Sprucken hovböld, eller?

mandy90

Trådstartare
1889000_869168619761041_3332681569158547940_o.jpg
Hej, min unghäst har varit halt till och från i drygt en vecka. I fredags vart det vitt klägg som var fördelat över ballar osv. Nu måndag ser det ut såhär.. Hon är varm om hov osv, jag har haft jodopax omslag varvat med torrt omslag för att skydda. Hur hade bi behandlat detta? Har ni varit med om att det ser ut såhär?
 
1889000_869168619761041_3332681569158547940_o.jpg
Hej, min unghäst har varit halt till och från i drygt en vecka. I fredags vart det vitt klägg som var fördelat över ballar osv. Nu måndag ser det ut såhär.. Hon är varm om hov osv, jag har haft jodopax omslag varvat med torrt omslag för att skydda. Hur hade bi behandlat detta? Har ni varit med om att det ser ut såhär?

Svårt att säga..finns det inget hål/spricka/utbuktning?

Annars kan dem ju lätt se ut sådär svampaktigt vid ballar och kronrand om de vistas mycket och länge i fuktigt gräs också.
 
Svårt att säga..finns det inget hål/spricka/utbuktning?

Annars kan dem ju lätt se ut sådär svampaktigt vid ballar och kronrand om de vistas mycket och länge i fuktigt gräs också.

Det som syns i bild är det jag sett. Hon haltar ju med, hon är ju också varm så det kan inte vara fukten.. :/ jag saknar också utflödet. Har misstänkt att det är till vänster där det är lite mörkare, men det är ju inte den typen av utflödesställe som jag tänkt. Hmm
 
Jag gör det som sagt direkt som misstanken finns, även om den spruckit. Hovslagaren kan hjälpa till och få upp den så att det lättare går att göra rent.
 
Nope, min kusin skulle till klinik med sin häst å frågade dem. Som jag anade var det en uppsprucken hovböld å det blir bara bättre å bättre! :)
 
Nope, min kusin skulle till klinik med sin häst å frågade dem. Som jag anade var det en uppsprucken hovböld å det blir bara bättre å bättre! :)

Men hur har de kunnat titta på din häst/bedömt läget därifrån?

Det går inte att lita på diagnostik på distans..En veterinär kan spekulera visst men hästen bör ju ha undersökts först.

Finns flera såna fall där det slutar mycket olyckligt..per telefon säger vet "det är lugnt det är bara.." för att sedan är något alls inte "så bara" när någon fysiskt undersökt hästen
 
1889000_869168619761041_3332681569158547940_o.jpg
Hej, min unghäst har varit halt till och från i drygt en vecka. I fredags vart det vitt klägg som var fördelat över ballar osv. Nu måndag ser det ut såhär.. Hon är varm om hov osv, jag har haft jodopax omslag varvat med torrt omslag för att skydda. Hur hade bi behandlat detta? Har ni varit med om att det ser ut såhär?
även den andra ballen ser sjuk ut eller hela kronranden.
Du har inga fler bilder o på hur det ser ut nu?
 
Det var en hovböld. Hästen visar inte längre några sympton och det har blivit fint å jag rengör varje dag. Svampigheten är för att det har legat ett tätt omslag på och det har gjort att hon fått rusdinhud som vi får när vi varit i vatten längre.

Har bilder men det är så krångligt.
De kollade på bilder på hoven. Jag har även pratat med andra som har unghästar som fått samma reaktion vid hovböld :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 175
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 419
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 740
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp