Stå i stall utan "lyx"?

Beror säkerligen på att man bygger för ens egen skull, inte hästens. Att det är lättare att hyra ut med ridhus och små hagar än utan ridhus och stora hagar. Man har inte råd med mer mark och prioriterar ridhus.

Det tycker jag inte alls stämmer för de stall jag stått i eller varit och tittat på. Det har funnits väldigt mycket mark att tillgå, men ändå tränger man ihop hästarna i små hagar. Jag tror isåfall att det mer beror på att man inte vill ha så långt att gå när de ska ut/in, om jag nu ska hitta någon anledning.
 
Jag har inte varmvatten, spolspilta osv. Nu är det eget stall och kan ju hämta varmvatten från huset. Bor i Skåne så det är sällan vattnet fryser men när det gör det får vi kånka vatten från källaren i huset. Leriga ben kan man spola med kallvatten, använder vattenslang och drar ut till gårdsplanen. När jag ska tvätta hela hästen drar jag slang från källaren till trädgården så jag kan ha varmvatten. Ingen egen ridbana men lånar grannens, cirka 5 minuter bort. Har fantastiska ridvägar. Ridhus lastar jag och kör till. Inga problem, det är värt det för mig att få ha hästarna hemma. Hade jag stått uppstallad och alltså betalat hyra så hade jag nog velat ha lite mer för pengarna, i alla fall ridbana, spolspilta och varmvatten.
 
Nytt försök...
Prioriterar att ha hästarna på egen gård. Lösdrift med bra! hagar är lyx för mina hästar. Lika så uppvärmd vattentunna.
I de stall jag stått med bla ridhus och banor har haft tråkiga foderrutiner och sällan vatten i hagen. Ponny fick varje vinter på såna ställen lättare förstoppningskolik.

Belyst Ridbana skulle jag inte vilja vara utan och ridhus vore helt klart lyxigt men inte nödvändigt. Finns några ridhus i närheten som skulle gå att åka till men jag har inte tid till det på vardagar.
Spolspilta använder jag ytterst sällan även när vi haft tillgång till i stallet. Har bara slang som går att få varmvatten i men ingen bra plats att stå på vintertid. I höstas saknade jag dock det då alla 4a hästarna fick hudinfektion och skulle duscha flera ggr /v.

Har uppvärmd sadelkammare där jag kan torka ett par täcken åt gången. Varmvatten hämtas i vattentunnan. Än så länge håller den gamla tvättmaskinen ihop så har en att tvätta täcken i, dock inte på vintern då tvättstugan inte är uppvärmd och vattnet avstängt.
Infravärme vid skötselplatsen i ligghallen underlättar kalla dagar.
 
Många verkar resonera som att man måste välja? Endera stora hagar eller nära ridhus, endera ditt eller datt.

Jag har haft eget stall i många år. Utan ett uns lyx. Nu är jag inackorderad. Hästen går på lösdrift med fri tillgång i nät, i stoflock. Thermobars. Hon har en egen box jag använder när och som jag vill. Det finns belyst ridbana, spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare, täckestorksrum, tvättmaskin etc. Enda som saknas är toalett (kan lånas i huset på gården). Ridhus finns hos grannen ett par min skritt bort. Det är fantastiska bilfria ridvägar på sandunderlag.
Och det kostar mig mindre än det gjorde att ha henne hemma på egna gården.

Kommer banne mig bli svårt flytta därifrån och hem till eget igen....
 
Det tycker jag inte alls stämmer för de stall jag stått i eller varit och tittat på. Det har funnits väldigt mycket mark att tillgå, men ändå tränger man ihop hästarna i små hagar. Jag tror isåfall att det mer beror på att man inte vill ha så långt att gå när de ska ut/in, om jag nu ska hitta någon anledning.

Och jag ser ofta att hästägarna vill ha sina hästar en och en eller med max 1 kompis och i hagar utan nått att kunna göra sig illa på.
 
Och jag ser ofta att hästägarna vill ha sina hästar en och en eller med max 1 kompis och i hagar utan nått att kunna göra sig illa på.

Yes! Jag är lättad över att det nya stallet vi flyttat till har mindre rasthagar där de går 1 och 1.
Jag har med nuvarande häst fått gå från mitt tidigare tankesätt "Gärna stor flock i stor gräshage" till "gärna inte hage alls, helst boxvistelse och handpromenader" eftersom hon skadar sig hela. hela. hela tiden. När veterinären råder en att minska hagen och använda hagskydd, då vet man att det är dags att individanpassa hästhållningen, tyvärr.
 
Jag tror knappast det är så enkelt. Här har hagstorlek och faciliteter inte hängt ihop. Alls.

Men har man små hagar för man har lite mark kan man öka attraktionen genom att addera faciliteter.

Här är marken så dyr så här är det verkligen så. Antingen det ena eller det andra.
 
Yes! Jag är lättad över att det nya stallet vi flyttat till har mindre rasthagar där de går 1 och 1.
Jag har med nuvarande häst fått gå från mitt tidigare tankesätt "Gärna stor flock i stor gräshage" till "gärna inte hage alls, helst boxvistelse och handpromenader" eftersom hon skadar sig hela. hela. hela tiden. När veterinären råder en att minska hagen och använda hagskydd, då vet man att det är dags att individanpassa hästhållningen, tyvärr.

Jag har tyvärr hamnat i liknande sits med min. Hon lyckas ALLTID hitta något att skada sig på. Sår på benen är mer regel än undantag. Jag har alltid haft mina i så stora hagar som möjligt och med många kompisar, men just det gör mig toknervös med nuvarande för jag VET att hon kommer in med något nytt problem.
Jag blev därför glad när min nuvarande stallägare gick med på att ställa min själv, men att hon har kompisarna precis bredvid och kan hälsa på dom när hon vill (snarare om hon vill. Hon är en riktig ensamvarg)
Jag kommer att skaffa skydd att ha på benen. Det är första hästen (av ca 20-25 jag haft) som jag ens tänkt tanken. Jag har bara skrattat åt "påhittet" tidigare. Idag skrattar jag verkligen inte...

Jag vill poängtera att även om hagen är liten så behöver den ju inte vara tråkig. Det finns mycket man kan göra för att hästen ska få en meningsfull utevistelse ändå. Inte minst placera den på en bra mark som är torr, med träd och annat att pilla på. Inte heller behöver den ju vara precis fyrkantig utan kan slingra sig lite och man kan lägga mat och vatten i olika ändar av hagen osv. Liten hage behöver inte vara pest.
 
Jag har stått i såna stall och har även det så hemma i eget stall nu. Iof finns varmvatten nu sen en tid tillbaka i verkstan som ligger vägg i vägg men det är inget som jag nånsin använder. Vi har inget vatten alls i stallet utan det hämtar vi ute i ett utkast i väggen vid hagen. Endast kallvatten där. Spolspilta har jag aldrig nånsin känt behov av. Jag spolar bara av hästen på sommaren och då utomhus. Även när jag stått i stall med spolspilta och annan lyx.

Ridbana kan jag sakna ibland. Vi har en stor stallplan som var tänkt som ridbana när de byggde så vi kan träna där. Men ett trästaket runt hade jag uppskattat. Jag tycker inte att ridbana är ett måste. Men det får gärna finnas i närheten att hyra. Det finns det här men det händer faktiskt aldrig. Det duger med våran plan tydligen... Det beror ju på vad man gör mest i sin ridning. Jag tränar gärna och åker gärna på kurs. Men mesta delen av min ridning sker i skog och mark.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 235
Senast: nejlica
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 727
Senast: Cilla
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 459
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp