Stå i stall utan "lyx"?

Precis så känner jag också!

Nu har du ju bra stallägare men jag har blivit såpass avskräckt av även ”lyxigt” folk att jag aldrig mer skaffar häst om jag inte har möjligheten att ha dom hemma.

I hear you! Jag flyttade till nuvarande från ett annat rätt lyxigt stall (med ridhus) just pga stallägaren. Hon var inte riktigt riktig i skallen och gjorde och sade saker som inte är ok. Idag står stallet i princip utan hyresgäster (27 platser). Det gick från fullt med väntelista till att vara 4 kvar på ca 7-8 månader. Idag har man byggt om ena stallet till hunddagis just för att ryktet är så illa...
 
Jag har nog aldrig varit i ett stall med spolspilta. Endera har vi duschat ute, eller på stallgång.

Varmvatten har jag också klarat mig utan. Att inte ha vatten alls i stallet var däremot drygt. Vattenledningen frös så vi fick snällt hämta vatten inne hos stallägarna. Ridbana har jag inte heller haft tillgång till, men inom ridavstånd.

Flera som skrivit om att duscha i stallgången.
Hur har de stallen sett ut då? Jag kan såhär på rak arm bara komma på två stall som haft duschmöjlighet i gången. I ena stallet var det i ett hörn av gången liksom, väldigt opraktiskt då man blev ivägen och blötte ner stor yta, och dessutom fanns det ingenstans att göra av något förutom på golvet (som ju blev blött). Andra stallet hade mitt på gången bara, dock ganska smal stallgång (2,5 meter skulle jag tro) och inte tillräckligt lut mot avloppet, så där blev ju också vatten överallt. Och lätt att det sprutade in i boxarna intill också. Valde att spola av ute då.

Så jag har bara dåliga erfarenheter om det, men med rätt förutsättningar kanske det fungerar hur bra som helst?
 
Flera som skrivit om att duscha i stallgången.
Hur har de stallen sett ut då? Jag kan såhär på rak arm bara komma på två stall som haft duschmöjlighet i gången. I ena stallet var det i ett hörn av gången liksom, väldigt opraktiskt då man blev ivägen och blötte ner stor yta, och dessutom fanns det ingenstans att göra av något förutom på golvet (som ju blev blött). Andra stallet hade mitt på gången bara, dock ganska smal stallgång (2,5 meter skulle jag tro) och inte tillräckligt lut mot avloppet, så där blev ju också vatten överallt. Och lätt att det sprutade in i boxarna intill också. Valde att spola av ute då.

Så jag har bara dåliga erfarenheter om det, men med rätt förutsättningar kanske det fungerar hur bra som helst?
I ena stallet var det uppbyggt så att man hade 4 boxar som satt ihop och bildade en fyrkant. Sen användes den stallgång som liksom gick ovanför den fyrkanten att duscha i. Så inga boxdörrar gick åt den stallgången. Gången hade ett avlopp i mitten. Fast det var ingen speciell plats för dusch, var den vanliga uppbindningsplatsen.

I andra finns 2 boxar och gången är framför dom. Men betonggolvet har som en gjuten ränna i sig vid kanten så vattnet når inte boxen. Där måste man dock sopa ut allt vatten, vilket är drygt så man duschar mest ute. Men golvet lutar åt rätt håll iaf så det rinner utåt.

Båda var privatstall så man blev inte direkt i vägen för någon annan. Men skulle man bara spola ben så har man gjort det ute. Inne har varit heldusch inför tävling vid dåligt väder bara.
 
Flera som skrivit om att duscha i stallgången.
Hur har de stallen sett ut då? Jag kan såhär på rak arm bara komma på två stall som haft duschmöjlighet i gången. I ena stallet var det i ett hörn av gången liksom, väldigt opraktiskt då man blev ivägen och blötte ner stor yta, och dessutom fanns det ingenstans att göra av något förutom på golvet (som ju blev blött). Andra stallet hade mitt på gången bara, dock ganska smal stallgång (2,5 meter skulle jag tro) och inte tillräckligt lut mot avloppet, så där blev ju också vatten överallt. Och lätt att det sprutade in i boxarna intill också. Valde att spola av ute då.

Så jag har bara dåliga erfarenheter om det, men med rätt förutsättningar kanske det fungerar hur bra som helst?
Ett ställe där de hade så då var det en brunn i mitten och med lutning. Lutningen är viktig annars blir det vatten överallt.
Själva vattnet togs från en kran med vattenslang. Jag tyckte det funkade helt ok om det bara var ben som skulle spolas av. Var det mer än så kunde man ta vattenslangen utomhus och binda upp hästen på en uppbindningsplats precis utanför.
 
I ena stallet var det uppbyggt så att man hade 4 boxar som satt ihop och bildade en fyrkant. Sen användes den stallgång som liksom gick ovanför den fyrkanten att duscha i. Så inga boxdörrar gick åt den stallgången. Gången hade ett avlopp i mitten. Fast det var ingen speciell plats för dusch, var den vanliga uppbindningsplatsen.

I andra finns 2 boxar och gången är framför dom. Men betonggolvet har som en gjuten ränna i sig vid kanten så vattnet når inte boxen. Där måste man dock sopa ut allt vatten, vilket är drygt så man duschar mest ute. Men golvet lutar åt rätt håll iaf så det rinner utåt.

Båda var privatstall så man blev inte direkt i vägen för någon annan. Men skulle man bara spola ben så har man gjort det ute. Inne har varit heldusch inför tävling vid dåligt väder bara.
Men blev det inte is på stallgången när man spolar på vintern?
Sådana lösningar kräver ju värme för annats lär det aldrig torka..
 
Men blev det inte is på stallgången när man spolar på vintern?
Sådana lösningar kräver ju värme för annats lär det aldrig torka..
Nepp. Vi kastade spån på det sista också. Men har aldrig varit med om att det blivit is. Sen vet jag förstås inte om vi duschat någon gång när det varit som allra kallast, hästarna blir ju inte direkt skitiga när allt är fruset. Då finns ingen lera att smutsa ner sig med.
 
Har alltid haft eget stall(håller på att bygga vårat tredje nu). Och har aldrig haft rinnande vatten eller ridbana.
Här kommer det däremot faktiskt att bli det så småningom. Både varmvatten och ridbana, lyxigt :laugh: men har klarat mig bra i 18år förut :)
 
Jag har inte spolspilta, men jag har heller inte lera som någonsin går över hovarna, så vet inte vad jag ska med det till. Svettiga hästar svampas och schamponera? Jag ryktar.

Däremot skulle jag inte vilja vara utan ridbana.
 
Jag har inte spolspilta, men jag har heller inte lera som någonsin går över hovarna, så vet inte vad jag ska med det till. Svettiga hästar svampas och schamponera? Jag ryktar.

Däremot skulle jag inte vilja vara utan ridbana.

Tänkte bara kommentera just det där om att inte ha nåt behov av spolspilta :) Alla hästar och ägare är såklart olika och har olika behov, men jag använder spolspiltan i nuvarande stall ganska ofta. Förutom att ta varmvatten osv (där är bästa kranen) så spolar jag av hovarna om de är leriga (och benen om även de är leriga såklart), tvättar svansar, spolar av hästen om den är svettig, tvättar inför tävling och efter klippning, sköter om ev. sår osv. Så för mig är spolspiltan rätt viktig (ju mer jag läst allas svar, desto viktigare har jag insett att den är för mig :) ) men förstår att det inte är så för alla :)
 
Jag har levt utan Spolspilta. Men att ha den gör det enklare att spola av leriga ben, tvätta grisigt brunstklet från svans/bakben, bada ordentligt på vintern, spola av efter svettig träning mm.

Det är inget måste med Spolspilta eller omöjligt utan. Men så mycket enklare med. Och så är det ju med det mesta - det går bra utan men är otroligt förenklande med.
 
Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.

Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har :)
Ja, om jag och pålle trivs så
Har bara stått i 2 stall med toa, det var utedass.
De flesta stall har varit utan varmvatten och spolspilta. Så det var bara att plocka fram slangen och spola ben på stallplan. Eller hink och svamp
De flesta stallet har varit utan ridbana/ridhus.
 
Aldrig haft varken ridbana eller ridhus i närheten och haft häst i större delen av mitt liv ;) men förstå lyckan när vårt nya stall stod klart i höstas, vatten i kran och dessutom dusch :D rena lyxen efter ha haft hästen i flera år i ett stall utan rinnande vatten O_o Ridbana lånar våra snälla grannar ut mot att man mockar efter sig :love: så nu har vi allt vi behöver, bra stall och ridbana i närheten men föredrar ändå skogen :grin: :p Men att kunna spola av hästen ibland är toppen saknat de faktiskt under åren utan dusch :o
 
Tänkte bara kommentera just det där om att inte ha nåt behov av spolspilta :) Alla hästar och ägare är såklart olika och har olika behov, men jag använder spolspiltan i nuvarande stall ganska ofta. Förutom att ta varmvatten osv (där är bästa kranen) så spolar jag av hovarna om de är leriga (och benen om även de är leriga såklart), tvättar svansar, spolar av hästen om den är svettig, tvättar inför tävling och efter klippning, sköter om ev. sår osv. Så för mig är spolspiltan rätt viktig (ju mer jag läst allas svar, desto viktigare har jag insett att den är för mig :) ) men förstår att det inte är så för alla :)

Jag har ju hästarna hemma.
De få gånger jag känner behov av att spola av mina hästar, gör jag det ute på gårdsplan med slang från husets pannrum.
Men de gångerna är väldigt lätträknade.
Det handlar väl i stort sett om att tvätta en så kallat vi häst så den ser något så när vit ut.

De gångerna jag vill göra rent leriga ben fungerar svamp i hink utmärkt.
 
Jag vet inte riktigt varför spolspilta är viktigt. Jag sköljer av hästarnas ben utomhus året runt med vattenslang.
Sen det där med att om man inte tävlar är det inte så viktigt, men tävlar man är det viktigt...jag har jobbat med svårklasshästar i olika stall och där fanns varken spolspilta eller varmvatten. På inget av ställena.
 
Jag har kommit till det stadiet i livet att jag vill ha alla bekvämligheter som jag kan få för både mig och min häst. Ett absolut måste och prio 1 på min lista när jag letar stall är fullservice. Med det jobb jag har nu och de tider jag arbetar (dygn eller mer minst 1 gång/vecka) så fungerar det inte att stå i något annat. Att be mina stallkamrater ta hand om min häst, ibland med kort varsel, är inget jag vill utsätta varken mig eller hästen för igen. Jag betalar hellre och vet att det blir gjort.
Utöver fullservice så vill jag ha ok hagar för hästen. Det har visat sig att ju bättre hage desto mindre service/mindre lyx i stallet är det. Otroligt märkligt? :confused:
Jag vill ha en rejäl box, bra utrymmen till att torka täcken och en bra sadelkammare som är låst. Jag vill absolut ha varmvatten och toa i stallet. Spolspilta är inget måste, men jag vill ha någonstans där jag kan stå och spola min häst med varmvatten. Ridbana är ett måste om jag ska rida liksom hyfsade ridvägar. Ridhus är en bonus just nu, men tränar och tävlar jag så är det väldigt högt på min lista.
Jag har haft tur och har hittat i princip allt på min lista (utom ridhuset) där jag står nu. Hästen är dräktig just nu så det är mindre viktigt med allt som rör ridningen för tillfället. Jag står gärna i ett större stall med mycket liv och rörelse och det gör jag inte nu. Totalt är det 6 hästar och det är i minsta laget för mig, men helt ok. Stallet är helt nybyggt och har det mesta jag söker. Dessutom världens bästa stallägare! :love: Det ska verkligen inte underskattas!

Jag är en sådan som gärna betalar mer och får mer. Jag är inte längre intresserad av att slita och släpa, utan är i stallet för att vara med min häst. Inte heller vill jag frysa något mer. Jag har gjort allt det där och det är slut med det nu. Hellre har jag ingen häst alls än att slita på det viset.
Beror säkerligen på att man bygger för ens egen skull, inte hästens. Att det är lättare att hyra ut med ridhus och små hagar än utan ridhus och stora hagar. Man har inte råd med mer mark och prioriterar ridhus.
 
Jag tror knappast det är så enkelt. Här har hagstorlek och faciliteter inte hängt ihop. Alls.

Men har man små hagar för man har lite mark kan man öka attraktionen genom att addera faciliteter.
 
För min del vill jag inte vara utan en låst sadelkammare, ridbana och möjlighet att duscha hästen i varmvatten men det behöver inte vara en spolspilta går lika bra att stå ute.
Men det är bara för att jag har en häst med exem som behöver schamponeras ca var 14 dag under knottsäsongen för att vara helt utan symtom annars hade inte badmöjligheterna varit viktigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 275
Senast: nejlica
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 765
Senast: Cilla
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 469
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 781
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp