Stärkande arbete hur?

H

Helan

Eftersom min tråd blev flyttad skriver jag en ny, med nya formuleringar. Jag rider Akademisk Dressyr och vill ha era tankar kring detta:
Jag har ett nytt enligt mig ganska outbildat stort sto (168 cm) som inte har så bra koll på sin kropp eller ben, och tydligen inte jag heller. Vad för övningar behöver jag göra för att lösa just detta:

I höger varv på volt har jag svårt att få henne kvar på det stora voltspåret (volten vill gärna bli mindre och mindre), trots att hon lyssnar på min sidförande skänkel bra. Hon tippar gärna över mig på utsidan i sadeln och jag kommer ur balans. Försöker jag sätta mig tillrätta igen, ja då blir volten mindre.
Hus ska jag tänka? Rida liten volt i form och i balans (både jag och hästen) eller försöka öka volten och jobba mindre med formen för att komma ur "spiralen".
VAd är det som gör att hon vill tippa mig utåt?
Rider öppnor och slutor (slutorna enklast för henne) redan, men mest på rakt spår.

Galoppen är nästa steg att ta tag i. Hon kastar sig handlöst in i den med all kraft hon har och det går FORT. (förra ryttaren red henne så). JAg kan ta tillbaka henne efter ett antal steg, men sen blir det ofta fläng-eller korsgalopp eftersom hon inte orkar med. Ska jag låta henne "gå" iväg bara för att låta henne galoppera så att hon hittar sina ben och får lite galopp i kroppen eller helt enkelt skita i galoppen just nu? Jag tycker förvisso att både skritten och traven funkar bra i lång-låg form och avslappnat, så det är galoppens tur nu.
SNÄLLA MODERATOR, flytta inte denna tråd tack!
 
Sv: Stärkande arbete hur?

I höger varv på volt har jag svårt att få henne kvar på det stora voltspåret (volten vill gärna bli mindre och mindre), trots att hon lyssnar på min sidförande skänkel bra. Hon tippar gärna över mig på utsidan i sadeln och jag kommer ur balans. Försöker jag sätta mig tillrätta igen, ja då blir volten mindre.
Hus ska jag tänka? Rida liten volt i form och i balans (både jag och hästen) eller försöka öka volten och jobba mindre med formen för att komma ur "spiralen".
VAd är det som gör att hon vill tippa mig utåt?
Rider öppnor och slutor (slutorna enklast för henne) redan, men mest på rakt spår.
Kanske hon svarar på sidförande innerskänkel med att kliva iväg för långt men för rak utåt (sidvärts) så framdelen inte balanseras upp utan trillar inåt. Då tippar du utåt för det "finns ingen" insida att sitta ner i.
Inner höft kommer inte fram med böjning genom hela kroppen utan det blir en spjärnande rörelse. Kanske inner bak skjuter iväg utåt oxå i stället för att kliva in under tyngdpunkten. Alltså för kroppen sidvärts mer genom att trycka hårdare ifrån än kliva in längre.

Jag skulle nog sitta kvar rakt och flytta ut bogarna så fort de kommer inåt. -Inte jobba med innerskänkel så mkt, då kan det vara svårt att sitta kvar i balans.
Förhålla lite på inner fram och flytta ut bogarna mellan tyglarna.

Det sitter kanske i spänningar höger bak eller i svårighet att böja och sträcka ut vänstersidan. Det kan jag ju bara spekulera i...
 
Sv: Stärkande arbete hur?

Tack!
Ja, hon är ju väldigt lyhörd för skänkeln, kan knappast lägga dit den innan hon rinner undan för den. Det är säkert så som du säger att hon kliver ivär för långt utåt. Tack för tipsen , får prova detta med att flytta bogen, så att inte rumpan far iväg..
Hur skulle du göra med galoppen?
 
Sv: Stärkande arbete hur?

Passa så att hon inte viker sig i halsen då du lägger på innerskänkeln, hästar som svarar snabbt på sidförande skänkel gör ofta så och så håller man i i inner tygel också böjer den sig ännu mer osv, försök som lusidor skriver att flytta bogen mellan tyglarna!
Ang galoppen tycker jag du ska jobba mycket med galoppfattningar från skritt och korta upp mot skolskritten kläm försiktigt med skänkeln och ge ett röstkommando för galopp, om hästen bara gör en antydan till galopp så beröm!
Det är viktigt att hästen inte är fast i handen då du jobbar med galoppen för då skuter den bara emot och kastar sig iväg..
 
Sv: Stärkande arbete hur?

nu må detta låta flummigt, jag är ganska kass på att återge bra instruktioner, men de här tankebilderna har jag fått av min helt underbara tränare:

Flytta halsen. På volten, försök att hålla halsen i linje med ytterbogen! Alltså bara tänkta att vikten ska fördelas lika på de bägge frambenen.

Hamnar du lätt på fel sittben? Tänk inte ner med inner, tänk upp med ytter. Lyft ytter sittben!

Det här med balans är svårt:angel:. På sista kursen fick jag tipset att föreställa mig att jag hade en stor trafikkon mellan hästens framben- från marken och upp till manken. Min uppgift var att hålla den helt rak, alltså inte tippa den åt nått håll. Detta i kombination med "rid inte med kroppen" fick oss att sluta vingla och luta i travvolterna! Nu gäller det bara att sätta in det i muskelminnet också...


Ang galoppen fick jag av samma tränare en mycket bra övning. Den rids i skritt på stressade hästar som behöver varva ner, och jag fick rida den i trav för att få lite action på min brukshäst.

Rid på rakt spår i öppna. Gå in på en volt (ca 10 meter) och be om längre ram tills du kommer till "mitten" på voltspåret. Korta där upp ramen några steg och byt varv. Läng ut ramen igen och fortsätt på nya voltspåret. Korta upp efter 1/4 volt och ta några steg i sluta, några steg böjd rakt fram och sen några steg i öppna. Släpp ut ramen och fortsätt in på voltspåret, samla vid varvbyte, läng ramen osv osv. Man behöver inte byta varv i mitten varje gång, kämmer man att man behöver ta ett varv till på samma volt så fine.
När hästen är med och svarar fint så kan man i mitten (där du kortat ramen) be om en galoppfattning. Får du ett försök så berömm, får du en galopp så fortsätt med samma mönster men i galoppen (så mycket du nu vill begära av hästen).
(Det blir alltså en åttvolt med längning på sidorna, kortare ram i mitten och längst ut, skolorna i båda varven som naturlig del av volten samt omställning och ev. fattning i mitten. Om man vill kan man göra sträckorna längst ut på voltspåren längre, så det blir två ovala volter(fler steg i skolorna samt fler steg i kort ram)...ehhh...jag och förklaringar :eek:)
Jag har arbetat med bara ett par-tre språng i taget- inte fler än att hästen orkar hålla kvalite. Det ger mer än att bara flänga runt- flänga gör vi på fälten ute;).
/Migo
trött och svamlig
 
Senast ändrad:
Sv: Stärkande arbete hur?

Jag tycker att du ska fråga en tränare som ser er båda två ihop.

Du skriver att den är ganska outbildad. Samt att den är "stor". 168 cm är inte sååå stort så jag undrar vad du är van vid?

Det gör mej lite bekymrad när du skriver om galoppen av ovanstående skäl (du uppfattar henne som stor och hon är outbildad)
Kanske är det inte alls så att hon går för fort utan att hon i det här läget måste få gå på framåt i galoppen och ta den plats hon behöver, och att det enda du ska göra är att se till att sitta i balans och inte störa, och därefter få tillbaka henne successivt, lite i taget när hon blir allt starkare. Det tar tid.
Kanske var det just vad förra ägaren gjorde.

Du kan inte få en bra galopp om du vill korta för tidigt eller försöka tvinga henne att fatta ur skritt när hon inte är stark nog. (outbildad)
Hon orkar helt enkelt inte och innan hon gör det måste hon få plats att galoppera där hon är.
Tvärtom kan du riskera att förstöra hennes galopp och bli sittande med dåliga bakben och fyrtaktsgalopp.:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stärkande arbete hur?

Detta var ett bra inlägg av dig, tack.
Jag är van vid mindre hästar (10-15 cm lägre), med inte så stora yviga gångarter (jämför liten pigg motorbåt med stor oceanångare)
Det kan ju faktiskt vara så att JAG tycker att det går fort, men det kanske är ett helt normalt tempo...
Måste be någon att videofilma mig så att jag ser hur i hela 17 det ser ut. :crazy:
 
Sv: Stärkande arbete hur?

Jag har arbetat med bara ett par-tre språng i taget- inte fler än att hästen orkar hålla kvalite. Det ger mer än att bara flänga runt- flänga gör vi på fälten ute;).
/Migo
trött och svamlig


Jag kommer inte ens till de tre första stegen:cry:
Och jag MÅSTE rida på fälten, eftersom jag saknar ridbana (där det går 1000 gånger bättre att kontrollera galoppfattningarna) Men tusen tack för tipset, jag provade detta på min andra häst och det var riktigt kul:bump:
 
Sv: Stärkande arbete hur?

Det är lätt gjort att det känns snabbare än det är:idea: Videofilm är jättebra!
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 360
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 106
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 495
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp