Spyr galla - bra mellanmål inför natten?

lady_vip

Trådstartare
Min gamla hund har börjat kräkas på morgonen, sisådär mellan 04-05, extremt uppskattat...

Det är galla och jag misstänker att det helt enkelt är pga hunger. De får färskfoder, ett mål vid 06 och ett vid 19. Så fort jag gett henne mat på morgonen så upphör kräkandet.

Iaf, testade att ge lite ben på kvällen innan läggdags, men det funkar verkligen inte. Antingen spyr hon upp delar av det på morgonen (det gör hon inte annars) eller så drar hon i sig så mycket vatten att hon är kissnödig tidigt i stället...

Vet att det finns fler här inne med samma bekymmer. Vad ger ni?
 
Min gamla hund har börjat kräkas på morgonen, sisådär mellan 04-05, extremt uppskattat...

Det är galla och jag misstänker att det helt enkelt är pga hunger. De får färskfoder, ett mål vid 06 och ett vid 19. Så fort jag gett henne mat på morgonen så upphör kräkandet.

Iaf, testade att ge lite ben på kvällen innan läggdags, men det funkar verkligen inte. Antingen spyr hon upp delar av det på morgonen (det gör hon inte annars) eller så drar hon i sig så mycket vatten att hon är kissnödig tidigt i stället...

Vet att det finns fler här inne med samma bekymmer. Vad ger ni?

Jag hade gett henne något litet och köttigt, typ en hamburgare eller liknande som hon garanterat inte nekar. Det finns (ganska stora) hamburgare från VoH, men helt ärligt hade jag nog gjort egna av köttfärs eller köpt små färdiga hamburgare för människor om jag skulle ge varje kväll. Ge den typ vid 22 eller innan läggdags.

(Mina har fri tillgång till sitt torrfoder, så för oss händer det sällan. Vi tränar dessutom ofta ganska sent så de får i sig mat eller godis på kvällen. Billy hade riktigt tråkiga spyperioder för några år sedan, då fick jag lägga tid och pyssel på att få i honom något innan han gick och la sig - tack och lov har han ätrutinen kvar sedan dess och knaprar alltid i sig lite foder sent på kvällen.)
 
Senast ändrad:
Jag hade gett henne något litet och köttigt, typ en hamburgare eller liknande som hon garanterat inte nekar. Det finns (ganska stora) hamburgare från VoH, men helt ärligt hade jag nog gjort egna av köttfärs eller köpt små färdiga hamburgare för människor om jag skulle ge varje kväll. Ge den typ vid 22 eller innan läggdags.

(Mina har fri tillgång till sitt torrfoder, så för oss händer det sällan. Vi tränar dessutom ofta ganska sent så de får i sig mat eller godis på kvällen. Billy hade riktigt tråkiga spyperioder för några år sedan, då fick jag lägga tid och pyssel på att få i honom något innan han gick och la sig - tack och lov har han ätrutinen kvar sedan dess och knaprar alltid i sig lite foder sent på kvällen.)
Min gamla hund har börjat kräkas på morgonen, sisådär mellan 04-05, extremt uppskattat...

Det är galla och jag misstänker att det helt enkelt är pga hunger. De får färskfoder, ett mål vid 06 och ett vid 19. Så fort jag gett henne mat på morgonen så upphör kräkandet.

Iaf, testade att ge lite ben på kvällen innan läggdags, men det funkar verkligen inte. Antingen spyr hon upp delar av det på morgonen (det gör hon inte annars) eller så drar hon i sig så mycket vatten att hon är kissnödig tidigt i stället...

Vet att det finns fler här inne med samma bekymmer. Vad ger ni?
Min Malle kan göra likadant om det går för lång tid mellan målen. Jag ger mat kl 09 och kl 21. Då funkar det.
 
Kan du inte ge henne lite av sin vanliga mat innan du lägger dig bara?

Jo, men jag tänker att kött är så lättsmält.? Fast jag tänker kanske fel.

Jag har vid ett par tillfällen, för att testa min teori, gett henne lite mat vid 4 ( på morgonen) och då har hon slutat kräkas. Men det gav ju bara en hund som tyckte vi skulle gå upp vid 4...
 
Jo, men jag tänker att kött är så lättsmält.? Fast jag tänker kanske fel.

Jag har vid ett par tillfällen, för att testa min teori, gett henne lite mat vid 4 ( på morgonen) och då har hon slutat kräkas. Men det gav ju bara en hund som tyckte vi skulle gå upp vid 4...
Jag tycker inte att de verkar behöva så mycket för att inte behöva spy, svägerskans förra hund brukade de ge lite knäckebröd om de var borta och det började närma sig matdags, då klarade hon sig. Våran är lite lika så dels ger jag kvällsmat sent och så kan jag stoppa till honom lite godis det sista jag gör innan vi går och lägger oss och då klarar han det. ;) Torkad blodpudding typ! ;)
 
Nu vet jag inte varför din hund kräks när hon äter men när min var dålig och kräktes upp allt han fick i sig drog jag ner på all mat och delade upp det i små mål under hela dagen. Gav honom fiskbullar, ris, potatis och även små bitar lingongrova. Till slut upphörde det :)
 
Nu vet jag inte varför din hund kräks när hon äter men när min var dålig och kräktes upp allt han fick i sig drog jag ner på all mat och delade upp det i små mål under hela dagen. Gav honom fiskbullar, ris, potatis och även små bitar lingongrova. Till slut upphörde det :)

Hundar kräks galla när magen är tom och de är hungriga. Det är alltså när hunden inte äter som den kräks.

Lösningen brukar vara att ge dem mat, eller se till att magen har något att pyssla med om det går lång tid mellan målen.
 
Jo, men jag tänker att kött är så lättsmält.? Fast jag tänker kanske fel.

Jag har vid ett par tillfällen, för att testa min teori, gett henne lite mat vid 4 ( på morgonen) och då har hon slutat kräkas. Men det gav ju bara en hund som tyckte vi skulle gå upp vid 4...

Jag tänker lite tvärtom ang lättsmältheten (nytt ord?). När Alice gick på torrfoder så hände det att hon började kräktes efter 14-18h. (Hon var då mycket "kräsen" och åt inte trots fri tillgång)
Idag äter hon barf och äter endast en gång om dagen, vid 19-22 (med mycket god aptit..!). Om hon utfodras kl 19 på tisdagen och 22 på onsdagen så fastar hon i 28h, utan att kräkas.
Det är ju dock lite skillnad på torrfoder och färskfoder. Men jag tror du kan ge henne en del färskfoder innan läggdags. Alt ge kvällsmaten senare, hon kanske inte är lika hungrig på dagen och kan hålla sig lite längre?
 
Okej, jag uppfattade inte att det var så.
Men som sagt. Gav ovanstående mat till min när han "inte fick äta" på grund utav magen just då och det fungerade bra. :)
 
Jag hade också gett vanliga färskfodret. Håller med om att det dels inte verkar behövas så mycket och om du ger när ni lägger er blir det ju rätt stor minskning av tiden mellan målen.
Klarar hon sig på dagarna alltså? Eller får hon godis etc då?
 
Jag hade också gett vanliga färskfodret. Håller med om att det dels inte verkar behövas så mycket och om du ger när ni lägger er blir det ju rätt stor minskning av tiden mellan målen.
Klarar hon sig på dagarna alltså? Eller får hon godis etc då?
De brukar få tugg på dagen, så jag tror det är därför hon klarar sig under dagen. Men hon har kräkts på eftermiddagen några gånger, bland annat idag. Nu tyckte iofs sambon att hon hade fått upp benbitar när hon kräktes, men vet inte var hon fått det ifrån...
 
Okej, jag uppfattade inte att det var så.
Men som sagt. Gav ovanstående mat till min när han "inte fick äta" på grund utav magen just då och det fungerade bra. :)
Det hade varit helkört på min som inte tål fisk, spannmål eller potatis men jag förstår din tanke.
 
@Snurrfian hur torkar man blodpudding i ugnen? Det verkade enkelt som mellanmål om vi inte är hemma.
Jag har bara skurit lagom bitar, ska jag ha det som belöningsgodis har det varit små fyrkanter, annars har jag skivat den tunt och så lagt i ugnen på typ 50 grader så har det fått stått länge, ju större bitar desto längre tid, man känner när de inte längre är mjuka i biten och man känner på dem. Men det kan ta upp till ett dygn om det är stora bitar! :D Men det är väldigt uppskattat av hundarna! ;)
 
Jag hade kör på torkad lunga, fungerar på dom här hemma. Det brukar vara väldigt uppskattat och lungan när den är torkad verkar även lugnande på magen överlag.
Jag torkar själv hemma, har köpt en svamptork(99:- på netto) helt klart värt det för att slippa ha äcklet i vår egen ugn.

/Camilla
 
Jag hade delat upp maten på 3-4 mål och gett sista målet precis innan läggdags, alternativt gett några kulor torrfoder på kvällen innan läggdags. Mina äter 3 ggr om dagen. Morgon en bravo hamburgare, lunch en kycklingvinge och kväll nordic med torrfoder och ris. Ibland får färska ben och lite mindre nordic.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp