Spinoff på snål-tråden. Kräftis edition!

Då säger man som det är, enklast är om alla tar med sitt. Så gjorde vi när vi hade kräftskiva när jag var ihop med mitt ex, sen kunde värden ha lite egen dricka och kanske det man åt till kräftorna. Vissa av oss delade kräftpaketen med varandra.

Man kan också ha knytkalas, det hade jag på mitt senaste födelsedagskalas, fungerade ypperligt. Ska även ha grillkväll framöver, där gästerna själva får ta med sig det dom vill grilla/dricka, så kommer jag ha sallad och stå för grillen.
Det gäller att se möjligheterna och inte låsa in sig. :D

Det som tar emot lite för mig är att jag tycker att det är så KUL att få laga mat :D Jag bor ensam och lagar aldrig mat hemma, förrutom när jag har vänner över vilket är rätt sällan. Så när jag väl drar ihop någonting så är halva grejen för mig att få planera meny och fixa ordning så fint och bra som jag vill ha det :D :angel:

Sen har vi ju såklart lite enklare middagar också ibland, och då blir det ofta någon form av knytis variant! Sist en kompis hade middag så bidrog några med en rätt var, några köpte dryck och någon snacks.
 
Ja jag hade föredragit att på förhand veta ungefär vad det ska kosta.
Jag minns till exempel fortfarande ångesten när jag när var iväg ett sällskap och som propsade på att vi skulle "äta lite när vi ändå var ute" och mer eller mindre skyfflades in på ett ställe. Jag hade verkligen inte råd att äta något dyrare än en happy meal. Med det billigaste på menyn och vatten till så kanske jag skulle ha råd med ketchup till pastan resten av veckan och så tyckte folk att "vi splittar väl rätt av" idag hade jag kanske varit modig nog att säga ifrån men där och då så vad fattigskammen så stor att jag bara betalade trots att jag hade ångest för hur elräkningen skulle betalas. ( tur att den var ovanligt låg) det är nog tjugo år sen. Men jag minns fortfarande hur det kändes.
Jag vill verkligen inte sätta någon annan i den sitsen. Jag älskar verkligen swish när det kommer till att splitta notor.

Usch vilken otrevlig upplevelse. Minns själv när jag hade så tight ekonomi och hur varje krona hit och dit gjorde stor skillnad. Nej, det känns verkligen inte schysst. Folk måste få veta vad som ska kosta så alla kan planera och prioritera i sin ekonomi. Så kan man ju aldrig veta vilket ekonomiskt läge någon är i, även om de har jobb och det ser bra ut utåt.

Minns när jag träffade mitt ex, då var jag 23 och han och hans vänner runt 30. Jag hade inte samma ekonomi som dom, och när dom föreslog att vi skulle åka till NY och LA två veckor så höll jag på att sätta i halsen :D Själv var jag glad över att jag kunde börja välja viner på bolaget upp till 120:- per flaska, och inte bara köpa Tre Apor :p
 
Tycker det låter som ett bra upplägg :)! Hade gärna gått på något sådant själv. Ingen jag känner gör nått sådant utan det bjuds bara och delas inte. Men tycker det låter väldigt smidigt. För det kan kosta ganska mycket med bra mat för många personer. Så folk kanske skulle bjuda oftare om man delade på notan.

Just festbiten är rätt kul! Har precis inrett en festlokal (ena logen), massa jobb men oj vilken skillnad!

Knytkalas är nog ännu enklare, då lagar man inte så mycket mat heller.
 
Det som tar emot lite för mig är att jag tycker att det är så KUL att få laga mat :D Jag bor ensam och lagar aldrig mat hemma, förrutom när jag har vänner över vilket är rätt sällan. Så när jag väl drar ihop någonting så är halva grejen för mig att få planera meny och fixa ordning så fint och bra som jag vill ha det :D :angel:

Sen har vi ju såklart lite enklare middagar också ibland, och då blir det ofta någon form av knytis variant! Sist en kompis hade middag så bidrog några med en rätt var, några köpte dryck och någon snacks.
I och för sig är det inte så mycket med att laga när det gäller kräftor, mest tina. Det du kan göra är typ koka potatis, och fixa tillbehör. Tillbehören till kräftor är mer laga mat än själv kräftorna i sig, såvida du inte menar att ni ska köpa levande kräftor och koka dom från början?
 
I och för sig är det inte så mycket med att laga när det gäller kräftor, mest tina. Det du kan göra är typ koka potatis, och fixa tillbehör. Tillbehören till kräftor är mer laga mat än själv kräftorna i sig, såvida du inte menar att ni ska köpa levande kräftor och koka dom från början?

Jo, det vet jag :D Inte min första kräftis ;) Men jag brukar baka bröd och paj, göra hemmagjord skagen till förrätt, sallad, någon efterrätt osv. så det blir lite mysigt pyssel!
 
Jo, det vet jag :D Inte min första kräftis ;) Men jag brukar baka bröd och paj, göra hemmagjord skagen till förrätt, sallad, någon efterrätt osv. så det blir lite mysigt pyssel!
Se då har du ju något fixat redan och jag tror inte dina nya vänner kommer tycka det är snålt att ta med sig sina egna kräftor och det man vill dricka själv, typ alkoholhaltiga drycker. Värden kan t ex ha icke alkoholhaltiga drycker. Så brukade vi ha det när vi var i farten, var lite mer som fester men det funkade fin fint. :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 674
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
29 999
Senast: LenaH
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 986
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 934
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp