Bukefalos 28 år!

Spontansöka drömjobbet...

iNHALE

Trådstartare
Sitter här och ska skicka in en spontanansökan/intresseanmälan till drömjobbet och inser att-... jag vet inte hur man gör :nailbiting: Eller ja, jag vet ju hur man söker jobb, men då handlar det ju ofta om utannonserade tjänster där man specifikt kan rikta in sig på just den tjänsten som ligger ute. Men-... hur pitchar man sig själv till en arbetsgivare som egentligen inte söker nytt folk? Har gjort det en gång och då handlade det om ett jobb där de enda riktiga kvalifikationerna var att man inte var rädd för att bli smutsig. Detta jobbet handlar om personlig lämplighet. Att det dessutom handlar om något som mer eller mindre är mitt drömjobb gör ju att man absolut inte vill höfta ihop något.

Hur skulle ni gjort? CV är självklart med, men har ni använt mejlet som ett "personligt brev" eller hade ni skrivit det separat och bifogat ihop med CV? Hur ska man lägga upp det utan att det blir awkward?
 
Jag skulle ha skrivit en kort introduktion i mailet så att personen som får det kan avgöra om hen ska skicka det vidare eller ta hand om det själv.
Här skulle jag även ha skrivit kontaktuppgifter.
Bifogat i mailet skulle ett personligtbrev och ett CV finnas.
 
När jag har skickat spontana ansökningar har jag skrivit en kort snärtig presentation av mig själv i mailet och sedan bifogat cv. De har då i hundra procent av fallen kontaktat mig och visat stort intresse och sedan bett om en ansökan (personligt brev) i ett lite senare skede; när de vet vad för tjänst de eventuellt har öppet för mig.

Jag känner mig inte bekväm med att skriva själva personliga brevet när det inte finns en specifik tjänst att rikta det mot. För mig har mitt cv alltså varit nog för att de ska vilja veta mer om mig och ha mig i åtanke för en tjänst.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 647
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 187
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hittade ett intressant extrajobb idag på arbetsförmedlingens hemsida då jag bara jobbar 83% i nuläget. Fyllde i alla som behövdes och...
Svar
10
· Visningar
1 137
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag har aldrig sökt ett jobb på det normala sättet (alltså med ansökan, CV, personligt brev, intervju och sånt) utan de anställningar...
2
Svar
25
· Visningar
2 736
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp