Bukefalos 28 år!

spinoff på tandläkartråden, om tänder

Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

En av anledningarna till att det är rörigt med nomenklaturen på de som sysslar med hästtandvård är att det inte finns någon samordnad/legitimerad utbildning för de flesta.
De som har legimation är veterinärer och humantandläkare. Vad det gäller humantandläkare är det mig veterligen bara en i Sverige som är så pass erfaren på hästtänder (h*n har ca 25 års erfarenhet) att h*n utan problem klarar de nya kraven. Det kan finnas yttreligare några, men det är inte många i alla fall.
Vad det gäller veterinärer så har veterinärutbildningen länge varit mycket dålig på hästtandvård. När jag själv gick utbildningen för x antal år sedan så var det inte mycket till utbildning jag fick och jag har tidigare också (tyvärr) raspat tänderna på en del hästar utan att egentligen veta riktigt vad jag har pysslat med. Jag har dock genom åren insett att tandvård på hästar är mycket viktigt och har gått två av de 3 delkurser i hästtandvård som numera finns för veterinärer här i Sverige samt auskulterat en del med veterinärer med inriktning på hästtandvård.
Det finns för närvarande ingen specilalistutbildning i Sverige på hästtänder, men det finns ett antal veterinärer som är utexaminerade som odontologer, dvs gått alla 3 delkurserna och gkort en examination efteråt. Jag tror att det finns en lista på alla de som gått igenom utbildningarna på SLU i Uppsala.

När det gäller "hästtandtekniker", "hästtandläkare" eller "hästtandvårdare", så är det benämningar på alla andra som på nåt sätt jobbar med hästtandvård. Det är inga skyddade namn, så vem som helst får kalla sig det och som djurägare har du väldigt små möjligheter att kolla upp vad de gått för utbildningar och hur duktiga de är. De har ingen ansvarsnämnd eller annat där du kan ställa dem till ansvariga för eventuella felbehandlingar och ofta ersätter inte försäkringen eventuella efterbehandlingar pga felbehandlingar. Deras utbildningar kan vara allt i från några veckor till några månader och deras praktiska erfarenhet kan variera mycket. Och några tandläkare är de definitivt inte.
Det finns säkert en hel del seriösa och duktiga sådana, men tyvärr finns det också en hel del oseriösa. Det jag framför allt vänder mig mot är att en del anser att det är helt ok att en häst knappt kan äta några dagar/veckor efter en munbehandling. Om det är så stora problem och felställningar i munnen måste man låta dessa få ta tid att korrigera och inte göra allt på än gång, annars orsakar man stort lidande för hästen.

Vad det gäller raspa ellr inte raspa så varför ska du åtgärda problem som inte finns? Om en häst har ett bett utan problem finns det ingen anleding att raspa bort de vassa kanter som i princip alltid finns på hästtänder (för att de ska kunna äta ordentligt). Ibland orsakar dock de vassa kanterna att hästen biter sig och får sår på instidan av kinderna och då kan det finnas en viss anledning att raspa lite på de vassa kanterna för att såren ska få läka av. Dock kommer det inom 3 månander att vara lika vasst igen (så fungerar hästens tänder och mun fysiologiskt) och att raspa de vassa kanterna var tredje månad känns ju inte vettigt utan i stället bör man fundera över varför hästen får sår. Spänner man tex nosgrimman för hårt, har man ett passande bett till hästen, är hästen runt 4-5 årsåldern då de ofta har ännu vassare kanter och därför bör ridas på en remontnosgrimma eller ingen nosgrimma alls.

Om hästen däremot har tex ett överbett och får hakar och låsningar eller betselöverslitninar eller annat, så behöver det självklart åtgärdas.

Så mitt råd till dig är att vända dig till en veterinär med särskilt intresse för hästtänder och som har vidareutbildat sig på det.
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Nej övergångsreglerna gäller just för de som inte tillhör djurhälsopersonalen.
PL

Fast är du säker på det, har det sas klargjorts från högre ort?

För jag tolkar som stommen, övergångsreglerna gäller djurhälsopersonal, dvs de med möjlighet till legitimering.

Vilket innebär att en humantandläkare med tillräcklig kunskap om häst under övergångsperioden får dona på sederad/bedövad häst, men att en hästtandläkare med USA-utbildning inte får det.

Efter 2014 får ingen av de det, utan då krävs leg även för humantandl.

Jag har läst allt, från förarbetena och framåt och kan inte tolka på annat vis. Så nyfiken på om det är klargjort exakt hur de menar. Det är i vissa delar inte direkt en knivskarp lag.. Iofs är texten rolig, då sederad inte nämns någonstans i själva lagtexten, bara bedövad. Men SJV i sin egen sammanfattning även inkl sederad..
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Men den ställer krav på utbildning, vilket jag tidigare frågar om det avser C15 men utan att få svar iofs. Knappast tillämplig på hästtandläkare ju?

11a § Fram till och med den 31 december 2014 får en person som inte tillhör djurhälsopersonalen men som är yrkesverksam inom djurens hälso- och sjukvård ge injektioner som uppföljande behandling, lägga permanentkanyl och behandla djur under lokal och allmän bedövning under förutsättning att personen

1. har utbildning enligt Jordbruksverkets tidigare bestämmelser i 28 § i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2002:57) om veterinärs rätt att förskriva och tillhandahålla läkemedel i anslutning till djursjukvård och djurhälsovård

Då kollar vi i SJVFS 2002:57 och där står:

SJVFS 2002:57
28 § Veterinär får endast tillhandahålla läkemedel för behandling enligt
9 § första stycket, 10 § första stycket samt 11, 16 och 17 §§ till personal
som har genomgått kurs i läkemedelsanvändning för de djurslag som
behandlingen avser.
Kurs enligt första stycket skall ge ändamålsenliga kunskaper och anordnas
enligt en av Jordbruksverket godkänd kursplan.


Dvs detta lär kunna appliceras på ej utb djursjukvårdare och annan klinikpersonal som jobbar i yrket, men mer svårligen på en exvis USA-utb hästtandläkare? Men undrat ett bra tag vad som gömmer sig för utbildning därbakom?

Specifikt om tandläkare står det ju i nya lagen bara om humantandläkare under övergångsperioden. Dvs den kategori som sen so far är den enda som kan bli legitimerade tandläkare för djur:

Tandläkare
11b § Fram till och med den 31 december 2014 får en i Sverige legitimerad tandläkare behandla djur under lokal och allmän bedövning, samt göra operativa ingrepp under förutsättning att
1. personen har reell kompetens för vad som utförs,
2. personen har minst ett års yrkeserfarenhet inom djurens hälso- och sjukvård motsvarande 50 % av heltid under de senaste tio åren före den 1 januari 2010, samt
3. behandlingen utförs under överinseende av veterinär.
Behandling enligt första stycket sker på veterinärens ansvar

Dvs där exkluderas väldigt effektivt allt annat än humantandläkare.

Men kuggfrågan är om hästtandläkare anses ha jobbat inom djurens hälso- och sjukvård, och som sagt vad gömmer sig bakom utbildningskravet?
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

De har självklart varit yrkesverksamma. Utbildningskravet är ju C15 o borde inte vara applicerbart om de inte ger injektionerna själva,
PL
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

SÅ enligt din tolkning, så en hästtandläkare får alltså behandla sederat djur nu, under förutsättning att veterinär tillhandahållit sederingen till djuräg som själv gett (oralt), eller att veterinär sederar djuret?

Hoppas det kommer något prejudicerande fall, vore intressant att veta exakt hur de menat det ska tolkas, då även djurhälsopersonal (veterinärer, djursjukvårdare etc) har svårt enas om tolkning har jag märkt.
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Jag är ganska säker på att hästtandtekniker inte omfattas av dispensen, just för att de faktiskt inte kommer att tillhöra kategorin djurhälsopersonal och inte har några möjligheter att erhålla legitimation.
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Men var i författningen står dessa kriterier.
Med den skrivning som finns torde man inte kunna sätta dit några som jobbar på sederade djur om de varit yrkesverksamma tidigare.
PL
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Men var i författningen står dessa kriterier.
Med den skrivning som finns torde man inte kunna sätta dit några som jobbar på sederade djur om de varit yrkesverksamma tidigare.
PL

JSV skriver ju själv att: Att arbeta utan behörighet
Den som arbetar inom djurens hälso- och sjukvård men som inte tillhör de yrken som kan få behörighet, får fortsätta med detta så länge de följer de nya reglerna om behandlingsförbud. De innebär bland annat att de inte får utföra operativa ingrepp eller behandla djur som fått lugnande


Det där tolkar jag som att de är helt undantagna från dispensen, och den precis som TE säger är enbart för de som KAN få behörighet/legitimation sen, vilket tandläkarmässigt enbart gäller humantandläkare.

Men, de skriver så luddigt, t ex finns ingenstans i lagtexten något om behandlingsförbud av sederade djur, däremot bedövade. Är all sedering att anse som bedövande alltså?
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Det som gäller är naturligtvis det som står i författningen inte vad som står i allmänna skrivelser.
PL
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Nu missförstår du. Jag har förklarat hur jag tolkar författningen, och att den är luddig i min mening. Men JORDBRUKSVERKET är ju med sitt sammandrag TYDLIGA med hur DE menar att lagen ska tolkas.

Därför jag gärna skulle vilja se ett prejudicerande fall, för då är det ju mot lagen den prövas. Och jag misstänker att de klantat sig lite när de skrev lagen, och har avsett en annan effekt än det blir via den ordalydelse som är i lagen
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Jordbruksverket skiter i sitt sammandrag i de övergångsreglrer de själva skrivit i författningen!
Ingen domstol kan väl sätta åsikterna i sammandraget före vad som faktiskt står i författningen.
PL
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Men var i författningen står dessa kriterier.
Med den skrivning som finns torde man inte kunna sätta dit några som jobbar på sederade djur om de varit yrkesverksamma tidigare.
PL

Länsstyrelsen i Västra Götaland (tillsammans med jordbruksverket) tolkar lagen så här. Denna information går ut veterinärerna i länet.

"Vad gäller för hästtandläkare?
Länsstyrelsen har fått en del förfrågningar om vad som gäller för hästtandläkare. Även denna fråga har stämts av med Jordbruksverket.
Enligt den nya behörighetslagen, Lag (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård 4 kap 1 § råder för så kallade hästtandläkare "begränsningar i rätten att vidta hälso- och sjukvårdande åtgärder på djur". De får således inte utföra operativa ingrepp på eller ge injektioner till djur eller utföra annan behandling som kan orsaka ett lidande som inte är obetydligt, eller behandla djur under allmän bedövning eller under lokal bedövning genom injektion.

Detta innebär att hästtandläkare så länge de inte är legitimerade veterinärer, legitimerade tandläkare med godkänd tilläggsutbildning eller är legitimerade tandläkare godkända enligt övergångsregler endast får utföra okomplicerade tandraspningar på icke sederade djur. Detta oavsett om det finns en ansvarig veterinär närvarande. Den intresserade kan läsa vidare i föreskrifterna (SVJFS 2009:83) saknr C 23. Komihåg att även läsa igenom lagen för att få en bättre helhetsbild eftersom föreskrifterna i vissa delar kompletterar lagen.
Läs mer i lagen om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård"
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Det är ju enkelt att ringa in till SJV, 036-15 50 00 och be att få prata med någon som är insatt i den nya lagen om behörighet för behandling av djur. De är jättetrevliga och svarar på alla frågor, vem som helst kan ringa och fråga. Det borde åtminstone alla tandisar som inte är leg.tandläkare eller leg. veterinär göra, så det inte blir några tråkiga missförstånd. Det är ju inte så kul att själv vara ena parten i det prejudicerande fallet ni pratar om.

Likadant tycker jag att du, som hästägare, som överväger att anlita en tandis utan giltig svensk legitimation, bör göra. Även du kan ju hamna i rättssalen, då förmodligen med skadeståndsanspråk och skadad häst. Inte på något sätt menat att giltig legitimation eller ej avgör kvaliteten på vården men går något snett finns ansvarsnämnder och försäkringar som gör att rättssalen så gott som aldrig behövs. Visar det sig då att ena parten trots alla skriverier och dubier, utan att söka kunskap från primär källa (SJV), anlitat någon som kanske inte får utföra den tjänst h*n erbjuder ligger man inte så bra till, kan jag tänka. Men det är ju bara min åsikt, förstås. Gör som du vill, tyck som du vill, men då får du också räkna med att ta konsekvenserna :-S

PL, av många av dina inlägg här på forumet har jag fått intrycket av att du är seriös och en bra människa. Ring och fråga SJV, för din egen skull, jag blir lite rädd när jag läser dina senaste inlägg i denna tråd. Egna tolkningar av lagen blir sällan rätt, och när denna lag är så svårförstådd så är det nog bra att ha pratat med någon insatt på SJV, kanske spela in samtalet? Har man fått klartecken då och har det på ljudfil har man åtminstone bevis på att man verkligen ansträngt sig att ta reda på vad som gäller. Ifall något någon gång skulle gå snett. Ett välmenande tips från mig, en okänd vän.
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Intressant, det är ju precis så jag fattat det.

Men misstänker det inte kommer dröja så länge innan det kommer ett prejudicerande fall..
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Bra, då lever PLs verksamhet säkert. Tack för info; hade missat det :o
 
Sv: spinoff på tandläkartråden, om tänder

Men varför skulle det bli bättre när SJV gör egna tolkningar utöver vad som står i lag o författning(författningen dessutom skriven av SJV)?
Knappast första gången!
PL
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu efter tredjeskörden kommer vi att få tillbaka en del av den vall vi har utarrenderad. Det blir lite drygt 5 ha som vi nu funderar på...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Nelle
·
Utrustning Det enda om utrustning jag hittade fanns på tävlingsforumet så det får flyttas om det ligger käpprätt fel. Jag har bara en...
Svar
12
· Visningar
1 978
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har precis köpt en ponny till min dotter. Ponnyn kommer från tyskland och har ett tyskt pass. Enligt passet är hon född 2002. I...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: mariad
·
S
Hästvård Hej! 5 åringen riktigt tuggar äckligt mycket på bettet, från de man stoppar in de i munnen tillsde åker ut igen. Jag har alltid...
Svar
5
· Visningar
788
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp