkohol, eller så bjuder värden. Vi brukar oftast ta med oss nån platta öl eller en box vin så att det räcker till fler, men då väljer vi ju det själva. Vi bjuder till middag för jämnan och antingen bjuder vi på alkoholen eller ber dem ta med själva.
 
Jag ville inte kapa "Är hon snål"-tråden så jag skapar en egen "Är jag snål?"- tråd :D

När jag var tillsammans med mitt ex så hade vi en himla smidig ekonomisk rutin i vår umgängeskrets. Det hände ofta att vi spenderade midsommar eller nyår på deras landställe, eller hade kräftskiva på mitt landställe. I stället för att alla skulle köpa med sig saker så gjorde vi så att jag och mitt ex gjorde utlägg. Vi handlade mat och alkohol för dagarna som skulle spenderas i stugan och sparade alla kvitton, sedan delade vi notan i efterhand och gästerna fick swisha sin del. Det kunde bli allt från 300 kr var för en kräftskiva med övernattning och frukost, eller 700 kr var om det var ett tre dagar långt midsommarfirande. Ingen visste i förväg vad notan skulle landa på, men vi brukade ge en uppskattning innan firandet så att gästerna visste ungefär vad det brukar bli.

Nu har jag en helt ny umgängeskrets och ska ha kräftskiva i slutet av augusti, vi har inte sagt något om upplägget ännu men tänker att jag ska gå ut med lite information snart. Jag har hört annat folk säga ibland att "Om man bjuder på fest så tycker jag att man ska bjuda". Ungefär som när man bjuder på middag så förväntar man sig väl sällan att gästerna ska betala sin del i den. Vad tycker ni? Jag är rädd att mina nya vänner kommer tycka att jag är snål om jag föreslår att vi ska dela på kostnaderna. Samtidigt har jag inte råd just nu att bjuda på en sådan kräftskiva för 10 pers, och jag tycker faktiskt att det blir lite bökigt om alla ska handla med sig olika saker och "sin" dricka. Själv skulle jag uppskatta att få komma till en stuga där kylen är full med öl och middagen redan shoppad och förberedd, och sedan bara behöva swisha. Vi har lite olika ekonomiska förutsättningar i umgängeskretsen, men alla har heltidsjobb och troligtvis inga problem att betala några hundralappar för en festkväll.

Vad tycker ni? Vilka upplägg brukar ni ha för liknande evenemang med era vänner?
Vi brukar i de lägena göra så att värden står för "grunden", typ sallad, kanske en västerbottenpaj, smör och bröd, och sen tar gästerna själva med kräftor och det de vill dricka. För oss har det varit enkelt: folk kan köpa med det de gillar, det som passar gommen och plånboken (nån gillar inte kräftor alls utan tar med sig räkor, nån älskar kräftor och tar med sig massor, nån tycker det går bra med de billigaste, nån annan vill lyxa med en dyrare sort, nån vill ha öl, nån vin, nån alkoholfritt, osv). Det har funkar bra för oss.

Att värden köper och sen slår ut på alla funkar väl om man har ungefär samma smak och ekonomi som värden.

Andra varianter jag har varit med om är att alla får en eller två saker de ska ta med sig till alla (typ bröd och ost, eller jordgubbar, eller sill, eller nånting) eller att man får en del av menyn tilldelad (ni fixar förrätt, jag fixar varmrätt, ni fixar dessert till alla), eller regelrätt knytis där man gör buffébord av alltihop. Det sistnämnda brukar bli väldigt gott, men kräver ju att gästerna har tid och lust att pyssla ihop ett bidrag.
 
Hade absolut uppskattat upplägget med maten och kanske något glas vin/nubbe. Men i övrigt inte intresserad av att betala för andras alkohol eller bli begränsad till en typ av alkohol. Jag är lättpåverkad och dricker inte öl :p Kanske vill någon dricka alkoholfritt men inte skylta med det av olika orsaker.
 
Vi gjorde så till nyår - köpte in och lagade all mat, och så sa vi att vi skulle stå för vin till maten (totalt 6 flaskor). Vi bad om 300 kr per person (tror jag att det var) för att täcka kostnaderna för detta, och så fick folk själva ta med sig det de eventuellt ville dricka utöver vinet till maten. Det fungerade hur bra som helst och ingen verkade tycka att det var märkligt!

Jag kan dock tycka att det är bra att försöka budgetera och bestämma ett belopp redan från början istället för att "se vad notan landar på", åtminstone jag hade som gäst inte riktigt känt mig bekväm med det sistnämnda. Visst kan det hända att man går över lite och får skjuta till någon extra hundralapp själv, det gjorde vi, men det känns liksom lite som att det är den smällen man får ta som värd tycker jag.
 
I mina kretsar så tar man själv med alkohol om om inte värden har för mycket alkohol och vill bli av med en del ( bor i micro -och hembrygga Mekkat ).
Till midsommar och liknade så styrs det upp rätt väl hur maten ska delas upp. Typ "ni fixar korv och majs, vi fixar jordgubbar och grädde".
Bjuder man hem någon på middag så bjuder man. Men rätt ofta tar gästen med sig snacks eller något att dricka.

Jag har en vän som alltid bjuder på käk, vi umgås till 99% hos dem. De är rätt många och menar att min portion ändå inte märks i det stora hela, men där frågar jag om jag kan ta med något och ibland får jag det;)
Men där har vi så tak kommunikation att det inte är det minsta konstigt om personen ber mig köpa något med mig om jag ändå ska dit. De har väldigt långt till butiken. Jag har nära.
 
Senast ändrad:
Vi gjorde så till nyår - köpte in och lagade all mat, och så sa vi att vi skulle stå för vin till maten (totalt 6 flaskor). Vi bad om 300 kr per person (tror jag att det var) för att täcka kostnaderna för detta, och så fick folk själva ta med sig det de eventuellt ville dricka utöver vinet till maten. Det fungerade hur bra som helst och ingen verkade tycka att det var märkligt!

Jag kan dock tycka att det är bra att försöka budgetera och bestämma ett belopp redan från början istället för att "se vad notan landar på", åtminstone jag hade som gäst inte riktigt känt mig bekväm med det sistnämnda. Visst kan det hända att man går över lite och får skjuta till någon extra hundralapp själv, det gjorde vi, men det känns liksom lite som att det är den smällen man får ta som värd tycker jag.
Ja jag hade föredragit att på förhand veta ungefär vad det ska kosta.
Jag minns till exempel fortfarande ångesten när jag när var iväg ett sällskap och som propsade på att vi skulle "äta lite när vi ändå var ute" och mer eller mindre skyfflades in på ett ställe. Jag hade verkligen inte råd att äta något dyrare än en happy meal. Med det billigaste på menyn och vatten till så kanske jag skulle ha råd med ketchup till pastan resten av veckan och så tyckte folk att "vi splittar väl rätt av" idag hade jag kanske varit modig nog att säga ifrån men där och då så vad fattigskammen så stor att jag bara betalade trots att jag hade ångest för hur elräkningen skulle betalas. ( tur att den var ovanligt låg) det är nog tjugo år sen. Men jag minns fortfarande hur det kändes.
Jag vill verkligen inte sätta någon annan i den sitsen. Jag älskar verkligen swish när det kommer till att splitta notor.
 
På kräfftsexa och midsommar brukar det bli att alla tar med sig eget men erbjuder oss att lägga ut så länge och köpa om någon vill det, soveröver gör dock bara närmaste familj.

Tycker ditt upplägg låter super när det handlar om fler dagar eller många till nästa dag, så länge det är tydligt vad som gäller.
 
Jag ville inte kapa "Är hon snål"-tråden så jag skapar en egen "Är jag snål?"- tråd :D

När jag var tillsammans med mitt ex så hade vi en himla smidig ekonomisk rutin i vår umgängeskrets. Det hände ofta att vi spenderade midsommar eller nyår på deras landställe, eller hade kräftskiva på mitt landställe. I stället för att alla skulle köpa med sig saker så gjorde vi så att jag och mitt ex gjorde utlägg. Vi handlade mat och alkohol för dagarna som skulle spenderas i stugan och sparade alla kvitton, sedan delade vi notan i efterhand och gästerna fick swisha sin del. Det kunde bli allt från 300 kr var för en kräftskiva med övernattning och frukost, eller 700 kr var om det var ett tre dagar långt midsommarfirande. Ingen visste i förväg vad notan skulle landa på, men vi brukade ge en uppskattning innan firandet så att gästerna visste ungefär vad det brukar bli.

Nu har jag en helt ny umgängeskrets och ska ha kräftskiva i slutet av augusti, vi har inte sagt något om upplägget ännu men tänker att jag ska gå ut med lite information snart. Jag har hört annat folk säga ibland att "Om man bjuder på fest så tycker jag att man ska bjuda". Ungefär som när man bjuder på middag så förväntar man sig väl sällan att gästerna ska betala sin del i den. Vad tycker ni? Jag är rädd att mina nya vänner kommer tycka att jag är snål om jag föreslår att vi ska dela på kostnaderna. Samtidigt har jag inte råd just nu att bjuda på en sådan kräftskiva för 10 pers, och jag tycker faktiskt att det blir lite bökigt om alla ska handla med sig olika saker och "sin" dricka. Själv skulle jag uppskatta att få komma till en stuga där kylen är full med öl och middagen redan shoppad och förberedd, och sedan bara behöva swisha. Vi har lite olika ekonomiska förutsättningar i umgängeskretsen, men alla har heltidsjobb och troligtvis inga problem att betala några hundralappar för en festkväll.

Vad tycker ni? Vilka upplägg brukar ni ha för liknande evenemang med era vänner?

Vi brukar ha knytkalas eller att en/ett par köper allt (inkl. viss dryck, både alkoholfri och alkoholhaltig) och sen delar kostnaden på antalet gäster.

Dyker det däremot upp några spontana gäster under kvällen har ingen krävt att de personerna också måste vara med och dela, oftast kommer ju folk efter maten i sådana fall och käkar lite chips och får en öl eller två. Att ange swishnumret hade känts liiite snålt då :D

Ett sätt att introducera dela på kvittot-konceptet på kan ju vara att säga "hej, jag skulle hemskt gärna vilja fira kräftskiva med er men tyvärr har jag inte råd att stå för kalaset själv. Vad säger ni om att jag handlar för ca XXX kr/person och fixar allt så betalar var och en för sig?"
 
Eller så kan man ha någon form av sparbössa så att folk kan lägga vad de tycker känns lagom? Vissa är tyvärr snåla men då kan de som äter lite eller inte dricker alkohol slippa betala för andras konsumtion?
 
Jag ville inte kapa "Är hon snål"-tråden så jag skapar en egen "Är jag snål?"- tråd :D

När jag var tillsammans med mitt ex så hade vi en himla smidig ekonomisk rutin i vår umgängeskrets. Det hände ofta att vi spenderade midsommar eller nyår på deras landställe, eller hade kräftskiva på mitt landställe. I stället för att alla skulle köpa med sig saker så gjorde vi så att jag och mitt ex gjorde utlägg. Vi handlade mat och alkohol för dagarna som skulle spenderas i stugan och sparade alla kvitton, sedan delade vi notan i efterhand och gästerna fick swisha sin del. Det kunde bli allt från 300 kr var för en kräftskiva med övernattning och frukost, eller 700 kr var om det var ett tre dagar långt midsommarfirande. Ingen visste i förväg vad notan skulle landa på, men vi brukade ge en uppskattning innan firandet så att gästerna visste ungefär vad det brukar bli.

Nu har jag en helt ny umgängeskrets och ska ha kräftskiva i slutet av augusti, vi har inte sagt något om upplägget ännu men tänker att jag ska gå ut med lite information snart. Jag har hört annat folk säga ibland att "Om man bjuder på fest så tycker jag att man ska bjuda". Ungefär som när man bjuder på middag så förväntar man sig väl sällan att gästerna ska betala sin del i den. Vad tycker ni? Jag är rädd att mina nya vänner kommer tycka att jag är snål om jag föreslår att vi ska dela på kostnaderna. Samtidigt har jag inte råd just nu att bjuda på en sådan kräftskiva för 10 pers, och jag tycker faktiskt att det blir lite bökigt om alla ska handla med sig olika saker och "sin" dricka. Själv skulle jag uppskatta att få komma till en stuga där kylen är full med öl och middagen redan shoppad och förberedd, och sedan bara behöva swisha. Vi har lite olika ekonomiska förutsättningar i umgängeskretsen, men alla har heltidsjobb och troligtvis inga problem att betala några hundralappar för en festkväll.

Vad tycker ni? Vilka upplägg brukar ni ha för liknande evenemang med era vänner?
Så har jag gjort många gånger. Köpt allt (utom ev alkohol) och delat på alla. Alla har alltid tackat och bockat för att de kommer till dukat bord utan ansträngning. Uppskattat!

Men då har vi kommit överens innan sas.

'Vill ni komma hit på kräftskiva, vi fixar allt så delar vi på kostnaden'
Tydligt. Tycker man det är snålt för man inte blir bjuden tackar man nej där.

........
Men Ibland vill man bjuda
'Vill ni komma på kräftskiva? Vi bjuder på mat, ta med egen dryck, men vi har ett par flaskor vin till maten'
Alt
'Vi bjuder på allt, behöver inte ta med nåt'.

Eller
'Ska vi ha knytis och kräftskiva?' Så bestäms vem som tar vad.

Om en vän bjuder hem oss och säger att vi inte behöver ha med nåt när vi erbjuder oss så tar jag dom på orden. Men ibland tar jag med nåt ändå. Likadant när vi bjuder hem vänner.
Men jag vet att behövs något så är det ingen som har problem att säga eller köpa 'smör, morötter och philadelfiaost'.
 
Alltså, jag skulle nog ärligt talat aldrig vilja betala för andra människors alkoholbruk. Jag fattar idén om att det är bekvämt för gästerna osv, men det skulle kännas väldigt olustigt. Fester och middagar jag medverkar på så tar man antingen med sig egen alkohol, eller så bjuder värden. Vi brukar oftast ta med oss nån platta öl eller en box vin så att det räcker till fler, men då väljer vi ju det själva. Vi bjuder till middag för jämnan och antingen bjuder vi på alkoholen eller ber dem ta med själva.

Jag tror att det här gänget konsumerar ungefär lika mycket alkohol, grabbarna lite mer men det är en marginell skillnad. Så jag tror inte att prisskillnaden blir särskilt stor!
 
Jag tror att det här gänget konsumerar ungefär lika mycket alkohol, grabbarna lite mer men det är en marginell skillnad. Så jag tror inte att prisskillnaden blir särskilt stor!

Ja, alltså, ni känner förhoppningsvis era egna gäster bäst. ;) Men om jag tänkt köra hem har jag ju inte lust att finansiera någon annans fyllekväll. Dessutom hänger det ju lite på att man har koll på vad folk gillar inom alkohol - jag vill inte betala 350 spänn för att dricka Vina Maipo. Ert sätt som ni kör nu skulle jag endast köra med människor jag känner mycket väl som jag vet ska sova kvar.
 
Eller så kan man ha någon form av sparbössa så att folk kan lägga vad de tycker känns lagom? Vissa är tyvärr snåla men då kan de som äter lite eller inte dricker alkohol slippa betala för andras konsumtion?

Jag tror som sagt att det är ganska lik konsumtion i det här gänget. Hade någon inte druckit (eller druckit väldigt lite) alkohol, eller inte ätit så mycket av någon anledning så hade jag delat annorlunda.

Jag kan personligen tycka att det skulle vara lite snålt, åt andra hållet, om en gäst skulle klaga över en 50-lapp eller 80 kronor i prisskillnad mot om dom hade handlat själva. När man som värd handlar, lagar och ordnar allt för att det ska bli en rolig fest för alla. En sådan gäst hade jag nog inte tyckt var så rolig att bjuda in. Beroende på hur det hade låtit såklart, det är ju skillnad på "Jag tänker minsann inte betala för andra!" eller "Jag har tyvärr inte så mycket pengar och kommer nog inte äta och dricka så mycket ändå, men vill gärna komma. Kan vi lösa det på nåt annat sätt för mig?"
 
Ja, alltså, ni känner förhoppningsvis era egna gäster bäst. ;) Men om jag tänkt köra hem har jag ju inte lust att finansiera någon annans fyllekväll. Dessutom hänger det ju lite på att man har koll på vad folk gillar inom alkohol - jag vill inte betala 350 spänn för att dricka Vina Maipo. Ert sätt som ni kör nu skulle jag endast köra med människor jag känner mycket väl som jag vet ska sova kvar.

Ja, som sagt - om någon skulle konsumera mindre genom att exempelvis åka hem tidigare så skulle jag ju dela upp annorlunda. Som jag skrev. Men alla kommer sova kvar, det är en bra bit hemifrån. Och så har jag ju skrivit att de får lämna önskemål på vad de vill att jag ska köpa, jag har redan fått in några. Sen är det ju inte 350 spänn dåligt vin :D Utan dygnet ink. allt.
 
Ja, som sagt - om någon skulle konsumera mindre genom att exempelvis åka hem tidigare så skulle jag ju dela upp annorlunda. Som jag skrev. Men alla kommer sova kvar, det är en bra bit hemifrån. Och så har jag ju skrivit att de får lämna önskemål på vad de vill att jag ska köpa, jag har redan fått in några. Sen är det ju inte 350 spänn dåligt vin :D Utan dygnet ink. allt.

Fast det är väl 350 kr inkl. allt? Eller missförstod jag?
 
Fast det är väl 350 kr inkl. allt? Eller missförstod jag?

Ja, det var ju det jag skrev? Du skrev att du inte ville betala 350:- för att dricka Vina Maipo, vilket jag tyckte lät lite förminskande eftersom det faktiskt är både 3-rätters, vickning, snacks, dryck och frukost. Hade en gäst sagt "Jag vill inte betala 350:- för att dricka XX vin", för att man råkat köpa ett vin som inte faller gästen i smaken, så hade jag tyckt att det var rätt drygt sagt.

Sen köper man väl lite olika dryck, så det finns chans att alla hittar nåt de gillar. Och önskemål har som sagt redan börjat komma in! Lämnar man inget önskemål får man dricka det som köps.
 
Ja, det var ju det jag skrev? Du skrev att du inte ville betala 350:- för att dricka Vina Maipo, vilket jag tyckte lät lite förminskande eftersom det faktiskt är både 3-rätters, vickning, snacks, dryck och frukost. Hade en gäst sagt "Jag vill inte betala 350:- för att dricka XX vin", för att man råkat köpa ett vin som inte faller gästen i smaken, så hade jag tyckt att det var rätt drygt sagt.

Sen köper man väl lite olika dryck, så det finns chans att alla hittar nåt de gillar. Och önskemål har som sagt redan börjat komma in! Lämnar man inget önskemål får man dricka det som köps.

För 350 kr inklusive allt räknar jag inte med att få favoritvinet eller ett antal styck av riktigt bra öl, men som sagt, så länge man känner gästerna väl är det ju inget problem. :)
 
Vad tycker ni? Jag är rädd att mina nya vänner kommer tycka att jag är snål om jag föreslår att vi ska dela på kostnaderna. Samtidigt har jag inte råd just nu att bjuda på en sådan kräftskiva för 10 pers, och jag tycker faktiskt att det blir lite bökigt om alla ska handla med sig olika saker och "sin" dricka.
Då säger man som det är, enklast är om alla tar med sitt. Så gjorde vi när vi hade kräftskiva när jag var ihop med mitt ex, sen kunde värden ha lite egen dricka och kanske det man åt till kräftorna. Vissa av oss delade kräftpaketen med varandra.

Man kan också ha knytkalas, det hade jag på mitt senaste födelsedagskalas, fungerade ypperligt. Ska även ha grillkväll framöver, där gästerna själva får ta med sig det dom vill grilla/dricka, så kommer jag ha sallad och stå för grillen.
Det gäller att se möjligheterna och inte låsa in sig. :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
29 900
Senast: LenaH
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 850
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 887
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp