Stå still vid uppsittning

fiioli

Trådstartare
Skulle vara tacksam för tips för att träna min 9-åriga ex-travare (finnhäst) att stå still vid uppsittning. Som det är nu (han har blivit ordentligt inriden i 2 månaders tid, men tidigare blivit lite riden i terräng) så vill han alltid börja cirkla/gå emot i riktning mot uppsittaren. Han kompenserar högst antagligen för att vikten blir en stund på den sidan. Just nu behövs alltid en hjälpare vid uppsittning att hålla i hästen ordentligt samt att hålla emot på andra sidan sadeln, och ändå hamnar man vara snabb..
 
Skulle vara tacksam för tips för att träna min 9-åriga ex-travare (finnhäst) att stå still vid uppsittning. Som det är nu (han har blivit ordentligt inriden i 2 månaders tid, men tidigare blivit lite riden i terräng) så vill han alltid börja cirkla/gå emot i riktning mot uppsittaren. Han kompenserar högst antagligen för att vikten blir en stund på den sidan. Just nu behövs alltid en hjälpare vid uppsittning att hålla i hästen ordentligt samt att hålla emot på andra sidan sadeln, och ändå hamnar man vara snabb..
har du pall när du sitter upp? om inte så är det väldigt mycket mer skonsamt for både häst-ryttare och sadel än att hoppa upp från marken.
sen så kommer man upp snabbare vilket också är bekvämare för hästen ;).

Men be hästen stå still, rör dig mot sadeln, och flyttar hästen sig då så upprepar man detta ut i oändligheten. sen så lägger man till att gå upp på pallen, lägga tyngd i stigbygeln och sist sitta upp. Allt upprepas steg för steg tills hästen står helt stilla oavsett vad du gör med den ;).

Så fort hästen gör rätt så är det eftergift och beröm, så fort hästen gör fel så är det korrigering och gör om gör rätt.

(Buck, vars häst står still tills foten rör stigbyglen.. )
 
Tack för svaret!
Pall använder jag inte, då hästen är 154cm i mankhöjd, och jag inte har direkt korta ben. :) Men visst kan jag ändå försöka. Men jag tror det bara slutar med en söndertrampad pall. Beröm och eftergift gör vi redan, och korrigering då han gör fel, likaså. Men som din sista parentes berättar, så är han som ett lamm, ända tills foten rör stigbygeln...
 
Ta en såpass hög pall så du bara kan slänga över benet nu i början. Han kanske är såpass svag så han tappar balansen när du använder stigbygel.

Jag använde godismuta till min häst. Han fick godis så länge som han stod still. Rörde han sig blev det slut på godis direkt. Sen väntade jag längre och längre med att ge godisen. Nu står han helt still och jag ger godis när jag sitter i sadeln och fått p båda stigbyglar och satt mig rätt. Han står som ett ljus och väntar på sin godis. Jag ger fortfarande godis för att jag tycker det är ett smidigt sätt att stretcha halsen också. Så han får 1-2 bitar åt varje håll.
 
Pall, pall, pall! Sparar på hästryggen och sadel.
Befäst ordet prooo/stanna vid ridning. Gör halter, använd ordert prooo när hästen står med alla fyra hovar i backen. Använd annat uttryck för att sakt av. Stanna ska bara betyda fyra hovar i backen. Skilj på momentet sakt av och stanna, halt, proo.
Använd och träna i stallgången, till hagen
hagen. Var uppmärksam på att inte använda ordet vid uppsättning, förrän han kan leva upp till kommandot. Jag skulle använda kommandot, när jag vet att han vet och kan leva upp till ditt krav.
Good luck
 
Tack för svaret!
Pall använder jag inte, då hästen är 154cm i mankhöjd, och jag inte har direkt korta ben. :) Men visst kan jag ändå försöka. Men jag tror det bara slutar med en söndertrampad pall. Beröm och eftergift gör vi redan, och korrigering då han gör fel, likaså. Men som din sista parentes berättar, så är han som ett lamm, ända tills foten rör stigbygeln...
jag använde pall till en b ponny jag red in ;), så höjden på hästen spelar ingen roll, det är ungefär lika stor bekastning på alla då man inte använder pall.
 
Många sätter ju sin ära i att minsann kunna hoppa upp utan pall.
gjorde jag också när jag var ung och smidig ;), är fortfarande ung men inte så smidig.. hästen visar stark motvilja mot det också, hoppar man av för att höja hinder några gånger och hoppar upp utan pall, så kommer man inte upp en andra gång utan en minut av snurr och irritation.
 
Jag lärde min häst kommandot 'stå' med hjälp av klickerträning. Övade vid pallen, m foten i stigbyglarna, m ngn som höll vid uppsittning osv - hela tiden 'stå' och en godisbit. Sedan dess är det bara att ge kommandot vid uppsittning, sitta upp och belöna ... Numera behövs inget kommando men hästen vickar på mulen och vill ha godisbit när jag är på plats! Det får hon för det medar och hon står som ett ljus!
 
Jag lärde min häst kommandot 'stå' med hjälp av klickerträning. Övade vid pallen, m foten i stigbyglarna, m ngn som höll vid uppsittning osv - hela tiden 'stå' och en godisbit. Sedan dess är det bara att ge kommandot vid uppsittning, sitta upp och belöna ... Numera behövs inget kommando men hästen vickar på mulen och vill ha godisbit när jag är på plats! Det får hon för det medar och hon står som ett ljus!
Jag har tränat ungefär som du (har klickertränat mycket hundar), men har inte lagt på något kommando. Jag har alltså belönat (inte lockat/mutat) när hästen står stilla när jag först har sadlat, sedan grejat med stigläder etc, satt foten i stigbygeln, och sedan suttit upp. Det gick rätt snabbt att fasa ut det till att nu bara ge en godis när jag suttit upp (och hon är stilla då..). Om hon är ivrig iväg någon gång och inte vill stå stilla efter att jag suttit upp, ökar jag tiden hon måste stå stilla innan hon får godisen för uppsittningen så att säga, och belönar bara när hon verkligen står stilla. Min häst vet också mycket väl att hon är duktig när hon står stilla och minsann förväntar sig en godis när jag satt mig i sadeln ;). Får hon inte det så böjer hon halsen till stigbygeln nästan för att få en.
 
Min var ganska lätt att lära den stå stilla. Ställde den helt enkelt mot t.ex ridhusväggen. Sen dess har det funkat överallt ute som inne. Den gick in i väggen en gång dock :P
 
Jag har alltså belönat (inte lockat/mutat) när hästen står stilla när jag först har sadlat, sedan grejat med stigläder etc, satt foten i stigbygeln, och sedan suttit upp. Det gick rätt snabbt att fasa ut det till att nu bara ge en godis när jag suttit upp (och hon är stilla då..). Om hon är ivrig iväg någon gång och inte vill stå stilla efter att jag suttit upp, ökar jag tiden hon måste stå stilla innan hon får godisen för uppsittningen så att säga, och belönar bara när hon verkligen står stilla. Min häst vet också mycket väl att hon är duktig när hon står stilla och minsann förväntar sig en godis när jag satt mig i sadeln ;). Får hon inte det så böjer hon halsen till stigbygeln nästan för att få en.

Har använt samma metod på min vita.
 
Det är bra att kunna sitta upp även utan pall (om man nu inte själv har en skada el. dyl.) så bara att träna vidare. :)
Om du har tillgång till ridhus, så ställ hästen i ett hörn när du ska sitta upp och ta hjälp av väggen som stopp.
Hur smidig är du när du sitter upp? Dvs. håll inte fast dig i sadeln, bli inte hängande på vägen upp och ta båda stigbyglarna innan du försiktigt sätter dig ner.
Läs av hästen och stoppa den innan den hinner börja röra runt. Har du balans att stoppa den även om du är på väg upp?

Lär hästen kommandot för att stå stilla t.ex. samma du använder vid longering/ridning för stopp. Blanda inte ihop stopp-kommandot med det för avsaktning.
Var tydlig och konsekvent. Mena verkligen 'stopp' när du vill att hästen ska stå stilla. Beröm när det blir rätt. Godis, klapp eller vila en stund.

Får du det inte att fungera, så ta hjälp av en tränare.

/V
 
Jag har tränat ungefär som du (har klickertränat mycket hundar), men har inte lagt på något kommando. Jag har alltså belönat (inte lockat/mutat) när hästen står stilla när jag först har sadlat, sedan grejat med stigläder etc, satt foten i stigbygeln, och sedan suttit upp. Det gick rätt snabbt att fasa ut det till att nu bara ge en godis när jag suttit upp (och hon är stilla då..). Om hon är ivrig iväg någon gång och inte vill stå stilla efter att jag suttit upp, ökar jag tiden hon måste stå stilla innan hon får godisen för uppsittningen så att säga, och belönar bara när hon verkligen står stilla. Min häst vet också mycket väl att hon är duktig när hon står stilla och minsann förväntar sig en godis när jag satt mig i sadeln ;). Får hon inte det så böjer hon halsen till stigbygeln nästan för att få en.
Jag har lagt till att säga 'duktig' när hon gör något rätt! Nu vickar hon på mulen när jag säger duktig och jag ger inte alltid godis - så visst är de lättlärda!
 
PALL! Hästarna jag rider har lärt sig att stå blickstilla när man sitter upp med hjälp av en pall. Men försöker man sitta upp från marken visar dem klart missnöje. Även om de oftast är lydiga att stå still. Tycker det kvittar om hästen är lite och ryttaren är lång. Onödigt slitage på sadeln/stigläder och inte minst hästen. Om jag inte har tillgång till pall hittar jag oftast något annat att stå på eller så får någon kasta upp mig :)
 
Tålamod och träning! Min har varit typisk unghäst och flyttat sig från pallen. Har provat allt möjligt, men det som funkat är att ta det lugnt, ha tålamod utan att bli arg, och så har jag väntat tills han varit beredd och trygg med att jag ska sitta upp. Och godis då jag kommit i sadeln. Nu kan jag stå kvar på pallen även om han flyttar sig, och be honom komma tillbaka - och han gör det. Men det har tagit tid, och även nu kan han krångla lite med ny ryttare, eller om jag inte ridit på ett tag, men tar aldrig lång tid. Utan pall har det inte varit några problem, men vi sitter upp med pall. Just travare selas ju ofta på i stallet, så ute är det framåt som gäller, mycket svårare att lära om än att lära in.
 
Prövade med pall först. Det gick inte så bra... Lappade ihop pallen och kombinerade det med att en hjälpare stod och mutade han med godis under tiden. Tadaaa! :D Prövade 3 gånger samma sak. Följande dag då jag inte hade möjlighet att använda pall, så stod hjälparen enbart med godis. Behövde bara ge en, och hästen rörde sej inte ur fläcken! Älskar snabblärda kallblod! :D
 
Vår kallblodstravare Rune var 4 år när vi skulle börja rida honom. Första gången ryttaren skulle sitta upp tog han ett par steg fram varvid ryttaren avbröt och backade honom till utgångsläget. Nytt försök, han tog något steg, ryttaren avbröt och han fick rygga tillbaks. Tredje gången stod han stilla och fick mycket beröm - efter det har han inte rört en fena vid uppsittning. Han är oerhört lättlärd!
Nu håller vi på med insittning av kallblodstravarstoet på 5 år. Samma sak här, om hon rörde sig fick hon backa tillbaks till utgångspunkten. Nu, efter 4-5 gånger med ryttare på ryggen står hon stilla.
Seniorhästarna, 21 och 22, parkerar man bara vid pallen. Punkt. :D
 
Använd pall och ha tålamod. Går den mot dig ha lite stöd i yttra tygeln så du kan bromsa upp den om den börjar röra sig mot dig. Tjata tills den lär sig så still.
 
Skulle vara tacksam för tips för att träna min 9-åriga ex-travare (finnhäst) att stå still vid uppsittning. Som det är nu (han har blivit ordentligt inriden i 2 månaders tid, men tidigare blivit lite riden i terräng) så vill han alltid börja cirkla/gå emot i riktning mot uppsittaren. Han kompenserar högst antagligen för att vikten blir en stund på den sidan. Just nu behövs alltid en hjälpare vid uppsittning att hålla i hästen ordentligt samt att hålla emot på andra sidan sadeln, och ändå hamnar man vara snabb..

Min var sån fr början.

Tog en pall, lät hästen pinna runt tills den tröttnade - då fick han snurra runt ännu mer. Funkade fint på honom då han tröttnade väldigt snabbt på det.

(han var en sån som hade väldigt lätt att tycka att saker var kul om han själv hade hittat på det - tog jag kommandot och krävde att han gjorde samma sak han kommit på blev det inte kul längre)

Står man på pall kan man dessutom lätt styra lite med tyglar också.

Man kan också befästa kommandot "stå!" innan man ens närmar sig pall eller uppsittning. Tränas med fördel in inne i stallet tex.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 002
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 888
Senast: Liten
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 323
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 477
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp