Sprängsten

Corax

Trådstartare
Om jag ska rida ut, vilket jag vanligtvis gör flera ggr/v, så blir det Alltid mer eller mindre på väg med sprängsten (de där gråa, skitvassa stenarna). Vill jag komma någonstans så går det inte att undvika.
Jag har en häst med grunda sulor som jämt blir öm och tassig ute på somrarna så hon går med helsulor (och ringsko pga gammal skada)året om. Och sprängstenen ställer till det för oss!!
Ännu mer nu då hon för ett tag sedan hade en väldigt lindrig fångkänning och är nu Ännu mer känslig. Hittills har vi hållt oss/satt igång i ridhus men det börjar gå oss på nerverna och vi vill ut.
Någon som har tips?

Och är det fler än jag som har negativa åsikter om denna helvetessten?
Hur gör ni? Rider glatt på den i alla gångarter?
Skrittar bara?
Undviker den?
Och vad har ni för häst/beslag?
 
Jag anpassar ridningen efter hästen och underlaget. Min häst ömmar aldrig, är skodd runt om men är inte bekväm att ridas på spränggrus och jag undviker det. Om jag måste så blir det enbart skritt just där.
 
Ja, det är hemskt med dessa vassa stenar! Jag har ju min häst barfota, så givetvis blir det bara skritt över de partier där det ligger sånt (här är det oftast bara fläckvis på skogsvägarna som det lagts på, på blöta ställen), han brukar få långa tyglar och så får han själv leta sig fram till bästa stället att gå på. Oftast är det i kanten, för där är det så pass mjukt under så stenarna trycks ner lite i underlaget, men ibland är det i "hjulspåren", för där har de "rullats omkring" och tryckts till så det är hyfsat slätt; beror helt på hur mycket och vad för slags trafik som varit på vägen.
 
De få gånger jag råkat ut för sån sten så har jag försökt rida i diket eller i mitten om det är en gräs fåra. Min häst ömmar på den och det är det enda hon någonsin ömmar på.
Skor runt om utan sulor.

Skrittar bara då vi måste gå på sånt. Är det dock väldigt nerplattat och har en gräs fåra i mitten så kan vi trava och galloperar. Men är det få platt så är det halt, stenhårt och mer som asfalt att rida på.
 
Jag haaaaaatar dessa stenar! Där jag bor har de lagt det på vartenda väg i skogen och man måste åtminstone rida på en sådan väg en bit för att komma till bättre vägar. Min häst är skodd runt om men har mycket ont av dessa stenar. Skönt att höra att det är fler hästar som reagerar så, de andra i mitt stall verkar inte ett dugg bekymrade över stenarna utan rider glatt på i alla gångarter, medan jag smyger vid sidorna eller i mitten i sakta mak... Trodde dock att helsulor skulle kunna hjälpa?
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 210
Senast: sandrafors
·
Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
20 559
Senast: Susan
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Novali01
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp