Spruta ned stånds?

FlipTheFrog

Trådstartare
I somras grävde vi bort ett parti stånds som hade etablerat sig i vinterhagen. Tyvärr har vi förstås inte lyckats få bort alla rötter, och trots att jag har gått varje vecka hela hösten (och emellanåt under vintern) och plockat det som kommit upp, så reder jag inte ut att ta bort alla nu när våren satte fart på den nya generationen :(

Finns det något man kan spruta bort bebisstånds med?
 
Ingen som har något råd?
Kan man länsstyrelsen ge mig rekommendationer om jag ringer och frågar?

Jag har läst att man kan använda Starane XL för att bekämpa stånds, men jag antar att det bara är för lantbrukare. Vårt bortgrävda parti är stort,, men ändå inte tillräckligt stort för att köra med traktor. Så det jag är på jakt efter är kanske något motsvarande Starane XL, fast mer för trädgårdsbruk typ.
 
Ingen som har något råd?
Kan man länsstyrelsen ge mig rekommendationer om jag ringer och frågar?

Jag har läst att man kan använda Starane XL för att bekämpa stånds, men jag antar att det bara är för lantbrukare. Vårt bortgrävda parti är stort,, men ändå inte tillräckligt stort för att köra med traktor. Så det jag är på jakt efter är kanske något motsvarande Starane XL, fast mer för trädgårdsbruk typ.
Nej, något liknande Starane finns inte för trädgårdsbruk. Det enda du kan använda är något Roundup-preparat, det finns väl fortfarande några som är godkända för konsumentbruk (alltså kan köpas i mindre förpackningar i garden centers o likn). Men Roundup är ju ett totalbekämpningsmedel, så det kräver ju att du kan punktbehandla ståndsplantorna, och det är kanske svårt om det är ett stort bestånd.
 
Finns det fler här som har erfarenhet av att bekämpa stånds manuellt? Jag har en mindre betesareal som nu verkar invaderas av stånds. Fröna kommer från en åker i träda ca en km från oss. Jag gräver och plockar, drar med Fiskars maskrosupptagare, men det tar aldrig slut.
 
Stånds är knepigt att få bort. När vi köpte gård fanns det i en av hagarna. Tog 2-3 säsonger innan vi fick bort allt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
719
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp