Stå i stall utan "lyx"?

Problematisk

Trådstartare
Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.

Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har :)
 
Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.

Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har :)

Hade inget av detta när jag hade hästarna i mitt barndomshem. Varmvatten kunde jag iofs ta från huset. Spola av ben? Svampade av dem :p
. När jag red markarbete/dressyr eller hoppade höll jag till i ena lilla hagen som var nästan ridbaneformad, på åkrarna och Till och med vår privata lilla grusväg :p. När min mycket gamla häst gick bort flyttade jag unghästen till ett grannstall med ridbana, vilken lyx det var! Dock ingen spolspilta men var ju inget jag saknade då jag ju inte hade haft någon. Flyttade till boxplats för lite sen; ridbana och nu även belyst, så härligt! Spolspilta med! Lyx som jag använt två - tre gånger kanske på snart 2 månader :p. Jag kan lätt leva utan spolspilta men helst ridbana har jag upptäckt. Dock inte nöd och tvunget då jag har egen hästtransport och värdesätter toppenfina ridvägar högst, vilket jag haft i alla stallen jag hitintills stått i :).
 
Även om jag alltid stått med spolspilta hade jag absolut kunnat lösa det på annat sätt. Däremot är både ridbana och varmvatten absoluta krav för min del.
 
Jag har inte ens vatten indraget i mitt stall utan får bära från källaren. Det går mycket bra. Har aldrig haft spolspilta eller varmvatten i något stall och har ändå haft hästar i 15 år eller så. Det går utmärkt. Ridbana hemma är skönt men här finns grannar att låna av.
 
Skulle det vara annorlunda om du hade ridavstånd till ridbana? Och/eller några minuter med transport till ridhus?

Nej, för min del skulle det nog inte det. Vill gärna ha allt på plats på anläggningen. Klart att det skulle gå om det knep, men inget jag skulle välja om jag inte var tvungen. :)
 
Inga problem att vara utan. Har aldrig haft varmvatten, hade ingen spolspilta i första stallet. Ridbanan har jag haft hela tiden men inte alltid användt. Har inte långt till ridhus heller ca 10min med bil. Det ena kan jag rida till åxå om jag vill.
 
Spolspilta har jag inger behov av alls, bara ta ut hästen på stallplats och spola av. Varmvatten och ridbana har jag helst dock men det fungerar bra som jag har det nu också med ridhus en kvarts skritt bort. Bra rid/körvägar är viktigare för mig eftersom jag nästan bara ser positiva saker med att behöva lasta och åka iväg för träningar.
 
Jag har inte haft något av det när jag haft eget stall. Skulle aldrig stå uppstallad utan det dock. Det förenklar så extremt!
 
Hur gör du med leriga ben osv?
Ger du aldrig dina hästar varmt vatten eller kraft, eller hur löser du det isåfall?

Jag fattar inte? Vad har kraft med varmt vatten att göra :confused:

Jag hyrde ett litet stall med 2 boxar i 7 år utan varmt vatten och spolspilta och kunde ändå ge kraft ;)
Leriga ben borstade jag av, nu hade jag ganska stora hagar där så det var sällan så att hästarna var leriga över hovarna.
Jag hade varken ridbana eller ridhus men stod granne med klubben som hade 3 ridhus. 50 meter dit...
 
Ridbana inom godtagbart rid avstånd är ett krav för mig.
Vattenkokare funkar utmärkt, skölja av benen kan man göra utomhus. Vill ha vatten draget så man kan använda slang är en förutsättning, men det underlättar vatten till hagen med så man slipper kånka. Vilket jag inte känner för.
 
Hej!

Vi har ingen spolspilta, men kan spola av hästarna vid ett träd så länge det inte är minusgrader. Vi har en liten, ganska tråkig ridbana. Och vi har varmvatten.

Jag har inga problem att leva så, har även stått i stall utan varmvatten och ridbana, vilket funkar. Ett tag stog jag i stall med ridhus, men insåg att jag aldrig var därinne så det var bara slöseri med pengar att stå kvar.

/L, föredrar att rida utomhus.
 
Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.

Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har :)
Jag har haft häst i stall utan varmvatten, ridbana osv i hela mitt hästliv. Men bra hagar och fullservice till kanonpris. Och grymma ridvägar!! Hästarna mådde kanon! Har nu hemma med egen ridbana, men utan stall.. (lösdrift):p helt okej ridvägar, hyfsat nära till ridhus. Så jag är inte bortskämd helt enkelt!

Har alltid haft
 
Hur gör du med leriga ben osv?
Ger du aldrig dina hästar varmt vatten eller kraft, eller hur löser du det isåfall?
Borstar av leriga ben, eller spolar i trädgårdsslangen. Kan bära ut varmvatten från huset, vilket jag gör om det är kallare än -10. Tidigare stall hade vi en vattenkokare, men använde den typ aldrig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 274
Senast: nejlica
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 764
Senast: Cilla
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 469
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 781
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp